کشته شدن یک کولبر دیگر کُرد با شلیک مستقیم گلوله

 
به علت شلیک مستقیم نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران در یکی ازمرزهای شهرستان بانه یک کولبر دیگر کُرد جان خود را از دست داد.
 
به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان،روز پنج شنبه یکم مهر ماه در بخش مرز شهرستان بانه ، نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران شماری کولبر را مورد هدف تیراندازی قرار داده و در نهایت شخصی به نام “جمیل عبدالله نژاد" جان خود را از دست داد.
 
نامبرده ۲۱ ساله قبل از رساندن به بیمارستان بر اثر شدت جراحات وارده، جان خود را از دست می دهد.
 
بنابه گفته یکی از همراهان وی، نیروهای جمهوری اسلامی بدونه تذکر و یا هر گونه اخطار این کولبران را آمانج شلیک گلوله قرار دادەاند.
 
 
جای یادآوریست که :
کولبران(حمل کنندگان) به کارگران مرزی گفته می‌شوند که برای کسب درآمد زندگی خود مجبور به حمل اجناسی می‌شوند. کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان،کرمانشاه مشغول به کولبری هستند. آن هااز روی ناچاری و در قبال دستمزد ناچیز اقدام به حمل و ورود کالای خارجی از نقاط غیر رسمی گمرکی می‌کنند.
 
به این ترتیب که کالای مورد نظر که طبق تعریف دولت ایران قاچاق محسوب می‌شود بر روی پشت کُردها و یا از طریق حمل با حیوان بارکش از مناطق صعب العبور مرزی به داخل شهرها و روستاهای مرزی انتقال داده می‌شود.
 
بیشتر این اجناس عبارتند از تلویزیون، کولر، بخاری، سیگار، لاستیک خوردرو، پوشاک و منسوجات؛ می‌باشد. کولبری در استان‌های مرزی بیشتر رواج دارد و جزو یکی از خطرناکترین کارهای ایران محسوب می‌شود؛ بیشتر کارگران کولبر را جوانان و افراد میانسال تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه خود روی به این شغل خطرناک آورده‌اند.
 
میانگین سنی این کارگران بین ۱۳ الی ۶۰ سال می‌باشد. هرساله بیش از صدها نفر از کارگران کولبر جان خودرا درمرزهای کُردستان از دست می‌دهند بیشتر آنها مورد تیراندازی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران قرارمیگرند. بیشترین آمار کشته شدگان کولبران به شهرهای مریوان، سردشت، اشنویه، بانه، پیرانشهر و نوسود کرمانشاه تعلق دارد.

منبع:پژواک ایران