PEZHVAKEIRAN.COM وضعیت 'نامساعد' هفت روزنامه‌نگار ایرانی در زندان
 

وضعیت 'نامساعد' هفت روزنامه‌نگار ایرانی در زندان


بی بی سی، فرشته قاضی: بر اساس گزارش‌ها بسیاری از روزنامه‌نگاران زندانی در زندان‌های ایران "شرایط مساعدی ندارند". یاشار سلطانی و فواد صادقی با وضعیتی نامعلوم در بازداشت به سر می‌برند، آفرین چیت‌ساز به دلیل "وخامت وضعیت جسمی" طی هفته‌های اخیر موفق به حضور در سالن ملاقات و دیدار با خانواده‌اش نشده، عیسی سحرخیز بر روی تخت بیمارستان دست به اعتصاب غذا زده و وضعیت جسمانی احسان مازندرانی به دلیل اعتصاب غذا به "شرایط حاد" رسیده تا جایی که به بیمارستان منتقل شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره در مصاحبه با رسانه‌ها عنوان می‌کنند که هیچ روزنامه نگاری به دلیل فعالیت مطبوعاتی در ایران زندانی نیست؛ در حال حاضر اما دست‌کم ۷ روزنامه نگار به دلیل فعالیت رسانه‌ای زندانی هستند. بیش از ۱۳۲ روزنامه نگار در داخل ایران روز شنبه، هفدهم مهرماه، با انتشار نامه‌ای خطاب به صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه درباره "در خطر بودن" جان روزنامه نگاران زندانی ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی مشروط آن‌ها شده‌اند.


در رده‌بندی سازمان گزارشگران بدون مرز از آزادی مطبوعات، ایران از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١۶٩ قرار دارد.

آفرین چیت‌ساز، یادداشت‌نویس روزنامه ایران در حالی در بند زنان زندان اوین زندانی است که به دلیل جراحی زانو به گفته خانواده‌اش وضعیت مساعدی ندارد. گفته می‌شود خانواده خانم چیت‌ساز تحت فشار هستند و مریم آزاد، مادر آفرین چیت‌ساز بعد از مصاحبه‌ وضعیت فرزندش به دادگاه احضار و از هرگونه مصاحبه‌ای منع شده است. از خانم آزاد تعهد گرفته‌ شده که درباره وضعیت دخترش اطلاع‌رسانی نکند. او اعلام کرده بود که آفرین چیت‌ساز را در بازجویی‌ها کتک زده‌اند.

محمد مقیمی، وکیل آفرین چیت‌ساز می‌گوید: مینیسک دو زانوی پای خانم چیت‌ساز پاره شده است. یک زانو در مرخصی استعلاجی جراحی شد اما با تمدید مرخصی و جراحی زانوی دیگر موافقت نکردند و او به زندان بازگشت.

به گفته آقای مقیمی، او به دلیل آن‌که با واکر راه می‌رود، نتوانسته از پله‌های سالن ملاقات بگذرد و به دیدار خانواده‌اش برود.

آقای مقیمی توضیح می‌دهد که پاهای موکل او به دلیل جراحی و مینیسک زانو "ورم شدید" دارد و "چندبار بیهوش شده است". خواسته وکیل این روزنامه‌نگار این است که "بر اساس قانون با انتقال او به بیمارستان و مرخصی استعلاجی موافقت شود."

خانم چیت‌ساز از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام "اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی" و "همکاری با دول متخاصم" به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود. حکم او در دادگاه تجدیدنظر به دو سال زندان و دو سال ممنوعیت از فعالیت مطبوعاتی تبدیل شد.

آفرین چیت‌ساز در آبان ماه سال گذشته همزمان با سه روزنامه‌نگار دیگر عیسی سحرخیز، سامان صفرزایی و احسان مازندرانی بازداشت شد.

روزنامه‌نگاران در اعتصاب غذا

ملیحه حسینی، روزنامه نگار و همسر احسان مازندرانی در توییتر خود نوشت که این روزنامه نگار دچار خونریزی معده شده و پزشکان بهداری اوین درباره او اعلام وضعیت فوق العاده کرده‌اند. آقای مازندرانی، مدیرمسول سابق روزنامه فرهیختگان که از ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۴ در زندان به سر می‌برد، از اول مهر ماه در اعتراض به "بی‌قانونی و خودسری" دست به اعتصاب غذا زد. او را امروز، هجدهم مهرماه، به بیمارستان منتقل کرده‌اند.

احسان مازندرانی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام "تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی" به ۷ سال زندان محکوم شده بود. حکم او در دادگاه تجدیدنظر به ۲ سال زندان تبدیل شد.

اما او تنها روزنامه نگاری نیست که به تازگی اعتصاب غذا کرده است. عیسی سحرخیز، روزنامه نگار ایرانی از روز یکشنبه ۱۱ مهرماه دست به اعتصاب غذا زده است. او در نامه‌ای به عباس دولت آبادی، دادستان تهران اعلام کرده است که بعد از ۱۵ روز بعد از آغاز اعتصاب غذا، اعتصاب دارو را شروع خواهد کرد. آقای سحرخیز بیش از ۵ ماه است که به دلیل "وخامت وضعیت جسمی" از زندان به بیمارستان منتقل شده و در مرکز قلب تهران بستری است.

مهدی سحرخیز، فرزند عیسی سحرخیز می‌گوید: پدرم مشمول آزادی مشروط است اما با مرخصی استعلاجی او هم موافقت نمی‌کنند به همین دلیل او دست به اعتصاب غذا زده است اما به جای رسیدگی به اعتراض پدرم در بیمارستان او را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

او دلیل این رفتار‌ها با پدرش را "کینه" آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی می‌داند و می‌گوید: مشخصا پدر من به طور مستقیم از آقای خامنه‌ای انتقاد کرده و این رفتار‌ها دلیلی غیر از این ندارد.

عیسی سحرخیز در طول هفت سال گذشته سه بار زندانی شده است.

در آخرین دستگیری شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب او را به اتهام "توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام" به ۳ سال زندان محکوم کرد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۲۱ ماه زندان تبدیل شد.

به‌تازگی محمود علیزاده طباطبایی، وکیل آقای سحرخیز، گفته که موکلش پرونده دیگری هم با اتهام "توهین به رییس قوه قضاییه و رییس‌جمهور سابق" دارد که به عنوان "نخستین پرونده جرم سیاسی در ایران" بررسی می‌شود. درباره پرونده عیسی سحرخیز.

سامان صفرزایی، دبیر سرویس بین الملل نشریه اندیشه پویا و از خبرنگاران سایت تاریخ ایرانی دیگر روزنامه نگار زندانی است. او در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۵ سال زندان محکوم شد. حکمی که در دادگاه تجدیدنظر به ۲ سال زندان کاهش یافت. آقای صفرزایی درخواست آزادی مشروط داده که تاکنون با این درخواست موافقت نشده است.

ریحانه طباطبایی، خبرنگار روزنامه‌های شرق، بهار و فرهیختگان، دیگر روزنامه نگار زندانی است که در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد. او از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به یک سال زندان محکوم شده و از ۲۲ دی ماه ۱۳۹۴ زندانی است. حکم زندان خانم طباطبایی سه ماه دیگر به پایان خواهد رسید. 

محمد صدیق کبودوند، مدیرمسول نشریه پیام مردم از دهم تیر ماه ۱۳۸۶ زندانی است. او به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام" به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

پریناز باغبان حسنی، همسر آقای کبودوند می‌گوید: آبان ماه سال ۹۶ محکومیت همسرم تمام می‌شود اما براساس ماده ۱۳۴ قانون که به قانون تجمیع احکام معروف است او باید خیلی پیش از این آزاد می‌شد. الان هم در زندان وضعیت عمومی‌اش خوب است هرچند که دلیل اعتصاب غذاهای طولانی در طول زندان، دچار مشکلات جسمی شده است. درباره پرونده آقای کبودوند.

روزنامه‌نگاران بلاتکلیف

وضعیت و محل نگهداری یاشار سلطانی مشخص نیست. او روز شنبه ۲۷ شهریور ماه بازداشت شد.

یاشار سلطانی، سردبیر سایت معماری نیوز است که برای اولین بار گزارش واگذاری املاک ۲۲۰۰ میلیارد تومانی و تخلفات مالی شهرداری تهران را منتشر کرده بود. سایت معماری نیوز با شکایت شهرداری و رئیس شورای شهر تهران مسدود شده است.

محمود صادقی، نماینده مجلس ایران، تداوم بازداشت و نپذیرفتن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برای یاشار سلطانی را "تلاش آشکار برای سرپوش نهادن بر تخلفات شهرداری تهران" اعلام کرده و در توییتر خود به اصل ۲۴ قانون اساسی اشاره کرده است. این اصل می‌‌گوید: نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مخل مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد. تفصیل آن را قانون معین می‌کند.

فواد صادقی، دیگر روزنامه نگاری است که در وضعیت نامعلوم به سر می‌برد. او که سابقه همکاری با سایت‌های بازتاب و تابناک و مدیریت سایت‌های بازتاب نو و آینده را دارد از ۷ شهریور ماه سال جاری بازداشت شده است. تاکنون هیچ یک از مسولان قضایی دلیل بازداشت و محل نگهداری او را اعلام نکرده‌اند. آقای صادقی پیش‌تر هم در جریان اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات جنجال برانگیز خرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت شده بود.

منبع:پژواک ایران