انتقاد شدید دمکرات‌ها از رییس «اف‌بی‌آی» به دلیل بازگشایی پرونده ای‌میل‌های کلینتون


در گرماگرم تلاش‌های دو حزب عمده آمریکا برای فتح کاخ سفید و کنترل کنگره و پست‌های ایالتی و محلی، جیمز کومی رییس اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، روز دوشنبه آماج حملات تازه‌ای از جانب دمکرات‌ها قرار گرفت.
 
به گزارش راديو فردا، خانم کلینتون می‌گوید اطمینان دارد که دور تازه تحقیقات اف‌بی‌آی، نتیجه‌گیری پیشین آن را مبنی بر بی‌گناهی‌اش نقض نخواهد کرد. او از آقای کومی خواسته تا هرچه زودتر تکلیف این پرونده را روشن کند.
 
آقای کومی روز جمعه در نامه‌ای به کنگره آمریکا، از بررسی دوباره پرونده ای‌میل‌های هیلاری کلینتون نامزد مقام ریاست جمهوری خبر داد.
 
الیجاه کامینز از اعضای ارشد حزب دمکرات در کمیته نظارت بر امور دولتی در مجلس نمایندگان روز دوشنبه ۱۰ آبان گفت: «آقای کومی به کنگره باید بگوید که در مورد مدیر پیشین کمپین دونالد ترامپ و احتمال ارتباط او با منافع روسیه و اوکراین هم تحقیق می‌کند یا نه؟»
 
آقای کامینز تاکید کرده که اقدام رییس اف‌بی‌آی در بازگشایی پرونده خانم کلینتون می‌تواند اعتبار این سازمان را خدشه‌دار کند.
 
اریک هولدر دادستان کل پیشین آمریکا نیز روز دوشنبه در مقاله‌ای در روزنامه «واشینگتن پست» اظهارنظر کرد که «جیمز کومی با اتخاذ یک تصمیم غلط، سیلی از تئوری‌های توطئه و ارائه اطلاعات نادرست به راه انداخته که سیاست‌ها و سنت‌های دیرپای وزارت دادگستری را زیرپا نهاده و در بازگشایی پرونده کلینتون اشتباهی جدی مرتکب شده است».
 
اف‌بی‌آی اگرچه یک سازمان پلیسی مستقل است ولی از نظر ساختار اداری از نهادهای زیر مجموعه دادگستری آمریکا و ضابط این نهاد قضایی به شمار می‌آید.
 
آقای هولدر، مدیر اف‌بی‌آی را فردی درستکار معرفی کرده و افزوده که انسان‌های خوب هم اشتباه می‌کنند.
 
آخرین هفته کارزار انتخاباتی کاندیدای جمهوریخواه که طی بیش از یکسال گذشته، در مرکز ماجراهای جنجالی قرار داشته است، با اعتماد به نفس بیشتر و اطمینان به پیروزی آغاز شد.
 
خانم کلیان کان وی، سخنگوی کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه «‌ام‌اس‌ان‌بی‌سی » تاکید کرد که کاندیدای جمهوریخواه، اقدام جدید اف‌بی‌آی در بررسی ای‌میل‌های مربوط به هیلاری کلینتون را محور اصلی تبلیغات انتخاباتی خود قرار نخواهد داد و حمله‌ها بر سیاست دمکرات‌ها در امر بیمه‌های درمانی و پیکار علیه گروه حکومت اسلامی و مسائل دیگر متمرکز خواهد بود.
 
ولی دونالد ترامپ در گردهمایی انتخاباتی در کلرادو، تحقیقات پلیس فدرال را دستاویز شدیدترین حمله به رقیب خود قرار داد.
 
کاندیدای جمهوریخواهان گفت: «از هنگام ماجرای واترگیت، این بزرگترین رسوایی سیاسی در آمریکاست. ما نباید اجازه بدهیم که هیلاری کلینتون طرح‌های خلاف قانون خود را به کاخ سفید ببرد».
 
آقای ترامپ روز دوشنبه این پیام خود را به میشیگان و ایالت ویسکانس برده تا افراد غیرحزبی را به طرف خویش جذب کند.
 
هیلاری کلینتون هم روز دوشنبه به همراه معاونش سناتور کین کمپین انتخاباتی را در ایالت حساس ویسکانسن ادامه می‌دهد.
 
کاندیدای حزب دمکرات روز یکشنبه در ایالت فلوریدا، در ادامه واکنش‌ها به اقدام مدیر اف‌بی‌آی، آن را «بی‌سابقه» توصیف کرد و گفت: «این اقدام عمیقا نگران کننده است چون رای‌دهندگان، سزاوار آگاهی کامل از واقعیت‌ها هستند».
 
او افزود: «صرفنظر از هر چیزی که به سوی ما پرتاب می‌شود، ما باید بر هدف نهایی خود تمرکز کنیم».
 
روز دوشنبه انتشار یک ویدیو کلیپ کوتاه، بار دیگری بر شانه‌های خسته کمپین دمکرات‌ها گذاشت و شبکه فاکس نیوز گفت این ویدیو، یکی از دستیاران خانم کلینتون را نشان می‌دهد که یکی از پرسش‌های دومین مناظره را از طریق تلفن همراه خود در اختیار دانا برزیل یکی از گزارشگران سی‌ان‌ان قرار می‌دهد.
 
سی‌ان‌ان می‌گوید این گزارشگر پیش از آن تاریخ، از شبکه مذکور کناره گرفته بود و او نیز ادعای طرح پرسش مناظره‌ای پیش از برگزاری آن را تکذیب کرده است.
 

خانم دانا برزیل پس از استعفا از سی‌ان‌ان، به ریاست موقت کمیته ملی حزب دمکرات برگزیده شد. 

منبع:پژواک ایران