PEZHVAKEIRAN.COM دستور روحانی برای تامین مالی دو نیروگاه جدید هسته ای
 

دستور روحانی برای تامین مالی دو نیروگاه جدید هسته ای


 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی از دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران برای تامین منابع مالی دو نیروگاه هسته ای جدید خبر داد.

 
به گزارش صدای آمريکا، بهروز کمالوندی گفت به این ترتیب بحث نیروگاه های هسته ای جدید به طور جدی شروع می شود و در آینده نزدیک تاریخ کلنگ زنی مشخص خواهد شد.
 
خبرگزاری ایرنا به نقل از او گفت: "راه اندازی این دو واحد ۱۰ میلیارد دلار نیاز دارد به طوری که سالانه یک میلیارد دلار باید تامین شود که این رقم در سال های سوم و چهارم افزایش می یابد. "
 
او ضمن اشاره به این که برجام فضای بین المللی را باز کرده است و صنعت هسته ای هم به این فضا نیاز دارد گفت: " برجام آرامش نسبی ایجاد کرد و روابط بین المللی را باز کرده است و ما این شرایط را در صنعت هسته ای حس می کنیم." او گفت فروش ۳۹ تن آب سنگین به روسیه در حال طی مراحل نهایی است و مبلغ آن به یورو پرداخت می شود "ضمن اینکه آب سنگینی که به آمریکا فروختیم هم به یورو دریافت شد."
 
مذاکرات ایران و چین برای بازطراحی راکتور اراک
 
کمالوندی همچنین درباره بازطراحی راکتور اراک گفت: "دو هفته پیش هیاتی از ایران به چین سفر کرد و الان در حال مذاکره هستند." کمالوندی گفت: "این قراردادها همانند قراردادهای چیپ نیست که کارفرما و پیمانکار وجود داشته باشد، بلکه خواستها های متعدد و متنوعی وجود دارد که نیاز به مذاکرا ت مختلف دارد."
 
او گفت در زمان نصب تجهیزات باید درباره تعهد آنها قضاوت کرد. دلیلی نیست که با این پروژه های بزرگ بین المللی، کشورهای اروپایی همراهی نکنند.
 
سخنگوی سازمان بین المللی انرژی اتمی ایران در پاسخ به سوالی درباره اولویتهای همکاری ایران و آژانس گفت: "اولویت اصلی ما در سازمان این هست که حالا که پروتکل الحاقی را پذیرفتیم از مزایای آن بهره مند شویم. مزایای پروتکل الحاقی این است که نهایتا گزارش گسترده آژانس اعلام کند که هیچ فعالیت غیرصلح آمیز درجمهوی اسلامی ایران وجود ندارد."

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب  در سایت پژواک ایران