طبقه کارگر در امریکا و پدیده ترامپ‎
رضا رخشان


جامعه آمریکا مدتهاست که در تب وتاب ایجاد تغییر ودگرگونی بسر می برد. وخامت وضع اقتصادی اکثریت مردم آمریکا در نتیجه بحرانهای اقتصادی در یکی دو دهه اخیر ، موجب شده است که اکثریت مردم از طبقات گوناگون خواهان این تغییر باشند. تغییری برخلاف نظم موجود از والستریت گرفته تا جهانی شدن. همانطور که شعار اصلی اوباما در دوران انتخاباتیش در سال 2008چینچ ،یعنی تغییر بود. و با همین شعارهم به پیروزی رسید . نشان داد که در جامعه سرمایه زده امریکا ،هر نوای تغییری خوشایند میلیونها نفر از قشر پایین دست و حتا طبقه متوسط وجوانان است.

چند سال پیش جنبش والستریت هم بعنوان منتقد وضعیت موجود ،پا به عرصه وجود گذاشت .جنبشی که معتقد بود که نودونه درصد ثروت آمریکا در اختیار یک درصد قرار دارد.مابقی هم از فشار روزافزون زندگی رنج میبرند.بطوریکه طبقه متوسط هم بسیار کوچک شده و روبه پایین سقوط کرده است.اما در مقابل ،ثروت مندان آمریکایی روزگار خوشی می گذرانند و بر دارایی هایشان هر ساله افزوده میشود. اما با این حال ،مشکل اصلی اعتراضات در امریکا این بود که نه رهبری منسجمی داشت و نه نظام و ایدئولوژی خاصی را بعنوان افق مبارزاتی خود تعیین کرده بودند. و شعارهایی هم که می دادند معمولا نا پخته و مبهم بود. از قبیل ، پول از سیستم اقتصادی باید خارج شود.

بنگاه ها و شرکت های چند ملیتی باید جمع شوند و مردم به جای این شرکت ها قرار بگیرند. گرفتن مالیات یک درصدی از کلیه معاملاتی که در بورس و فرابورس انجام می گیرد و غیره. کلا در مورد جنبش والستریت می توان گفت که یک سری مردم عادی بعنوان معترض وضعیت موجود دست به اعتراض زده بودند که در نهایت از جنبه عملی ونتائج ره به جایی نبرد و از بین رفت.با این حال ، خواسته های اجتماعی و طبقه کارگر امریکا همچنان حل نشده باقی ماند تا اینکه در همین انتخابات ریاست جمهوری ودر مرحله مقدماتی با نامزد شدن سناتور برنی سندرز که خود را سوسیالیست میخواند جنبش عدالت خواهی عظیمی در پشت وی به وجود آمد.جنبشی که خواهان افزایش مالیات از ثروتمندان و کاهش مالیات طبقات پایین دست و همچنین ایجاد اصلاحات عمیق ساختاری در اقتصاد آمریکا بود. او به سیاست‌های اقتصادی واجتماعی کشورهای اسکاندیناوی مانند بیمه‌ درمانی همگانی و مرخصی باحقوق برای کسانی که تازه صاحب فرزند شده‌اند علاقه‌مند بود و از مجانی شدن موسسات آموزش عالی‌ حمایت می کرد.او منتقد انباشت ثروت در دست عده قلیلی و نابرابری درآمد در آمریکاست. در کل ،برنی ساندر خواهان برقراری دولت رفاه در امریکا بود.

شکست او در مقابل هیلاری کلینتون که با کارشکنی ریاست حزب دموکرات و تقلب در تعداد آرا خانم کلینتون صورت گرفت ضربه سنگینی به موج عدالت خواهی گسترده ای که در آمریکا وزیدن گرفته بود وارد آمد.متاسفانه سندرز هم با چسبیدن به نظام سنتی موجود در امریکا وعلیرغم توصیه برخی از دوستان ویارانش در مورد ایجاد جریان سوم ، در کنوانسیون حزب دموکرات از خانم هیلاری کلینتون حمایت کرد.این حمایت موجب شد که شاخه های رادیکال طبقه کارگر در جنبشی که ایجاد شده بود زیر باز خانم کلینتون بعنوان نماد نظام سرمایه داری موجود در امریکا نروند و با چرخش به راست ،به سمت ترامپ تغییر جهت دادند.چرا که ترامپ هم در موقعیت راست ،منتقد وضعیت اسفبار موجود در امریکا بود.

از جنبه برنامه های اقتصادی هم شباهتهایی بین سندرز وترامپ وجود دارد.هم برنی سندرز وهم ترامپ مخالف تغییر مکان شرکتهای امریکایی در چین واسیای جنوب شرقی هستند.در زمان تبلیغات انتخابات ،ترامپ با حضور در شرکت اتوموبیل سازی فورد به آنها می گوید که اگر کارخانه را به خارج از خاک امریکا منتقل کنید 35درصد تعرفه گمرکی بر محصولاتتان وضع میکنم.ترامپ خواهان افزایش تعرفه 45درصدی بر کالای های چینی است وسندرز هم می گفت تلاش می کند تا کالاهای بیشتری در امریکا تولید شود.که این خود موجب اشتغال بیشتر میگردد.از دیگر برنامه های ترامپ ،کاهش مالیاتها،بر طرف کردن قوانین ومقررات دست وپا گیر در اقتصاد وافزایش تعرفه های گمرکی بر واردات و خروج آمریکا از فرآیند جهانی شدن تجارت و اقتصاد است.ترامپ معتقد است که فرایند جهانی شدن برای آمریکا هیچ دستاوردی نداشته است و موجب ازبین رفتن کار و ثروت در این کشور شده است. او همچنین مخالف پیمانهای اقتصادی نفتا و پیمان همکاری های اقتصادی اقیانوس کبیر و پیمان اقتصادی جنوب شرق اسیاست.طبقات متوسط به پایین آمریکا که در سالیان اخیر در وضعیت بغرنجی قرار گرفته و اینده خوبی در مقابل خود نمی بیند درین انتخابات به اقای دونالد ترامپ اقبال ورزید.از جنبش واستریت تا سندرز وترامپ وجه مشترک همه آنها ،مخالفت با فرایند جهانی شدن میباشد. همه اینها نشان میدهد که جوامع غربی دلشان برای دولتهای رفاه لک زده است.

از مردم بریتانیا در تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا تا مردم امریکا ورای اعتراضی به ترامپ .همه اینها نشان میدهد که جامعه غرب با انتقاد از فرایند جهانی شدن در اقتصاد ، خواهان بازگشت به دوران دولتهای رفاه است. ولی نکته ای که نباید از ذهن دور داشت اینست که دولتهای رفاه در زمانی به وقوع پیوستند که شبح سرخ بر فراز اسمان غرب حضور داشت. سرمایه داری هم بخاطر وحشت از کمونیست،زیر بار ان رفت و دست ودلبازی پیشه کرد. ولی اکنون که با تضعیف جنبش چپ در جهان و ازبین رفتن آن شبح،ایا سرمایه داری خود را ملزم به دادن امتیازی مانند دولت رفاه و برنامه های کینز می بیند؟گمان نمی کنم


رضارخشان
20/8/1395

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب رضا رخشان در سایت پژواک ایران 

*فعالین حقوق بشر یا موج سواری بر روی بدبختی کارگران؟  [2018 Sep] 
*سخن یک کارگر با عباس آخوندی وزیر راه وشهر سازی  [2018 Feb] 
*خانه کارگر، شما متهم هستید   [2018 Feb] 
*چه کسی مسبب سرنوشت تلخ مردم عفرین هست؟  [2018 Feb] 
*سهام عدالت یا تحقیر زحمتکشان؟  [2018 Jan] 
*پشیمانی موقوف  [2017 Dec] 
*فرصت طلبی های آزار دهنده  [2017 Dec] 
*شبح خوفناک برنامه وبودجه در ایران   [2017 Dec] 
*وقتی زن بی پناه است  [2017 Nov] 
*خودمان را گول نزنیم ما ملت بزرگی نیستیم  [2017 Sep] 
*از ژن برتر تا بابای بند باز   [2017 Jul] 
*تسلیت به کارگران،تبریک به سرمایه داران  [2017 Jul] 
*تلاش جهت شرکت در اجلاس ای ال او با چه هدفی صورت می گیرد؟  [2017 Jun] 
*این انتخابات متفاوت است   [2017 May] 
*همدردی کارگران هفت تپه در غم فاجعه معدن یورت  [2017 May] 
*جهان با سرعت به راست میتازد  [2017 Jan] 
*رفیق فیدل هم رفت  [2016 Nov] 
*آقای روحانی معیار شما در شرمسار خواندن وقایع چیست؟   [2016 Nov] 
*طبقه کارگر در امریکا و پدیده ترامپ‎   [2016 Nov] 
*کوروش و برخی از چپ ها  [2016 Nov] 
*باز هم طومار، بازهم درخواست   [2016 Oct] 
*آقای روحانی دست شما درد نکند  [2016 Oct] 
*نبرد حلب وبازیهای پیرامون آن  [2016 Oct] 
*مصیبتی بنام اصلاح طلبان   [2016 Sep] 
*چرا من به روحانی رای نمی دهم؟  [2016 Sep] 
*ارتجاع تروریستی محصول سرمایه داری است: در باره حوادث تروریستی فرانسه  [2016 Jul] 
*باز هم درباره اعتصاب غذای جعفر عظیم زاده، پاسخ به برخی انتقادات  [2016 Jul] 
*ادعاهای بزرگ,با دستاوردهای کوچک  [2016 Jul] 
*تبریک بخاطر ازادی عظیم زاده   [2016 Jul] 
*به این دوعدد نگاه کنید: ٤٥هزار تومان،٢٥٠میلیون تومان   [2016 Jun] 
*کارخانه ارج تعطیل شد   [2016 Jun] 
*جز تشکل کارگری راهی نیست   [2016 Jun] 
*وقتی کارگر شلاق میخورد  [2016 Jun] 
*ترکیه وبازیهای شکست خورده  [2016 Feb] 
*کارگران وانتخابات  [2016 Feb] 
*نقش نفت در توافق هسته ای  [2016 Feb] 
*کاهش قیمت نفت وبازیهای پیرامون آن نفت  [2016 Jan] 
*نکاتی پیرامون اخراج خبرنگاران بخش کارگری ایلنا  [2015 Jul] 
*از جنگ نیابتی تا چماقی بر سر زحمتکشان  [2015 Apr] 
*آیا نسل ما سوخت؟  [2015 Feb] 
*همچنان ایستاده ایم  [2015 Jan] 
*شارلی ابدو بودن افتخاری ندارد  [2015 Jan] 
*من شارلی ابدو نیستم  [2015 Jan] 
*در کوبانی ،انسانیت را می کشند  [2014 Oct] 
*سخنی با آقای منصور اسانلو  [2014 Jun] 
*کارگران بازهم فقیرتر میشوند  [2014 Jun] 
*نگاهی انتقادی به نظریۀ سرمایه داری انگل تجاری، و نکاتی درباره جهانی شدن وامپریالیسم  [2013 Nov] 
*اینبار عدالت پیروز است  [2013 Aug] 
*روز جهانی کارگر روز ماست  [2013 Apr] 
*وقتی کارگر خود را تحقیر می کند  [2013 Feb] 
*کارگر، آزادی ، سرمایه  [2012 Sep] 
*نامه دوم به دوست گم شده ام  [2012 Sep] 
*یارانه ها، تلاشی برای یک ارزیابی واقعی  [2010 Dec] 
*نگاهی به زندگی اکبر خوش كوشك یکی از عناصر امنیتی نظام  OIthCfdvmetfBTAX [2010 May] 
*مایک خانواده هستیم  [2009 Dec]