کشتار سیستماتیک کولبران کُرد را متوقف کنید

 
 
«بیانیه “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” در رابطە با کشتار سیستماتیک کولبران کُرد»
 
در ادامه کشتار سیستماتیک کولبران، طی پنج ماه گذشته تا کنون آمار کشته و زخمی شدن کولبران کُرد به دست نیروهای انتظامی و سپاه پاسدارن نزدیک به ۶۰ تن رسیدە است.
 
تاکنون هیچ نهاد قضایی، اعم از نیروهای انتظامی و نیروهای سپاە پاسداران، مسوولیت این آمار را برعهدە نگرفتە و حتی با وجود اعتراض نمایندگان کُرد در مجلس، دولت آمادە نیست، از کشتە و یا زخمی شدن کولبران و حتی در موارد متعددی از کشتن اسب های آنها، جلوگیری کند.
 
عدم وجود اشتغال برای مرزنشیان مناطق کردنشین، آنها را وادار کرده‌‌ برای رسیدن به‌ یک زندگی ابتدایی مجبور به‌ کولبری در مقابل دستمزدی بسیار ناچیز در مناطق مرزی برای امرار معاش شوند.
 
هر روزه در مناطق مرزی کشتار این قشر زحمتکش تداوم داشته و نیروهای نظامی، عملآ بدون هیچ ابایی، هم بعنوان دستگاه قانونگذار و هم مجری تحت عنوان قاچاقچی، کولبران ستمدیدە را از راه دور محاکمه و بقتل میرسانند. امری که با توجه به نوع اجناس و کالاهایی که رد و بدل میشود، در قوانین ایران هرگز بعنوان جرم تلقی نمیشود، چرا که این کالاها نه تاثیرات مخربی دارند و نه مغایر مصالح عمومی هستند.
 
نان، بهای نیاز جان ها، عامل اصلی کولبری به نارسایی های اقتصادی و بی توجهی دولت ایران، به مناطق کُردنشین و دشواری های امر اشتغال برای جوانان تحصیلکرده این مناطق باز می گردد.
 
هر سال تعداد زیادی از این کولبران از سوی نیروهای هنگ مرزی و دیگر نیروهای مسلح کشته شدەاند کە در مواردی نیز بە دلیل سکوت خانوادە کشتەشدگان، اسامی ثبت نشدەاند.
 
بنا به گزارشی که از کولبران مرزی تهیه شدە، تیراندازی این نیروها به سمت کاسبکاران مرزی، بدون اعلام هیچ گونه هشدار و شلیک هوایی صورت میگیرد.
 
از طرفی دیگر شکایت خانوادە کشتە یا زخمی شدگان، نیز تاکنون به جز متقبل شدن زندان و جریمەی نقدی بابت گلولەهای شلیک شده، هیچ چیز دیگری را دربر نداشتە و لزا افراد زیادی نیز با مین هایی که در مناطق مرزی که از دوران جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸٠ به جا مانده، کشته و یا معلول می شوند، که متاسفانه دولت ایران، در اقدام و جمع آوری آنها از این مناطق هنوز عملی به جا نیاورده و این در حالی است کە تعدادی هم بر اثر بارش برف و باران شدید، ریزش بهمن، زیاد شدن آب رودخانەها و سقوط به دره، جان خود را از دست میدهند.
 
از این رو ما مراتب اعتراض و انزجار خود را به‌ گوش مسئولین بلندپایه‌ی جمهوری اسلامی رسانده‌ و ضمن محکوم کردن این سیاست خشونت ورزانه و ضدبشری از آنان می‌خواهیم تا فورا این کشتارها را متوقف سازند.
 
همچنین از تمامی فعالان، مدافعان، سازمانهای حقوق بشری و دیگر نهادهاى بین المللی می خواهیم تا در این خصوص نسبت به‌ بازخواست مسئولان جمهوری اسلامی اقدام نموده‌ و در محکومیت و توقف این روند، تلاشهای انسان دوستانه‌ی خود را شدت و عملی سازند.
 
کانون مدافعان حقوق بشر کردستان
 
یکشنبه، ۳۱ مرداد ماه ۱۳۹۵/ ۲۱-۰۸-۲۰۱۶
 

منبع:پژواک ایران