PEZHVAKEIRAN.COM وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان وخیم است
 

وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان وخیم است
رضا کاظمی‌راز

 

دولت جمهوری اسلامی همچنان به عنوان یکی از ناقضین اصلی حقوق بشر در سطح بین‌المللی در ردیف کشورهایی همچون کره شمالی ، تاجیکستان، چین و ... قرار می‌گیرد. گزارش نهادهای بین‌ المللی حاکی از آن است که آزادی‌های اساسی مردم به صورت گسترده توسط دولت‌های استبدای حاکم بر این کشورها نقض می‌شود

بنا بر این گزارش، نهادهای بین‌المللی در سال گذشته بیش از هزار مورد اعدام خودسرانه صورت گرفته است که حداقل ۳۳ مورد آن در ملاءعام بوده است.  

توسل به شکنجه و برخورد خشونت آمیز با زندانیان سیاسی به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد برای سرکوب مخالفان همچنان ادامه دارد. مجازات‌های بیرحمانه از قبیل قطع دست، شلاق زدن، قصاص، چشم‌درآوردن و ... همچنان اجرا می‌شوند.

در حالی که صدها مورد از اتهامات نقض حقوق بشر توسط گروه‌های مستقل و سازمان‌های غیردولتی و مراجع بین‌المللی و  گزارشگران ویژه مطرح شده است همچنان مقامات ایرانی به تکذیب موارد پرداخته و موضوع را به دشمنی بین‌المللی با رژیم ربط می‌دهند.

محتاطانه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که در حدود ۱۰۰۰ زندانی سیاسی – عقیدتی در زندان‌های رژیم هستند.

رژیم جمهوری اسلامی همچنان به حبس خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و مهدی کروبی ادامه می‌دهد و حاضر نیست به خواست آن‌ها مبنی بر حضور در دادگاه و برخورداری از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی گردن بگذارد. بنا به گزارش‌های منتشر شده افراد فوق به خدمات درمانی کافی و به موقع دسترسی نداشته اند.

فعالین مدنی همچنان مورد سرکوب شدید قرار می‌گیرند. ایرانی های تبعه آمریکا و کانادا و اروپا پس از بازگشت به کشور به منظور باجگیری از کشورهای غربی دستگیر و به زندان می‌افتند.

در حالی که فضای مجازی با سرعتی باورنکردنی در حال گسترش است، داشتن سایت اجتماعی توئیتر در ایران ممنوع است. کنسرت‌های موسیقی یکی پس از دیگری ممنوع اعلام می‌شوند و از نمایش‌ فیلم‌هایی که دارای پروانه نمایش هستند جلوگیری می‌شود و یا به خواست گروه‌های فشار از اکران عمومی برداشته می‌شوند.  

دولت جمهوری اسلامی همچنان به آزار و اذیت اقلیت‌های قومی از جمله بلوچ‌ها، کرد‌ها، آذری ها و اعراب می‌پردازد و سنی‌ها که بزرگترین گروه مسلمانان در دنیا هستند از داشتن یک مسجد در پایتخت مطرح هستند.

آمار پناهجویان ایرانی که در سال گذشته از کشورهای اروپایی تقاضای پناهندگی کردند رو به افزایش است که خود حاکی از وخامت اوضاع حقوق بشر در ایران است. هنوز احمد شهید گزارش ویژه ملل متحد اجازه ورود به کشور را نیافته است. 

رضا کاظمی راز 

۵ ژوئن ۲۰۱۶

منبع:پژواک ایران