نقض حقوق بشر در چهار ماه اول سال ٩٥در كردستان
احسان فتاحی

 

گردآورنده :احسان فتاحي روزنامه نگاروفعال حقوق بشرايران

حکومت جمهوری اسلامی ایران  با بازداشت شهروندان کورد توسط نیروهای امنیتی و انتظامی با نقض حقوق  مدنی و سیاسی، نقض آزادی عقیده و بیان، نقض حق حیات و امنیت شخصی، تبعیض‌های حکومتی، هتک حرمت شهروندان و همچنین شکنجه زندانیان سیاسی و نادیده گرفتن حقوق بنیادین زندانیان سیاسی، ماه موردبررسی را به پایان رساند.

طبق ماده  ١٩  اعلامیه جهانی حقوق بشر هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد. همین‌طور دربند  یکم ماده ۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی آمده است: هر کس حق آزادی و امنیت شخصی دارد: هیچ‌کس را نمی‌توان  بە مناسبت عقایدش مورد مزاحمت و ترس قرارداد.

بند دوم ماده ١٩  می‌افزاید: هر کس حق آزادی بیان دارد:  این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سرحدات خواه شفاهاً یا به‌صورت نوشته یا چاپ یا به‌صورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود است.

 

‌همچنین در مادهٔ ٢٢  آمدە است کە هرکسی به‌عنوان عضوی از جامعه حق دارد از امنیت اجتماعی برخوردار بوده و از راه کوشش در سطح ملی و همیاری بین‌المللی با سازمان‌دهی منابع هر مملکت، حقوق سلب ناپذیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش را برای حفظ حیثیت و رشد آزادانه شخصیت خویش، به دست آورد؛ و  طبق ماده ۵ هیچ‌کس را  نمی‌توان شکنجه کرد یا مورد عقوبت یا روش وحشیانه و غیرانسانی یا اهانت‌آمیز قرارداد.

مطابق با کنوانسیون‌های به رسمیت شناخته‌شده جهانی در رابطه با حقوق بشر و حقوق سیاسی و اجتماعی اجتماع‌های بشری،  هر فرد و جامعه‌ای حق دارد حقوق سیاسی،  اجتماعی،  اقتصادی و فرهنگی خود را مطالبه و جهت احقاق آن تلاش نماید، هیچ جماعت یا گروهی برتر بر دیگری نیست و همه باید از حقوق طبیعی و به رسمیت شناخته‌شده بهره‌مند شوند.

بازداشت

“بازداشت، احضار، صدور حکم، پرونده‌سازی ”

در این ٤ماه تعداد بیشماری شهروند کورد کوردستان بازداشت ویا به دادگاه و مراکز امنیتی احضار و یا برای این شهروندان حکم صادرشده است.

 

١: درتاريخ ٦فروردين ستاد خبری اطلاعات کرمانشاه با احضار مادر احسان فتاحی، فعال ملی ـ مذهبی کُرد، فشار بر خانواده‌ی او را افزایش داد.
احضار این پیرزن ٦٥ ساله در هفته‌های اخیر و درپی ابلاغیه دادگستری صورت می‌گیرد.
 
٢: دستکم ٢٠ شهروند کُرد طی ایام برگزاری مراسم باستانی نوروز در شهرهای سنندج و بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافتند.
افراد بازداشت‌شده که هویت ٨ تن آنان در اختیار آژانس کُردپا می‌باشد در حین برگزاری و بازگشت از مراسم رقص و پایکوبی نوروزی بازداشت شده‌اند.

٣:چهار تن از بازداشتی‌ها سنندج از اعضای خانواده فرهاد وکیلی، زندانی سیاسی اعدام‌شده در اردیبهشت‌ماه ٨٩ هستند.
شهلا، جهانگیر، مختار و جهانبخش وکیلی روز شنبه، ٢٩ اسفندماه در مسیر بازگشت از مراسم نوروزی توسط لباس‌شخصی‌ها و در ایست بازرسی روستای قصریان بازداشت شدند.
همچنین از بوکان گزارش می‌رسد که حداقل ١٥ تن از شرکت‌کنندگان مراسم نورزی بوکان در تفرجگاه "کیوه‌رش" بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته‌اند.
کامیل فقه احمدی، ریبوار پژگول، فخرالدین احمدی و سلیمان کریمی اسامی 4 تن از بازداشتی‌های عصر روز جمعه در حومه بوکان می‌باشد که توسط مأموران اماکن نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند.
 
٤: روز شنبه ۲۱ فروردین ماه افشین حسین‌پناهی فعال مدنی کُرد از خانواده‌‌ی حسین پناهی از سوی ماموران اطلاعات شهر دهگلان بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل شد.
 ماموران وزارت اطلاعات شهرستان دهگلان بدون دردست داشتن حکم قضایی وارد منزل این فعال مدنی کُرد شده‌اند و پس از جستجوی کامل و ظبط وسایل شخصی، نامبرده را به مکانی نامعلوم منتقل کرده‎اند.
 
٥: در ٣٠فروردين ماه  مأموران امنیتی ستاد خبری اداره اطلاعات مریوان، دو جوان ساکن روستای "نی" به اسامی زانیار مینویی فرزند فاتح و هادی راستی فرزند فریق را بازداشت می‌کند.
این دو جوان ١٦ساله  در بازداشتگاه اداره اطلاعات مریوان نگهداری می‌شوند.
 
٦: اواخر ماه فروردين دادگاه انقلاب شهرستان نقده، لقمان بالکی فرزند علی و اسلام مصطفی‌پور فرزند مامند را به ترتیب به تحمل ١١ و ٦ سال زندان محکوم کرد.
شهروندان کُردی که احکام اولیه‌ی آنان صادر گردیده، پاییز سال گذشته در شهر نقده بازداشت و برای مدت ٣ ماه در بازداشت اداره کل اطلاعات ارومیه نگهداری شده بودند.
 
٧: روز چهارشنبه یکم اردیبهشت، دادگاه تجدید نظر حکم شش سال ویک روز زندان "علی حسین پناهی" معلم کُرد اهل دهگلان را تائید کرده است.
حسین پناهی، طی سخنانی در مسجد روستای "قروچای" از توابع شهرستان دهگلان به " تبعیضات گسترده نسبت به شهرهای کُردنشین ایران" اشاره و به آن اعتراض کرده بود که نتیجتا بعد از چند روز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت می‌شود. 
 
٨: صبح روز  ششم اردیبهشت‌ماه، شهاب احمدی‌آذر فرزند احمد در منزل شخصی‌اش در یکی از محلات نقده بازداشت شد.
وی در یورش لباس شخصی‌های وابسته به وزارت اطلاعات حکومت اسلامی ایران بازداشت گردیده است.
 
٩: به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مأموران امنیتی ستادخبری اطلاعات شهرستان اشنویه ٢ شهروند کُرد را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند.
هویت یکی از آنها، سامان رونما اهل روستای "پولیه" است.

١٠: در روز دوازدهم اسفندماه گذشته، پنج تن دیگر به اسامی رضا عزت‌تاج، ولی شریفی، صابر رسول‌پور، محمد رویان و فاروق شفاهی بازداشت شده بودند.
 
١١: دادگاه انقلاب تهران، در یازدهم اردیبهشت‌ماه دو زندانی عقیدتی کُرد دیگر به نام‌های فرزاد شاه‌نظری فرزند رئوف و تیمور نادری‌زاده فرزند سیف‌الله را محاکمه خواهد کرد.
دلیل احضار و محاکمه‌ی این دو شهروند که در سالن ١٠ بند ٤ رجایی‌شهر کرج نگهداری می‌شوند، نقض حکم اعدام آنان اعلام گردیده است.
 
١٢: روز یکشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه،حسن امینی، حاکم شرع کردستان و مدیر مدرسه‌ی علوم دینی "امام بخاری" سنندج به اداره‌ی کل اطلاعات کردستان احضار شد.
امینی به مدت سه ساعت از سوی مأموران اداره‌ی اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته و به او توصیه شده که از سفر به زاهدان و شرکت در جلسه‌ی سالانه مراسم ختم بخاری خودداری کند.
 
١٣: در یک نمایشگاه هنری در سنندج، مأموران امنیتی با بازداشت امید سلیمانی، روزنامه‌نگار عضو کانون نویسندگان استان کرمانشاه، او را به مکان نامعلومی انتقال دادند.
بازداشت آقای سلیمانی در روز پنج‌شنبه، ٢٣ اردیبهشت‌ماه بوده است.
 
١٤: نجیبه صالح زاده، روز دوشنبه ۱۷ خردادماه، در دادیاری شعبه‌ی دوم دادگستری شهرستان سقز حاضر گشته و با استناد به انتشار مطالبی در فیس‌بوک، به «توهین به مقدسات» و «توهین به رهبری» متهم شد
گفتنی است که خانم صالح زاده پیش‌تر در اماکن شهرستان سقز از سوی دو تن از مأموران بازجویی شده بود.

 

١٥: یک فعال فضای مجازی از سوی پلیس فتا در شهر کرماشان بازداشت شد.

١٦: اداره اطلاعات خرم‌آباد یک سرباز کورد به نام «فرزاد نیک‌پی» در پادگان خرم‌آباد را بازداشت کرد.

١٧: در چند روز گذشته نیروهای امنیتی و اطلاعاتی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در شهرستان سردشت در شرق کوردستان با ایجاد فضای امنیتی، بازجویی‌های خیابانی و بازرسی‌های نابهنگام شهروندان این شهر را مورد آزار و اذیت قراردادند.

١٨: شنبه ٢٩ خرداد ماە هاشم رستمی یکی از فعالین کارگری شهر سنه در شرق کوردستان توسط نیروهای لباس شخصی، دستگیر و بە مکان نامعلومی انتقال دادە شد.

١٩: روز سە شنبه یکم تیر ماە مظفر صالحی نیا اتحادیە آزاد کارگری توسط نیروهای امنیتی اداره اطلاعات سنه در مغازه خود بازداشت شد.

٢٠: چهارشنبه دوم تیر ماە نیروهای انتظامی با یورش بە منزل پدری نجم الدین فرجی در روستای لنج آباد مریوان، وی را دستگیر و بە زندان اطلاعات مریوان انتقال دادند.

٢١: سەشنبه ٩ و چهارشنبه ١٠ تیرماه نیروهای امنیتی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بە روستای گوێزلێ از توابع سردشت حملە برده و تمامی جوان‌هایی کە در محل بودند بازداشت کردند. اسامی سە نفر از که دستگیر شدهگان عبارت‌اند از ابوبکر، ناصح علیخانی و عمر عبدالله پور کە بعد از بازداشت بە مکان نامعلومی انتقال دادە شدند.

٢٢: «علی حسن شمایلی» فعال سیاسی و یکی از اصلاح‌طلبان شهر کرماشان، روز ٢۴ خردادماه، در شهر سنقر کلیایی، از طرف اطلاعات سپاه پاسداران هر در منزل خود دستگیر شد.

٢٣: ۲۶ خرداد سال ۱۳۹۵، یک شهروند ٣٢ ساله کورد در شهر بوکان به نام «امید فیضی زاده» فرزند جعفر، از سوی اداره اطلاعات احضار و بازداشت گردید.

٢٤: روز یکشنبه بیست و سوم خردادماه ١٣٩۵ خورشیدی، «زاهد مرادی» فعال کارگری کورد بە اداره اطلاعات شهرستان سنه احضار گردیدە و از وی بازجویی به عمل آمد.

٢٥: همچنين موج جدید دستگیریها در شرق کوردستان: بیست نفر بازداشت شدەاند.بر اساس گزارش ارسالی از فعالان جمعیت حقوق بشر کوردستان از شرق کوردستان ، در کمتر از یک هفته تعداد زیادی در شرق کوردستان از طرف اطلاعات سپاه ایران دستگیر شده اند

در گزارش امدە است کە با شروع موجی جدید از بازداشت شهروندان کورد طی چند روز اخیر نیروهای امنیتی حکومت اسلامی اقدام بە بازداشت و احضار ده‌ها نفر از شهروندان کورد در شرق کوردستان کردەاند کە موجی از رعب و وحشت را در میان شهروندان کورد ایجاد کردە است.

جمعیت حقوق بشر توانستە است مشخصات ٢٠ تن از بازداشت شدگان را بدست بیاورد کە اسامی انها بە شرح زیر میباشد: احمد فتاح پور، سید لقمان امینی، لقمان عزیزی، سید جلال محمودی و صدیق بااکرام از شهر اشنویه. مصطفی سولدوزی، سیروان مصطفایی، امیر عبدالله زاده، رحیم اسماعیلی و خوشناو اسماعیلی از شهرستان مهاباد. خبات مولودی، الماس رضاییی و سرور مرادی از شهرستان کامیاران. ناسح علیخانی. رسول علیخانی ،ابوبکر علیخانی ، و عمر عبدالله پور از شهرستان سردشت. علی سورخی از شهرستان بوکان و اوات شریفی از شهرستان سقز. لازم بە ذکر است کە اسمای تعداد زیادی هنوز بدست جمعیت حقوق بشر کوردستان نرسیدە است.

٢٦: پيشتردر روزدوشنبه ١٥تيرماه اداره‌ی اطلاعات رژیم اسلامی ایران در شهرستان پاوه نیز خانواده‌ی احسان فتاحی فعال سیاسی کورد را به این مرکز امنیتی احضار کرد.خبررسانی کوردپا اعلام کرده است که پدر و مادر این فعال سیاسی کورد که زوجی سالخورده می‌باشند به اداره‌ی اطلاعات رژیم در شهرستان پاوه احضار شده‌اند.احضار پدر و مادر این فعال سیاسی به اطلاعات شهرستان پاوه در حالی است که پدر و مادر احسان فتاحی از ساکنین کرماشان می‌باشند، که این اعضار در نوع خود بی‌سابقه عنوان شده است

٢٧: زانیار مرادی و لقمان مرادی که در زندان رجایی‌شهر کرج محبوس‌اند با ممانعت و دخالت وزارت اطلاعات در پرونده‌ی قضایی آنها، از آزادی محروم گشته‌اند.آنان از سوی دستگاه قضایی به مواردی نظیر "محاربه از طریق اقدام علیه امینیت ملی، جاسوسی برای انگلیس، برهم زدن امنیت در زمان حضور آقای خامنه‌ای در مریوان" متهم هستند.

 

زندان 

در اين چهار ماه زندانیانی سیاسی‌ای دست به اعتصاب غذا زدند. و برخی از زندانیان مورد ضرب و شتم زندانبانان قرار گرفتند. و یا درمان و معالجه بیماری زندانیان بیمار صورت نگرفت. وبرای برخی از زندانیان سیاسی پرونده جدید تشکیل داده شد.
 
١: درتاريخ ٢٤فروردين ١٣١نفرازفعالين مدني در كردستان اعتصاب غذا نمودند. کردستان 
 
٢: دو برادر به اسامی هوشنگ و محمد پیروززادگان توسط دادگاه انقلاب شهر ارومیه به ٢ سال و ٦ ماه حبس تعزیری محکوم گردیدند.
حکم مزبور در اواخر سال گذشته و به ریاست قاضی "چابک" در شعبه‌ی یکم این دادگاه صادر شده است.
اتهام وارده به این دو جوان که ٢ سال زندان برای هوشنگ پیروززادگان است، "اقدام علیه امنیت ملی" می‌باشد.
 
٣:افشین سهراب‌زاده در زندان مرکزی میناب با دوختن لبانش، دست به اعتصاب غذا زد.وی در زندان مبتلا به سرطان روده و خونریزی داخلی گشته است.
یک منبع مطلع به نقل از مادر این زندانی اهل کرمانشاه به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفته است: "حدود دو سال است که هر روز ما را از دادستانی کامیاران به سنندج و از آنجا به میناب و دوباره به کامیاران می‌فرستند که با مرخصی و درمان پسرم موافقت کنند،صالح بارزی مسئول حفاظت زندان میناب، افشین سهراب زاده زندانی سیاسی کورد و بیمار سرطانی تبعیدی این زندان را مورد ضرب و شتم قرار داده و او را مجبور کرده است از این به بعد بر کف زمین در راهرو بخوابد، این مأمور حفاظت زندان، زندانیان را تهدید کرده است که اگر فردی تخت خود را برای استراحت در اختیار این زندانی بیمار قرار بدهد با او برخورد خواهد کرد
 
٤: سه‌شنبه ۱۱ خردادماه مأموران زندان مرکزی ارومیه به بند روان‌درمانی مراجعه کرده و از زندانی سیاسی کورد حسن رستگار خواسته‌اند که تخت خویش را به زندانی دیگری تحویل دهد و خودش در کف اتاق بخوابد. این زندانی سیاسی نیز اعلام کرده بدون ارائه دلیل خاص حاضر نیست که تخت خویش را واگذار نماید و در مقابل خواسته مأموران مقاومت کرده که با ضرب و شتم از سوی مأموران مواجه شده است. شدت ضرب و شتم به حدی بوده است که سر وی شکسته شده و بدنش از چندین ناحیه کبود شده است.

 

٥: زندان سقز بە دلیل کیفیت بسیار پایین و غیراستاندارد مواد خوراکی و بهداشتی در زندان سقز زندانیان این زندان به‌ناچار با بودجه شخصی خود از فروشگاه زندان باقیمتی بسیار گزاف مجبورند مایحتاج روزانه خود را تهیه می‌نمایند.

٦: چهارشنبه ١٢ خرداد ماە پزشکان بیمارستان طالقانی در تهران به اعضای خانواده کبودوند گفته‌اند که احتمال می‌رود کە قلب آقای محمد صدیق کبودوند از کار بیفتد. همچنین عنوان گردیده که فشارخون وی به‌شدت کاهش‌یافته و دستگاه گوارش ایشان نیز دچار خونریزی گشته است و تا این تاریخ هیچ‌گونه اقدامی برای اعمال خواسته‌های این زندانی سیاسی از سوی مسئولین قضایی صورت نگرفته است.

٧: ۱۷ خرداد، زندانی سیاسی کورد ایوب اسدی محبوس در زندان کاشمر در استان خراسان رضوی برای احقاق خواسته‌هایش دست به اعتصاب غذا زد.محمد عبدالهی با ارسال نامه‌ای به دیوان عالی کشور برای اعاده‌ی حقوق پایمال‌شده‌اش در دادگاهی عدالت محور، در مورخه‌ی ۲۰۱۶/۵/۲۹ اعتصاب غذای کامل را اعلام کرده است.

٨: محمد صدیق کبودوند، محمد عبدالهی و ایوب اسدی همچنان در اعتصاب غذا بسر می‌برند و صبح روز سه‌شنبه ۱۸ خردادماه محمد عبدالهی در دهمین روز و ایوب اسدی در دومین روز اعتصاب غذایشان به سلول‌های انفرادی زندان‌های کاشمر و ارومیه منتقل شدند.

 

٩: سه‌شنبه ۲۵ خردادماه برای دومین بار در طی دو هفته گذشته، حسن رستگار زندانی سیاسی کورد از سوی مأموران زندان ارومیه مورد ضرب و شتم شدید قرارگرفته و بعداً به سلول‌های انفرادی زندان منتقل‌شده است.
 

 

١٠: ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۵ ریس زندان ارومیه برای اعمال فشار بر زندانی سیاسی کورد محمد عبداللهی و شکستن اعتصاب، وی را تهدید نموده است در صورت پایان ندادن به اعتصاب غذا حکم اعدام او به‌زودی اجرا خواهد شد.

١١: انتقال زندانی سیاسی کورد ایوب اسدی به سلول انفرادی پس از اقدام به اعتصاب غذا و ممانعت از انتقال به بیمارستان

١٢: پنجم تیرماه سال ۱۳۹۵، محمد عبدالهی و ایوب اسدی، دو زندانی سیاسی کورد که در زندان‌های ارومیه و کاشمر در اعتصاب غذا بسر می‌برند به دلیل مخالفت دادستانی و اداره اطلاعات برای انتقال آنان به بیمارستان، هم‌اکنون در وضعیت وخیمی در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند.

١٣: وضعیت جسمانی زندانی سیاسی کورد محمد عبداللهی در ۳۲ مین روز اعتصاب غذایش وخیم گزارش‌شده و به بهداری زندان منتقل‌شده است.

١٤: محمد عبدالهی زندانی سیاسی محکوم‌به اعدام در زندان مرکزی ارومیه که در اعتراض به‌حکم «ناعادلانه» و نحوه رسیدگی به پرونده از روز نهم خردادماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد، وی با وعده مساعد مسئولین مبنی بر پذیرش اعاده دادرسی، در سی‌ودو مین روزبه اعتصاب غذای خود پایان داد و از سلول انفرادی به بند مربوطه منتقل شد.

١٥: ۸ تیر، حسن رستگاری زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه دربی شکایت مسئول اندرزگاه مربوطه، پرونده جدیدی برایش تشکیل‌شده و روز پنجشنبه گذشته با انتقال وی به دادگاه انقلاب ارومیه، جلسه بازپرسی این زندانی برگزار شد.

 

١٦؛کامران جعفری شهروند اهل مهاباد و زندانی سیاسی زندان ارومیه با تطمیع و تهدید توسط نهادهای امنیتی تحت‌فشار است تا از طریق مصاحبه تلویزیونی اقدام به همکاری کند.
 

گزارشات عفو بين الملل

 

 
١: به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز پنجشنبه، پنجم فروردین‌ماه، عفو بین‌الملل در یک بیانیه برای اقدام فوری نسبت به اعدام قریب‌الوقوع هیمن اورامی‌نژاد توسط حکومت ایران هشدار داد.

این سازمان با "ناعادلانه" خواندن دادگاه اورامی‌نژاد که بدون حضور وکیل برگزار شده است و اشاره به اینکه اعتراف به "قتل" در حین بازجویی در پلیس آگاهی و احتمالا زیر شکنجه بوده است، خواستار توقف فوری این حکم شده است.
٢: عفو بین‌الملل روز ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ با صدور بیانیه‌ای ضمن ناعادلانه خواندن حکم صادره، عليه  یوسف کاکه‌ممی اعلام کرد: "دادستان ارومیه ارسال نامه به گزارشگر ویژه سازمان ملل را دلیلی برای متهم کردن این زندانی سیاسی به همکاری با پژاک قرار داده و قاضی بر همین اساس یوسف کاکه ممی را به اتهام همکاری با پژاک به پنج سال دیگر محکوم کرده است."


حکم جدید یوسف کاکه ممی که هم‌اکنون در بنده دوازده زندان دریا در ارومیه نگهداری می‌شود، در اواخر بهمن‌ماه گذشته از سوی شعبه‌ی دوم دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه صادر شد.

طبق حکم سابق دادگاه، این زندانی در تابستان ٩٤ آزاد می‌شد که با صدور حکم جدید، آزادی وی به سال ١٣٩٩ خورشیدی به تعویق افتاده است.

 
٣:در تاريخ ١٢خردادماه سال جاری سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانه‌ای با عنوان «جان روزنامه‌نگار اشتباها زندانی شده کرد در ایران به مویی آویزان است» با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت محمد صدیق کبودوند اعلام کرد جان این روزنامه‌نگار کرد در دست مقامات ایران است. این بیانیه می گوید آقای کبودوند به دلیل اعتصاب غذا به مدت حدودا یک‌ماه در وضعیت بیماری شدید و نزدیک به مرگ قرار دارد. در این بیانیه آقای جان لینچ، معاون بخش خاورمیانه و شمال آقریقا در سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط محمد صدیق کبودوند شده است
 
اعدام

 

 ١: هم‌اکنون بیش از ٨٠ تن در زندان مرکزی شهر کرمانشاه در انتظار اجرای حکم اعدام می‌باشند که هویت ١٣ نفر از اعدامی‌ها محرز گردیده است.
یک منبع مطلع از داخل زندان دیزل‌آباد کرمانشاه به خبرنگار کُردپا در این شهر گفته است: از مجموع ٢٧٠٠ زندانی، حکم قطعی ٨٦ تن صادر گردیده و در انتظار تشریفات قانونی هستند.
یکی از این زندانیان که احتمال اجرای حکم اعدامش قریب الوقوع می‌باشد، مسعود داستان نام دارد که ١٤ سال گذشته را در زندان سپری کرده است.

وی از اهالی روستای "نی" از توابع شهرستان مریوان است که به "قصاص نفس" محکوم شده است.

هویت سجلی ١٢ شهروند دیگر کُرد که در دادگاه‌های استان کرمانشاه به اعدام محکوم شده‌اند عبارتند از؛
١ـ مهران اشرفی(کنگاور)
٢ـ مهرداد کرمی(کرمانشاه)
٣ـ الهی احمدیان(کرمانشاه)
٤ـ سیروس کریمی(کرمانشاه)
٥ـ فریبرز عبدالهی(کرمانشاه)
٦ـ خیام قبادی(کرمانشاه)
٧ـ یزدان فروشانی(کرمانشاه)
٨ـ عبدالرحمان مظفری(قروه)
٩ـ مسعود وکیلی(جوانرود)
١٠ـ محمد بازانی(جوانورد)
١١ـ بهمن فتحی(جوانرود)
١٢ـ کیوان فوادفر(پاوه)

٢: هم‌اکنون بیش از ٥٠ کنشگر سیاسی و عقیدتی کُرد در زندان‌های ایران حکم اعدام دارند که اکثریت قریب به اتفاق آنان در انتظار اجرای حکم هستند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دادگاه انقلاب حکومت اسلامی برای ٢٠ کنشگر سیاسی وابسته به احزاب و جریان‌های سیاسی مخالف حاکمیت کنونی ایران صادر کرده است.

عضویت و هواداری این افراد در سازمان‌های سیاسی نظیر حزب دمکرات کردستان ایران، حزب کومله کُردستان ایران و حزب حیات آزاد کُردستان محرز و احکام آنان از سوی "دیوان عالی کشور" به امضاء رسیده است.

لازم یه توضیح است که برخی از این زندانیان نظیر بهروز آلخانی، سیروان نژاوی و صابر مخلدموانه حکم آنان طی دو سال گذشته به مورد اجرا در آمد. 

 

 

٣: سحرگاه ٣١فروردين ماه مسئولان حکومتی در محوطه داخلی زندان "دریا" در ارومیه حکم اعدام ٤ تن به اسامی مجید مرادی، احمد محی، علیرضا ساریان و منصور رازیانی را اجراء کردند.

اعدامی‌ها از کُردهای ارومیه و صحنه هستند که عصر روز گذشته از بند ١٤ و ١٥ همین زندان به سلول انفرادی انتقال یافته بودند.
شبکه حقوق‌بشر کُردستان با انتشار این خبر، اتهام وارده به آنان را "جرایم مواد مخدری" اعلام کرده است.
با احتساب آمار امروز در ارومیه، شمار اعدام‌هایی که در ١٠ روز اخیر رسانه‌ایی گردیده به ٣٠ تن رسید.

 
٤: درتاريخ ٥ارديبهشت ماه به  گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک جوان ٣١ ساله به نام حسن فرجی فرزند عبدالله از ٥ سال قبل كه در زندان ارومیه نگهداری می‌شود.

وی بعد از نزدیک به ١٤ ماه از زمان بازداشت توسط مأموران اطلاعاتی در بوکان، موفق به دیدار با خانواده‌اش گردید. وهم اكنون ايشان رابه اعدام محكوم كرده اند.

 
٥: در پی اعتراض کاوه ویسی فرزند ابراهیم به صدور حکم اعدامش، دیوان عالی کشور حکم مزبور را تأیید و قطعی دانست.

٦:  سحرگاه امروز سه‌شنبه، ٢٧ اردیبهشت‌ماه، شش زندانی مربوط به جرایم مواد مخدر در محوطه‌ی داخلی زندان دریا در ارومیه اعدام شدند
هویت اعدامی‌ها بنابه گزارش ارسالی خبرنگار کُردپا؛ علی شموگردیان فرزند فیصل(ارومیه کُرد)، رحمان رشیدی فرزند حسن(ارومیه کُرد)، نادر محمدی فرزند یوسف(ارومیه کُرد)، حیدر امینی فرزند یوسف(سلماس کُرد)، ناجی کیوانی فرزند عبدالله(ارومیه کُرد) و عزیز نوری‌آذر(ارومیه تُرک) می‌باشد.
این شهروند کُرد که دارای همسر و یک فرزند دختر است، خردادماه ٧ سال قبل از سوی نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شده بود.کارگران و اصناف
 
٧: نیروهای قضایی ـ امنیتی حکومت اسلامی ایران یک جوان کُرد با هویت "فردین.ر" را در میدان "آزادی" شهر کرمانشاه در ١٧فروردين اعدام کردند.
 
٨:  طی روزهای اخیر در خردادماه شعبه‌ی ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اعدام ٧ فعال عقیدتی پیرو اهل سنت که در زندان رجایی‌شهر کرج محبوس‌اند، رأی داد.

ایوب کریمی فرزند عمر، انور خضری فرزند محمد، داود عبداللهی فرزند محمود، کامران شیخه فرزند علی، خسرو بشارت فرزند عبدالله، قاسم ابسته فرزند مصطفی و فرهاد سلیمی فرزند مجید هویت زندانیان است که حکم صادره توسط قاضی مقیسه به آنان ابلاغ گردیده است.

این زندانیان که همگی از اهالی مهاباد هستند از زمان بازداشت در آذرماه ٨٨ در زندان‌های ایران بلاتکلیف رها شده بودند.گزراش نقض حقوق کارگران و 
 
٩:  مقامات زندان رجایی‌شهر کرج، وکیل فعال مذهبی کُرد شهرام احمدی را از رد اعاده‌ی دادرسی مطلع کرده‌اند.
وکیل زندانیان سنی‌مذهبی رجایی‌شهر بارها اتهام "عضویت در گروه‌های مسلح و اعمال خشونت" موکلانش همچون شهرام احمدی را قویا تکذیب و به چالش کشیده است.
بنابه گزارشی که "هرانا" انتشار داده؛ قاضی اجرای احکام این زندان با حضور در بند زندانیان مذهبی گفته بود افرادی که اعاده دادرسی آنان رد می شود بهتر است خود را برای اعدام در آینده نزدیک آماده کنند.
 
 اتفاقات گارگري

 

١: روز شنبه ١٤ فروردین ماه، یک شهروند کارگر در شهر سقز در زیرزمین منزل مسکونی خود دست به خودکشی زد.
هویت این کارگر "ع" اعلام شده و متأهل می‌باشد.
 
٢: طی سال جدید ١٣٩٥ خورشیدی و با دستور مستقیم استاندار کرمانشاه اقدام به حذف کارکنان قراردادی فرمانداری مرزی قصرشیرین شده است.
در این مدت ٦ تن از پرسنل وابسته به فرمانداری اخراج شده که همگی طرف قرارداد سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان کرمانشاه بودند.
شهروندان کُردی که اخراج شده‌اند از جمله‌ی کارکنانی هستند که ١٠ تا ١٥ سال سابقه کار در بخش امور مربوط به بازارچه مرزی پرویزخان را داشتند.
 

٣:به گزارش آژانس خبررسانی کُردپادرتاريخ ١٧فروردين ، کارگران کارخانه ایستک در مقابل استاندار کُردستان، مسئولین این واحد تولیدی تصمیم به بستن آن کردند.
نمایندگان کارگران بیکار عنوان می‌کنند که از هم‌اکنون کارخانه در سنندج "به‌طور قطعی" تعطیل می‌باشد.
پیشتر نیز کارخانه ذوب‌آهن کُردستان در قروه به سبب مشکلات مالی و مدیریتی تعطیلی و ٤٠٠ کارگر بومی آن نیز اخراج شدند
 
٤: در تاريخ ٢١فروردين ماه در بخش سیلوانا، معاون مدرسه ابتدایی دانش روستای "گردوان" با اقدام به خودکُشی به زندگی خویش پایان داد
هویت معلم کُرد، یحیی احمدنژاد فرزند کاظم اعلام شده است.
 
٥: یکی از اعضای کانون صنفی معلمان استان کُردستان به نام طاهر قادرزاده درتاريخ ٢٦ فروردين  به حبس برای مدت سه ماه و یک روز محکوم گردید.

این کنشگر صنفی کُرد به "راه‌اندازی تجمع‌های اعتراضی معلمان و تشویش اذهان عمومی" متهم شده بود.
 
٦: علی‌رغم اعتراض و اعتصاب کارگران شهرداری سردشت در استان آذربایجان‌غربی، این اداره دولتی از آذرماه سال گذشته معوقات مزدی کارگران را پرداخت نمی‌کند.

٧: نوع اشتغال به‌کار کارگران، پیمانکاری، قراردادی و رسمی اعلام شده است.
همچنین این ٢٠٠ کارگر کُرد در بخش‌های فضای سبز، نقلیه و خدماتی شهرداری مشغول هستند و حتی عیدی نوروز امسال و حق بیمه چندین ماه را هم دریافت 
 
٨: در راستای ممانعت از برگزاری روز کارگر اطلاعات اقدام به بازداشت فله‌ای اعضای انجمن‌های مدافع حقوق کارگران کردند.

٩: روز نهم ماه ارديبهشت، عباس اندریانی و مظفر صالح‌نیا به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی سنندج احضار شده و درباره مراسم ویژه روز کارگر مورد بازجویی قرار گرفتند.
مأموران امنیتی این دو را از "اقدام و شرکت" در روز اول ماه مه برحذر داشته‌اند.
همزمان با برگزار مراسم این روز در ایران، ٥ تن از فعالین کارگری در تجمع مقابل خانه کارگر سنندج بازداشت و شامگاه همان روز ٣ تن از آنها با تودیع وثیقه آزاد شدند.
اسامی بازداشت‌شدگان مقابل خانه کارگر سنندج؛ یدالله صمدی، لطف‌اله احمدی، زاهد مرادی، نادر رضاقلی و حسین حسن‌آبادی اعلام شده است.
تاکنون از سرنوشت یدالله صمدی و زاهد مرادی اطلاع دقیقی در دسترس نمی‌باشد.
 
١٠:  چندی قبل در ارديبهشت ماه یکی از دستفروشان سنندجی در مقابل ساختمان اداره‌ی صنعت و معدن این شهر دست به خودکُشی می‌زند.
هویت این شهروند کُرد "لاوه احمدی‌نیا" است.

١١: بر اساس آخرین آمار منتشر شدە از وزارت صنایع و معادن ایران حدود ۶٠ درصد از صنایع استان لرستان تعطیل و نیمه تعطیل هستند و بقیه صنایع هم با حدود نیمی از ظرفیت فعالیت دارند.

 

باوجود قول و قرارهای مسئولان دولتی کماکان بیشتر بازارچه‌های مرزی در شرق کوردستان توسط نیروهای امنیتی انتظامی بستە است. این در حالی است کە تخمین زدە می‌شود کە حدود ٢۵ هزار خانوار از طریق این بازارچه‌ها امرارمعاش می‌کنند.

١٢: صبح روز شنبه ٢٢ خردادماه ٢۵ نفر از رانندگان خطوط اتوبوس‌رانی شهری کرمانشاه در اعتراض به نگرفتن حقوق فروردین و اردیبهشت و همچنین پرداخت نشدن حق بیمه، در محل سازمان اتوبوس‌رانی کرماشان تجمع کردند

١٣: صبح روز یک‌شنبه ٢٣خرداد برای چندمین بار متوالی جمعی از نیروهای شرکتی اداره ورزش و جوانان شهرستان کرمانشاه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات ۵ ماهه و ۶ ماهه‌ی خود در جلو درب محوطه این سازمان واقع در خیابان بهشتی تجمع کرده و نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان اعتراض کرده و خواهان تعیین تکلیف وضعیت خود شدند

١٤:روز دوشنبه ٢۴ خرداد تعداد ۱۳ نفر از کارگران شرکت تولید لوله و اتصالات اورامان غرب شهرستان روانسر در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق خود درب اتاق مدیریت کارخانه واقع در شهرک صنعتی روانسر نسبت به این موضوع اعتراض کردند که مدیر کارخانه دلیل این امر را عدم فروش محصولات و رکود مالی کارخانه اعلام نمود

١٥:احکام قضایی تمامی ۱۷ کارگری که با شکایت کارفرمای معدن طلای آق دره در دادگستری آذربایجان غربی محاکمه شده بودند در واپسین روزهای ماه گذشته به اجرا درآمد و جمهوری اسلامی ایران شلاق زدن کارگران در قرن بیستم را بە خود اختصاص داد.

١٦: کارگران کارخانه قند آشتی و ریختەگری الو مین و رفتگران شهرداری مزایای کاری خود را ماهاست دریافت نکرده‌اند.

١٧: صبح روز پنجشنبه ٢٧ خرداد گروهی از رفتگران شهرداری منطقه یک سنندج در اعتراض به نگرفتن ۶ ماه حقوق و مطالبات خودشان و همچنین حق بیمه که از آغاز سال ٩۵ نگرفته‌اند در محل شهرداری منطقه یک سنندج در خیابان ١٧ شهریور بالاتر از هنرستان فنی معلم تجمع اعتراضی کرده و خواهان گرفتن مطالبات خودشان شدند

١٨:همچنین در همین روز جمعی از کارگران کارخانه قند آشتی در شهرستان سنندج در اعتراض به نگرفتن ۴ ماه حقوق و اضافه‌کاری در محل این کارخانه واقع در شهرک صنعتی صاحب در سنندج تجمع اعتراضی کرده و خواهان گرفتن مطالبات عقب‌افتاده خودشان شدند

١٩: و در صبح همان روز جمعی از کارگران و کارکنان شرکت ریخته‌گری آلومین در سنندج در اعتراض به نگرفتن ٩ ماه حقوق در محوطه این شرکت واقع در شهرک صنعتی شماره ١، جنب کارخانه شیر پاستوریزه، تجمع کرده و خواهان گرفتن حقوق عقب‌افتاده خودشان شدند

٢٠: روز یکم تیر ماە حدود ٢۵ نفر از کارگران کارخانه نساجی شین بافت با تجمع در مقابل اداره کار سنندج، خواهان بازگشت به کار خود شدند. این کارگران ۶ ماه قبل به‌وسیله کارفرما اخراج بە واسطە اینکە بازار کساد است اخراج شده‌اند

٢١: روز شنبه ٢٩خردادماه، تعدادی از کارکنان شهرداری بیستون متشکل از نیروهای شرکتی و پیمانی (رسمی) با تجمع در سالن محل برگزاری جلسات شورای شهر ضمن اعتراض نسبت به پرداخت حقوق و معوقه‌ خود، با اعضای شورای شهر درگیری لفظی پیدا کردند.

٢٢: طبق خبر رسیده شرکت «کارا صنعت امین» واقع در شهرک صنعتی شماره یک خیابان دهم سنندج اقدام به اخراج کلیه کارگران کە ۴٢ تن است کرد. تمامی ۴۲ کارگران خود را اخراج کرد. به دنبال این اقدامات، کارگران اخراجی با خواست دستمزد و بیمه و تقاضای بازگشت به کار به اداره کار سنندج مراجعه کرده و تا حال جوابی نگرفته‌اند.

به گفته جمعی از کارگران کارخانه سیمان دو رود، مظفر پاپی ساعت ١٢ ظهر روز ٣ تیر ماە سر نوبت خود حاضر می‌شود و در ساعت ١۴ دچار این سانحه دل‌خراش می‌شود و نیروهای امداد و نجات ساعت ١۵ در منطقه حاضر می‌شوند که خیلی دیر شده است و مظفر جان خود را ازدست‌داده است. یکی از کارگران کارخانه سیمان دو رود: علت مرگ مظفر پاپی این است که در این کارخانه کار ۶ نفر را یک نفر انجام می‌دهد و کارخانه‌ای که قبلاً با ۵٠٠٠ نیرو اداره می‌شد الآن با ۶٠٠ نیرو اداره می‌شود و این طبیعی است که فشار کاری بر روی نیروهای این کارخانه زیاد باشد و خطر هرلحظه جان یکی از نیروها را تهدید کند.

٢٣: دو فعال کارگری که در هفته‌ی اول تيرماه توسط مأموران امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شدند از حق داشتن وکیل و دیدار با خانواده‌هایشان محروم هستند.هاشم رستمی و مظفر صالحی‌نیا اسامی این دو زندانی هستند که از روزهای 29 خردادماه و اول تیرماه سال جاری در بازداشت و حبس در زندان مرکزی سنندج بسر می‌برند.

زنان ،كودكان ،وجوانان

گزارش نقض حقوق زنان و کودکان

در چهار ماه که گذشت قدم جدی و تازه‌ای برای تحقق شعار برابری جنسی از سوی دستگاه حاکم برداشته نشد، زنان کورد در شرق کوردستان، همچنان شاهد نقض متعدد حقوق خود بودند، از پراهمیت‌ترین گزارش‌ها نقض حقوق بشر در حوزه حقوق زنان و کودکان، که دولت هیچ گامی درراه رفع آن برنداشته است. خودکشی می‌توان نام برد.

١: کودک ٥ ساله‌ای در تاريخ١٤ فروردين ماه در حین بازی، لوله فرسوده یک تانک جنگی بر سر وی افتاد و دچار ضربه مغزی شد.
این کودک کُرد هنگامی که مشغول بازی بوده با وسایل جنگی و ادوات باقی‌مانده برخورد می‌کند و بر یک دستگاه تانک بجای مانده از ٢٧ سال قبل سوار می‌شود.

٢: درتاريخ ١٧فروردين ماه  دختر جوان به نام‌های کالی عزیزی ١٨ سال و لیلا جلالی ٢٣ سال در بخش سیلوانا دست به خودکُشی زدند.
جوانان ناکام از اهالی روستاهای "گباران" و "باوان" هستند که کالی، دختر دم‌بخت درپی مشکلات موسوم به "ناموسی" با سلاح گرم به زندگی‌اش پایان داد.

٣: لیلا جلالی نیز با اختلاف خانوادگی تحت عنوان "هوو" مواجه و پس از درگیری با همسرش، خود را آتش زده است.

٤: همچنین دو پسر جوان با سنین ١٦ و ١٨ سال در روستاهای "بی‌بکران" و "اورسی" از توابع شهرستان ارومیه با طناب دار خودکُشی کردند.
هویت این دو جوان عبدالله جهان و عبدالکریم امیری می‌باشد.

٥: روز یکشنبه ٢٢فروردین ماه سال جاری، دختر ١٤ سالەای اهل روستای "قلعه"ی شهرستان قروه –استان کردستان- با حلق‌آویز کردن خود به زندگی‌اش پایان داد.

٦: اخراج یک معلم زن به دلیل اعتقادات مذهبی در کرماشان، فاطمه جادری جلیلوند یک معلم زن پیرو دین یاری «اهل حق» به دلیل اعتقادات مذهبی از کار برکنار شد.

٧: شیلان آقایی ۱۸ ساله در روستای از توابع روانسر به شیوه‌ای غیرانسانی موردحمله قرار می‌گیرد و زخمی می‌شود بعد از زخمی شدن وی را آتش زده و جانش را از دست می‌دهد. از عاملین این جنایت خبری در دست نیست.

٨:روز سه‌شنبه دختر ۱۵ ساله سنندجی با پرش از یک ساختمان ۵ طبقه در شهرک بهاران به زندگی خود پایان داد. 

٩:خطاي پزشكي در نورآباد لرستان منجربه مرگ يك دختر بچه ايي ١٣ساله شد.

١٠: درتاريخ ٢٤ فروردين ماه سه روز قبل در روستای "وزیر" در استان کُردستان دختر خردسالی به نام "لیلا" دست به خودکُشی زد.
این دختر کلاس پنجم ابتدایی با وصل کردن طنابی به سقف اتاق خوابش، اقدام به خودکُشی کرده است.

١١: از دیگر سو، روز سه شنبه ٢٤ فروردین ماه دختر جوان مهابادی اهل روستای "یارالی" اقدام به خودسوزی نمود.
وب‌سایت خبری "هاژه" هویت این دختر را مریم. ع ٢٠ ساله اعلام کرده است.

١٢: نیمه‌شب پنج‌شنبه‌ی ٥ارديبهشت ماه نیروهای ستاد خبری اداره اطلاعات بوکان در یورشی به منزل افسانه بایزیدی فرزند ابوبکر، او را بازداشت و به مان نامعلومی انتقال دادند.

١٣: اداره آموزش‌وپرورش بوکان با فرستادن نامەای بە والدین دانش آموزان دوره‌های آموزشی از آن‌ها خواستە است کە برای نام‌نویسی فرزندانشان مبلغ ١۵٠ هزار تومان بە حساب اداره مذکور واریز نمایند. در غیر این صورت از نام‌نویسی فرزندان آن‌ها در سال تحصیلی جدید جلوگیری بە عـمل خواهد آمد

١٤:یک زن جوان سقزی اقدام بە خودکشی کرد. هنوز دلیل این خودکشی اعلام نشدە است.

١٤: جوان ۱۷ سالە دیگری فرزند نظام‌الدین اهل روستای سراب قامیش بە علت فقر خود را در درون سد قشلاق سنە می‌اندازد و بە زندگی‌اش پایان می‌دهد.

١٥: روز یک‌شنبه ۶ تیر ماە در سە راهی بوینی بانه دو زن بەنام‌های فاطمه همسر فرشید و گرمیان همسر محمد را با ماشین زیر گرفتند کە در جا این دو زن جان خود را از دست دادند.

١٦: هشتم تیر در شهر جوانرود یک کارگر نوجوان به نام «شادمان» براثر سقوط از طبقه سوم بازارچه حبیب ویسی در دم جان سپرد

١٧: پسر ۱۷ ساله خرم‌آبادی پس از قبول نشدن در امتحانات پایان‌ترم، خود را حلق‌آویز نمود.

١٨: در شهر سقز یک زن ۴۵ ساله بە نام «ج_خادمی» در خانە مسکونی‌اش خود را حلق‌آویز نمود.

١٩:به دلیل هر آنچه «مسائل ناموسی» عنوان می‌شود، دو دختر در شهرستان خوی در شرق کوردستان از سوی اعضای خانواده‌هایشان با شلیک گلوله جان باختند.

٢٠: چهارشنبه ۲۶ خردادماه دانش‌آموزی ۱۱ ساله به نام «امیرحسین باتمانی» ساکن «روستای باتمان» از توابع شهرستان کامیاران خود را حلق‌آویز کرده و فوت کرده است.

٢١: یک دختر نوجوان مقطع سوم راهنمایی به نام «پ-نصیری» در شهر «دیواندره» با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرده و بعد از انتقال به بیمارستان فوت کرده است. 

٢٢: همچنین در روز یک‌شنبه ۱۶ خردادماه یک مرد ۲۶ ساله به نام «پیمان هاشمی» ساکن شهر «جوانرود» بعد از یک سال از آغاز زندگی مشترک به دلیل مشکلات اقتصادی با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرده و در بیمارستان این شهر فوت کرد.

٢٣: بنابر اخبار رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، عدەای از زنان "سلسله و دلفان" –از توابع لرستان- به علت فقر گسترده و فراگیر و نیز تامین مایحتاج روزانه و اولیەی خانوادەشان مجبور شدەاند که در اطراف میدان‌های کارگری شهر تجمع کرده، تا شاید بتوانند از این راه کار و معاشی روزانه بیابند.

 

كولبر ومين 

طی ٤ماه گذشته گزارش های مبنی بر انفجار مین و کشتن کولبران توسط نیروهای امنیتی انتظامی حکومت جمهوری اسلامی صورت گرفت که به مختصر در ذیل آمده است.

 

١: عصر روز یک‌شنبه، یکم فروردین‌ماه در منطقه‌ی مرزی شهر نودشه و در مکانی به‌نام “هانەو دشت” کولبری ۴۴ ساله به نام رستم رستمیان فرزند نصرالدین جان می‌دهد.

 

٢: وهمچنین شامگاه هفتم فرودین‌ماه، عبدالخالق غفاری فرزند ابوبکر اهل روستای “انجینه” از توابع شهرستان بانه که در مناطق مرزی بانه مشغول کولبری بوده هنگام عبور از رودخانه “چومان” غرق و جان خود را از دست داد.

 

٣: واز سرنوشت پشتیوان نهرویی جوان کولبرکُرد اهل روستای “آرمرده” از توابع شهر بانه پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی در هاله‌ای ابهام قرار دارد.

نیروهای امنیتی، پشتیوان نهرویی را به “همکاری و ارتباط با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت اسلامی ایران” متهم کرده‌اند.

گفته می‌شود، این کولبر کُرد هنگام تعقیب و گریز نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران دچار این حادثه شده است.

 

۴:ساعت ٢١ ، بیست و نهم اردیبهشت‌ماه در مرز پیرانشهر تعدادی کولبر منطقه با کمین نظامیان حکومتی مواجه می‌شوند.

در حادثه تیراندازی به‌روی کاسبکاران، جوانی ٢٨ ساله به نام عباس آتش‌بریک در دم جان می‌سپارد.

 

۵: روز دو شنبه ١٣ اردیبهشت ماه، یک شهروند کرد اهل “اشنویه” به نام “محمود صوفی محمودی” فرزند ابراهیم به علت انفجار مین یکی از پاهای خود را از دست داد.

صوفی محمودی، ساکن روستای “شاوانه” و ۴٠ ساله می‌باشد که به هنگام حضور در مناطق مرزی اشنویه دچار حادثه گردید.

 

۶:  ظهر روز سیزدهم اردیبهشت‌ماه انفجار یک قبضه مین بجای مانده از دوران جنگ ٨ ساله‌ی ایران ـ عراق، مجروحیت شدید دختر ٢۴ ساله‌ای را درپی داشت.

هویت این قربانی “هاجر واحدی” می‌باشد که حادثه به قطع پای چپ از ناحیه‌ی مچ انجامیده است.

 

٧:همچنین در روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵، گرمان امینی فرزند وحدت ۳۶ ساله، اهل روستای دشوان از توابع شهرستان سلماس به همراه برادرش رحیم امینی ۳۳ ساله، کریم اطمانی فرزند فرزامی ۳۸ ساله، کوهزاد اطمانی فرزند افروز ۲۶ ساله و صمد گل محمدی فرزند علی ۲۹ ساله، هدف تیراندازی مستقیم نیروی سپاه پاسداران قرار گرفتند.

یک منبع مطلع با اعلام این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “درپی این تیراندازی گرمان امینی در دم جان باخت و چهار شهروند دیگر به شدت زخمی شدند. زخمی‌ها به بیمارستان شهرستان سلماس منتقل شدند. وضعیت آنها وخیم است.”

٨: در جریان کشته و زخمی‌شدن کولبران، دو کولبر ١٧ ساله براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته شده‌اند.

 

٩: روز دوشنبه ١٧ خردادماه سال جاری دو کولبر کورد اهل «ده قولاستیر» در نزدیکی شهر بانه، در کمین نیروهاى انتظامى این ناحیه افتاده و به‌سختی مجروح می‌شوند.

 

١٠: سپاه پاسداران به خاک جنوب کوردستان تجاوز نموده و شمارى از اسب‌های کولبران و کاسب‌کاران را هلاک می‌کند. فرماندار پنجوین در این مورد می‌گوید مقام بالاتر را در جریان این اتفاقات گذاشته است.

١١: دو کولبر بە نام‌های لطیف علیخانی و رئوف علیخانی براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی ایران در مرز سردشت جان خود را از دست دادند

١٢:!یک کولبر کورد به نام رسول درویشانی مشهور به جلال که دو روز قبل توسط نیروهای انتظامی حکومتی اسلامی زخمی شده بود، به علت جراحات وارده فوت نمود

در سال ١٣٩۴ مجموع ۵٨ کولبر کارگر کشته و زخمی شده‌اند که ٢٩ نفر از آنان کشته و ٢٩ تن دیگر زخمی شده‌اند.

١٣: دریازدهم اردیبهشت‌ماه در شهرستان دیواندره دو جوان اهل "کول" در کوه‌های اطراف این روستا جان سپردند.
هویت این دو جوان، سید رضا حسینی و سید جمیل حسینی اعلام شده است.
بنابه گزارشات انتشار یافته، این دو جوان ٢٣ و ٢٤ ساله عصر روز جمعه گذشته پس از عازم شدن به کوه‌های اطراف منطقه جهت جمع‌آوری گیاهان خوراکی، جان خود را از دست ‌داده‌اند.

 

١٤: ساعت ٢١ بیست و نهم اردیبهشت‌ماه در مرز پیرانشهر تعدادی کولبر منطقه با کمین نظامیان حکومتی مواجه می‌شوند.
در حادثه تیراندازی به‌روی کاسبکاران، جوانی ٢٨ ساله به نام عباس آتش‌بریک در دم جان می‌سپارد.
 
١٥: سیزدهم اردیبهشت‌ماه انفجار یک قبضه مین بجای مانده از دوران جنگ ٨ ساله‌ی ایران ـ عراق، مجروحیت شدید دختر ٢٤ ساله‌ای را درپی داشت.
هویت این قربانی "هاجر واحدی" می‌باشد که حادثه به قطع پای چپ از ناحیه‌ی مچ انجامیده است.
 
١٦:  روز دو شنبه ١٣ اردیبهشت ماه، یک شهروند کرد اهل "اشنویه" به نام "محمود صوفی محمودی" فرزند ابراهیم به علت انفجار مین یکی از پاهای خود را از دست داد.
 
١٧: یکم خردادماه شماری از کولبران سردشتی مورد حمله‌ی نیروهای مسلح حکومتی قرار گرفتند.
در تیراندازی مأموران سپاه، کولبری ٣٠ ساله بنام محسن محمدگویژی از ناحیه ران پای راست به شدت زخمی می‌‌شود.
 
 
١٨: ۲۲ خرداد جسد یک کولبر کورد در ارتفاعات مرزی شهرستان ارومیه و در محلی موسوم به چهل میر شهیدان کشف شد.
این کولبر بیش از ۶ ماه قبل در حین عبور از کوه‌های منطقه مرزی شرق و شمال کوردستان دچار کولاک و ریزش بهمن می‌شود.
کامران پور سمویان هویت کولبر جان‌باخته است
 
 
١٩: درتاريخ ٧فروردين ماه، یکی از کارگران شهرداری مهاباد عصر روز گذشته، هفتم فروردین‌ماه، درپی انفجار ناشی از مین از ناحیه پا زخمی شد.
انفجار مین در حین پاکسازی "خیابان ساحلی" این شهر روی داده است.

هویت این شهروند کُرد پژمان حسینی فرزند عثمان ٢٢ ساله اعلام شده، اما خبرگزاری حکومتی "ایرنا" درباره انفجار اعلام کرده که مین از بقایای جنگ ٨ ساله ایران ــ عراق می‌باشد.

 

 

٢٠:  ۱۷ خرداد یک شهروند ٣١ ساله در پیرانشهر براثر برخورد با مین عمل‌نکرده در ارتفاعات مرزی منطقه، از ناحیه پاشنه‌ی پا مجروح گردید.
به دنبال قتل دو برادر کولبر کورد در روستاهای گوی زلی از توابع شهر سردشت حالت امنیتی اعلام‌شده و این روستای تحت محاصره نیروهای انتظامی قرارگرفته است و ساکنین این روستا از ترس بازداشت مجبور به تخلیه این روستا شده‌اند

 

٢١:  در ماه گذشته انفجار مین در نقاط مختلف کشور چندین قربانی گرفت که متأسفانه سه تن از آنان کشته و چهار تن دیگر که شامل یک فرد مدنی و سه شاغل پاک‌سازی بود زخمی شدند. هر سه کشته در مناطقی قربانی شدند که دولت در آن مناطق اعلام اتمام عملیات پاک‌سازی کرده بود دو برادر در سردشت و «روستای آلواتان» قربانی شدند و یک‌تن دیگر در «سو مار» در استان کرمانشاه…در نوشته‌های پیشین گفته شد که استان کرمانشاه و استان آذربایجان غربی را دولت و مرکز مین‌زدایی پاک اعلام کرده و به همین دلیل مردم مدنی و بومی این مناطق با تکیه‌بر همین ادعا به‌آسانی به مناطقی که قبلاً آلوده به مین بوده رفت‌وآمد می‌کنند و دچار حوادث متعدد که بعضاً موجب مرگی دل‌خراش می‌شود می‌گردند

٢٢: پنج‌شنبه ۱۳ خردادماه در منطقه مرزی «دشت وزنه» از توابع شهر سردشت در هنگام عبور یک تراکتور، مینی منفجر شد که در اثر آن دو برادر کشته شته و یکی هم به‌شدت زخمی شده است.

٢٣: عصر یکم تیرماه در مسیر جاده مریوان ــ سقز، ٣ کاسب‌کار براثر شلیک مستقیم نیروهای مسلح حکومتی جان خود را از دست دادند. هویت یکی از جان‌باختگان، یحیی خسروی ٣١ ساله اهل روستای «کانی پری» اعلام‌شده است

 

محيط زيست وبهداشت 

١:  بارندگی‌های اواسط و اواخر فروردين ماه  در کُردستان ایران بیش از ٧٦ میلیارد ریال به اراضی کشاورزی و زیرساخت‌های شهری در روانسر، بوکان و پاوه خسارت به بارآورد بود.

٢: باران‌های سیل‌آسا در ٢٦ فروردين موجب جان باختن ٤ شهروند کُرد و مصدومیت ٤ تن دیگر در شهرها و روستاهای استان ایلام شده است.این تعداد قربانی درپی آسیب‌پذیری بیش از ٥٠ خانوار در حین بارش‌ها می‌باشد.

٣:یک کودک ٥ ساله و زنی ٢١ ساله از جمله‌ی جانباختگان سیل در استان ایلام بوده‌اند.

٤: روز جمعه، دوم اردیبهشت‌ماه سطح رودخانه سیروان پوشیده از لکه‌های نفتی ناشی از نشت هزاران لیتر گازوئیل از کارگاه روستای روار بود.
این کارگاه جوار رودخانه، به دلیل جمع‌شدن آب مخزن سد داریان به زیر آب رفت و مواد نفتی انبارشده به سیروان سرازیر گردید.

٥:شهروند مهابادي  در تالاب کانی‌برازان مهاباد درتاريخ ٥ارديبهشت جان خودرا جهت نجات دادن لك لكي تسليم محيط زيست كرد.

٦: بارش ریز گردها هوای شرق کوردستان را در برگرفت و وضعیت شهرهای سقز بانه مریوان بحرانی اعلام شد.

٧: ۳۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهر پاوه در آتش سوخت.

٨:  ۲۲ خردادماه «۱۰» هکتار از عرصه‌های طبیعی ایلام در آتش سوخت.

١٠: دوشنبه اول تیرماه برافروختن آتش در مراتع کوهستان شاهو که در ناحیه عقبى ده تنگیور واقع‌شده، از طرف افراد ناشناسى شروع گشته و گزارش گردیده که این آتش‌سوزی از ساعت ٢ بعد ظهر شروع و تا ساعت ١٠ ادامه داشته است. لازم به ذکر است این آتش‌سوزی به همت و تلاش مردم روستاى تنگیور و جمعى از جوانان طرفدار محیط‌زیست کامیاران خاموش شد

١١: ششم تیرماه، جمهوری اسلامی ایران زنجیره حملات توپخانه‌ای به مناطق صعب‌العبور و کوهستانی و همچنین مناطق مرزی فی‌مابین شرق و جنوب کوردستان را شروع کرده است.

١٢: هشتم تیرماه، غلات و گندم روستاهاى کاریزه و محمودآباد از روستاهاى بوکان دچار آتش‌سوزی گردیده است.

١٣: هشتم تیرماه به دلیل آتش‌سوزی در مراتع

 

منبع:پژواک ایران


احسان فتاحی

فهرست مطالب احسان فتاحی در سایت پژواک ایران 

* زنان در زندان سياه   [2018 Mar] 
*فرق كولبران وپولبران در جمهوري اسلامي ايران!   [2017 Sep] 
*نقش محبت ودلبستگی در ارکان مهم زندگي اجتماعی   [2017 May] 
*سهم کارگران در سُفره‌هاي خالي(شلاق، زندان، بي حرمتي)  [2017 May] 
*ناامني رواني نا امني ملي   [2017 Apr] 
* توهين وتوطئه هاي پشت پرده شبكه اطلاعات(ولايت) عليه مولانا عبدالحميد   [2017 Apr] 
*پناهنده سیاسی كيست؟وچه مشكلاتي دارد؟ (فرق بين پناهنده سياسي وقلابي)  [2017 Apr] 
* آمار و ارقام اعدام ها در سال ١٣٩٥ - ٢٩٢ نفر اعدام شدند  [2017 Mar] 
*آمار وارقام كشتار كولبران در ١٢ماه سال٩٥(٧٦كشته ،٦٤زخمي)  [2017 Mar] 
*مهاجرت وفرهنگ پذيري   [2017 Mar] 
*علت جدايي زنان بعداز مهاجرت   [2017 Feb] 
* افشاگری‌های دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ايران  [2017 Feb] 
*سیستان و بلوچستان فراموش شده   [2017 Feb] 
*آمار وارقام اعدام ها از سال ٥٧تا ٩٥ (٦١هزار اعدام)  [2017 Jan] 
*انقلاب دزدیده شده مُرد(كارنامه رفسنجانی)  [2017 Jan] 
*تلویزیون ملی اهل سنت در ایران  [2016 Dec] 
*عيسي : پسرمريم يا فرزند خدا  [2016 Dec] 
* آخرين آمار زندانيان سني‌ مذهب در زندان رجايي‌شهر   [2016 Dec] 
*بيست سوال بي جواب از مدعيان هفته وحدت!  [2016 Dec] 
* مصاحبه احسان فتاحی با سعید حسین زاده - فعال حقوق کودک - که تا کنون سه بار بازداشت شده   [2016 Dec] 
*حكم احمد منتظري، بيانگر چيست؟   [2016 Dec] 
*آمار وارقام زنان زنداني سياسي درزندانهاي مختلف ايران (سال٩٥)  [2016 Nov] 
*زرتشت احمدی راغب را حمايت كنيد!   [2016 Nov] 
* مجرمان به کربلا روند و نخبگان هم به اوین!  [2016 Nov] 
* اهل سنت ایران (دیروز،امروز و فردا)   [2016 Oct] 
*چون به خلوت مي روند آن كار دگر مي كنند!  [2016 Oct] 
*زينب جلاليان را فراموش نكنيد!  [2016 Oct] 
* حادثه عاشورا وبيست سوال بي جواب   [2016 Oct] 
* گلرخ وآرش دو گُل خوشبو راه آزادي وآزادگي (مادر كنار شماهستيم)   [2016 Oct] 
*دكانداران شريعت (طريقت)  [2016 Oct] 
* آماروارقام كشتار سيستماتيك كولبران در شش ماه اول سال ١٣٩٥  [2016 Sep] 
*عذرخواهی سعید مرتضوی، یعنی تائید جنایت!  [2016 Sep] 
*جنگ‌افروزی ولی فقیه برای تداوم دیکتاتوری  [2016 Sep] 
*اخوان الامفسدين جاش هاي ولايت فقيه ( مزدوران اطلاعات)  [2016 Aug] 
*شهد؛ دُكان صیغه است نه چيزي ديگر!(پاسخي محكم به علم الهدي)  [2016 Aug] 
*دوشنبه سياه ( توطئه نخ نما)   [2016 Aug] 
* آماراعدام ها در دولت حسن روحاني (من سرهنگ نيستم ،حقوقدان هستم) از سال ٩٢تا ٩٥  [2016 Aug] 
*وارثان خلخالي ((صلواتي ،مقيسه ، مرتضويي و پيرعباسي))   [2016 Aug] 
* انتقام رژيم آدمكش داعشي ولايت فقيه از جوانان مظلوم اهل سنت ايران  [2016 Aug] 
*صداي مريم نقاش زرگران باشيم(آزادش كنيد)  [2016 Aug] 
*«کرد» هستيم اما هنوز «کردستاني» نشده ايم  [2016 Jul] 
* ١٨سال ، ١٨تيرگذشت اما پروانه ها هنوز گمنام هستندولي يادشان روشن !  [2016 Jul] 
*نقض حقوق بشر در چهار ماه اول سال ٩٥در كردستان   [2016 Jul] 
*نرگس محمدي بزرگ زن تاريخ ايران  [2016 Jun] 
*نامه سرگشاده به قاسم سلیمانی  [2016 Jun] 
*قاسم سليماني كارناوال ولايت فقيه   [2016 Jun] 
*بیست ژوئن روز فریاد علیه دیکتاتوران وحمایت از زندانیان سیاسی  [2016 Jun] 
*برابري زن و مرد(زن=مرد)  [2016 Jun] 
*افغاني بروسوريه پاسپورت بگيرازايران  [2016 Jun] 
* ازخميني دجال تا خامنه ايي جلاد!(شيادان تاريخ)  [2016 Jun] 
*کولبران خسته از وعده هاي تدبيرواميد!  [2016 May] 
* ما هستيم كبودوند وحشمت طبرزدي   [2016 May] 
*مهدي بزرگترين دروغ تاريخ (قسمت دوم)   [2016 May] 
*مهدي بزرگترين دروغ تاريخ   [2016 May] 
* كارنامه سياه ولايت داعشي (ارمغان تاريكي)  [2016 May] 
*اعدام پدیده ای مثبت یاراهکاری منفیست؟   [2016 Apr]