پول‌های ایرانی در سیاست اسپانیا
احمد رأفت

رهبر حزب چپ‌گرای اسپانیا: هدف جمهوری اسلامی بی ثباتی رقبای غربی‌اش است و ما هم از فرصتی که تهران در اختیار چپ‌های اروپا  می‌گذارد استفاده می‌کنیم

رهبری پودموس (می‌توانیم)، حزبی که توانست در انتخابات محلی هفته گذشته اسپانیا شهرداری پایتخت و مهم‌ترین شهر این کشور یعنی بارسلون را به تصاحب خود در آورد، دارای روابط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران است.

پابلو ایگلسیاس، استاد دانشکده حقوق سیاسی مادرید و دبیرکل پودموس دارای برنامه‌ای هفتگی در هیسپان تی وی، شبکه اسپانیائی زبان جمهوری اسلامی ایران است.

پابلو ایگلسیاس

پابلو ایگلسیاس

در این برنامه هفتگی، پابلو ایگلسیاس همراه با میهمانانش، غرب و ارزش‌های آن را به چالش می‌کشد و برای جمهوری اسلامی ایران به صورت غیر مستقیم تبلیغ می‌کند. البته برای خالی نبودن عریضه و بخشیدن مشروعیت به این برنامه که عنوانش ««دژ آپاچی» است گاهی انتقادهای بسیار رقیقی هم از سوی برخی از میهمانان برنامه به سیاست‌های جمهوری اسلامی و متحدینش مثل سوریه مطرح می‌شود.

چندی پیش همکاران پابلو ایگلسیاس در «دژ آپاچی» یکی از میهمانان برنامه را مجبور به ترک استودیو قبل از آغاز برنامه کردند. خانم بئاتریس تالگون، از فعالین سرشناس حزب سوسیالیست کارگری اسپانیا که با پیراهنی آستین کوتاه به استودیو هیسپان تی وی در مادرید آمده بود با درخواست عجیب گردانندگان مبنی بر تغییر پوشش و رعایت شئون اسلامی شد! درخواستی که مورد قبول  بئاتریس تالگون واقع نشد و در پیامد آن این واقعه به رسانه‌ها کشیده شد.

پابلو ایگلسیاس که خود را رهبر چپ‌های اسپانیا می‌داند در اشاره به این واقعه گفت: من مخالف حجاب اجباری برای زنان هستم، ولی آیا این تفاوت نظر با جمهوری اسلامی برای عدم همکاری با آنها کافی است؟ من می‌گویم نه.» در ادامه پابلو ایگلسیاس که تحت فشار رسانه‌ها قرار گرفته بود، خود را پشت سر ولادیمیر ایلیچ لنین، پدر انقلاب اکتبر روسیه، پنهان کرد. رهبر پودموس گفت: «لنین هم در مبارزه علیه روسیه تزاری کمک آلمان را که هدفش ایجاد بی ثباتی در روسیه بود پذیرفت. جمهوری اسلامی هم هدفش بی ثباتی رقبای غربی‌اش است و ما هم از این فرصت که تهران در اختیار چپ‌های اروپا گذارده است استفاده می‌کنیم.» پابلو ایگلسیاس در پاسخ روزنامه‌نگاری که از او پرسید: آیا می‌دانید  دست جمهوری اسلامی به خون هم‌نظران چپ‌گرای شما آغشته است گفت: «سیاست این چنین است و پر از تضاد.»

صدا و سیمای جمهوری اسلامی شبکه هیسپان تی وی به زبان اسپانیائی را ۲۱ دسامبر ۲۰۱۱ راه‌اندازی کرد. استودیوهای این شبکه در پایتخت‌های اسپانیا و ونزوئلا قرار دارند، اگرچه پخش سیگنال این کانال در اسپانیا  و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پیامد تصویب تحریم‌ها متوقف شده است.

در مادرید صدا و سیمای جمهوری اسلامی شرکتی را به نام  ۳۶۰Global Media تاسیس کرده که مدیریت آن به عهده فردی به نام محمود علیزاده است. شرکت دیگری به نام CMI Producciones  که متعلق به پابلو ایگلسیاس است، طرف مقابل محمود علیزاده است. یکی از مدیران سابق CMI Producciones می‌گوید پابلو ایگلسیاس  رسما برای هر برنامه هفتگی ۳۰۰۰ یورو از هیسپان تی وی دریافت می‌کند، ولی این مبلغ بخش رسمی معامله است.  بخش عمده کمک‌های دریافتی به صورت سیاه و غیر قانونی و به صورت نقد توسط علیزاده تحویل رهبر پودموس داده می‌شود.

به گفته همین فرد، جمهوری اسلامی ایران با وساطت ونزوئلا در نظر داشت در سال گذشته میلادی یکی از کانال‌های محلی اسپانیائی، کانال ۳۳، را خریداری کند، ولی به دلیل سختگیری مقامات اسپانیائی این معامله به هم خورد. صاحب این کانال انریکه ریوبو  برای واگذاری کانال به عوامل جمهوری اسلامی درخواست یک میلیون یورو داده بود. ریوبو به یکی از رسانه‌های اسپانیا گفت هدف مشتریان کانال ۳۳ از خرید این شبکه تقویت پودموس در صحنه سیاست اسپانیا و تضعیف دولت کنونی و احزاب سنتی بود.

تنها جمهوری اسلامی ایران نیست که با حمایت مالی از پودموس تلاش دارد حضورش را در صحنه سیاسی اسپانیا تقویت کند. بر مبنای خبری که در ال کونفیدنسیال مادرید منتشر شده است، سازمان مجاهدین خلق ایران نیز از یکی دیگر از سازما‌ن‌های سیاسی این کشور اروپائی حمایت مالی می‌کند. این حزب سیاسی که وکس (صدا به زبان لاتین) نام دارد البته بسیار کوچک است و قابل مقایسه با پودموس که می‌تواند اداره دولت آینده این کشور را عهده‌دار شود نیست. وکس در سال ۲۰۱۳ توسط گروهی از نمایندگان خارج شده از حزب «مردم» اسپانیا، حزب محافظه‌کاری که اداره دولت کنونی این کشور را عهده دار است، پایه‌گذاری شد.

رهبر این حزب سانتیاگو آباسکال و تنها قانونگذار وکس در پارلمان اروپا، آلخو ویدال کوادرا، ضمن تاکید بر همکاری‌شان با سازمان مجاهدین خلق، دریافت کمک‌های مالی از این سازمان را تکذیب می‌کنند. ویدال کوادرا می‌گوید: «ما مبالغی کمک مالی از شهروندان ایرانی ساکن اروپا، آمریکا و کانادا دریافت کردیم، ولی این کمک‌ها فردی هستند و ربطی به مجاهدین خلق ندارند.»

آلخو ویدال کوادرا

آلخو ویدال کوادرا

این قانونگذار اسپانیائی می‌افزاید:«از آنجائی که من در پارلمان اروپا در زمینه افشای نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشتم، این شهروندان ایرانی با ارسال این کمک‌های مالی هدفشان حمایت از فعالیت‌های من و حزب وکس بود.» آلخو ویدال کوادرا عضو گروه «دوستان ایران» است که توسط سازمان مجاهدین خلق در پارلمان اروپا راه‌اندازی شده است.

منبع:کیهان لندن