دو سازمان مستقل حقوق بشری عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر، در بیانیه مشترکی از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا هر چه سریع‌تر روند اجرای حکم اعدام ۱۲ زندانی مرد را که به اتهام ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر به مرگ محکوم شده‌اند، متوقف کند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، با توجه به انتقال این افراد به انفرادی، قرار است حکم اعدام آن‌ها روز شنبه، ۲۵ دی/ ۱۴ ژانویه در زندان مرکزی کرج (ندامتگاه) به اجرا گذاشته شود.

این دو سازمان تأکید کرده‌اند که با وجود شعارها و وعده‌های پیاپی دولت ایران، همچنان هیچ تغییر محسوسی در کاهش شمار آمار‌ها رخ نداده است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یک‌شنبه ۱۹دی/ هشت ژانویه، از انتقال این ۱۲ زندانی و آغاز روند تشریفات اعدام آن‌ها خبر داده بود.

اجرای احکام اعدام محکومان مواد مخدر در زندان‌های سراسر ایران در حالی صورت می‌گیرد که مجلس، یک فوریت طرح حذف مجازات اعدام از برخی جرایم مواد مخدر را تصویب کرده اما زمان رسیدگی به این طرح مشخص نیست.

نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ای به صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه، از او خواسته بودند روند اجرای حکم اعدام حدود پنج هزار زندانی محکوم به اعدام را که در ارتباط با مواد مخدر محکوم شده‌اند، تا زمان پایان بررسی این طرح متوقف کند.

سازمان عفو بین‌الملل و سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه مشترک خود در اعتراض به آغاز تشریفات اعدام ۱۲ زندانی گفته‌اند که مقام‌های قوه قضاییه ایران بایستی به این اعدام‌ها پایان دهند و حکم اعدام برای مجرمان مواد مخدر را از قانون خارج کنند چون این احکام در چارچوب قوانین بین‌المللی نمی‌گنجد.

سارا لیئه ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر علاوه بر این تأکید کرده است که انتقال عجولانه و گروهی مجرمان مواد مخدر به صف اعدام در یک روند قضایی بسیار ناقص، تنها وضعیت حقوقی و قضایی ایران را بدتر کرده و هیچ کمکی به حل مشکل مواد مخدر در ایران نمی‌کند.

بر اساس این بیانیه، در تاریخ هشتم ژانویه، مسئولان زندان مرکزی کرج در استان البرز، ۱۲ زندانی محکوم به اعدام  را که به اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند، به سلول‌های انفرادی منتقل کرده و به آن‌ها گفته‌اند احکام‌شان به زودی اجرا خواهد شد اما به دلیل مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی، یکی از روسای جمهوری سابق ایران، اجرای این احکام به تعویق افتاده است: «دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل موفق شده‌اند هویت چهار نفر از این ۱۲ زندانی را مشخص و تأیید کنند: علی‌محمد لرستانی، محمد سلیمانی، علی عبادی و مجید بدرلو.»

منابع مطلع در ارتباط با پرونده این افراد، از عدم دسترسی آن‌ها به وکیل در طول زمان بازجویی خبر داده‌اند. همچنین احکام سه نفر از این محکومان (لرستانی، سلیمانی و عبادی)، بر اساس اعتراف‌های دیگر زندانیان صادر شده است.

منابع نزدیک به علی‌محمد لرستانی که در صف اعدام است، به دیدبان حقوق بشر گفته‌اند که او در ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ در استان البرز بازداشت و هشت روز در بازداشتگاه اداره پلیس بدون دسترسی به وکیل بازجویی شده است.

در بیانیه عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر از قول این منبع آمده است که خانواده او نمی‌دانسته‌اند مأموران او را به کجا برده‌اند: «وقتی هم که به زندان منتقل شده بود، یکی از انگشتانش شکسته بود.»

سازمان عفو بین‌الملل و سازمان دیدبان حقوق بشر:

ایران باید احکام اعدام این ۱۲ را بشکند و ضمن توقف روند اجرای حکم آن‌ها، مجازات اعدام را یک بار و برای همه و همیشه، لغو کند.