PEZHVAKEIRAN.COM هجوم وزارت اطلاعات برای بازداشت یک کارگردان سینما
 

هجوم وزارت اطلاعات برای بازداشت یک کارگردان سینما


ساعت ۷ صبح روز سه شنبه ۷ دی‌ماه، تیمی چهارنفره از وزارت اطلاعات جهت بازداشت «صالح دلدم»، تهیه‌کننده، کارگردان سینما و مسئول شاخه هنرمندان حزب مردم‌سالاری، به منزل پدری وی وارد که با عدم حضور این کارگردان جوان در منزل موفق به بازداشت وی نشدند.

مأموران وزارت اطلاعات طی دو ساعت تفتیش منزل «دلدم»، اقدام به فیلم‌برداری از داخل منزل، باز کردن هارد کامپیوتر شخصی وی که حاوی برخی از عکس‌های خانوادگی و شخصی بوده، و همچنین ضبط تعدادی از هاردهای حاوی بک آپ فیلم‌های ساخته‌شده توسط صالح دلدم از جمله یکی از فیلم‌های اکران نشده وی و کلیه دست‌نوشته‌ها، مکتوبات، نامه‌ها و احکام حزب مردم‌سالاری نموده‌اند.

مأموران وزارت اطلاعات پس از جستجوی چندساعته منزل اعلام کردند که اتهام وی «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» است و به دستور دادستان تهران جهت بازداشت اقدام کرده‌اند؛ همچنین از خانواده وی خواسته‌اند که این فعال فرهنگی حداکثر تا روز شنبه ۱۱ دی‌ماه به شعبه ۲ دادسرای رسانه تهران خود را معرفی نماید؛ در غیر این صورت مجبور خواهند شد برای بازداشتش دوباره اقدام کنند.

شایان‌ ذکر است، اقدام مأموران وزارت اطلاعات که ادعای حکم دادستان تهران را برای بازداشت داشته‌اند، باعث شد تا علاوه بر افت فشار مادر کهن‌سال و بیمار صالح دلدم، مراسم عقد وی او نیز که قرار بود در روز چهارشنبه هفته گذشته باشد، برگزار نشود.

بنا بر اطلاعات به‌دست‌آمده، «حبیب ایل بیگی»، معاون سازمان سینمایی وزارت ارشاد و عامل نفوذی حوزه هنری در وزارت ارشاد که فیلم «منشی مخصوص من» ساخته صالح دلدم را توقیف کرده و نقش به‌سزایی در سانسور و توقیف فیلم‌های مجوز دار و ایجاد نارضایتی در میان سینماگران را داشته، اقدام به ارسال گزارش‌های کذب به وزارت اطلاعات و اعمال‌نفوذ نموده و وزارت اطلاعات نیز با پرونده‌سازی علیه این فیلم‌ساز، اقدام به جلب نظر دادستانی و شعبه ۲ دادسرای رسانه جهت صدور حکم بازداشت صالح دلدم کرده است.

صالح دلدم پیش‌ از این نیز در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و هنگامی‌ که عضو حزب اعتماد ملی بود و مسئولیت کمیته هنری ستاد شیخ مهدی کروبی را بر عهده داشت، در منزل پدری‌اش و در تاریخ ۲۷ خرداد ۸۸ توسط وزارت اطلاعات دولت احمدی‌نژاد و با همکاری و هماهنگی سعید مرتضوی بازداشت و مدت ۷ ماه را به اتهام فعالیت تبلیغاتی در قبل از انتخابات در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹، ۲۴۰ اوین و زندان قزل‌ حصار گذراند. (منبع: وب‌سایت تارنگار حقوق بشر در ایران)

منبع:پژواک ایران