وقتی صدا و سیما ناچار به حذف اظهارات رئیس قوه قضاییه می‌شود
حسین باستانی

 
سایت خبرگزاری صدا و سیماImage copyrightIRIBNEWS.IRImage captionخبرگزاری صدا و سیما خبر خود در مورد اظهارات رئیس قوه قضاییه را به فاصله کوتاهی حذف کرد

در ساعت ۱۳:۳۷ به وقت تهران، خبرگزاری صدا و سیما خبری از اظهارات امروز صادق لاریجانی رئیس قوه  قضاییه را منتشر کرد که به فاصله کوتاهی متن آن را از روی سایت این خبرگزاری برداشت، اگرچه متن این خبر، هنوز در آرشیو گوگل قابل جستجو است.

متن خبر اولیه اظهارات صادق لاریجانی به همراه سه ویدیوی جداگانه از این اظهارات

بخشی از اظهارات نقل شده ازآقای لاریجانی حکایت داشت که بابک زنجانی مدعی کمک به ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شده است. مطابق متن منتشر شده، صادق لاریجانی همچنین با رد انتقاد حسن روحانی از اینکه قوه قضاییه آقای زنجانی را برای تحقیقات در اختیار وزارت اطلاعات نگذاشته، می گفت حالا که دولت به بررسی بیشتر پرونده بابک زنجانی علاقه‌مند شده، به ادعاهای وی علیه رئیس جمهور رسیدگی می‌شود و حتی در صورت لزوم افراد متهم دستگیر خواهند شد.

آقای لاریجانی با اظهاراتی که از وی نقل شده، گویی به اصطلاح 'باب' توجه به ادعاهای بابک زنجانی علیه مسئولان جمهوری اسلامی را در فضای رسمی کشور باز کرده است. خبرسازترین ادعای آقای زنجانی در این زمینه، در نامه ای به دادستان تهران عنوان شده است: 'جز شما و خدا کسی نمی‌داند که شما تلافی فاضل لاریجانی را بر سر اینجانب و دوستانم در آوردید.' ادعایی که مضمون آن چندان مشخص نیست، اما اشاره اش، به فیلم منتشر شده از جلسه ای است که ظاهرا در آن، فاضل لاریجانی از سعید مرتضوی می خواست وی را به بابک زنجانی وصل کند تا در عوض، به کمک صادق لاریجانی مشکلات قضایی احتمالی او را در آینده حل کند

اظهارات منتشر شده به نقل از رئیس قوه قضاییه، دارای دو معنای تلویحی بسیار مهم بود. در درجه اول، در شرایطی که آقای روحانی مدعی بود دستگاه قضایی در مقابل تحویل بابک زنجانی به وزارت اطلاعات مقاومت کرده، رئیس قوه قضاییه خبر از اعترافات آقای زنجانی در قوه قضاییه علیه ستاد انتخاباتی حسن روحانی می داد. در درجه بعد، گویی اعلام می کرد که در پی اظهارات رئیس جمهور علیه قوه قضاییه، پرونده ای مالی علیه همکاران وی به جریان خواهد افتاد.

سرانجام اینکه آقای لاریجانی با اظهاراتی که از وی نقل شده بود، گویی به اصطلاح "باب" توجه به ادعاهای بابک زنجانی علیه مسئولان جمهوری اسلامی را در فضای رسمی کشور باز می کرد. ادعاهایی که خبرسازترین آنها، که از قضا به طور علنی هم عنوان شده و فراتر از اظهارات غیرعلنی منتسب به او در جریان بازجویی ها بود، مستقیما به رئیس قوه قضاییه و برادر او بر می گشت.

این ادعا، که در شهریور گذشته و در نامه ای رسمی به دادستان تهران عنوان شد، چنین بود: "جز شما و خدا کسی نمی‌داند که شما تلافی  فاضل لاریجانی را بر سر اینجانب و دوستانم در آوردید." ادعایی که مضمون آن چندان مشخص نبود، اما اشاره اش، به فیلم منتشر شده از جلسه ای بود که ظاهرا در آن، فاضل لاریجانی از سعید مرتضوی می‌خواست وی را به بابک زنجانی وصل کند تا در عوض، به کمک صادق لاریجانی مشکلات قضایی احتمالی او را در آینده حل کند.

تغییرات مهم در متن

خبر سایت خبرگزاری صدا و سیما از اظهارات رئیس قوه قضاییه، اگرچه از روی وبسایت این خبرگزاری حذف شد، اما حدود دو ساعت و نیم بعد، دو باره انتشار یافت. این خبرگزاری در ساعت ۱۶:۰۳ و خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه در ساعت ۱۶:۱۴ به وقت تهران، متن جدیدی را از صحبت های آقای لاریجانی منتشر کردند.

اکثر بخش های متن جدید، همان جملات متن اولیه بودند و به ویژه، در هر دو کاملا واضح بود که صحبت‌های آقای لاریجانی، در پاسخ به سخنان کسانی بیان شده که می گویند "پشت پرده این پرونده چرا معلوم نشده و چرا قوه قضاییه پاسخگو نیست" و "قوه قضاییه در این پرونده، راه خودش را به تنهایی رفته و از کمک‌های وزارت اطلاعات استفاده نکرده".

اظهاراتی که مخاطب واضح آن، حسن روحانی بود که در هشتم دی ماه قوه قضاییه را به عدم شفافیت در مورد پرونده بابک زنجانی متهم کرده و می افزود: "بنده از آغاز این پرونده پیشنهاد کردم این فرد به جای اینکه مستقیم در اختیار دستگاه قضا قرار بگیرد در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد تا اطلاعات این موضوع کاملا آشکار شود و پرونده پخته شود بعد در اختیار دستگاه قضا قرار بگیرد. حالا به هر دلیلی این نظر عملی نشد... سوال مردم باید پاسخ داده شود."

بخشی از صحبت های امروز صادق لاریجانی

اما تعجبی نداشت که در کنار بخش های یکسان متن های اول و دوم اظهارات صادق لاریجانی، بخش هایی دیگر و از جمله ادعای اعتراف بابک زنجانی علیه رئیس جمهور، در متن دوم تغییر کرده بود.

در متن اولیه اظهارات آقای لاریجانی، مشخصا آمده بود: "بابک زنجانی گفته است که میلیاردها تومان به انتخابات رئیس جمهور کمک کرده است؛ ما سخنان او را عین واقع نمی دانیم و ایشان حرف زیاد می زند و ادعا زیاد می کند والا اگر می خواستیم رسیدگی کنیم باید همه کسانی که مرتبط بودند احضار می کردیم. می فرمایید پشت پرده ها را دنبال کنیم؛ حرفی نداریم؛ تمام کسانی که ایشان در همین رابطه گفته است احضار می کنیم و اگر لازم شد بازداشت می کنیم تا معلوم شود قضیه چه بوده است."

متن جدید منتشر شده از اظهارات صادق لاریجانی اما، به این صورت بود: "بابک زنجانی بسیاری ادعاها را مطرح کرده که ما برای حفظ آبروی عده‌ای و برای تحفظ بر قانون آنها را علنی نکرده ایم. البته ما چون سخنان او را عین واقع نمی‌بینیم، دلیلی ندارد که هر آنچه می‌گوید را بپذیریم. البته در وقت خود باید تمام کسانی را که با این موضوع مرتبط بوده اند احضار کنیم اما در زمان فعلی که مقصود اصلی بازگردان اموال است نمی‌خواستیم 'حاشیه‌های فوق متن ' درست کنیم. ما حرفی نداریم و می توانیم تمام کسانی را که بابک  زنجانی ادعاهایی در موردشان مطرح کرده است، احضار و در صورت لزوم بازداشت ‌کنیم تا معلوم شود که قضیه چه بوده است. دهها قلم از این قبیل ادعاها وجود دارد و هیچ اختصاصی هم به دولت سابق ندارد."

در دومین متن منتشر شده از سخنان رئیس قوه قضاییه، به جای نقل ادعای بابک زنجانی در مورد "میلیاردها تومان کمک به انتخابات رئیس جمهور" آمده بود: "بابک زنجانی بسیاری ادعاها را مطرح کرده که ما برای حفظ آبروی عده‌ای و برای تحفظ بر قانون آنها را علنی نکرده ایم." همچنین، جمله "اگر می خواستیم رسیدگی کنیم باید همه کسانی که مرتبط بودند احضار می کردیم" تبدیل شده به "البته در وقت خود باید تمام کسانی را که با این موضوع مرتبط بوده اند احضار کنیم".

مهمتر از همه، این تهدید که "می فرمایید پشت پرده ها را دنبال کنیم؛ حرفی نداریم؛ تمام کسانی که ایشان در همین رابطه گفته است احضار می کنیم و اگر لازم شد بازداشت می کنیم"، با حذف بخش اول آن، تبدیل شده بود به: "ما حرفی نداریم و می توانیم تمام کسانی را که بابک زنجانی ادعاهایی در موردشان مطرح کرده است، احضار و در صورت لزوم بازداشت ‌کنیم تا معلوم شود که قضیه چه بوده است."

آیا متن اولیه صدا و سیما ساختگی است؟

در صورت صحت خبر اولیه صدا و سیما، آیا باید نتیجه گرفت که نحوه رسیدگی به پرونده های بزرگ در قوه قضاییه ایران، به نحوه سخن گفتن متهمان پرونده ها در مورد این قوه و مسئولان آن بستگی دارد؟ به عنوان نمونه، اگر حسن روحانی قوه قضاییه را به عدم شفافیت در مورد پرونده بابک زنجانی متهم نمی کرد، آیا این قوه باز هم از تصمیم خود برای تشکیل پرونده بر مبنای اعترافات وی علیه ستاد انتخاباتی رئیس جمهور خبر می داد یا نه؟ و در صورتی که این اعترافات واقعا قابل رسیدگی بوده اند، قوه قضاییه ایران با چه استناد قانونی تاکنون از رسیدگی به آنها خودداری کرده است؟

به نظر می رسد اهمیت تفاوت‌های دو متن منتشر شده از اظهارات رئیس قوه قضاییه ایران، بیشتر از آن باشد که با حذف متن اولیه از وبسایت خبرگزاری صداو سیما به فراموشی سپرده شود.

به طور مشخص، اگر صدا و سیما در خبر اولیه خود، جملاتی را به آقای لاریجانی نسبت داده که او بیان نکرده، قاعدتا می توان انتظار داشت که قوه قضاییه این جملات را به صراحت تکذیب کند. چرا که مطابق متن اولیه، نه تنها صادق لاریجانی از اعترافات بابک زنجانی علیه رئیس جمهور خبر داده، که در مورد نحوه رسیدگی به چنین اتهاماتی در دستگاه قضایی هم اطلاعات قابل تاملی را بیان کرده است.

مطابق متن اول، رئیس دستگاه قضایی ایران گفته این دستگاه ادعاهای بابک زنجانی را غیرمعتبر می دانسته ولی حالا که مقام های دولتی در ارتباط با این پرونده قوه قضاییه را متهم می کنند به این ادعاها رسیدگی خواهد کرد.

اگر چنین اظهاراتی بیان شده باشد، این سوال پیش می آید که آیا به سایر ادعاهای بابک زنجانی، از جمله ادعای صدور حکم اعدام وی به "تلافی" افشا شدن تلاش فاضل لاریجانی برای همکاری با وی هم رسیدگی خواهد شد؟

از سوی دیگر، آیا در صورت صحت خبر اولیه صدا و سیما، باید پذیرفت که نحوه رسیدگی به پرونده های بزرگ در قوه قضاییه ایران، به نحوه سخن گفتن متهمان پرونده ها در مورد این قوه و مسئولان آن بستگی دارد؟ به عنوان نمونه، اگر حسن روحانی قوه قضاییه را به عدم شفافیت در مورد پرونده بابک زنجانی متهم نمی کرد، آیا این قوه باز هم از تصمیم خود برای تشکیل پرونده بر مبنای اعترافات وی علیه ستاد انتخاباتی رئیس جمهور خبر می داد یا نه؟ و در صورتی که این اعترافات واقعا قابل رسیدگی بوده اند، قوه قضاییه ایران با چه استناد قانونی تاکنون از رسیدگی به آنها خودداری کرده است؟

به بیان ساده‌تر، استفاده از ادبیات "اگر می خواستیم رسیدگی کنیم باید ... احضار می کردیم" یا " می فرمایید پشت پرده ها را دنبال کنیم، حرفی نداریم... احضار می کنیم و اگر لازم شد بازداشت می‌کنیم" از سوی شخص اول قوه قضاییه ایران، چه اطلاعاتی را در مورد روال رسیدگی به پرونده های قضایی در اختیار افکار عمومی می گذارد؟

منبع:بی بی سی


حسین باستانی

فهرست مطالب حسین باستانی در سایت پژواک ایران 

* نظرسنجی محرمانه حکومت ایران: ۷۳ درصد موافق جدایی دین از سیاست  [2024 Feb] 
* عملیات نجات ماموران نظام در اروپا  [2022 Aug] 
* اعترافات امروز خامنه ای و دروغهایی که گفته بود   [2021 May] 
*پرواز ۷۵۲؛ روایت یک سال جعل از موضع 'کارشناسی'   [2021 Jan] 
* آبان ۹۸؛ چگونه اخبار جعلی نظام به یاری توجیه کشتار معترضان آمد؟   [2020 Nov] 
*بازخوانی پیام‌های ترامپ برای 'معامله' با حاکمان ایران  [2020 Nov] 
*روایت نرگس محمدی از 'شکنجه سفید' زندانیان زن  [2020 Oct] 
* کودتای خزنده در سپاه؛ فایل صوتی جلسه‌ای محرمانه در زمان جنگ   [2020 Sep] 
*روایتی از ماجرای مک فارلین که محسن کنگرلو خواست بعد از مرگش منتشر شود  [2020 Mar] 
*'۱۲۰۰ ساعت اعتراف‌گیری سپاه با شکنجه و تهدید جنسی' از نیلوفر بیانی  [2020 Feb] 
*'حکومت پنهان' منصوبان آیت الله خامنه ای؛ روایت محمد سرافراز   [2019 Aug] 
*آیت الله‌خامنه‌ای به‌دنبال 'بازنشستگی' کدام مقام‌های نظام است؟   [2018 Dec] 
*هاشمی شاهرودی کجاست؟   [2018 Nov] 
*پنهان‌کاری قوه قضاییه ایران در مورد پرونده‌های خاص جاسوسی  [2018 Nov] 
*ناگفته‌های انتخابات ۱۳۸۸ حسین باستانی   [2018 Nov] 
*انتخاب معنی دار کروبی: عذرخواهی از 'مردم' به جای 'نظام'   [2018 Jan] 
*آمار گمراه کننده دستگاه‌های امنیتی در مورد اعتراضات اخیر ایران   [2018 Jan] 
*ناگفته های ویدیوی افشاشده از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری   [2018 Jan] 
*اختلاف اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات تا کجا پیش می‌رود؟   [2017 Oct] 
*پدیده دستکاری فتوشاپی در تاریخ جنگ ایران و عراق   [2017 Sep] 
*اولین حکم تنفیذ بعد از ۱۳۶۸ بدون تبریکِ انتخاب رئیس‌جمهور   [2017 Aug] 
*تفاوت معنی دار مواضع رهبر ایران قبل از دو انتخابات ۸۸ و ۹۶   [2017 May] 
*'بدعت' شورای نگهبان بعد از مرگ هاشمی رفسنجانی؟   [2017 Mar] 
*وقتی صدا و سیما ناچار به حذف اظهارات رئیس قوه قضاییه می‌شود   [2017 Jan] 
*پیچیدگی‌های سه سازمان: اطلاعات سپاه، حفاظت اطلاعات سپاه و حفاظت سپاه   [2016 Dec] 
*سرنوشت نامعلوم ادعای فاضل لاریجانی در مورد رئیس قوه قضاییه   [2016 Dec] 
*'مرد پشت پرده' توافق هسته ای ایران   [2016 Dec] 
*پاسخ‌های ارتش ایران به اتهام 'ناکارآمدی در جنگ با عراق'   [2016 Sep] 
*دروغ های بعد از ۱۱ سپتامبر: حمله به خاورمیانه چگونه توجیه شد؟   [2016 Sep] 
*معنی پاسخ تند آیت الله خامنه ای به اظهارات روحانی در مورد برجام ۲  [2016 Mar]