حامدعطایی، روزنامه‌نگار اهل ارومیه که فیلم صحبت‌های جنجالی نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس را درباره زنان و نمایندگان زن منتشر کرده بود، به چهار ماه حبس محکوم شده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی به این حکم واکنش نشان داده‌اند.
کارتون از اسد بینا‌خواهی

زندانی کردن روزنامه‌نگاران/ کارتون از اسد بینا‌خواهی

یک منبع نزدیک به حامد عطایی در گفت‌و‌گو با رادیو زمانه، خبر ابلاغ حکم چهار ماه حبس به این روزنامه‌نگار را تایید کرد.

دادگاه محلی این حکم را بر اساس شکایت قاضی‌پور به عنوان شاکی خصوصی صادر کرده و تلاش‌ها به منظور راضی کردن این نماینده مجلس برای پس گرفتن شکایتش به جایی نرسیده است.

گفته می‌شود خبرنگاران محلی آذربایجان برای متقاعد کردن قاضی‌پور به صرفنظر کردن از شکایتش، کمپین تشکیل داده‌اند.

حسین نوروزی، روزنامه‌نگار مقیم تهران در این‌باره در توییتر خود نوشته است: «نامه‌ی گروهی نوشته‌ان به نادرقاضی‌پور برای «درخواست عفو حامد عطایی»؛ خبرنگاری که حرف‌هاش رو منتشر کرده بود. می‌گن تنها راهی است که نره زندان.»

او البته اضافه کرده است که: «من نمی‌دونم خواست خود آقای عطایی چیه، و لابد خبرنگاران نویسنده‌ی نامه، حسن نیت داشته‌اند، اما ترجیح خودم اینه که برم زندان تا هم‌چو درخواستی.»

حامد عطایی

حامد عطایی

صحبت‌های قاضی‌پور اما در فضای عمومی و در جمع طرفدارانش مطرح شده بود و به دنبال انتشار ویدئوی آن، حامد عطایی از سوی افراد نزدیک به قاضی‌پور مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

او در سخنان خود به زبان ترکی زنان را با کره الاغ مقایسه کرده بود: «مملکت را به آسانی به دست نیاورده‌ایم که هر روباه، بچه و کره الاغی را بفرستیم آنجا (مجلس). مجلس جای کره الاغ نیست. مجلس جای بچه‌ها نیست. جای کره الاغ‌ها نیست. جای زنان نیست. جای مردان است. [زنان را] می‌فرستیدشان [مجلس] سرشان بلا بیاورند آبرویتان برود.»

بیشتر بخوانید: نماینده ارومیه: مجلس جای زنان نیست، سرشان بلا بیاورند آبرویتان می‌رود

قاضی‌پور اما د‌ر گفت‌وگو با روزنامه قانون این اظهارات را تکذیب کرده بود.

این صحبت‌ها اما موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشت.

قدرت‌الله علیخانی، نماینده پیشین قزوین در مجلس گفت که از نادر قاضی‌پور که به‌گفته او سخنانی «زشت و زننده» بیان کرده، شکایت می‌کند.

دو روز بعد از انتشار حرف‌های توهین‌آمیز قاضی‌پور، زهرا نژادبهرام، دبیر شورای اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده به توهین‌های نماینده ارومیه واکنش نشان داد و  گفت که اعتبارنامه آقای قاضی‌پور باید رد شود: «وقتی ایشان تفکرشان بر این است که به نیمی از جمعیت ایران توهین کند، باید منتظر پاسخ باشد و پاسخش هم رد اعتبارنامه است.»

چنین اتفاقی اما نیفتاد و همزمان خود قاضی‌پور هم گفت بیدی نیست که با این بادها بلرزد:

در تازه‌ترین پیگیری‌ها در مورد این ماجرا اما روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور ماه، نمایندگان زن مجلس نهم برای شکایت از قاضی پور به دادسرا رفتند.

به این ترتیب در حالی که به زبان آورنده حرف‌های توهین‌آمیز نسبت به عموم زنان و زنان نماینده مجلس همچنان به کرسی نمایندگی تکیه می‌زند و شکایت‌ها از او به سرانجامی نرسیده است، منتشر‌کننده صحبت‌های او باید به حبس برود.

در واکنش به این موضوع کاربری به نام سهیل در توییتر خود نوشته است: «یه پدیده‌ای داریم که در اون، عامل افشا کننده‌ی فساد به جای خودِ خاطی محاکمه می‌شه. اجازه بدید اسمشو بذارم “یاشاریسم” #حامدعطایی #یاشارسلطانی»

در توییت دیگری یک کاربر به نام یک وکیل نوشته است: «آخه به چه جرمی واسه #حامدعطایی زندان بریدن؟ مگه #قاضی‌پور تفکراتش رو تو یه مکان عمومی به زبون نیاورد،عطایی هم منتشر کرد. این کجا جرمه آخه؟»

در واکنشی دیگر، کاربری به نام نفس در توییتر خود نوشته است: «بابت پخش فیلم نماینده‌ای در جلسه عمومی، اول مورد ضرب و شتم قرار بگیری، بعدم ببرنت زندان. گور دسته جمعی کندن برامون حضرات والی.»

در مجموعه این واکنش‌ها، سیاست قوه قضاییه ایران در برخورد با کسانی که اسناد و خبرهایی درباره وجود فساد منتشر می‌کنند مورد انتقاد قرار گرفته است.

محمود صادقی، نماینده مجلس هم که در توییتر فعال است، در واکنشی به این اتفاق‌های مشابه نوشته است: «به جای برخورد با اصل مشکل به حواشی آن می‌پردازند. #اسیدپاشی #علی_شریعتی #املاک_نجومی #یاشار سلطانی #حساب‌های_قوه_قضائیه ؟»

در حالی که شکایت نادر قاضی‌پور از حامد عطایی به صدور حکم چهار ماه حبس برای این روزنامه‌نگار منجر شده، موضوع کتک خوردن یک خبرنگار پارلمانی از این نماینده مجلس هم بار دیگر داغ شده و در مرکز توجه قرار گرفته است.

روز یک‌شنبه هفت شهریور، نادر قاضی‌پور در میانه یک گفت‌و‌گو با احسان بداغی، خبرنگار پارلمانی روزنامه ایران، زمانی که از او درباره «تأثیر شکل‌گیری فراکسیون آذری‌زبان‌ها بر تقویت شکاف‌های قومیتی» سوال شد، عصبانی شد و صورت خبرنگار را زیر مشت‌های خود گرفت: قاضی‌پور: مثل تراکتور از روی همه چیز رد شدم

ناهید مولوی از کاربران توییتر در این‌باره نوشته است: «به خاطرشکایت قاضی‌پور واسه انتشار سخنرانی عمومیش خبرنگار ۴ ماه باید بره زندان! حال ببینیم شکایت خبرنگار ایران از ایشون به‌خاطر ضرب و شتم به کجا می‌رسه؟»