اجرای حکم 'قصاص دو چشم' در ایران

حکم قصاص دو چشم با تایید رئیس قوه قضاییه ایران به اجرا درآمده است

قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از اجرای "حکم قصاص دو چشم" یک محکوم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، این محکوم در سال ١٣٨٨ در شهرستان قروه استان کردستان اقدام به پاشیدن آهک بر روی چشم های دختری ٤ ساله کرده و موجب نابینایی وی از دو چشم شده بود.

به گفته قاضی شهریاری پرونده این فرد جهت اجرای قصاص به دادسرای جنایی پایتخت ارسال شده و با حضور سرپرست دادسرای جنایی تهران و "متخصصان مربوطه" اجرا شده است.

حکم قصاص دو چشم، بعد از صدور در دادگاه بدوی، مورد تایید دادگاه تجدیدنظر، دیوان عالی کشور و نهایتا رئیس قوه قضاییه ایران نیز قرار گرفته بود.

فردی که امروز مورد مجازات قرار گرفته شوهرعمه دختربچه ۴ ساله ای است که به دست او کور شده بود.

به گزارش رسانه ها، دیوان عالی ایران در حکم خود تاکید کرده بود که خانواده این دختربچه برای اجرای حکم قصاص، باید تفاضل دیه دو چشم مرد و زن را به خانواده محکوم پرداخت کنند و این خانواده نیز، همین کار را انجام داده‌اند.

در ایران، کسانی که بر اثر حمله با اسید یا مواد شیمیایی دیگر بینایی خود را از دست می دهند می توانند درخواست قصاص کنند یا با دریافت دیه رضایت بدهند. در صورت دادن رضایت، عامل جنایت به تشخیص قاضی به مدتی کوتاه زندان محکوم می شود. در اغلب کشورهای اروپایی، مرتکبان چنین جنایاتی به زندان های بسیار طولانی محکوم می شوند

مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران، دیه مرد دو برابر دیه زن است و اگر یک مرد، زنی را به قتل برساند یا ناقص کند، خانواده زن باید مابه‌التفاوت دیه قتل یا نقص عضو مرد و زن را به خانواده او بپردازند.

مجازات امروز، دومین مورد اجرای حکم اسید پاشی و ترکیبات شیمیایی در ایران از زمان تصویب ماده واحده "مجازات اسیدپاشی یا سایر ترکیبات شیمیایی" مصوب ١٣٣٧ است. مورد قبل، در اواخر سال قبل توسط دادسرای جنایی اجرا شده بود.

در جمهوری اسلامی ایران، کسانی که بر اثر حمله با اسید یا مواد شیمیایی دیگر بینایی خود را از دست می دهند می توانند درخواست قصاص کنند یا با دریافت دیه رضایت بدهند.

در صورت دادن رضایت، عامل جنایت معمولا به تشخیص قاضی به مدتی کوتاه زندان محکوم می شود. در اغلب کشورهای اروپایی، مرتکبان چنین جنایاتی به زندان های بسیار طولانی محکوم می شوند.

سازمان های حقوق بشری بین المللی، اجرای مجازات قصاص در ایران را غیرعادلانه می دانند.

منبع:پژواک ایران