PEZHVAKEIRAN.COM مصائب یک روزه دختران ایران در ریو
 

مصائب یک روزه دختران ایران در ریو
پیام یونسی‌پور

 

داستان دخترهای ایران در المپیک «ریو» برای خودش روایتی شده است. نه این که خیلی متفاوت‌تر از قبل باشد اما حداقل خودشان انتظارش را نداشتند؛ مثلاً «الهه احمدی» بعد از صعود به فینال تیراندازی، تازه خبردار می‌شود که بازی‌ او اصلاً از سوی صداوسیما پوشش داده نشده است. عصبی می‌شود و می‌رود گوشه‌ای برای خودش دعا می‌خواند!

الهه قبل از اعزام به ریو، وقتی دنبال طلب عقب‌افتاده هشت ماهه‌اش از وزارت ورزش و جوانان و نیز فدراسیون بود، با جمله اعتراضی یک خبرنگار روبه رو ‌شد که به او گفت: «وقتی هشت ماه پولت را نمی‌دهند، تو هم قید المپیک را بزن. بروی و ببازی که هیچ، اگر ببری، مدال و مقامت برای همین آقایان است.»

او پاسخ داده بود که برای این آقایان به المپیک نمی‌رود. گفته بود برای خودش و دخترانی که در آینده نیاز به باز شدن راه دارند، می‌جنگد.
«امیرعلی» از پرسنل اداری ساختمان «شهدا» صداوسیما است؛ مرکز تصمیم‌گیری تمامی رادیوهای سراسری کشور. می‌گوید تا پنج شنبه عصر قرار بوده تمامی بازی‌های ملی پوشان ایران در المپیک به‌صورت زنده از تلویزیون پخش شوند. می‌گوید کنداکتورها از قبل نوشته‌شده بودند و حتی توافق کرده بودند در روزهای برگزاری لیگ فوتبال، اولویت با ورزشکاران ایران در المپیک باشد. اما روز شنبه همه‌چیز ناگهان تغییر کرده است.

دور اول مسابقات تیراندازی تمام می‌شود. «جواد خیابانی»، مجری ویژه برنامه المپیک صداوسیما از مردم دعوت می‌کند تا گزارش ویژه‌ای که از برزیل به دستشان رسیده است را تماشا کنند. دوربین صداوسیما روز قبل از آغاز رقابت‌ها، سراغ دو تیرانداز بانوی ایرانی رفته بود. «نجمه خدمتی» با لبخندی به دوربین «شبکه سه» می‌گوید: «من خیلی امیدوارم. رکوردهایم در تمرینات خوب بوده و اگر مثل تمرینات باشم، حتماً به فینال می‌رسم.»
بعد جواد خیابانی رو به دوربین می‌کند، لبخند می‌زند و می‌گوید: «بله... ما هم برای خانم نجمه خدمتی آرزوی موفقیت داریم.»

نجمه ۱۵ دقیقه قبل از پخش این مصاحبه در گروه مقدماتی حذف‌شده بود!
فعلاً قرار است بازی دخترهای ایران در مرحله مقدماتی روی آنتن نرود. دلیل آن مشخص نیست اما داستان به همین‌جا که قرار نیست ختم شود. «ندا شهسواری» را به یاد دارید؟ همان دختری که فقط حضورش در المپیک برای ایران تاریخ‌ساز شده است؛ پینگ‌پنگ باز برجسته خاورمیانه که تقریباً قهرمانی‌هایش در آسیای مرکزی تکراری شده اند. ندا به المپیک رسید. پای سفر، فدراسیون پینگ‌پنگ اعلام کرد که «سیما لیموچی»، مربی ندا حق سفر ندارد. نه برایش تقاضای ویزا دادند و نه حتی لباس فرم دوختند. «رباب شهریان»، معاون زنان وزارت ورزش نتوانسته بود برای او در وزارت خانه کاری پیش ببرد، پس مستقیم رفت سراغ دفتر ریاست جمهوری. او با یار قدیمی خود، «شهیندخت مولاوردی»، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری برای اعزام سیما لیموچی رایزنی کرده بود. 
پس از این رایزنی، خبر رسید که مربی، شاگردش را همراهی می‌کند. کمیته ملی المپیک که داشت سر البسه کاروان و اعزام خبرنگاران می‌جنگید، گفته بود توانایی خرید بلیت را برای سیما ندارد. اما وقتی نامه حسن روحانی به کمیته ملی المپیک رسید، یک بلیت «ناقابل» خریدند. سایت خبری «ورزش سه» نوشته است: «علی‌رغم دستور روحانی، مدیران کمیته ملی المپیک بلیت سفر لیموچی را طوری خریده بودند که او ساعاتی بعد از مسابقه ندا شهسواری به ریو رسید.»  
سیما لیموچی چهارساعت بعد از حذف شدن «ندا شهسواری» به شهر ریو می‌رسد؛ یعنی وقتی‌که هر دو قرار است به ایران برگردند. مسوولان ورزشی کشور کمی در حساب‌وکتاب برای اعزام مربی دچار اشتباه شده بودند؛ مربی را بعد از مسابقه شاگرد به برزیل فرستادند.
ندا تنها ورزشکار دختر ایرانی نبود که با نظر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید از داشتن مربی محروم می‌شد؛ داستان «لیلا رجبی»، پرتاب گر وزنه ایران هم شبیه ندا بود. فدراسیون دوومیدانی یک ماه قبل از آغاز المپیک، به لیلا رجبی اعلام کرد که باید تنها به ریو سفر کند. آن ها نام «پیمان رجبی»، مربی و همسر لیلا را از لیست مسافران خط زدند ولی در آخرین لحظه بازهم رباب شهریان وعده داد که یکی از مربیان پرتاب گر خانم فدراسیون را همراه با لیلا به المپیک اعزام می‌کند فقط برای این که تنها نباشد؛ البته بازهم با مساعدت دفتر ریاست جمهوری.
اما آیا مربی لیلا رجبی هم بعد از مسابقه او به ریو خواهد رسید؟
پخش نشدن بازی‌های دختران المپیکی کشور را از رسانه ملی و همین طور حقوق‌های معوقه هشت ماه تا دو ساله آن ها را فراموش کنید. این که حتی مجری با تجربه برنامه ورزشی صداوسیما نمی‌داند یکی از دختران قایق ران ایران روز شنبه بازی داشته هم مهم نیست. این دخترها حق همراه داشتن مربی‌ نداشتند. بعد در افتتاحیه، پرچم را دست «زهرا نعمتی» می‌دهند و پشت سر او، «گلنوش سبقت اللهی» را با پوشش چادر- که شبیه به «الهام چرخنده» است- را می‌گذارند؛ مهندسی نمایش افتتاحیه! 

منبع:پژواک ایران