PEZHVAKEIRAN.COM لکوموتیو تغییرات دموکراتیک به حرکت درآمد
 

لکوموتیو تغییرات دموکراتیک به حرکت درآمد
حشمت اله طبرزدی

طی ۱۵ سال گذشته، دموکراسی‌خواهان تغییرخواه، دو جنبش بزرگ به راه انداختند که هر دو سرکوب شد. اولی جنبش دانشجویی ۱۸ تیرماه ۷۸ بود که صرفا در صنف دانشجویی محدود ماند و حکومت با مهار کردنِ آن، به راحتی سرکوبش کرد.

جنبش دوم، جنبش سبز در سال ۸۸ بود که اگر چه بخش‌های زیادی از طبقهٔ متوسط از آن هواداری کردند، اما به دلیل نداشتن برنامه، عدم رهبری مشخص و عدم مشارکت صنوف، طبقات و ملیت‌های ایرانی در آن، در ‌‌نهایت و پس از ۸ ماه به مرور تحلیل رفته و سرکوب شد.

اینک مرحله جدیدی از مبارزات دموکراتیک با ویژگی‌های نو شروع شده و لکوموتیو تغییرات یا انقلاب دموکراتیک به حرکت درآمده که بدون تردید خواست نهایی آن تغییر رژیم است. اما این مرحلهٔ جدید با جمع‌بندی مراحل پیشین و عدم تکرار اشتباهات گذشته، تداوم خواهد یافت؛ بنابراین مرحلهٔ جدید مبارزات، حاصل تجربیات پیشین و شرایط اجتماعی کنونی است.

در وضعیت کنونی، اگرچه هنوز تیغ سرکوب بسیار تیز است اما بحران‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، فسادهای عظیم حکومتی، فقر عمومی و تبعیض‌های ایدئولوژیک ناشی از عملکرد باند قدرت حاکم موجب گردیده، بدنهٔ حکومت انگیزهٔ خود برای سرکوب را از دست بدهد.

مسالهٔ بیماری خامنه‌ای و احتمال مرگ زودهنگام او، موجب شده است؛ جنگ قدرت بین دو جناح اقتدارگرا و اصلاح‌طلبی – اعتدالی، برای تاثیرگذاری بر رهبری آینده افزایش پیدا کند و بنابراین، مخالفین جمهوری اسلامی راحت‌تر می‌توانند از شکاف موجود، برای گسترش اعتراضات استفاده کنند.

اگرچه جناح تمامیت‌خواه حاکم، دست از سرکوب اعتراضات برنداشته، اما جناح اصلاح‌طلب نیز با مبارزات کنونی همدلی نشان نداده، بلکه از برخی تریبون‌های رسمی خود، همچون سایت کلمه، تلاش می‌کند مخالفت خود علیه دموکراسی‌خواهان تغییرطلب که با کلیت رژیم حاکم مخالف هستند را ابراز کند. این امر موجب شفافیت مواضع شده و مانع از مخدوش شدن مرز‌ها، همچون دو دههٔ گذشته خواهد شد و در نتیجه احتمال نفوذ آن‌ها در رهبری جنبش کمتر شده و می‌توان به ادامهٔ آن تا پیروزی نهایی امیدوار بود.

اما جمع‌بندی تجربیات جنبش‌ها در دو دههٔ گذشته نشان می‌دهد، اصولیترین راه برای تداوم موفقیت‌آمیز مبارزات در مرحلهٔ کنونی این است که تشکل‌های صنفی، طبقاتی و مدنی با طرح مطالبات معین پیشاپیش مبارزات حرکت کنند و سایر آزادیخواهان و اپوزسیون‌ها، از مطالبات آن‌ها پشتیبانی کرده و نه تنها تلاش نکنند جنبش را به مسیر شعار‌ها و خواسته‌های رادیکال بکشانند، بلکه از بالای سر تشکل‌های درون مرز حرکت ننمایند.

همبستگی دموکراتیک و انقلابی کنونی بین گروه‌های مختلف اپوزسیون مخالف کلیت جمهوری اسلامی، در پشتیبانی عملی از مطالبات کارگران، معلمان، پرستاران، دانشجویان، بازنشسته‌ها، طرفداران محیط زیست، فعالان مدنی و حقوق بشری، زنان، ملیت‌های ایرانی، مخالفین اعدام و خشونت‌های حکومتی و اجتماعی، روزنامه‌نگاران و مدافعین آزادی بیان، آزادی مذاهب، آزادی تشکیل اتحادیه، سندیکا، حزب، اعتصابات و حق تعیین سرنوشت، منطقی‌ترین روش تداوم مبارزهٔ دموکراسی‌خواهانه است. برای اینکه در وضعیت فعلی، رژیم توان پاسخ‌گویی مثبت به هیچ‌یک از خواسته‌های جامعهٔ مدنی را نداشته و هر روز این خواسته‌ها انباشت شده و به مطالبات سیاسی تبدیل می‌شود و گروه‌های بزرگ‌تر اجتماعی را درگیر مبارزه می‌کند. در عین حال مانع از سرکوب شدید جامعهٔ به پا خاسته خواهد شد.

با تکریم و تمجید از ارادهٔ کنونی همهٔ آزادیخواهان در همبستگی به قصد پشتیبانی از خواسته‌های به حق جامعهٔ مدنی و جنبش‌های اجتماعی به پا خاسته، همگان را از طرح فراخوان‌ها یا شعارهای رادیکال که موجب می‌شود، حکومت سرکوبگر و بی‌رحم، بهانهٔ تکرار سرکوب آنگونه که در جنبش دانشجویی ۱۸ تیر ۷۸ و جنبش سبز ۸۸ انجام داد، به دست آورد، پرهیز دهیم.

زنده‌باد آزادی
گسسته باد زنجیر استبداد
برقرار باد دموکراسی سکولار

منبع:پژواک ایران


حشمت اله طبرزدی

فهرست مطالب حشمت اله طبرزدی در سایت پژواک ایران 

*نامه 30 تن به ترامپ و هجوم به آنها   [2017 Jan] 
*نامه‌ی طبرزدی خطاب به فدریکا موگرینی   [2016 Apr] 
*نمایندگان خدا شرمتان باد!؟  [2015 Dec] 
*سکوت کن یا برو زندان!  [2015 Nov] 
*نقش اراذل و اوباش در سپاه پاسداران   [2015 Oct] 
*اولین بازجوی من   [2015 Sep] 
*ریاکاری سیاسی خامنه ای  [2015 Jun] 
*نتیجه مذاکرات: شکست قطعی خامنه ای  [2015 Apr] 
*قاسم سلیمانی تروریست یا قهرمان   [2015 Mar] 
*لکوموتیو تغییرات دموکراتیک به حرکت درآمد  [2015 Mar] 
*امنیتی های ضد امنیت شرم کنید!  [2014 Dec] 
*نامه‌ی حشمت‌الله طبرزدی در خصوص بازداشت فرزندش، علی طبرزدی  [2014 Dec] 
*نامه سرگشاده حشمت‌الله طبرزدی به احمد شهید  [2014 Oct] 
*متن شکایت حشمت الله طبرزدی از خامنه ای  [2014 Mar] 
*با تسلیم هسته ای؛ رژیم اسلامی ضعیف تر می شود  [2013 Nov] 
*نامه حشمت اله طبرزدی به احمد شهید گزارشگر ویژه ملل متحد  [2013 Sep] 
*بی پرده و صریح با خودم و شما  [2013 Sep] 
*نمیشه برای این ها کاری کرد؟   [2013 Aug] 
*نامه ای از حشمت الله طبرزدی به سکولاريسم نو   [2013 Feb] 
*شرح هفده سال آزار و شکنجه   [2012 May] 
*انقلابی دیگر  [2009 Dec] 
*پاره شدن عکس خمینی و تداوم جنبش سبز دموکراسی خواهی  [2009 Dec] 
*در آستانه ی محرم: درسی که باید از جنبش 16 آذر اموخت-  [2009 Dec] 
*آیا علی کهریزک داشت؟  [2009 Sep] 
*خطاب به احمد خاتمی  [2009 Aug] 
*می نویسم حتا اگر کشته شوم. خونم از خون ندا ها رنگین تر نیست  [2009 Jul]