گزارش نقض حقوق بشر کردستان ایران در (آبان ماه) سال١٣٩۵

گزارش نقض حقوق بشر کردستان ایران در (آبان ماه) سال١٣٩۵

 
١٣٩۵در کردستان ومناطق غربی ایران ازجمله شکنجه، بازداشت، اعدام، اعدام مجرمین نوجوان، محیط زیست ، خودکشی ،دل نوشت ونامەها ،نشریات وموسیقی ونقض حقوق زنان، حقوق اقلیتها و تمام اعمالی که به سبب آن میتوان حقوق انسانی را سلب و وی را از حقوق اولیه اش محروم ساخت آورده شده است.
 
به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، نقض حقوق بشر در کردستان ایران همچون گذشته به طور گستردەای ادامه داشت. گرچه گزارش پیش رو نمی تواند تمام موارد نقض حقوق بشر در کردستان ایران طی این مدت را در بر گیرد، چرا که بسیاری از اخبار به دلیل منابع محدود و مشکلات گزارشگری در ایران، تحت پوشش قرار نمی گیرند و برخی نیز به دلایل امنیتی مدتها بعد افشا می شوند، لیکن سعی بر آن است تا بر اساس اخبار موجود و منتشر شده، گزارشی از نقض حقوق انسانی در کردستان ایران در ماه آبان ٩۵ ارائه دهیم.
 
 
unnamed-4
بازداشت، احضار، صدور حکم، پرونده‌سازی
 
١) سه‌شنبه هجدهم آبان‌ماه، اجلال قوامی روزنامه‌نگار ساکن سنندج در شعبه‌ی سوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب این شهر حاضر خواهد شد.
این مدافع حقوق‌بشر درپی شکوائیه‌ی یکی از اعضای شورای شهر سنندج دادگاهی می‌شود.
 
نشر مطلبی از اجلال قوامی درباره اقدامات غیرقانونی “ف.ز” موجب احضار و محاکمه ایشان شده است.
دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران در برگه‌ی احضاریه، سخنگوی سازمان دفاع از حقوق‌بشر کُردستان را به “نشر اکاذیب” متهم کرده است.
 
٢) قبل از ظهر دوشنبه هفدهم آبان‌ماه، شهروندی با هویت “سید مصطفی فیض‌الله‌پور” فرزند سید رسول توسط مأموران اطلاعاتی از منزل شخصی‌اش در بوکان به زندان مرکزی برده شد.
انتقال این شهروند کُرد بنابه دستور دادگاه انقلاب مهاباد صورت گرفته است
 
٣) دوازده شهروند معترض سردشتی که با قربانیان حادثه هتل تارا در مهاباد ابراز همدردی کرده بودند، با زندان و پرداخت دیه مواجه شدند.
دادگاه کیفری سردشت حکم ١٢ سال حبس و دیه شانزده میلیون و دویست و ده هزار تومانی را بنابه اتهام انتسابی “اخلال در نظم عمومی” صادر کرده است.
حکم مزبور در ارتباط با تجمع اعتراضی شهروندان سردشت و در حمایت از قربانیان حادثه هتل تارا در مهاباد می‌باشد.
 
سایتهای خبری با انتشار این خبر، هویت دوازده شهروند کُرد را ١- سردار اسماعیلی، ٢- رامین حسن‌زاده، ٣- صفاحسن‌پور، ۴- سهیلا زبیری، ۵- هیمن جنت‌یار، ۶- سامرند احمدزاده، ٧- آمانج شیخه‌پور، ٨- سامان ملکاری، ٩- حسین پری‌آقایی، ١٠- محمد قادریان، ١١- کامل رسول‌پور و ١٢- فرهاد شیخانی اعلام کرد.
 
۴) یک فعال سیاسی کُرد به نام کامران درویشی از سوی دادگاه انقلاب شهر ارومیه به تحمل ۵ سال زندان محکوم گردید.
وی که از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال بازداشت گردید تا مدتی قبل هم در سلول انفرادی اداره اطلاعات ارومیه تحت بازجویی بوده است.
۵) پنج زن زندانی سیاسی کُرد از جمله زندانیان تبعیدی هستند که در تبعید به سر می‌برند. این پنج زندانی سیاسی به زندان‌ مرکزی کرمان منتقل شده‌اند، بدون اینکه از حقوق قانونی خود بهره‌مند باشند. این گزارش، مروری است بر آخرین وضعیت این زندانیان در تبعید.
 
اسامی و مشخصات این زندانیان که توسط “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” احراز شده٬ به شرح زیر میباشد:
 
۱-افسانه بایزیدی فعال دانشجویی و زندانی سیاسی اهل بوکان ٬ وی درمرداد ماه امسال ، به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و همکاری با یکی از احزاب کرد در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به چهار سال حبس و تبعید به زندان کرمان محکوم شد و هم اکنون در زندان کرمان محبوس میباشد.
 
۲-هاجر پیری زندانی سیاسی ۳۳ساله اهل نقده که نزدیک به نه سال است در تبعید به سر می‌برد وی در اردیبهشت سال۱۳۸۶ در نقده توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد و در مهرماه سال۱۳۷۶ در شعبه ۱دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام«عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف نظام و اقدام علیه امنیت نظام» توسط قاضی حصاری به ۱۷سال حبس و تبعید به زندان کرمان محکوم شد و اینک در زندان کرمان دوران محکومیت خود را سپری می کند.
 
۳-سوهیلا مینایی ۲۷ساله اهل دیواندره ٬ خانم مینایی ۱۹مرداد سال گذشته توسط ماموران اطلاعات این شهر دستگیر شد پس از تحمل ۶ماه بازداشت و بلاتکلیفی در بازداشتگاه دیواندره که پرونده وی به دادگاه انقلاب سنندج موکول گردیده و در همان دادگاه به اتهام ارتباط با یکی از احزاب کُرد جمعا به ۳سال و یک روز زندان و تبعید به زندان کرمان محکوم شد و اینک مدت نه ماه از حبس باقیمانده خود را در زندان کرمان می گذراند.
 
۴-سودابه حسن خانی ۳۱ساله مهندس کامپیوتر و اهل حلب از توابع شهرستان بیجار٬ این زندانی سیاسی خردادماه سال ۸۳ از سوی نیروهای امنیتی شهربیجار بازداشت شد و نزدیک به نه ماه در بازداشتگاه اطلاعات بیجار در بازداشت و بلاتکلیفی به سر برده و سرانجام ۱۴اسفندماه سال ۸۳ توسط دادگاه انقلاب بیجار به اتهام«جاسوسی با کشور بیگانه و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل ۹سال حبس محکوم شد.
در حالیکه در پرونده خانم حسن خانی تبعید نداشته و تبعید ایشان به زندان کرمان پس از گذشت ۷ماه تحمل زندان در بیجار به کرمان منتقل شد و اینک نزدیک به یک سال است در زندان کرمان دوران محکومیت نه ساله خود را سپری می کند.
 
۵- فریده خوشنام ۳۲ساله اهل شهرستان تکاب و دارای لیسانس حقوق میباشد.
این زندانی سیاسی هفتم مردادماه سال ۸۴ در شهرستان تکاب از سوی ماموران امنیتی در محل کارش بازداشت شد. خانم خوشنام نزدیک به ۵ماه در بازداشتگاه اطلاعات همان شهر تحت بازجویی و زیر شکنجه های جسمی و روحی بوده است که از ناحیه چشم دچارعارضه شدید چشم و پا درد شده است.
این زندانی سیاسی ۲۴بهمن ماه سال ۸۴ توسط شعبه ۲دادگاه انقلاب تکاب به اتهام « اقدام علیه امنیت کشور٬ از طریق ارتباط موثق با اطلاعات حکومت اقلیم کردستان» به تحمل ۱۴سال حبس ۸۰ضربه شلاق و تبعید به زندان کرمان محکوم شد.
خانم خوشنام در خردادماه سال جاری بدستور قاضی پرونده از زندان تکاب به زندان کرمان منتقل شد و هم اکنون دوران محکومیت چهارده ساله خود را می گذراند.
لازم به ذکر است: ۳تن از این زندانیان تا لحظه تنظیم این گزارش نام و مشخصات آنها در سازمانهای حقوق بشری ذکر نشده است و همراه با دیگر زندانیان سیاسی در سخت ترین شرایط ٬ بدون داشتن امکانات کافی از لحاظ سرویسهای بهداشتی و درمانی و همچون نبود آب گرم در حمام و غیره نگهداری می شوند.
 
به گفته اغلب فعالان حقوق بشری و مدافع زندانیان، زندانی در تبعید با فاصله زیاد از خانواده‌اش رنج‌های بیشتری را تحمل می‌کند، چرا که از دوستان و یارانی که همچون خودش زندانی سیاسی و عقیدتی هستند، دور شده و از سوی دیگر به میان زندانیانی نا‌آشنا با جرایم عادی منتقل شده است. تبعید زندانی علاوه بر فشارهای روحی مضاعف برای زندانی آثار دیگری نیز برای خانواده زندانیان به همراه دارد، تحمیل هزینه‌های سنگین مادی برای انجام سفرهای مکرر به شهری که زندانی برای گذراندن دوران محکومیتش به آنجا منتقل شده است.
 
۶) دو برادر بوکانی بنام های«مصطفی شیخی و دیاکو شیخی» که قبلا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدە بودند، روز چهارشنبه ۲۶آبان به اطلاعات ارومیه منتقل شدند.
 
به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، ساعت ۳ بامداد روز شنبه ۱۵ آبان، دو برادر با نام‌های «مصطفی شیخی و دیاکو شیخی» اهل بوکان توسط نیروهای لباس شخصی وزارت اطلاعات بازداشت شدند. که روز چهارشنبه ۲۶آبان به اطلاعات ارومیه منتقل شدند.
 
در آبان ماه زندانیانی سیاسی‌ دست به اعتصاب غذا زدند. و برخی از زندانیان مورد ضرب و شتم زندانبانان قرار گرفتند. و یا درمان و معالجه بیماری زندانیان بیمار صورت نگرفت. وبرای برخی از زندانیان سیاسی پرونده جدید تشکیل داده شد.

با استناد به مرکز آمار “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” در چند سال اخیر سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران به همراه وزرات اطلاعات بیشترین بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی را در شهرهای کُردستان ایران برعهده داشته که با شیوه‌های غیرمتعارف، درصدد ایجاد رعب و وحشت برای بازداشت‌شدگان و خانواده‌های آنان هستند. که بعد از بازداشت  سرنوشت بسیاری از آنان  همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

 
unnamed-7
اعدام 
١) روز یکشنبە دوم آبانماه، حکم اعدام دو شهروند کرد ساکن شهرستان سلماس از توابع استان ارومیە در زندان سلماس بە اجرا درآمد.
 
سایتهای خبری هویت یکی از اعدام‌شدگان را “بختیار مامدی” اعلام کرد.
در همین رابطه سایتهای خبری منتشر کردند که حکم اعدام یکی از شهروندان کرد ساکن منطقه انزل ارومیه بە اسم “شورش فاروقی” فرزند “رستم فاروقی” ساکن روستای “کورەعلیا” نیز بە اجرا در آمدە است.
 
این دو شهروند بعد از سپری نمودن ۶ سال از حکم زندانی خود در زندان سلماس اعدام شدە و جنازە آنان بە خانوادە ایشان تحویل دادە شدە و در قبرستان “قزل‌کند” بە خاک سپرده شده است.
 
این شهروندان کرد بە اتهام حمل مواد مخدر و خرید و فروش آن دستگیر و بە اعدام محکوم شدەاند.
 
٢) روز یک شنبە ٢ آبان ماە، “پریسا ارشادفر” بە دلیل مصرف داروی مسموم شدە، جان خود را از دست داد.
نامبرده دانشجوی سال سوم دانشگاە ارومیە در بخش برق و مخابرات بودە است.
پریسا ارشادفر قبل از رسیدن بە بیمارستان ارومیە بە سبب مسمومیت بیش از حد دارو، جان باخت.
 
٣) روز دوشنبە ٣ آبان ماە، جسد معلم یکی از روستاهای شهرستان تکاب کە توسط فرد یا افراد ناشناس کشتە و در داخل خودروی سواری خود سوزانده شده بود، کشف شد.
نام و هویت این معلم “الف.ک” ٢۵ ساله اعلام گردیدە است
 
۴) نیمه‌شب گذشته، مقامات زندان مرکزی سلماس در استان آذربایجان‌غربی حکم اعدام یک شهروند کُرد را به مورد اجراء درآوردند.
 
اتهام وارده به وی، “خرید و فروش مواد مخدر” اعلام شده است.
 
۵) در حال حاضر برای ۴٧ زندانی در قروه حکم اعدام صادر گردیده که با اتهام قتل عمد و مواد مخدر نگهداری می‌شوند.
 
حکم نهایی چهارده نفر از این محکومان به بخش اجرای احکام زندان ابلاغ شده است.
بیشتر زندانیان محکوم به اعدام از شهروندان کُرد هستند.
طبق گزارش سازمان های حقوق بشری، دو تن از این شهروندان به نام‌های کورش رضایی‌پور و زینب شاه‌حسینی زن و شوهر بوده و از حدود ۵ سال پیش در حبس بسر می‌برند.
این منابع می‌افزاید که بیش از ۶۰۰ زندانی در قروه نگهداری می‌شوند که کمتر از نیمی از آنان، زندانیان مرتبط با مواد مخدر به شمار می‌روند.
 
علی‌رغم مخالفت شدید مدافعان حقوق‌بشر و نهادهای بین‌المللی، حکومت اسلامی ایران همچنان به اعدام زندانیان ادامه می‌دهد.
 
۶) دو شهروند عامل در سرقت از یک طلافروشی در سرپل‌ذهاب که یک فقره قتل را هم درپی داشت به اعدام محکوم شدند.
حکم مزبور در کمتر از سه‌ماه صادر شده است.
رییس دادگستری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس از “رسیدگی فوق‌العاد و خارج از نوبت” پرونده خبر داد.
به گفته‌ی محمدرضا عدالت‌خواه؛ یک نفر دیگر در ارتباط با سرقت مسلحانه از طلافروشی نیز حبس طویل‌المدت محکوم شده تاکنون هویت این دو تن مشخص نشده است.
 
٧) قبل از طلوع روز گذشته هفدهم آبان‌ماه، دو متهم مرتبط با مواد مخدر در زندان مرکزی مهاباد اعدام شدند.
“رحیم محمدپور” و “مهدی”، اسامی این دو زندانی هستند.
 
٨) از قروه نیز گزارش شده که سحرگاه امروز سه‌شنبه هم دو زندانی کُرد به دار آویخته شده‌اند.
یکی از آنها با هویت “محمدرسول حیدری” متهم به قصاص نفس بوده است.
همچنین دیگر اعدامی زندان قروه، “بابک حسن‌زاده” می‌باشد که از اهالی سردشت بوده و حکم او در ارتباط با خرید و فروش مواد مخدر بوده است.
نهادهای حقوق بشری با اعلام اعدام این چهار زندانی کُرد، از عدم اعلان رسمی در رسانه‌های ایران خبر داد.
 
٩) دادسرای جنایی پایتخت حکم قصاص اسیدپاشی یک زندانی کُرد به نام “محمدرضا نامور” را اجراء کرد.
 
دو چشم این زندانی اهل قروه در استان کُردستان با حضور مستقیم سرپرست داسرای امور جنایی تهران و “متخصصان مربوطه” اجراء شده است.
 
١٠) یک شهروند ٢۴ ساله اهل سنندج با هویت “حسن.خ” در زندان قزوین اعدام شده است.
او از سوی دستگاه قضایی به “قتل عمد” دو تن در سال ١٣٩٠ متهم گشته بود.
برپایه‌ی گزارش خبرگزاری مهر، مقامات قضایی و انتظامی در اجراء حکم مزبور حضور داشته‌اند.
 
١١) اعدام “حسین.خ”، نهمین مورد از اجرای حکم اعدام زندانیان کُرد در شهرهای ارومیه، قروه، سلماس، مهاباد و قزوین به شمار می‌رود.
 
١٢) سحرگاه بیست و چهارم آبان‌ماه، زندان دریا در ارومیه اقدام به اجرای حکم اعدام پنج تن از شهروندان کُرد کرده است.
هویت افراد به دار آویخته‌شده عبارتند از: کرم قلی‌زاده، محکوم ایژک فرزند کاظم، عارف اسماعیلی، فایق عابدی و جواد اصغری.
اجساد این زندانیان به خانواده آنان تحویل داده شده است.
 
با استناد به مرکز آمار “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان”  در سراسر جهان برای قاچاق مواد مخدر، در ٣٢ کشور حکم اعدام وجود دارد. اما به ویژه در کشورهای ایران، عربستان سعودی، چین، اندونیزیا، تایلند و سنگاپور حکم اعدام واقعا تطبیق می گردد.
در کمتر از ٢٠ روز اخیر حدود ۶٠ زندانی در ایران به دار آویخته شده‌اند که حکم اکثر آنان در ارتباط با مواد مخدر بوده است.
 
در سال گذشته میلادی(٢٠١۵)، ٩۶۶ نفر در ایران اعدام شدند که جرم حدود دو سوم، یعنی ۶٣٨ تن آنها جرایم مربوط به مواد مخدر بود. این رقم بیش از ارقام ٢۵ سال گذشته حکومت اسلامی ایران است.
 
unnamed-8
اتفاقات کارگری
 
در آبان ماه نخست سال ٩۵ گارگران کردستان با بی کاری ،اخراج ،فوت ،پرداخت نشدن مزایا ، وهمچنین عدم رعایت امور ایمنی و نبود تصویب و اجرای قوانین حمایتی روبه رو بودنداز جمله:
 
١) بیش از ۵۴٠ واحد صنعتی در استان آذربایجان‌غربی طی سه سال اخیر قادر به احیاء و بازگشت به چرخه‌ی تولید نگردیده‌اند.در مدت یادشده تنها کمتر از ١٠% واحدها با دریافت ٩۶ میلیارد تومان تسهیلات مالی موفق به رفع موانع تولید شده‌اند.درباره علت وضعیت بوجودآمده در استان آذربایجان‌غربی، خبرگزاری تسنیم از “عدم تمکین بانک‌های دولتی به برنامه‌های اقتصادی دولت” خبر داده است.
 
٢) روز بیست و هشتم آبان‌ماه یکی از کارگران شاغل در ساختمان نیمه‌کاره‌ای در پاوه بر اثر سقوط از داربست فلزی جان سپرد.
سعید حکمتی فرزند هاشم هویت این کارگر عنوان شده که مدت ٣ روز اخیر در بیمارستان قدس پاوه بستری بود.
 
xodkoshiiiii-hrkurd
خودکشی
 
١) دو شهروند کُرد در شهر قصرشیرین بە اسامی مهران حاتمی نژاد و محمدرضا شادانفر اقدام بە خودکشی نمودند.
مهران با سلاح شکاری و محمد با حلق آویز نمودن خود اقدام بە این کار کردند.
 
٢) بعداز ظهر روز پنج‌شنبه ششم آبان‌ماه، سوله مرغداری در روستای “رودک” بوئین زهرا دچار انفجار گاز مایع شد و بر اثر آن ۶ کاگر کُرد به شدت زخمی شدند.
ساعاتی پس از حادثه، یکی از مصدومان که کودک خردسال ۴ ساله بوده به هنگام انتقال به مراکز درمانی قزوین جان سپرد.
 
۳) تصادف جاده‌ای در محور بوکان_ میاندوآب بە کشتە شدن ۵ شهروند انجامید.شمار زخمی تاکنون ١۵ نفر اعلام شده است.
این تصادف در صبح روز گذشته با برخورد یک دستگاه پیکان، یک دستگاه مینی‌بوس و یک دستگاه پژو روی داد.
متوفیان این حادثە سرنشیان سواری بودەاند کە در دم جان خود را از دست دادند و مصدومان هم از مسافران مینی‌بوس هستند.
 
۴) شب ١٧آبان ماه در جاده‌ی مریوان به سنندج و در حدفاصله سه‌راهی روستای “برقرو” یک دستگاه تانکر با یک دستگاه خودروی سواری تویوتا برخورد کرد.
در تصادف این دو دستگاه، دو مسافر خودرو در دم فوت شدند و یک تن دیگر نیز دچار ضربه مغزی شدید گشته و در بیمارستان بوعلی مریوان در کما است.
 
۵) روز ١٧آبان ماه یکی از جوانان روستای “ازگله” از توابع شهرستان ثلاث باباجانی به زندگی‌اش پایان داد.
هویت این شهروند، محمود سبحانی است که با طناب دار خودکُشی کرده است.
 
۶) درپی بارش‌های سیل‌ آسا در شهر خرم‌آباد یک دختر دانشجو به هنگام عبور از خیابان به داخل کانال آب سقوط کرد و جان خود را از دست داد.
هویت این دختر اهل ایلام، فروزان مرادپور دانشجوی رشته‌ی زیست‌شناسی دانشگاه لرستان است.
حادثه فوت فروزان زمانی روی داده که او درحین سوارشدن به خودرو در ایستگاه ایاب و ذهاب بلور شورا دچار سیلاب گشته و به داخل کانال سقوط می‌کند
 
٧) جوان ٢١ساله‌ی اهل روستای راژان از محال دشت بخش “سیلوانا” از توابع استان ارومیه، اقدام به خود کشی نمود.
” پژمان خشمانپور” فرزند لقمان اعلام شده است
 
منابع خبری اعلام نمودند خواهر نامبرده که برای نجات برادرش اقدام به شکستن شیشه‌ی اتاق نمود، از ناحیه‌ی شاهرگ دست دچار مصدومیت گردید و هم اکنون به بیمارستان خمینی ارومیه انتقال داده شده است. شاهدان عینی، علت این حادثه را مشکلات خانوادگی و همچنین اختلالات روانی اعلام .
 
منابع خبری اعلام نمودند خواهر نامبرده که برای نجات برادرش اقدام به شکستن شیشه‌ی اتاق نمود، از ناحیه‌ی شاهرگ دست دچار مصدومیت گردید و هم اکنون به بیمارستان خمینی ارومیه انتقال داده شده است. شاهدان عینی، علت این حادثه را مشکلات خانوادگی و همچنین اختلالات روانی اعلام کرده‌اند.
 
٨) روز پنج‌شنبه بیستم آبان‌ماه، مادر جوانی به نام سعادت رضایی فرزند محمد با اقدام به خودسوزی به زندگی خود پایان داد.این زن اهل روستای حسن آباد از توابع دیواندره که صاحب فرزندی یکساله می‌باشد، گفته‌ می‌شود به دلیل مشکلات خانوادگی خودسوزی نموده است.
 
٩) در یکی از روستاهای تابع کرمانشاە یک دانش آموز دبیرستانی بە سبب اختلافات خانودگی بە زندگی خود پایان داد.
 
١٠) عصر روز پنجشنبە ٢٨ آبان‌ماە، دانش آموز دبیرستانی در یک روستای نزدیک شهر کرمانشاه با سلاح شکاری اقدام بە خودکشی کرد.
تا اعلام این خبر هویت این جوان نامعلوم می‌باشد.
 
kolbar.hrkurd
کولبران و کاسبکاران مرزی
 
١) درمدت ٢۵ سال اخیر، ٣٢٠ نفر ایلامی دچار نقض عضو شده‌اند.روستائیان، دانش‌آموزان و کولبران از بیشترین قربانیان مین در کُردستان به شمار می‌روند.
معلویت این تعداد شهروند کُرد درپی انفجار مین در طول ۴٣٠ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کُردستان و عراق به وقوع پیوسته است.
 
٢) عصر روز گذشته درپی تیراندازی مرزبانی سردشت کولبر ۴٠ ساله‌ای به نام عثمان عزیزی فرزند کریم جان خود را از دست داد.او در نزدیکی روستای “درمان‌آباد” بدون “اخطار قبلی” و “ایست” مورد شلیک گلوله نظامیان سپاه قرار گرفته است.”
 
٣) براثر انفجار مین در حوالی روستای مرزی “دزآور” در شهرستان پاوه همسر یک فرد معلول جنگی به شدت مصدوم گردیده است.
حادثه در روز جمعه‌ی گذشته و در یک زمین کشاورزی به وقوع پیوسته که سوختگی شدید مریم امینیان از ناحیه هردو پا را بهمراه داشت.
۴) در خبر دیگر نیز گزارش شده که جوانی ٢٢ ساله در روستای “سردوش” از توابع شهرستان مریوان بر اثر انفجار مین از ناحیه ٢ چشم و دست جراحات زیادی برداشته است.
 
کارزان محمدی هویت شهروند آسیب‌دیده می‌باشد که عصر روز گذشته برای مداوا به بیمارستان بوعلی مریوان و سپس تهران انتقال داده شد کە احتمال از دست دادن بینایی ایشان وجود دارد.
 
۵) یک کولبر به دلیل شرایط بد اقتصادی اقدام به خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داد
در چند روز گذشته یک کولبر به نام فرهاد عباس پور ۴۴ ساله اهل روستای ” ته رگه وه ری ” ارومیه به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی ، فقرو نداری دست به خودکشی زد و با طناب دار خود را حلق آویز کرد
 
۶) سرپرست فرمانداری سردشت گفت که از سال ۹۲ تا کنون ۵۲۹ هکتار و حدود ۶۰ درصد از اراضی آلوده به مین توسط گروه های مین زدایی کشور پاکسازی شده است. اما هنوز یک‌هزار و ۹۳۵ هکتار از زمین های سردشت مناطق آلوده به مین است.
 
٧) اهالی شهر نودشه در استان کرمانشاه، هم‌مرز با اقلیم کُردستان عراق، جسد کولبر جوانی را پس از گذشت ٧٢ ساعت پیدا کردند.
 
شهروند جان باخته با هویت حسین کوهی از اهالی سروآباد در استان کُردستان می‌باشد که در مسیر کولبری روستای “دزآور” دچار ایست قلبی گردیده است.
 
به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، اشکان مهدوی افزود: “میزان تلفات انسانی از سال ۹۲ تا کنون نیز به طور متوسط سه مجروح و یک شهید یا فوتی در سال بوده است”.
 
unnamed-3
محیط زیست وبهداشت
 
 
١) احیای دریاچه ارومیه از آغاز سال جاری با قطع اعتبارات مالی عملا به تعطیلی کشیده شده است.
 
توقف در عملیات برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه درپی اختلاف‌نظر مجریان طرح و مقامات اقتصادی دولت صورت می‌گیرد.
 
عیسی کلانتری، دبیر این ستاد با اعلام توقف عملیات احیا، سازمان برنامه و بودجه را به عدم اختصاص اعتبارات مالی متهم کرد
unnamed-2

نشریات ،موسیقی، شعر

١) یکی از فعالین ادبی ایلام اقدام به جمع‌آوری اشعار کُردی عباسی آرام کرده و بزودی انتشار می‌یابند.
 
ظاهر سارایی با اعلام این خبر در “ئیلام ئاسوو” نوشت: دیوان کامل اشعار کُردی علی‌اصغر عباسی آرام با عنوان” دیوان آرام” با شرح و تدوین اینجانب پس از نزدیک به یک سال و نیم کار، سرانجام زیر چاپ رفت و تا آخر آبان‌ماه منتشر می‌شود.
 
دیوان آرام در ٢۶٠ صفحه و توسط انتشارات “زانا” به چاپ می‌رسد.در کنار اشعار کُردی استاد آرام، گزیده‌ای از شعرهای فارسی او نیز وجود دارند.
 
٢) عصر روزجمعه ٢٨آبان ، شاعر نامدار کُرد، احمد بگ کوماسی در یکی از پارک‌های شهر مریوان صاحب تندیسی از سنگ و گچ شد.
 
وی به سبب سرایش شعر کُردی هورامی “قبر تازه معشوق” در رثای همسرش آوازه منطقه‌ای و جهانی دارد.
 
مجسمه این شاعر سده نوزدهم میلادی از سوی هنرمند پیکرتراش صلاح حسنی ساخته شده و با حضور جمع کثیری از شاعران، نویسندگان و فعالین فرهنگی و مدنی کُردستان در مریوان رونمایی شده است
 unnamed-10
 
اعتراضات وتظاهرات
 
١) اعتصاب شریف باجور فعال سرشناس زیست محیطی در مریوان با راهپیمایی جاده‌ای آغاز گردیده است.
 
راهپیمایی این عضو انجمن سبز چیا که با اعتصاب غذا نیز همراه گشته در اعتراض به خشونت انسان علیه حیوانات می‌باشد.
 
ایشان مسیر ٢۵٠ کیلومتری شهر مریوان در استان کُردستان تا شهر ثلاث‌باباجانی در استان کرمانشاه را پیاده طی خواهد کرد.
 
به گفته یک منبع مطلع، این فعال مریوانی لحظاتی قبل توسط نیروهای امنیتی سروآباد در روستای “دزلی” بازداشت شد.
 
٢) دوازده شهروند معترض سردشتی که با قربانیان حادثه هتل تارا در مهاباد ابراز همدردی کرده بودند، با زندان و پرداخت دیه مواجه شدند.
 
دادگاه کیفری سردشت حکم ١٢ سال حبس و دیه شانزده میلیون و دویست و ده هزار تومانی را بنابه اتهام انتسابی “اخلال در نظم عمومی” صادر کرده است.
 
حکم مزبور در ارتباط با تجمع اعتراضی شهروندان سردشت و در حمایت از قربانیان حادثه هتل تارا در مهاباد می‌باشد.
 
آژانس خبری موکریان با انتشار این خبر، هویت دوازده شهروند کُرد را ١- سردار اسماعیلی، ٢- رامین حسن‌زاده، ٣- صفا حسن‌پور، ۴- سهیلا زبیری، ۵- هیمن جنت‌یار، ۶- سامرند احمدزاده، ٧- آمانج شیخه‌پور، ٨- سامان ملکاری، ٩- حسین پری‌آقایی، ١٠- محمد قادریان، ١١- کامل رسول‌پور و ١٢- فرهاد شیخانی اعلام کرد.
 
٣) در چند روز اخیر، بیش از ٢٠٠ کارگر سد بازی دراز در منطقه قصرشیرین از مراحل ساخت آن برکنار و از کار بیکار شده‌اند.
 
کارگران اخراجی در واکنش به اقدام کارفرما، دست به تجمع اعتراضی در نزدیکی محل ساخت سد زده‌اند.
 
عملیات ساخت سد در دست شرکت سپاسد وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران می‌باشد.
 
۴) بنابر گزارش رسیده پیروان آئین یارسان علاوه بر تبعیضات و اجحافات گستردەای که به دلیل کرد بودنشان متحمل می‌شوند، بخاطر اعتقادات آئینی‌شان نیز رنج و عذاب مضاعفی از سوی حکومت ایدئولوژیک جمهوری اسلامی بر آن‌ها وارد می‌شود.
 
سایت “صوفیه شناسی”، روز یکشنبه ٢٣ آبان ١٣٩۵ با انتشار تصاویری از پیام‌های تبریک جشن “خاونکار” در سطح استان کرماشان، طی راپورتی به توهین و هتاکی پرداخته و پیروان آئین یارسان را با الفاظی نامناسب و توهین‌آمیز خطاب قرار داده است.
 
unnamed
نامه ودلنوشته ها
 
١) نامه‌نگاری محمد نظری از زندان به مقامات دادستانی مرکز استان البرز جهت موافقت با انتقال وی به ارومیه بی‌نتیجه ماند.
 
او که مدت ٢٣ سال گذشته را در حبس بسر برده خواستار آزادی مشروط و یا انتقال به زادگاهش در استان آذربایجان‌غربی شده است.
 
مخالفت با درخواست چندباره‌ی آقای نظری از سوی دادستانی کرج صورت گرفته و بنابه گزارش رسیده؛ وزارت اطلاعات در ارومیه مانع اصلی در تحقق چنین درخواستی می‌باشد.
 
 
 
٢) متن نامه لقمان و زانیار مرادی که در اختیار کانون مدافعان حقوق بشر کردستان قرار گرفته عینا درپی می‌آید:
Zaniar&Loghman Moradi-hrkurd.com
 
خطاب به سرکار خانم عاصمه جهانگیر
گزارشگر ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در امور ایران
 
با احترام
این نامه از طرف اینجانبان زانیار و لقمان مرادی دوتن از زندانیان سیاسی کُرد محکوم به اعدام نوشته شده. ما قصد گلایه و شکوه و شکایت از همه رنج‌ها و مصیبت‌هایی که در این سال‌ها برما رفته است نداریم. ما دوتن به مدت هشت سال است که قربانی یک بازی سیاسی و سناریوی ساختگی اداره اطلاعات شهر سنندج شده‌ایم. تنها یک اعدامی می‌تواند درک کند که این همه سال زیر حکم اعدام بودن و رنگ باختن معنای زندگی و امید در دل ما چه رنجی بر ما هموار کرده است.
 
ما از بازجویی‌ها و شکنجه‌های فراوان هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. هنوز کابوس آن روزه و شب‌ها بر خاطر ما سنگینی می‌کند و آثار ناشی از شکنجه‌ها بر بدن ما وجود دارد. آثار ضربات مشت و لگد در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج، بصورت صلیب بستن، شلاق زدن‌های پیاپی به تمام اعضای بدن، همچنان باقی مانده است. شکنجه‌هایی که پا را از حد خشونتی رذیلانه فراتر گذاشته بود. تهدیدهای جنسی و فحاشی‌های وقیحانه با نمایش دادن شیشه‌های نوشابه که به صندلی‌های محل نشستن ما بسته بودند و تهدیدهای مکرر به تجاوز جنسی، وحشت و کابوس روز و شب ما بود. یادآوری فحاشی‌ها و تهدیدهای فراوان که بیشتر متوجه خانواده‌های ما بوده است روح ما را همواره عذاب می‌دهد.
 
اکنون هشت سال از هنگام بازداشت ما گذشته است. دورانی که هر روز و هر ساعت آن با شکنجه‌های جسمی و روحی، با توهین و تحقیر همراه بوده.
گذر این سال‌ها با آگاهی از حکم اعدام در واقع عذاب و شکنجه‌ای مضاعف بوده است. این درحالی است که بی گناهی ما در این پرونده حتا نزد خود مقامات قضایی ایران محرز گردیده. در این خصوص در سال‌های گذشته نیز توضیحات مفصلی پیرامون بی‌قانونی‌ها و بی‌عدالت‌هایی که در روند دادرسی رخ داده است برای اطلاع آقای دکتر احمد شهید نوشته‌ایم و از ایشان درخواست یاری و کمک نموده‌ایم.
 
لازم به ذکر است که جلسه دادگاهی با حضور آقای صالح نیکبخت وکیل ما در تاریخ پنجم مردادماه ١٣٩٣ جهت رسیدگی مجدد به پرونده تشکیل گردید که بنا به اعتراف قاضی دادگاه، پرونده ناقص بوده و فاقد شواهد کافی است.
 
در طی چندسال اخیر پرونده ما از طرف شعبه بازپرسی در چند نوبت برای تکمیل و رفع نواقص به شهر مریوان انتقال داده شده است. اما به دلیل فقدان وجود مدارک و شواهد، پرونده ناقص باقی مانده است. حقیقت این است که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به دلیل احتمال رسوایی خود پس از اعلام بی‌گناهی و تبرئه ما از اتهامات واهی، تا به حال مانع رسیدگی به این پرونده در دادگاهی عادلانه شده است. از ابتدای دستگیری به دلایل بسیار زیادی مشخص بود که علت نسبت دادن چنین اتهامی به ما چیزی جز یک تسویه حساب سیاسی نیست. کینه توزی‌ها و دشمنی‌های حکومت ایران نسبت به پدر یکی از ما (زانیار مرادی) که از فعالان سیاسی و از اعضای یکی از احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی می‌باشد علت اصلی چنین پرونده‌سازی نمایشی برای ما بوده است. حتا جمهوری اسلامی تاکنون چندبار اقدام به ترور شخص یادشده نموده که همگی نافرجام بوده است.
 
درپایان عرایض خود، از جنابعالی در مقام گزارشگر ویژه حقوق‌بشر خواهشمندیم که درخواست دادخواهی مارا قاطعانه پیگیری فرمایید و از تمامی سازمان‌ها و نهادهای حقوق‌بشری بخواهید که در جهت حمایت از برگزاری دادگاهی عادلانه و در نهایت آزادی ما اقدام نمایند.
 
با سپاس
زانیار و لقمان مرادی
زندان رجایی شهر
 
 
 
افتخارات ومقام ورزشی
 
 
١) رشاد منبری، ورزشکار سنندجی در مسابقات پرورش اندام در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان توانست مقام سوم وزن ٩۵ کیلوگرم را کسب کند.
 
این مسابقات توسط اتحادیه‌ی پرورش اندام در اقلیم کردستان با شعار “ما مدیون پیشمرگه هستیم”، برگزار گردید.
 
٢) نادیا مراد و لامیا حاجی‌بشر، دو دختر کُرد ایزدی جایزه ساخاروف پارلمان اروپا در سال ٢٠١۶ را بدست آوردند.
 
شماری از نمایندگان پارلمان اروپا برنده شدن این دو دختر کُرد ایزدی را در صفحه توئیتر خود اعلام کردند.
 
این دو دختر ایزدی در شناساندن جنایت‌های صورت گرفته علیه زنان کُرد ایزدی به جوامع بین‌المللی، نقش فعالی را داشته‌اند.
 
٣) در جریان برگزاری رقابت‌های مختلف کشوری، در رشته‌های تکواندو و دومیدانی ورزشکاران کُردستانی توانستند با برتری در مقابل حریفان خود چهار مدال‌ رنگی کسب کنند.
 
“نیان شامحمدی” و “روناک حسین زاده” دو تکواندوکار دختر سقزی در بیست و یکمین دوره مسابقات قهرمانی کشور جوانان و بزرگسالان دو نشان نقره و برنز را به خود اختصاص دادند.
 
در این مسابقات ۲۱۰ تکواندوکار و در قالب ۳۲ تیم از ۳۱ استان در اوزان مختلف به رقابت پرداختند.
 
۴) مسابقات کبدی جوانان کشور با شرکت ٢١ استان روز گذشته در اراک پایان یافت و تیم کرماشان با پیروزی در تمامی مسابقات عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.
 
وی افزود: تیم کرماشان پس از صعود به مرحله نیمه نهایی با گلستان یکی از قدرتمندترین تیم های ایران و قهرمان دوره گذشته روبرو شد که در نهایت با ارایه یک بازی تماشایی ٢٩ بر ٢٧ صاحب برتری شد و به فینال راه یافت.
 
صیدی ادامه داد: در این مرحله نیز کبدی کاران کرماشان به مصاف سیستان و بلوچستان رفت و در این رقابت نیز با برتری ٢۵ بر ٢٠ توانست بر سکوی قهرمانی تکیه بزند.
 
۵) دبیرخانه‌ی ریاضیات کانگورو در ایران دیپلم افتخار هشتمین دوره مسابقه بین‌المللی خود را به دانش‌آموزی پایه پنجم شهرستان مریوان اهداء کرده است.

منبع:پژواک ایران