انتخابات آمریکا، انتخاباتی که در آن برای نخستین بار یک زن کاندیدای اصلی یک حزب بزرگ و اصلی است، به خودی خود یک موضوع جنسیتی است اما زبان و رفتار دونالد ترامپ، به زنان آمریکایی این اطمینان را بخشیده که نباید بگذارند او وارد کاخ سفید شود.

Hillary Clinton young women

زنان جوانی که به سخنان کلینتون در همپشایر گوش می‌دهند

در لحظات پایانی آخرین مناظره انتخاباتی، زمانی که موضوع به مساله سقط جنین زنان رسید، هیلاری کلینتون از این حق به عنوان حق زنان حمایت کرد اما ترامپ نظرش را در این‌باره، با توصیف کلینتون به عنوان کسی که «موافق پاره پاره کردن یک بچه در رحم مادرش است» بیان کرد.

کلینتون به ترامپ پیشنهاد کرد زنانی را ملاقات کند که او شخصا می‌شناسد؛ زنانی که دست به انتخاب‌های وحشتناکی زده‌اند، از او خواست به کشورهایی سفر کند که در آن قوانین محدودکننده، زنان را وادار به سقط جنین‌های زیرزمینی یا بزرگ کردن بچه‌ها بدون خواست و تمایل قلبی کرده است.

کلینتون نسبت به تمام پیشینیان خود درباره این موضوع حساس که معمولا مردم را به دو دسته تقسیم می‌کند، فراتر رفته است. بسیاری از کسانی که تصمیم به رای دادن نداشتند، این لحظات مناظره را پرقدرت‌ترین بخش‌های بحث کلینتون عنوان کردند.  زنان، به ویژه آن را تلخ و گزنده یافتند. یکی از این زنان مردد، درباره پاسخ‌های کلینتون گفته است:‌ «این موضوع برای من بسیارمهم بود چون معتقدم که دولت نباید بر بدن زنان کنترل داشته باشد، درست همان طوری که کنترلی بر بدن زنان ندارد.»

جنسیت همواره نقشی محوری در این دوره از انتخابات که در آن برای نخستین بار در تاریخ ۲۴۰ ساله آمریکا، زنی کاندیدای ریاست جمهوری شده، داشته است و به نظر می‌رسد که شکاف جنسیتی تاریخی بزرگی در رای دهندگان به وجود آورده است. به نطر می‌رسد که این موضوع نتیحه زبان و رفتار ترامپ است که زنان را مصمم کرده تا اجازه ندهند مردی که زنان را آزار جنسی داده به بالاترین مقام مملکت برسد.

کلینتون در جمعی ۱۱ هزار نفری از مردم که بسیاری از آنان زن و دانشجو بودند و برای دیدار او و بانوی اول آمریکا میشل اوباما در ونستون سالم در کارولینای شمالی جمع شده بودند گفت: «دوست نداشتم این حرف را بزنم اما در واقع شرافت و حرمت زنان و دختران روی برگه‌های رای این انتخابات است.»

شکاف جنسیتی همواره موضوع مورد علاقه دموکرات‌ها بوده. بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشگاه کورنل، زنان در سال ۲۰۱۲ با ۱۱ امتیاز هوادار دموکرات‌ها بودند و در سال ۲۰۰۸ با ۱۳ امتیاز و در سال ۲۰۰۴ با سه امتیاز  سال ۲۰۰۰ با ۱۰ امتیاز.

اما امسال، کلینتون حتی از ۱۷ امتیازی که شوهرش بیل کلینتون در مقابل باب دول در ۱۹۹۶ به دست آورد جلوتر رفت. در ۱۰ نظرسنجی‌های اخیر، در ماه اکتبر، او بین ۸ تا ۲۲ درصد جلو افتاده. در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴، زنان رونالد ریگان را از حزب جمهوری‌خواه به رقیب دموکراتش جیمی کارتر ترجیح داده بودند.

اما وزیر امور حارجه سابق، پیش بینی نمی‌کرد که حریف او کسی باشد که قبلا زنان را «خوک چاق»، «لجن» و «سگ» خطاب کرده و به فخرفروشی و تجاوز جنسی متهم شده است (البته او او اتهامات را رد کرده است.)

یک تحلیل تازه که از سوی مرکز تحقیقی پیو انجام شده، نشان می‌دهد که اکتریت، یعنی ۵۸ درصد مردان و ۶۲ درصد زنان می‌گویند ترامپ احترام چندانی برای زنان قائل نیست. تنها ۳۸ درصد پاسخ دهندگان باور دارند که نامزد جمهوری خواهان «احترام کافی» یا «زیادی» برای زنان قائل ست، در حالی که ۷۶ درصد معتقدند که کلینتون چنین باوری دارد.

کلینتون و تیم انتخاباتی‌اش برای هدف قرار دادن زنان سخت کار کرده‌اند؛ از میلنیالز که خود را فمینست می‌دانند تا زن‌های حاشیه نشین که معمولا به جمهوری خواهان گرایش دارند اما در رای دادن به ترامپ دچار تردیدند.

Hillary Clinton and Michelle Obama

کلینتون و میشل اوباما، هفته گذشته در یک کمپین انتخاباتی

گروه «لیست امیلی» که برای انتخاب زنان دموکرات برای پست‌های دولتی کار می‌کند، زنان میلنیال(متولدین ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰) را در ایالت‌های کلیدی و مهم هدف قرار داده؛ جایی که آنها می‌توانند نقش مهمی بازی کنند: نیوهمپشایر، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، فلوریدا و نوادا. از طریق کمپین‌های دیجیتالی چندمیلیون دلاری، این گروه تبلیغاتی را تهیه کرده که در آنها زن جوانی نارضایتی خود را از خواندن جملات ترامپ درباره زنان نشان می‌دهد، جملاتی نظیر: «زن را بر سر کار گماشتن کار خطرناکی است». آنها بر روی رای دهندگان جوان از طریق شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

جنیفر لولس، مدیر موسسه زنان و سیاست در دانشگاه آمریکایی می‌گوید که کلینتون حمایت بی‌سابقه مردمی دارد: «لحظه‌ای که دونالد ترامپ چیزی می‌گوید، آنها قادرند که زنان را به سود خود هدف بگیرند.»

لولس می‌گوید که عمده‌ترین تغییر را زنان متاهل کرده‌اند؛ گروهی که اغلب هوادار جمهوری خواهان بوده‌اند و در مقابل اوباما رامنی را با ۷ درصد امتیاز در سال ۲۰۱۲ برگزیدند. این گروه ماه گذشته با فاش شدن اخباری درباره ترامپ مبنی بر اینکه در سال ۲۰۰۵ زنانی را بوسیده و لمس کرده تغییر کردند. آنها اکنون گمان می‌کنند که لزوما نباید بر اساس گرایش حزبی رای بدهند.

زنانی که مردد بودند یا احساس وفاداری به حزب‌شان می‌کردند به این فکر می‌کنند که باید بر اساس وجدان‌شان رای بدهند و تجدید نظر کنند.

مگان میلوی، که تمام عمر جمهوی‌خواه بوده، زمانی درباره نامناسب بودن ترامپ به نتیجه رسید که او هنوز نامزد قطعی جمهوری‌خواهان نشده بود و با جنجال‌های مربوط به اتهامات جنسی درگیر بود،

میلوی می‌گوید وقتی که ترامپ درباره مگان کلی مجری فاکس نیوز و عادت ماهانه بودن او حرف زد، فهمید که او شایسته رییس جمهوی بودن نیست: «من فکر می کنم او حتی لایق مدیریت یک فروشگاه محلی هم نیست.»

Donald Trump women protest

زمانی که ترامپ نامزدی حزب را به دست آورد، میلوی گروه «زنان جمهوری خواه حامی هیلاری» را راه انداخت. گرچه او هنوز خود را عضو جمهوری خواهان می‌داند و یک محافظه کار است، اما از عملکرد حزب خود برای انتخاب ترامپ ناامید شده است: «اگر حزب قبول کند که این انتخابات با ترامپ به بیراهه رفت، من قطعا بر می‌گردم و تمام تلاشم را برای بازسازی حزب می‌کنم. اما اگر روش ترامپ را ادامه دهند، من قطعا بخشی از این جریان نخواهم بود.»

کلینتون در تلاش برای برگرداندن رتوریک ترامپ علیه خودش، تبلیغی قدرتمند ساخته که در آن دختران جوان در آیینه به خود نگاه می‌کنند و بر روی آن فیلم جملات ترامپ درباره زنان گذاشته شده. هدف این تبلیغ زنان متاهل حومه نشین در ایالت‌های کلرادو، کارولینای شمالی، اوهایو و پنسیلوانیا بوده است.

زمانی که توهین‌های جنسی ترامپ آشکار شد، کلینتون انتفادهایش را به رفتار ترامپ با زنان شدیدتر کرد. کمپین زنان برای هیلاری، یک هفته پیش از انتخابات کنفرانسی برگزار کرد و کلینتون به شکل مستقیم هوادارنش را خطاب قرار داد: «من می‌دانم که این انتخابات برای بسیاری از زنان دردناک بوده، به خصوص خبردارشدن از رفتار دونالد ترامپ با زنان در سال‌های گذشته، او باعث شده زنان احساس بدی نسبت به خود داشته باشند. او فکر می‌کند تحقیر زنان او را مرد بزرگ تری می‌کند. باید مطمئن شویم که او، رفتارش، حرف‌هایی که می‌زند، شیوه تفکرش و آنچه با زنان کرده، مانع ورود او به کاخ سفید خواهد شد.»

کلینتون همچنین همراه زنان رده بالا مانند میشل اوباما و فعالان برجسته حقوق زنان مانند رییس مرکز «والدشدن اختیاری»، سیسیل ریچاردز و رییس لیست امیلی، استفانی شریوک، دیدار کرده تا آخرین قدم‌ها را برای پیروزی خود بردارد.

ریچاردز که مادرش آن ریچاردز هم از زنان پیشگام آمریکایی بوده گفته است: «برای اینکه به عنوان یک زن انتخاب شوی باید دست‌کم ۲۰ بار بهتر از رقیبت باشی. ما در این کشور با اینکه زنان قدرت داشته باشند راحت نیستیم، فوق العاده است که این زن همان طور که رییس جمهورمان می‌گوید، نسبت به دیگران تجریه و آمادگی بیشتری برای پذیرش این مسوولیت دارد.»

اما عواقب جنسیتی نبرد کلینتون، به گفته ریچاردز، از تمرکز بر لباش‌هایش گرفته تا شیوه حرف زدنش و اینکه آیا به اندازه کافی لبحند می‌زند یا نه، همه اینها زنان را تشویق می‌کند که به او رای بدهند تا صدایشان شنیده شود.

ریچاردز می‌گوید: «زنان حس می‌کنند موضوع چیزی فراتر از موضوع هیلاری است. مساله تلاشی است که دهه‌ها انجام شده. زنان حس می‌کنند که در این انتخابات عاملیت و غرور بیشتری دارند.»

شاید برخی از مقاطع این دوران اهمیت موضوع را بیشتر نشان دهد: مثلا زمانی که ترامپ در آخرین مناظره انتخاباتی‌اش میکروفون را به دست گرفت و گفت: «این زنک خبیث!»

حامیان کلینتون به سرعت از این عبارت استفاده کردند و آن را به کارزار آوردند، پیراهن‌هایی پوشیدند که بر آن نوشته شده بود «این زنک خبیث». الیزابت وارن، سناتور ماساچوست در نیوهمپشایر اواخر ماه گذشته بیانیه آتشینی نوشت و گفت: «زنان خبیث رای می‌دهند!»

یک استدلال سیاسی هم درباره اینکه چرا زنان مجرد بیشتر به دموکرات‌ها گرایش دارند وجود دارد. ربکا تریستر، نویسنده کتاب «تمام زنان مجرد:‌ زنان ازدواج نکرده و خیزش یک ملت مستقل»، می‌گوید که آنها دیگر جزو آمریکایی‌‌هایی نیستند که از نظر اقتصادی، اجتماعی و شغلی، مثل گذشته وابسته به مردان باشند.

باراک اوباما حمایت زنان مجرد از دموکرات‌ها را به نقطه‌ای تاریخی رساند، او در سال ۲۰۰۸، ۷۰ درصد حمایت زنان مجرد را داشت، در مقایسه با حامیان ۲۹ درصدی جان مک کین. در سال ۲۰۱۲، زنان مجرد با نسبت ۳۶ درصدی، اوباما را به رامنی ترجیج دادند.

اکنون زنان شاغل، نان آوران خانواده، متاهل یا مجرد و همجنسگرا به سوی سیاست‌هایی گرایش پیدا کرده‌اند که دغدغه‌های آنها را در نظر دارد.

به همین دلیل است که زنان مجرد، به کمپین کلینتون که خواهان دستمزد مساوی برای زنان، آسان‌کردن شرایط وام دانشجویی، مرخصی زایمان همراه با حقوق و مزایای تنظیم خانواده است، گرایش بیشتری دارند. کلینتون تاکید کرده که به چنین مسایلی تعهد دارد و می‌خواهد حداقل حقوق را بالا ببرد، موضوعی که بسیار به جنسیت مربوط است؛ چون زنان دو سوم کسانی هستند که کمترین حقوق پایه را می‌گیرند.

جس اوکانل، مدیر لیست امیلی، می‌گوید که ترامپ گفتاری نادرست در پیش گرفته؛ چیزی که جمهوری‌خواهان مدت‌ها با زبان پوشیده‌تری از آن سخن می‌گفتند.

او کانل می‌گوید: «زنان مجرد نگرانند که جمهوری خواهان زمان را دوباره به عقب برگردانند. نادیده گرفتن شکاف جنسیتی یا مجازات زنان به خاطر انجام سقط جنین، نشان می‌دهد که آنها از زنان امروز و خواسته‌های آنها هیچ شناخت و درکی ندارند و اینجاست که صدای زنان شنیده خواهد شد.»

 

منبع :‌ گاردین