PEZHVAKEIRAN.COM بازداشت چهار نوکیش مسیحی در ماه‌های اخیر در ایران در دو شهر تهران و ارومیه
 

بازداشت چهار نوکیش مسیحی در ماه‌های اخیر در ایران در دو شهر تهران و ارومیه

 

در دو شهر تهران و ارومیه طی ماه‌های اخیر چهار نوکیش مسیحی بازداشت شده‌اند. دو تن از دستگیرشدگان اهل تاجیکستان هستند. در سال‌های اخیر شمار نوکیشان مسیحی که از ایران به اروپا فرار می‌کنند افزایش داشته است.

Iran - Christen im Haft im (iranhumanright)

انوشه رضابخش و سهیل زرگرزاده ثانی

در روز دوم اسفند (۲۰ فوریه) انوشه رضا بخش به همراه پسرش سهیل زرگرزاده ثانی در منزلشان واقع در ارومیه بازداشت شدند.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، این مادر و پسر از اسلام به مسیحیت گرویده‌اند. تا کنون هیچ خبری از محل نگهداری این دو به خانواده‌اشان داده نشده است.

منصور برجی سخنگوی شوراهای کلیساهای همگام در لندن به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته است: «متاسفانه ما هنوز نمی‌دانیم اتهام آنها چیست و الان در کجا و چه وضعیتی به سر می‌برند. تنها می‌دانیم که آنها قبلا تهدید به بازداشت و یا احضار نشده بودند. خیلی از مسیحی‌ها به شکل غافلگیرکننده و ناگهانی بازداشت می‌شوند. دو مامور صبح زود بدون اطلاع قبلی وارد خانه شده و مادر و پسر را با خود برده‌اند.»

تارنمای "حقوق بشر ایران" نیز گزارش داده که دو شهروند تاجیکستان در ایران به دلیل اداره کلیسای خانگی بازداشت شده‌اند. آندره وارطانیان و نانا بدریان زوجی هستند که به ترتیب در تاریخ ۲۴ دی و ۴ بهمن در تهران بازداشت شده‌اند.

افزایش فشارها بر جامعه نوکیشان مسیحی

دستگیری نوکیشان مسیحی در ایران در سال‌های اخیر شدت گرفته است.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در شهریور ماه گذشته پنج نفر به نام‌های امین افشار نادری، هادی عسگری، امیر سامان دشتی، محمد دهنوری و رامیل بت تمرز (فرزند رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی تهران) در باغی در شهرستان فیروزکوه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند و هنوز در زندان اوین به سر می‌برند.

منصور برجی، سخنگوی شوراهای کلیساهای همگام در لندن در گفتگویی با این کمپین در تاریخ ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۵ درباره نحوه بازداشت آنها به کمپین گفته بود: «این پنج نفر به همراه همسرانشان برای تفریح به باغی در منطقه فیروزکوه، در شمال تهران رفته بودند اما چند ساعت پس از حضورشان تعدادی از ماموران وزارت اطلاعات به باغ وارد شدند. این افراد در باغ که ملک شخصی است هیچ فعالیت مذهبی نداشتند و فقط برای تفریح دور هم جمع شده بودند. در زمان بازداشت سه نسخه انجیل که متعلق به خودشان بوده ضبط شده است.»

در دی ماه گذشته ۱۹ سازمان حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای از دولت ایران خواستند به آزار و اذیت نوکیشان مسیحی در این کشور خاتمه دهد. امضاکنندگان این بیانیه مشترک گفته بودند که فشار بر جامعه نوکیشان مسیحی در ماه‌های گذشته در ایران به بالاترین حد خود رسیده است.

این بیانیه را سازمان‌هایی مانند "کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران"، "مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران"، "سازمان دیده‌بان خاورمیانه"، "بنیاد عبدالرحمان برومند"، "عدالت برای ایران"، "مرکز حامیان حقوق بشر" امضا کرده‌ بودند.

فرار نوکیشان مسیحی از ایران به اروپا

به علت افزایش فشارها بر نوکیشان مسیحی در ایران، آمار کسانی که به این دلیل به اروپا گریخته و تقاضای پناهندگی می‌کنند در سال‌های اخیر افزایش داشته است.

تنها در یک کلیسا در وین پایتخت اتریش تعداد کسانی که به تازگی غسل تعمید داده شده‌اند نسبت به سال قبل دو برابر شده است. به گزارش سایت کاتولیک‌ها روز پنج‌شنبه (۲ مارس/۱۲ اسفند) ۲۵۴ زن و مرد در این کلیسا غسل تعمید داده شده‌اند که دو برابر تعداد کسانی است که سال قبل در همین کلیسا غسل تعمید داده شده بودند.

بیشتر بخوانید: غسل تعمید پناهجویان ایرانی مسیحی‌شده در دارمشتات

طبق این گزارش این مراسم به طور خصوصی و نه برای عموم برگزار شده، زیرا اغلب این نوکیشان که از ایران هستند ترس داشته‌اند که با عمومی شدن این مراسم اقوام و خانواده‌هایشان در ایران مورد اذیت و آزار قرار بگیرند.

اسقف این کلیسا گفته تا به حال این تعداد بزرگسال را با هم غسل تعمید نداده بوده و آن را "افتخاری برای این کلیسا" دانسته است. ۸۰ درصد این نوکیشان مسیحی قبلا مسلمان بوده‌اند و از ۱۹ ملیت مختلف هستند. اکثریت این افراد اهل ایران و افغانستان بوده‌اند.

منبع:پژواک ایران