جامعه بین‌المللی بهاییان: قتل یک بهایی در یزد با انگیزه نفرت مذهبی

جامعه بین‌المللی بهاییان: قتل یک بهایی در یزد با انگیزه نفرت مذهبی

۰۶.آبان.۱۳۹۵

فرهنگ امیری

فرهنگ امیری

 

کمیته بین‌المللی بهاییان می‌گوید یک شهروند بهایی ایرانی به دست دو نفر با چاقو به قتل رسیده و یکی از مهاجمان گفته‌است این حمله را به خاطر باور و دین او انجام داده‌اند.

در اطلاعیه‌ای که جامعه بین‌المللی بهاییان پنجم آبان ماه منتشر کرده، فرد کشته‌شده فرهنگ امیری، ۶۳ ساله، شهروند ساکن یزد، معرفی شده‌ و این حمله نیز ۲۶ سپتامبر/۵ مهر ماه، یعنی ماه گذشته، رخ داده‌است.

افرادی که به گفته این اطلاعیه آقای امیری را به قتل رسانده‌اند، روز چهارم مهر ماه «به بهانه خرید خودروی» او به محل سکونتش رفته‌اند ولی او در طول روز در خانه نبوده، در نتیجه هنگام شب دوباره مراجعه کرده و «با ضربات چاقو به قفسه سینه‌اش» او را شدیدا زخمی کرده‌اند.

فرهنگ امیری بنا بر این اطلاعیه، ساعاتی بعد در بیمارستانی جان خود را از دست داده‌است. هر دو «ضارب» بازداشت شده‌اند، یکی را یکی از همسایگان گرفته و دیگری را پلیس دستگیر کرده‌است.

یکی از ضاربان در برابر شاهدانی که حضور داشته‌اند، گفته به این خاطر فرهنگ امیری را به قتل رسانده چون می‌دانست «او بهایی است».

خبر قتل فرهنگ امیری در یزد، پیشتر نیز از سوی برخی وب‌سایت‌ها و رسانه‌ها منتشر شده بود. در همان تاریخ ۶ مهر ماه، سرهنگ محمدرضا مزیدی، یک مقام ارشد فرماندهی انتظامی یزد، به خبرگزاری ایسنا گفته بود «در تحقیقات اولیه پلیس درگیری فیزیکی و اختلاف مالی دو میلیون تومانی برای یک دستگاه خودرو، علت این جنایت تعیین شده است». گزارش‌های بیشتری از نتایج تحقیقات پلیس به طور علنی منتشر نشده است.

اما بانی دوگال، نماینده کمیته بین‌المللی بهاییان در سازمان ملل متحد، در بیانیه این کمیته تاکید کرده است این واقعه «نتیجه عملکرد هدفمند و دیرینه مقام‌های جمهوری اسلامی در پخش نفرت و دامن‌زدن به تعصبات علیه بهاییان» است.

به گفته بانی دوگال، شهر یزد، طی سال‌های گذشته «محل وقوع آزار و اذیت جامعه بهایی، بازداشت‌های خودسرانه و حمله به خانه و محل کسب‌وکار بهاییان» بوده‌است.

اطلاعیه کمیته بین‌المللی بهاییان در مورد آنچه «قتل ناشی از نفرت» توصیف شده، یک روز پس از آن منتشر می‌شود که این جامعه در گزارش تازه‌ای گفت سرکوب بهاییان در ایران، از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، با شدت ولی به شکلی پنهانی‌‌تر ادامه دارد. این کمیته در مورد «نفرت‌پراکنی»ِ مقام‌ها، نهادها و رسانه‌های دولتی و ملی علیه بهاییان شدیدا ابراز نگرانی کرده‌است.

البته این تنها جامعه بین‌المللی بهاییان نیست که چنین نگرانی را بروز داده و در بهار گذشته گزارشگران سازمان ملل نیز در مورد «حملات لفظی» و «سخنان خصومت‌آمیز» مقام‌ها علیه بهاییان و ایجاد «نفرت» علیه باورمندان این دین در ایران، ابراز نگرانی کردند.

جمهوری اسلامی بهاییت را به‌عنوان یک دین به رسمیت نمی‌شناسد.

این قتل در محله قاسم‌آباد یزد رخ داده که محل سکونت گروه‌های مختلف مذهبی از جمله بهاییان و زرتشتیان است.

منبع:پژواک ایران