PEZHVAKEIRAN.COM زیباکلام: چرا هرگز از جلیلی سوال نشد؟
 

زیباکلام: چرا هرگز از جلیلی سوال نشد؟


 
صادق زيباكلام عصر شنبه در مناظره اي با محمدعلي رامين معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت احمدي نژاد كه با موضوع 'جريان شناسي سياسي كشور' در دانشگاه اصفهان برگزار شد، دو جريان چپ و راست را بعنوان ابزار مناسبي براي تجزيه و تحليل و شناسايي جريان هاي سياسي در كشور توصيف كرد.

 
به گزارش انتخاب، وي با رد اين باور كه جريان چپ و راست در كشور فاقد موضوعيت است، خاطرنشان كرد: شكل گيري جريان هاي چپ و راست به انقلاب فرانسه و انقلاب صنعتي برمي گردد كه جريان چپ بيشتر به جريان هاي جديد و سوسياليسم تعلق داشت و از نظر سياسي بيشتر ليبرال منش بود.
 
وي ادامه داد: جريانات چپ بيشتر طرفدار موضوع هايي مانند آزادي زنان، برابري زن و مرد، توجه بيشتر به كارگران، آزادي اجتماعات، احزاب و تامين اجتماعي بودند.
 
وي اظهار كرد: جريان راست يا محافظه كار نيز بيشتر پاي در گذشته داشتند و به حفظ منافع اشرافيون و ملاكين بزرگ مي پرداختند و مزاج آنها چندان با دموكراسي، آزادي و برابري جور نبود.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران گفت: اكنون نيز در كشور مي توانيم بگوييم كه جريان هاي طيف اصلاحات يا نزديك آن را مي توان چپ به حساب آورد و جريان هاي درون اصولگرايان و محافظه كاران بيشتر با جريان راست منطبق هستند.
 
زيباكلام سپس با طرح سوال هايي در باره عملكرد مجلس هاي هفتم، هشتم و نهم افزود: اين مجلس ها در اختيار اصولگرايان بود و بايد ببينيم در اين مدت چه كارهايي براي اصلاح امور زنان يا تامين حقوق آنها و حقوق صنفي كارگران انجام دادند.
 
وي ادامه داد: زماني كه اصولگرايان قدرت را در دست داشتند بويژه از سال 88 به بعد، شرايط دانشگاه ها كاملاً در خفقان بود و دانشگاه ها در دست كميته هاي انضباطي قرار داشتند.
 
وي با تاكيد بر اينكه بايد موضعگيري جريان هاي چپ و راست را در باره مسائل مختلف مانند اصناف و اقشار گوناگون بررسي كنيم، تصريح كرد: اين جريان چپ بود كه بيشتر از مسائلي مانند صنوف محروم و آسيب پذير از جمله كودكان، زنان و اقليت هاي قومي دفاع كرد همانطور كه در اروپا و غرب اينچنين است.
 
زيباكلام ادامه داد: همچنين اين جريان چپ بود كه بيشتر از حقوق مدني بويژه در انتخابات اخير دفاع كرد و براي دفاع از حق انتخاب كردن و انتخاب شدن ايستاد.
 
استاد دانشگاه تهران همچنين با اشاره به مذاكرات هسته اي گفت: مناقشه هسته اي از سال 82 آغاز شد و دعواي اصلي بر سر آن از تير 84 كه اصولگرايان همه قدرت را در دست گرفتند، بوجود آمد كه اين جريان را به بحران تبديل كرد.
 
زيباكلام افزود: در طول هشت سال از 84 تا 92 كه موضوع هسته اي به مهمترين مساله كشور تبديل شده بود مجلس هاي هفتم، هشتم و نهم به هيچ عنوان از دولت احمدي نژاد در باره عملكرد وي در اين زمينه سوال نكردند.
 
وي با اشاره به شش سال مذاكره هاي هسته اي توسط آقاي جليلي تصريح كرد: مجلس اصولگرا هيچگاه از وي در باره اين مذاكره ها سوال نكرد و اينجاست كه تفاوت بين اصولگرا و اصلاح طلب خود را نشان مي دهد.

 

منبع:پژواک ایران