«شلاق خوردن دانش‌آموزان ناتوان از پرداخت شهریه در کرمان»

 

طبق گزارش ها،مدیر مدرسه روستای «مختار‌آباد» شهرستان «رودبار جنوب» در استان کرمان٬ برخی از دانش‌آموزان این مدرسه را به خاطر ناتوانی والدین آن‌ها در پرداخت ۳۰ هزار تومان «شلاق» زده و از مدرسه اخراج کرده است.

وب‌سایت «تابناک» روز یک‌شنبه (۱۸ مهر) گزارش کرده «م. م» مدیر این مدرسه «همه دانش‌آموزانی که توان پرداخت شهریه را نداشتند با زدن هشت ضربه شلاق تنبیه و در ادامه آن‌ها را از مدرسه بیرون کرده» است.

خانواده برخی از این دانش‌آموزان نیز در گفت‌و‌گو با این وب‌سایت٬ خبر «تنبیه» فرزندان خود را تائید کرده و «نسبت به فشار وارده از سوی مدارس برای دریافت پول اعتراض» داشته‌اند.

آن‌ها گفته‌اند که «شرایط اقتصادی به گونه‌ای نیست که بتوانند از پس هزینه‌های کمک به مدارس برآیند.»

این در حالی است که اسماعیل پهلوانی‌پور٬ رئیس آموزش و پرورش شهرستان «رودبار جنوب» وقوع چنین اتفاقی را رد کرده و گفته این موضوع «اصلاً با عقل و منطق همخوانی ندارد و کذب محض است.»

وب‌سایت «تابناک» هم در واکنش به این تکذیبه٬ از وجود فیلمی خبر داده که «دانش‌آموزان تنبیه شده این مدرسه، با تأیید خبر شلاق خوردنشان به دلیل عدم استطاعت مالی، ماجرا را کامل شرح می‌دهند.»

این فیلم روز شنبه (۱۷ مهر) از سوی وب‌سایت «عدالتخواهی» وابسته به «جنبش عدالت‌خواهی دانشجویی» منتشر شده که در آن تعدادی دختر با معرفی خود به عنوان دانش‌‌آموزان این مدرسه٬ می‌گویند که از سوی مدیر مدرسه «شلاق» خورده‌اند.

وب‌سایت «دانشجویان عدالتخواه رفسنجان» هم زمان این «تنبیه بدنی» را ۱۰ مهر ماه اعلام کرده است.

این وب‌سایت نوشته «این کار {شلاق زدن} روزهای بعد هم ادامه پیدا می‌کند تا خانواده‌هایی که پول تهیه لوازم‌التحریر و وسایل مدرسه را هم ندارند، مجبور می‌شوند با قرض یا فروش لوازم منزل پول ۳۰ هزار تومان درخواستی مدیر مدرسه را فراهم کنند.»

مسئولان وزارت آموزش و پرورش با گذشت حدود دو روز از انتشار این فیلم٬ هنوز آن را رد یا تائید نکرده‌اند.

براساس اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»

این در حالی است که همه ساله قبل و بعد از آغاز سال تحصیلی در ایران٬ رسانه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر فشار برخی مدارس به والدین دانش‌اموزان برای دریافت شهریه منتشر می‌کنند.

مقام‌های وزارت آموزش و پرورش نیز با رد این گزارش‌ها٬ دریافت پول از دانش‌اموزان را غیرقانونی اعلام می‌کنند.

با وجود این تکذیبه‌ها٬ شهریور ماه سال ۱۳۹۳ گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد مدیریت یک مدرسه ابتدایی پسرانه در منطقه پنج تهران بر مبنای پرداخت یا عدم پرداخت کمک مالی به مدرسه از سوی والدین٬ اقدام به تفکیک دانش‌آموزان در کلاس‌های «هوشمند و غیرهوشمند» کرده بود.

مدیر این دبستان در دفاع از طرح جداسازی کودکان چنین اظهار نظر کرده بود که «درست نیست خانواده‌‌هایی که علاقه‌مند هستند فرزندشان از امکانات بهتری استفاده کنند به پای کسانی بسوزند که تمایل به این کار ندارند».

«شلاق زدن» دانش‌اموزانی که والدین آنها ناتوان از پرداخت پول به مدرسه هستند٬ یکی از پدیده‌های کم‌سابقه در نظام آموزشی ایران است.

منبع:پژواک ایران