حمیدرضا ترقی، عضو موتلفه: ترامپ شفاف است و رو راست

 

یک روز از انتخابات آمریکا گذشته، بر خلاف تصور بسیاری، ترامپ، هیلاری کلینتون را شکست داده و از نیمه ژانویه ساکن کاخ سفید می‌شود. بسیاری از مردم آمریکا و دنیا هنوز در شوک این  انتخابات قرار دارند. تحلیل‌های زیادی درباره این انتخابات نوشته شده و بسیاری  از تحلیگران نسبت به سقوط امریکا هشدار داده‌اند اما عده‌ای در داخل ایران از نتیجه این انتخابات راضی هستند و انتخاب ترامپ را به نفع ایران و منطقه می‌دانند، با حمیدرضا ترقی، سیاستمدار در این باره  گفت وگو کرده‌ایم، ترقی از اعضای مرکزی و معاون امور بین الملل حزب موتلفه است. او سابقه نمایندگی مجلس هم دارد و در مجلس پنجم شورای اسلامی نماینده مشهد بوده است.  

چرا ترامپ رئیس جمهور امریکا شد؟

بعد از جنبش وال استریت در آمریکا و سرکوبی که توسط دولت اوباما  صورت گرفت، در واقع نارضایتی عمومی نود و نه درصد مردم در برابر یک درصد وال استریت که همچنان زیر پوست جامعه آمریکا وجود دارد، خودش را در این انتخابات بروز و ظهور داد. به نظر می‌رسد چون دولتمردان دموکرات توجهی به مشکلات مردم آمریکا، نیازها و گرفتاری‌هایشان ندارند و هیچ اقدامی در جهت حل مشکلات افراد زیر خط فقر آمریکا نکردند و عمدتا وقت‌شان را صرف دخالت در مسائل کشورهای دیگر و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور کردند، هزینه سنگینی را برای حمایت از صهیونیست‌ها و جنگ‌های منطقه پرداخت کردند.

چطور می‌شود که مردم ناراضی از اختلاف طبقاتی به یک آدم ثروتمند رای می‌دهند، ضمن این که جمهوری خواهان همیشه مواضع‌شان به ضرر طبقه پائین است، مثلا در خصوص مالیات و ...

آن‌ها از دولت فعلی ناراضی بودند و دنبال مخالف آن می‌گشتند. آقای ترامپ از جمهوری‌خواهان است ولی جمهوری خواهان همه خواسته‌های خودشان را در آقای ترامپ نمی‌بینند که تصور کنیم به طور همه جانبه از او حمایت کنند. مواضع آقای ترامپ توجه به مسائل داخلی آمریکاست و بیشتر می‌خواهد به مشکلات مردم آمریکا توجه کند و نمی‌خواهد خودش را خیلی درگیر مسائل بیرونی آمریکا کند، مورد استقبال مردم قرار گرفته است. احتمالا این ویژگی موجب خواهد شد دخالت آمریکا در مسائل کشورهای دیگر کاهش پیداکند و قدری آرامش مخصوصا به منطقه آسیای غربی برگردد.

در شبکه‌های اجتماعی بسیاری این انتخابات آمریکا را با انتخابات سال 84 ایران مقایسه کرده‌اند، نظر شما در این‌باره چیست؟

من تشابهی بین این انتخابات و انتخابات 84 نمی‌بینم. ممکن است از این بعد که یک اتفاق بی‌سابقه و مهمی در آمریکا رخ داده و به هر حال تغییر مهم سیاسی‌ای در حال رخ دادن است شبیه باشد اما انتخابات 84 ایران در واقع شورش علیه اشرافیت بود. دولت‌های قبلی بیشتر به توسعه سیاسی پرداخته بودند و توجهی به مشکلات اقتصادی مردم و تحقق عدالت نکرده بودند و شعارهای اولیه انقلاب را هم فراموش کرده بودند، به همین خاطر مردم به شعارهای اصلی انقلاب برگشتند و به رقبایی که طرفدار اشرافیت بودند، نه گفتند. هیچ شباهتی بین انتخابات سال 84 ایران با آنچه که امروز در امریکا و بین دو حزبی که در واقع مبانی فکری و منابع مالی‌شان را صهیونیست‌ها تامین می‌کنند، رخ داده، وجود ندارد.

یکی از دلایل  شباهت این دو انتخابات را رای مردم حاشیه‌ای عنوان می‌کنند. رای شهرستان‌ها آقای احمدی نژاد را در سال 84  رئیس جمهور کرد و الان هم رای مردم شهرهای کوچک آقای ترامپ را روی کرسی ریاست جمهوری نشانده، در حالی که نظر سنجی‌ها و روشنفکران هر دو جامعه چیز دیگری پیش بینی می‌کردند...

این بیشتر مربوط به اشتباه محاسباتی است که غرب گرایان دارند حتی محاسبات غرب‌گرایان نسبت به مردم در داخل کشور ما هم محاسبات درست و واقع بینانه‌ای نیست. این‌ها  ارزیابی‌شان را بر اساس یکسری شاخص‌هایی انجام می‌دهند که تصور می‌کنند این شاخص‌ها واقعیت دارد در حالی که اشتباه می‌کنند و چنین چیزی نیست. متوجه عمق مطالبات مردم نشدند، شاید هم نمی‌خواهند توجه کنند.

شما گفتید مردم امریکا از جنگ‌های آمریکا در منطقه خسته‌اند اما  جنگ ‌ها را جمهوری خواهان راه انداختند ...

آن جنگ‌ها در شرایطی شروع شد که آمریکا شرایط متفاوتی داشت. امریکا در آن زمان از یک توانمندی اقتصادی‌ای برخوردار بود که می‌توانست این کارها را انجام دهد، تبعات این کارها هم جامعه جهانی را تحت تاثیر قرار داده اما الان با توجه به این‌که میزان بدهی آمریکا بیشتر از  تولید ناخالص ملی شده و یک بحران اقتصادی را می‌گذراند، طبیعتا جمهوری خواهان توان ندارند جنگ جدیدی را در منطقه ‌ای از دنیا شروع کنند. خودشان هم الان پشیمان هستند چرا به افغانستان یا عراق حمله کردند در مواضع آقای ترامپ هم این مخالفت‌ها کاملا مشهود بود، بنابراین به نظر نمی‌رسد دیگر از این نوع استراتژی استفاده کنند.

اما ترامپ در سخنرانی‌هایش تلویحا ایران را تهدید کرد و گفت آنقدر نیروی نظامی را قدرتمند می‌کند که کشورهای دیگر مثل ایران جرات شوخی کردن نداشته باشند و حتی اگر با قایق های کوچک دور ناوهای امریکایی بچرخند، با شلیک از آب بیرون انداخته می شوند.

این‌ها بیشتر رجز خوانی انتخاباتی است و در عمل نمی‌توانند چنین برخوردی با ایران و توانمندی نیروی دریایی ایران بکنند. طبیعتا بعد از تمام شدن انتخابات نسبت به این نوع مسائل حسابگرانه‌تر موضع می‌گیرند.

با این حساب شما گمان می‌کنید آنتخاب آقای ترامپ به نفع جمهوری اسلامی است؟

قطعا، چون موضع آقای ترامپ نسبت به دموکرات‌ها شفاف‌تر است، دموکرات‌ها منافقانه برخورد می‌کنند در ظاهر و در صحبت یک موضع را می‌گیرند ولی جور دیگری  عمل می‌کنند، بنابراین برخورد با دموکرات‌ها مشکل‌تر است در حالی‌که ایشان رو راست یا برجام را قبول ندارد و یا می‌پذیرد. تکلیف را روشن می‌کند و اینطور نیست که مثل دموکرات‌ها سیاست‌بازی‌های خاصی را دنبال کند. به همین خاطر به نظر می‌رسد به نفع جمهوری اسلامی خواهد بود. اگر چه هر دو مواضع‌شان نسبت به جمهوری اسلامی مواضع مخالف، خصمانه است اما انتخاب ترامپ گزینه بهتری است.

منبع:پژواک ایران