PEZHVAKEIRAN.COM محکومیت نزار ذکا به ده سال زندان و ۴.۲میلیون دلار جریمه نقدی
 

محکومیت نزار ذکا به ده سال زندان و ۴.۲میلیون دلار جریمه نقدی

 

 نزار ذکا و محمود واعظی

 

چهارشنبه, 21 سپتامبر 2016

نزار ذکا، شهروند لبنانی که به اتهام «جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم» بازداشت شده، با حکم قاضی ابوالقاسم صلواتی به ده سال زندان و ۴.۲میلیون دلار جریمه نقدی محکوم شده است. این خبر را امروز خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر کرده است.

نزار دکا، شهروند لبنانی 27 شهریور سال ۹۴ بازداشت شد. او پس از دریافت دعوت نامه ای از شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده، برای شرکت در «دومین نمایشگاه و همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار»، جمعه 20 شهریور به ایران سفر کرده بود و در جریان این سفر بازداشت شد.  

پس از بازداشت، رسانه های اصولگرا در ایران او را تبعه آمریکا و فردی معرفی کردند که ارتباط نزدیکی با جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا دارد.

نزار دکا دبیر «سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات عرب» است.

او در سال های گذشته علاوه بر سفر به ایران با مجامع علمی ایران در ارتباط بود. نزار ذکا سال 1389 در شانزدهمين نمايشگاه بين المللي الکامپ شرکت کرد و اسفند 93 نیز جزو هیات داوری "جایزه چالش نوآورانه" بوده که در حوزه فناوری اطلاعات برگزار شده است. او شهریور 93 نیز همکاری فعالی با همایش «هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان» داشته است. این مراسم ها توسط دولت روحانی برگزار شده اند.

پیش از بازداشت نزار دکا، روزنامه تندروی وطن امروز که توسط مهرداد بذرپاش، عضو هیات رئیسه مجلس ایران اداره می شود، از او به عنوان یکی از موسسان «انجمن بین‌المللی مدیران ایرانی» نام برد که به نوشته این روزنامه در یک پروژه امنیتی موسوم به «پل» مشارکت داشته است. در این گزارش، از پروژه پل به عنوان یک برنامه پوششی آمریکا برای نفوذ به ساختارهای سیاسی و اجرایی ایران یاد شده بود.

جمعه گذشته سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانه ای خواستار توجه به وضعیت سلامت نزار ذکا شد. در این بیانیه با اشاره به اینکه این شهروند لبنانی از درد شدید کمر و ناراحتی گوارشی رنج می برد، از دولت ایران خواسته شده امکان دسترسی نزار ذکا به مراقبت های درمانی فراهم شود.

تاکنون مقام های ایرانی به این درخواست واکنش نشان نداده اند ولی انتشار خبر محکومیت او در جریان سفر حسن روحانی برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، می تواند منجر به طرح پرسش های متعدد از رییس جمهور ایران شود.

منبع:پژواک ایران