آرایش مخصوص محرم چیزی است که در سال‌های اخیر در آرایشگاه‌های زنانه ایران تبلیغ شده است و البته در برخی از آرایشگاه‌های مردانه هم انجام می‌شود. «آرایش متناسب با عزاداری» و استفاده از لاک ناخن سیاه از شیوه‌هایی بوده که دختران جوان در ماه محرم به کار گرفته‌اند.

رسانه‌های داخل ایران با اعلام خبر ممنوع بودن این نوع آرایش‌ها این کار را «ترفند آرایشگران برای خروج از رکود فعالیت‌شان در ماه محرم» نامیده‌اند.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران، آرایش ویژه محرم و تبلیغات آن را به طور کلی ممنوع اعلام کرده است. افسرالملوک سایان گفته که برای آرایشگاه‌های زیرمجموعه اتحادیه پیامکی مبنی بر پیگرد قانونی این نوع تبلیغات ارسال و آگهی آن نیز در روزنامه‌ها درج شده است.

به گفته او بخشنامه‌ای هم درباره این موضوع و پیگردهای قانونی آن برای آرایشگاه‌ها ارسال شده است.

مصطفی آگاهی، رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه هم تاکید کرده که آنچه به عنوان آرایش یا مدل موی ویژه محرم در جامعه رایج شده، توهین به مذهب است و با آن مقابله خواهد شد. بنا بر اعلام او، آرایشگاه‌ها به‌ هیچ عنوان اجازه انجام تبلیغات در این زمینه را ندارند و به محض اطلاع از این موضوع آن واحد صنفی پلمپ خواهد شد.

او گفته که به زودی در این خصوص اطلاع‌رسانی ویژه می‌شود و مصادیق آن در سایت اتحادیه درج خواهد شد.

در اولین روز ماه محرم پیامک اطلاع‌رسانی درباره پیگرد قانونی این کار برای اعضا ارسال شده است، هرچند برخی از آرایشگاه‌داران گفته‌اند که آگهی و پیامکی در این زمینه دریافت نکرده‌اند.

محرم علیه تفکیک جنسیتی

با وجود این اخبار مراسم سال‌هاست که دهه محرم برای عده‌ای از جوانان ایرانی بهانه برای برگزاری کارناوال های شبانه شده است و آنها با پوشش و آرایشی در خیابان‌ها حاضر می‌شوند که مورد پسند حکومت و گروه‌های مذهبی جامعه نیست.

دختران-آرایش‌کرده-محرم

حضور زنان و دختران با موهای بلوند و رنگ کرده و در لباس مشکی یکی از مهم‌ترین عوامل حساسیت گروه‌های مذهبی و حکومت است که از آن به عنوان حرمت شکنی یاد می‌کنند. این زنان و دختران علاوه بر اینکه از نظر ظاهری با معیارهای مورد نظر حکومت تطابق ندارند، عرف حضور زنان در ساعت‌های پایانی شب در خیابان را در هم می‌شکنند. همچنین شکل‌گیری روابط و آشنایی‌ با جنس مخالف، موضوع دیگری است که واکنش حکومت و گروه‌های مذهبی را بر می‌انگیزد. در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی امکانی فراهم گرده‌اند تا جوانان ایرانی از طریق آن با هم قرار بگذارند یا با استفاده از سایت «نذری‌یاب آنلاین» دنبال مکان‌های جذاب برگزاری این مراسم بگردند.

تفکیک جنسیتی مورد نظر حکومت و آنچه که سال‌ها در مراسم مذهبی در ایران مرسوم بود، اکنون دیگر در ایران ممکن نیست. جوانان در شب‌های محرم حضور مختلط دارند و به برخی از مراسم رنگ دیگری داده‌اند.

پایگاه خبری فرهنگ انقلاب اسلامی، سال قبل در این زمینه نوشته بود: «سوءاستفاده بعضی افراد و حتی جریانات مسأله‌دار و معاند، موضوعی است که به‌عینه می‌توان در شب شام غریبان در نقاط مختلف تهران مشاهده کرد و یقیناً نمی‌توان این موضوع را مشمول بی‌توجهی کرده و آثار زیانبارش را نادیده گرفت.»

پایگاه خبری فرهنگ انقلاب اسلامی همچنین نوشته بود: «گاهی دیده می‌شود که برخی افراد با رفتارهایی که هیچ رنگ و بویی از حزن و عزاداری ندارد، شمعی روشن می‌کنند و شاد و خندان سوار خودروها می‌شوند و بنای تفرج در شهر را می‌گذارند؛ تفرجی که گاه با گروهی از خودروها انجام می‌شود.»

اما خودآرایی ویژه محرم تنها خاص زنان نیست. مردان هم با مدل‌های جدید مو و لباس‌های مخصوص مثل تی‌شرت‌های مخصوص ماه محرم در این روزها به خیابان می‌آیند. در سایت‌های مختلف برای خرید و سفارش این نوع تی‌شرت‌ها تبلیغ می‌شود.

تیشرت محرم

حضور در سالن‌های بدن‌سازی به نیت آماده شدن برای این روزها که زنان بیشتری تماشاگر مردان حاضر در هیات‌های مذهبی هستند و تزیینات ویژه ماشین‌ها و نوشتن شعارهای خاص روی آنها همراه با پخش موسیقی‌ و نوحه‌های خاص، تنها بخشی از تدارکاتی است که مردان جوان برای این ایام فراهم می‌کنند.