ترانه علیدوستی و شهاب حسینی در فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی

ترانه علیدوستی و شهاب حسینی در فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی

در روزهای گذشته «کیهان»، «جوان» و «یالثارث» در مقالاتی فیلم «فروشنده» را مورد عنایت قرار داده‌اند و از این فیلم به عنوان مصداقی برای «بی‌غیرتی» و تلاش برای «غیرت‌زدایی» از جامعه یاد کرده‌اند. یکی دیگر از انتقاداتی که رسانه‌های اصول‌گرا مطرح می‌کنند این است که جشنواره فیلم قطر از این فیلم حمایت مالی کرده است.

شامگاه جمعه ۲۹ مرداد علیرضا سرتیپی، تهیه‌کننده فیلم فروشنده و مدیرعامل شرکت «فیلمیران» در برنامه «هفت» شرکت کرد و گفت که مانعی برای نمایش فیلم «فروشنده» در سینماهای حوزه هنری وجود ندارد. این فیلم در حلقه‌ای از مسئولان حوزه هنری به طور خصوصی به نمایش درآمده بود و آن‌ها قانع شده بودند که فیلم را تحریم نکنند، اما با تهیه‌کننده قرارداد نبستند و خبر نمایش فیلم در سینماهای حوزه هنری را هم تأیید نکردند.

حوزه هنری با در اختیار داشتن بیش از ۱۰۰ سالن سینما برای اقتصاد سینمای ایران اهمیت دارد.

تنها دو روز بعد از اعلام این خبر، دادستانی تهران به وزارت ارشاد نامه‌ای نوشت و سه تهیه‌کننده و گروهی از سینماگران ایران را به اتهام پخش تیزر فیلم‌هایشان از شبکه جم از ادامه فعالیت محروم کرد.

حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی ایران اما فقط به گلایه‌ای بسنده کرد: « تصمیم مقام محترم قضایی آن هم در آغاز هفته دولت و آن هم پس از این همه موفقیت سینماگران بسیار محل تأمل است.»

او یادآوری کرد: «ممنوع شدن از کار برای هر کسی از جمله یک هنرمند یا سینماگر اتفاق مهم و بسیار دشواری است خصوصاً اینکه در این موضوع ممنوع شدن این افراد از کار به منزله توقف در اجرای حقوق اشخاص دیگر نیز هست.»

آیا رییس سازمان سینمایی ایران با به کارگیری تعبیر «توقف در اجرای حقوق اشخاص دیگر» از توقف نمایش فیلم‌های سه تهیه‌کننده مهم سینمای ایران، از جمله فیلم «فروشنده» سخن می‌گوید؟

دادستانی تهران یک روز بعد از ابلاغ حکم ممنوعیت فعالیت سینماگران و تهیه‌کنندگان به وزارت ارشاد اسلامی اعلام کرد که این حکم شامل هنرمندان نمی‌شود. رییس سازمان سینمایی ایران اما این موضوع را تکذیب کرده و گفته است: «در حکم قاضی محترم نام سینماگرانی برده شده که بین آنها تهیه‌کننده، پخش‌کننده و کارگردان هم دیده می‌شود.»

در نامه دادستانی به وزارت ارشاد اسلامی از مصطفی کیایی، علیرضا سرتیپی، عبدالله علیخانی، امیر پروین حسینی و رضا میرکریمی به عنوان تهیه‌کنندگان فیلم‌های «بارکد»، «دراکولا»، «زاپاس»، «دختر» و «آبنبات چوبی» و همچنین سه دفتر پخش سینمایی «فیلمیران» به مدیریت علی سرتیپی، «نورتابان» به مدیریت محمدرضا صابری (شرکت پخش‌کننده فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله») و «پویافیلم» به مدیریت عبدالله علیخانی نام برده شده.

«بارکد» و «دراکولا» را فیلمیران پخش می‌کند، ‌ «دختر» با شرکت نورتابان قرارداد بسته و «آبنبات‌چوبی» را هم پویافیلم پخش می‌‌کنند. پخش‌کننده فیلم «زاپاس» اما حوزه هنری است. در نامه دادستان اما از حوزه هنری نامی در میان نیامده است.

پیش از این تیزر تبلیغاتی فیلم‌های «رسوایی ۲» (مسعود ده‌نمکی) و «ایستاده در غبار» (محمد حسین مهدویان) از محصولات سازمان اوج وابسته به سپاه پاسداران هم از شبکه جم پخش شده بود. سازمان «اوج» با انتشار بیانیه‌ای اما ادعا کرد که این تبلیغات بدون اجازه آن‌ها پخش شده.