PEZHVAKEIRAN.COM چرا باید لاریجانی بر کرسی ریاست پارلمان دهم تکیه بزند؟
 

چرا باید لاریجانی بر کرسی ریاست پارلمان دهم تکیه بزند؟

لاریجانی برخلاف عارف توانایی بیشتری برای مقابله با نماینده‌های دلواپس مجلس دهم دارد. درست است که این دلواپسان در مجلس دهم در اقلیت هستند اما همین اقلیت هم می‌توانند در دوران پسابرجام کارشکنی کنند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بعد از پایان انتخابات مجلس بحث بر سرریاست پارلمان دهم داغ داغ است. بخشی از نمایندگان راه یافته به مجلس به دنبال ریاست لاریجانی هستند و برخی دیگر در سر سودای ریاست عارف را دارند.

به گزارش انتخاب، در این میان اما با توجه به شرایط به نظر می‌رسد علی لاریجانی از شانس بیشتری برای تکیه زدن به کرسی مجلس برخوردار است.

با توجه به دوران پسابرجام و اهمیت نقش مجلس برای دولت روحانی، از نظر سیاسی و راهبردی هم ریاست لاریجانی به نفع جریان اعتدال است. جریان اعتدال باید بداند حالا که توانسته است لاریجانی را به سمت خود بکشد و او را تبدیل به رهبر اصول‌گرایان اعتدالی کرده است، پس بهتر است به خاطر ریاست مجلس او را از دست ندهد. قطعا رقابت لاریجانی و عارف می‌تواند شکاف بزرگی در میان جریان اعتدال ایجاد کند. نباید فراموش کرد جریان اعتدال گفتمانی است که از دو جریان عمده سیاسی کشور یعنی اصلاح طلبان و اصول گرایان معتدل ایجاد شده است و رقبات بر سر کرسی ریاست مجلس، خطر جدی برای این جریان سیاسی و نوپاست.

لاریجانی برخلاف عارف توانایی بیشتری برای مقابله با نماینده‌های دلواپس مجلس دهم دارد. درست است که این دلواپسان در مجلس دهم در اقلیت هستند اما همین اقلیت هم می‌توانند در دوران پسابرجام کارشکنی کنند. پس مجلس دهم احتیاج به رئیسی دارد که بتواند در برابر این جریان بایستد. لاریجانی با تجربه برخورد با دولت احمدی نژاد و دلواپسان به خوبی می‌تواند این نمایندگان را مدیریت کند. عارف نشان داده است به دلیل آرامشی که در رفتار خود دارد نمی‌تواند به خوبی در برابر تندوری‌های سیاسی دلواپسان بایستد. به زبان ساده لاریجانی فرمانده بهتری در میدان مجلس دهم است. او بهتر از عارف می‌تواند صحن علنی پارلمان را مدیریت کند.

لاریجانی از سوی دیگر رابطه بهتری با مراجع و حاکمیت نسبت به عارف دارد. او مورد وثوق قم و تهران است و بهتر می‌تواند در کنار روحانی سیاست‌های دوران پسابرجام را پیش ببرد.

طرفداران جریان اعتدال باید بدانند که فتح مجلس دهم هدف اصلی این جریان بوده است و نمایندگان باید رئیسی را انتخاب کنند که بتواند اهداف اعتدال را بعد از 12 سال در مجلس پیاده کند. عارف می‌تواند به عنوان رئیس فراکسیون امید و نایب رئیس اول مجلس در کنار لاریجانی، مجلس را هدایت و به سرمنزل مقوصد برسانند.

تزریق آرامش به کشور در دوران پسابرجام، مهم‌ترین هدف دولت روحانی و مجلس دهم است و هر دو قوه باید در این مسیر گام بردارند. یک سال باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، بهترین فرصت برای دولت و مجلس است که ایران را در دوران پسا برجام به کشور قدرتمند در منطقه تبدیل کند. 

منبع:پژواک ایران