هشت زندانی عقیدتی در اعتصاب غذا هستند





در ایران ۶ زندانی عقیدتی در زندان اوین و دو زندانی دیگر قومیتی در یکی از زندان‌های کرج در اعتراض به وضعیت نامناسب و بلاتکلیفی از چند هفته پیش در اعتصاب غذا هستند. اتهام یکی از آنها شرکت در تجمع اعتراض به اسیدپاشی است.

به گزارش دویچه وله، محمدعلی طاهری، مهدی و حسین رجبیان، آرش صادقی، وحید صیادی و علی شریعتی ۶ زندانی زندان اوین به همراه رسول رضوی و مرتضی مرادپور در یکی از زندان‌های کرج در اعتصاب غذا هستند.

این زندانیان که همگی به اتهامات سیاسی و عقیدتی در زندان به سر می‌برند به دلیل نامناسب بودن شرایط زندان یا اعتراض به صدور احکام سنگین در تاریخ‌های مختلف دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

محمدعلی طاهری بنیانگذار گروه "عرفان حلقه" از ۷ مهرماه دست به اعتصاب غذا زده است. خواهر این زندانی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته که از تاریخ ۲۷ مهرماه و پس از به اغما رفتن طاهری در پی اعتصاب غذا هیچ خبری از او در دست نیست.

 محمدعلی طاهری به اتهام توهین به مقدسات به ۵ سال زندان، ۹۰۶ میلیون تومان جریمه و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. یکی از اتهامات آقای طاهری سب النبی (دشنام به پیامبر اسلام) بود که او از ان تبرئه شده است. با وجود اینکه محکومیت زندان او در ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسیده و جریمه نقدی‌اش نیز پرداخت شده، همچنان با قرار بازداشت جدید در زندان به سر می‌برد.

آرش صادقی، فعال مدنی نیز از روز سوم آبان ماه در اعتراض به بازداشت همسرش  گلرخ ایرایی  دست به اعتصاب غذا زده است. به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر، آرش صادقی طی این مدت از ملاقات با همسر زندانی‌اش محروم بوده و مسئولان زندان اوین اعلام کرده‌اند تا زمانی که این زندانی به اعتصاب غذای خود پایان ندهد، به او اجازه ملاقات با همسرش را نخواهند داد.
طی حکم دادگاه انقلاب، آرش صادقی به ۱۵ سال و همسرش گلرخ ایرایی به ۶ سال حبس محکوم شده‌اند.

مهدی و حسین رجبیان دو برادر هنرمند و موزیسین از روز ۷ آبان ماه با درخواست مشخص "مرخصی درمانی" در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

مهدی و حسین رجبیان، بنیان‌گذاران سایت "برگ موزیک" در سال ۱۳۹۲، پس از ساخت فیلم حسین رجبیان که با مجوز ارشاد تهیه، اما بدون مجوز پخش شده بود، دستگیر شده بودند. 
این دو برادر به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی و ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده‌اند.

"احکام غیرعادلانه"

علی شریعتی زندانی دیگری که به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی علیه اسیدپاشی به ۵ سال زندان محکوم شده از ۱۰ آبان در اعتصاب غذا به سر می‌برد. او هنگام بازداشت گفته بود به دلیل این‌که بابت اعتراض به اسیدپاشی به زندان محکوم شده دست به اعتصاب غذا خواهد زد و تا زمانی که از این "حکم غیرعادلانه و غیرقانونی" تبرئه نشود، دست از اعتصاب برنمی‌دارد.

مطهره پارسی، همسر علی شریعتی، روز یک‌شنبه ۲۳ آبان در گفت‌و‌گو با سایت زیتون از بستری شدن این فعال سیاسی در بیمارستان، به دلیل عوارض ناشی از اعتصاب غذای خشک خبر داد.

وحید صیادی نصیری زندانی دیگری است که به اتهام توهین به مقدسات و رهبری و تبلیغ علیه نظام به ۸ سال زندان محکوم شده است. به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر، او یک سال پیش به حکم صادره اعتراض کرده اما هنوز دادگاه تجدیدنظر رأی نهایی او را صادر نکرده است. این زندانی عقیدتی از ۲۵ مهرماه در اعتراض به "بلاتکلیفی" دست به اعتصاب غذا زده است.

رسول رضوی و مرتضی مرادپور به دلیل فعالیت‌ علیه تبعیض قومیتی به ترتیب به ۲ و ۳ سال زندان محکوم شده‌اند. این دو تن در زندان تبریز دست به اعتصاب غذا زده بودند اما اواسط آبان ماه از زندان تبریز به یکی از زندان‌های کرج منتقل شدند.

یک منبع مطلع به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته که با گذشت یک هفته از انتقال این دو زندانی به کرج، آنان هنوز با خانواده‌شان تماس یا ملاقاتی نداشته‌اند.

منبع:پژواک ایران