سیف‌زاده: امکان محاکمه مرتضوی به اتهام قتل زهرا کاظمی وجود دارد

 

سعید مرتضوی در دادسرای کارکنان دولت

سعید مرتضوی در دادسرای کارکنان دولت

محمد سیف‌زاده٬ وکیل سابق خانواده زهرا کاظمی می‌گوید که می‌توان دوباره پرونده قتل این شهروند کانادایی ایرانی تبار را به جریان انداخت و سعید مرتضوی را به دادگاه کشاند.

زهرا کاظمی٬ خبرنگار کانادایی ایرانی در سال ۱۳۸۲ هنگام تهیه گزارش مقابل زندان اوین بازداشت شد و به طرز مشکوکی در زندان درگذشت. روایت مقامات رسمی ایران ابتدا سکته اعلام شد، اما سپس «برخورد جسم سخت به سر» را عامل مرگ او اعلام کردند.

محسن آرمین٬ نماینده مجلس ششم در نطقی صراحتا سعید مرتضوی دادستان وقت تهران را عامل اصلی مرگ زهرا کاظمی معرفی کرد، اما پیگیری قضایی این پرونده به جایی نرسید.

به تازگی سعید مرتضوی٬ قاضی بلندپایه سابق که جمعی از دستگیرشدگان اعتراض‌های مردمی سال ۱۳۸۸ را به کهریزک فرستاد و موجبات مرگ چند تن از آنها را فراهم کرد٬ از این اقدام ابراز پشیمانی کرده است.

قربانعلی دری نجف آبادی که در آن زمان دادستان کل کشور بوده عذرخواهی آقای مرتضوی را بعد از هفت سال «بی‌اثر» دانسته و ضمنا نقش او در مرگ زهرا کاظمی را تلویحا تایید کرده است: «بر اثر غفلت بعضی از افراد یک خانم براثر حادثه‌ای فوت و این موضوع موجب قطع رابطه دولت کانادا با ایران شد. دولت کانادا بر اثر همین غفلت، علیه نظام ما کارشکنی زیادی کرد.»

حالا محمد سیف‌زاده٬ وکیل سابق خانواده زهرا کاظمی می‌گوید امکان «اعاده دادرسی» و محاکمه سعید مرتضوی وجود دارد.

او به روزنامه «وقایع اتفاقیه» گفته است که با اعمال نفوذ٬ پرونده قتل عمد زهرا کاظمی را به قتل غیرعمد تغییر داده‌اند و حتی «رئیس دادگاه را چند روز قبل از تشکیل دادگاه تغییر می‌دهند و جلسه آن دادگاه که ما در آن شرکت کردیم، محرمانه می‌شود که مورد اعتراض شدید ما هم قرار گرفت.»

به گفته آقای سیف‌زاده با اعتراض خانواده زهرا کاظمی٬ دیوان عالی کشور حکم صادر شده را که پرداخت دیه بوده به دلیل بررسی نشدن موضوع قتل عمد رد کرده و قرار بوده تا مجددا بررسی شود اما اعتراضات به جایی نرسید و سیف‌زاده٬ وکیل پرونده هم به زندان افتاد.

منبع:پژواک ایران