«خلافت اسلامی» و خطر احتمالی آن برای ایرانیان
هوشنگ کردستانی

 
    چند سال پیش که بشار اسد اقدام به سرکوب نهضت آزادیخواهانه مردم سوریه کرد، آمریکا و متحدانش با پیشنهاد دولت های عربی منطقه برای ایجاد «آرتش آزاد سوریه»، جهت سرنگونی «اسد»موافقت کردند.
     آرتش آزاد سوریه با حمایت مالی کشورهای عربستان، قطر و امارات از سازمان‌های اپوزیسیون خارج از سوریه و حمایت گروه های اسلامی طالبان، سلفی ها، وهابی ها و ...تشکیل و در خاک ترکیه مستقر شد. ناراضیان داخلی و فراریان آرتش نیز به آن ها پیوستند.(1)
 
     هدف کشورهای عربی آن بود که با سرنگون کردن بشار اسد نوار تشکیل شده از دولت های شیعه مذهب که از جمهوری اسلامی، عراق، سوریه و حزب الله لبنان پدید آمده بود از هم بگسلند.
     دولت ترکیه نیز که در پی رؤیای تحقق ناپذیرتجدید خلافت عثمانی است با این تصور که سرنگونی حکومت علویان سوریه می تواند منجر به استقرار دولتی سنّی مذهب در منطقه ای شود که روزی جزو سرزمین عثمانی بود،  آن را گامی پیش به سوی سیاست کاربری خود می دانست.
دولتمردان اسرائیل نیز با این برنامه موافق و همراه بودند.آن ها می پندارند که سقوط «اسد»باعث تجزیه سوریه و از میان رفتن قدرت نظامی دشمن بزرگ و دیرینه شان در منطقه می شود و خواهند توانست بلندی های جولان را برای همیشه ضمیمه خاک خود سازند.
     پیشنهاد تشکیل آرتش آزاد سوریه برای قدرت های غربی از آن رو جالب بود که پس از سرنگونی «اسد»نفوذ رو به گسترش جمهوری اسلامی در منطقه کاهش می‌یافت، به همکاری های نظامی تاریخی میان روسیه و سوریه پایان داده می شد، کشورهای عربی منطقه را که از قدرت گیری جمهوری اسلامی نگرانند، راضی می کرد و منابع سرشار زیرزمینی استفاده نشده آن سرزمین در انحصار شرکتهایفرا ملی کشورهایشانقرار می گرفت و با کاهش قدرت نظامی روسیه در منطقه،غرب و آمریکا خلاء آن را پر می کردند.فرض نزدیک به یقین آن بود که حکومت بشار اسد حداکثر ظرف مدت سه ماه سقوط خواهد کرد.
به چند دلیل این پیش بینی درست در نیامد:
نخستآنکه، چون حرکت ضد دولت سوریه جنبه اسلامی-سنّی-داشت، از این رو شمار زیادی از مذهبی های تندرو که در افغانستان علیه آرتش روسیه شوروی سابق و در لیبی علیه قذافی جنگدیده بودند همراه با زندانیان اسلامگرای آزاد شده از زندان های آمریکا به آرتش آزاد سوریه پیوستند و آن را از حالت اسلام معتدل خارج و به سوی تندروی متمایل کردند.
دوم: سردمداران جمهوری اسلامی که متوجه سیاست کاربردی حکومت های سنّی مذهب منطقه در راستای مهار نفوذ مذهب شیعه شدند، به پشتیبانی از حکومت «اسد»برخاستند.
سوم:روسیه نیز که دارای ارتباط نظامی تاریخی با سوریه بود و سقوط حکومت آن کشور را به زیان منافع و نفوذ خود در منطقه می دانست تصمیم به حمایت از «اسد»گرفت.
چهارمو از همه مهمتر، جنایت هایی بود که گروه های تندرو در مناطقی که به قدرت می‌رسیدند انجام دادند.مردم متوحش و متوجه شدند که اگر تندروهای مذهبی در سوریه به قدرت برسند وضعیت آن ها به مراتب بدتر از گذشته خواهد شد.
    بدین ترتیب، نه تنها پیش بینی زمان سقوط بشار اسد تحقق نپذیرفت،بلکه با طولانی شدن درگیری های نظامی شرایط داخلی به سوی «اسد»تغییر یافت.ادعایآرتش آزاد سوریه پیرامون این موضوع که «اسد»از بمب شیمیایی استفاده کرده است -علی اکبر رفسنجانی نیز آن را تلویحاً تأکید کرد -خشم آمریکا و اروپا را در پی داشت.مخالفت مجلس عوام انگلیس و کنگره آمریکا به دخالت نظامی کشورهای شان در سوریه و نیز آگاهی از نادرستی ادعا  استفاده از بمب های شیمیایی مانع از آن شد که دنیا به سمت درگیری یک جنگ تمام عیار کشیده شود.
    به پیشنهاد پوتین، سوریه  زرادخانه بمب های شیمیایی خود به مقام های صلاحیت دار
بین المللی تحویل داد و در مقابل با دریافت موشک های S300از روسیه نگرانی آن کشور از احتمال حملات هوایی اسرائیل به سوریه تا حدود زیادی برطرف شد.
    به دلیل عدم موفقیت آرتش آزاد سوریهاز سویی و قدرت یابی طالبان، وهابی ها، سلفی ها و سایر گروه های تندرو اسلامی و عدم شرکت کشورهای اروپایی و آمریکا در بمباران کردنمراکز نظامی سوریه از سوی دیگر، گروهی تروریستی دیگری با نام دولت اسلامی عراق و شامات پدیدار شد و اقدام به عملیات نظامی و انتحاری در عراق و سوریه کرد.
    این گروه تروریستی تازه شکل گرفته از امکان های مالی گسترده برخوردار بود و ساز و برگ و جنگ افزار نظامی پیشرفته از مسیر ترکیه در اختیارشان گذارده می شد.(2)
    سرانجام پس از سامان یافتن تندروهای جهادی و استفاده از خاک ترکیه برای دریافت کمک های انسانی و جنگ افزار نام «خلافت اسلامی»بر خود نهادند و از مسلمانان دعوت کردند  برای جهاد به آن بپیوندند.
    از بسیاری از کشورهای اسلامی و نیز کشورهای اروپایی، مسلمانانی به گروه خلافت اسلامی پیوستند.ترکیه محل امنی برای سربازگیری و رساندن شان به مناطق تحت تسلط آن ها شد.
    تروریست های خلافت اسلامی با انجام چند حرکت نظامی غافلگیر کننده برخی از پادگان های آرتش عراق را تسخیر کردند و در بخش هایی از شمال سوریه، عراق و نیز شهر موصل و اطراف آن مستقر گردیدند و آماده یورش به شهر اربیل در منطقه کُردنشین عراق و کوبانی در منطقه کردنشین سوریه شدند.
     جنایت هایی که تروریست های خلافت اسلامی در بخش های اشغالی نسبت به مردم محلی، ایزدی ها و عیسویانی که صدها سال است در این سرزمین زندگی می کنند انجام دادند و نیز اشغال شهر موصل و امکان تسلط آن بر شهر نفت خیزاربیل، زنگ خطر را برای کشورهای بزرگ غربی به صدا در آورد.
     خلافت اسلامی پس از سقوط پادگان های نظامی عراق و برخورداری از ساز و برگ نظامی به دست آمده به صورت یک آرتش مجهز و سامان یافته در آمد تا جایی که تهدیدی برای کشورهای اطراف و صلح منطقه شده و شهر نفت خیز اربیل را که شرکت بزرگ نفتی در آن جا سرمایه گذاری های کلان نموده اند و بسیاری از مهندسان و متخصصان شان در آن جا به سر می برند با خطر سقوط نزدیک کرده است.
    کنفرانسی با شرکت آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و کشورهای عربی برای جلوگیری از خطر خلافت اسلامی تشکیل شد که منجر به امضاء توافق نامه ای جهت بمباران هوایی مواضع ارتش خلافت اسلامی برای جلوگیری از پیشروی آن ها در عراق و سوریه شد.دولت عدالت اسلامی ترکیه به بهانه آنکه تروریست ها چند تن از شهروندان ترک را در گروگان دارند از امضاء توافق نامه خودداری کرد و پس از آن هم که جهادیون همه توان خود را برای اشغال شهر کُردنشین کوبانی بکار گرفتند، آرتش ترکیه نه تنها از درگیر شدن با آن ها خودداری کرد بلکه، مانع رفتن پیشمرگان و مبارزان کُرد ترکیه برای دفاع از مردم کوبانی شد.
    گفته می شود که جهادیون با فروش نفت استخراجی منطقه خود، درآمد بالایی به دست می آورند.تردید نیست که فروش نفت تنها از مسیر ترکیه و موافقت سران دولت عدالت اسلامی امکان پذیر است.
    حال باید پرسید، چرا کشورهایی که با حمایت های مالی خود باعث بوجود آمدن این جریان خطرناک مذهبی شده اند با بمباران مواضع آن ها موافقت کرده اند و چرا دولت ترکیه نیز پس از آزاد شدن گروگان هایش موافقت خود را با توافق نامه اعلام کرد؟
    آیا قرار است خلافت اسلامی بطور کلی از میان برداشته شود یا اینکه بخش هایی از آن به آرتش آزاد سوریه برای سرنگونی «اسد»بپیوندد؟ در آن صورت می توان امکان داد که دولت های عربی و ترکیه با این شرط که پس از شکست خلافت اسلامی «اسد»نیز سرنگون شود. یعنی همان سیاست قطع کردن نوار شکل گرفته از کشورهای شیعه مذهب، در بخش سوریهبا بمباران هوایی به مواضع خلافت اسلامی موافقت کرده اند.
    اما سیاست آمریکا شاید این باشد که ضمن آنکه از سرنگونی «اسد»حمایت کرده و می کند در پی برنامه ایجاد خاورمیانه بزرگ که «بوش پسر» اعلام کرده بود  عراق به سه کشور سنّی، کُرد و شیعه تقسیم گردد.
    چنانچه بمباران های هوایی باعث تضعیف نیروی نظامی خلافت اسلامی شود این امکان هست که بخشی از جهادیون به مرزهای ایران تجاوز کنند.
     بنابراین، در صورت شکست نیروهای خلافت اسلامی و پراکنده شدن جهادیون، آن بخش که به سوریه خواهند رفت، به آرتش آزاد خواهند پیوست و در عراق سه کشور بوجود خواهد آمد.اما آن بخش از جهادیون که امکان دارد به مرزهای ایران نزدیک شوند می توانند باعث ناامنی در مناطق سنّی نشین کشور شوند.خطری که به دلیل استقرار سی و شش ساله استبداد مذهبی در ایران و ظلم و ستمی که در این مدت بر مردم  بویژه استان های مرزی روا داشته و فشارهایی که نسبتبه پیرواناهل سنّت اعمال کرده اند می تواند یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور را تهدید نماید.(3)
    بنابراین، ایرانیانی که به حق نگران احتمال خطر تجزیه کشور هستند و می گویند در صورت امکان تجزیه یک وجب از خاک وطن حاضرند پشت سر جمهوری اسلامی قرار گیرند، باید بدانند که وجود جمهوری اسلامی و تداوم استبداد مذهبی است که می تواند خطر تجزیه بخش هایی از سرزمین مقدس ایران را پدید آورد.
    وظیفه عاشقان ایران و آزادی خواهان ملی گرا برای رفع خطری که تمامیت ارضی ما را به ویژه در این لحظات حساس تهدید می کند و برخی از کشورهای عربی و جنگ طلبان اسرائیل در پی دامن زدن به آن هستند، این است که تمام نیرو و توان فردی و سازمانی خود را در درون و بیرون ایران در راه برکناری استبداد و خودکامگی و حکومت مذهبی حاکم بر کشور بکار گیرند.
   در نبود استبداد به هر نام و به هر شکل و استقرار نظامی مردم سالار که آزادی های فردی و اجتماعی و استقلال کشور را تأمین می کند و عدالت اجتماعی را برقرار می‌سازد و به مردم استان ها امکان می دهد که در سرنوشت کشور و آبادانی منطقه خود سهیم باشند،نه تنها خطر تجزیه به وجود نمی آید بلکه در صورت چشم طمع داشتن قدرت بیگانه نسبت به سرزمین ما، این مردم ایرانند که با آن ها خواهند جنگید و با چنگ و دندان از میهن دفاع می کنند و با فداکاری و جانبازی های خود متجاوزان را با خفت و خواری از سرزمین مقدس ایران بدور خواهند انداخت.
_____________________
1-جو بایدن در میان جمع دانشجویان دانشگاه هاروارد گفتمشکل اصلی ما، متحدان مان هستند.ترک ها، سعودی‌ها، اماراتی ها و دیگران.آن ها چه کار دارند می کنند.چه شد؟ صدها میلیون دلار و صدها هزار تن جنگ افزار ریختند برای هر کس که حاضر باشد با«اسد»بجنگد».
2-گفته شد پس از تغییر رئیس جمهور سابق اوکراین و به قدرت رسیدن مخالفان او، یک کارخانه جنگ افزارسازی اوکراین از سوی یکی از کشورهای عربی حامی تروریست های جهادی خریداری و تمامی موجودی انبارهای آن از مسیر ترکیه به دست جهادیون رسید.
3-توجه داشته باشیم که فاصله آدمکشان خلافت اسلامی تا برخی از نقاط مرزی ایران حدود40کیلومتر است.

منبع:پژواک ایران


هوشنگ کردستانی

فهرست مطالب هوشنگ کردستانی در سایت پژواک ایران 

*پوتین از خامنه ای امتیاز می گیرد در عوض به اردغان امتیاز می دهد  [2022 Aug] 
*نقشه ضد ایرانی اردکان، خلیفه رجب، در مورد قطع مرز مشترک ایران و ارمنستان.  [2022 Aug] 
*پوتین از خامنه‌ای سرسپردگی می خواهد و نه همکاری  [2022 Jan] 
*رد نظریه های نادرست و مغایر با دیدگاه جبهه و اندیشه ملی  [2021 Aug] 
*درگذشت خسرو سیف   [2021 Jul] 
*بنام پایندگی ایران ۲۸ خرداد روز خلع ید از حکومت مطلقه   [2021 Jun] 
* اندیشه ها سیاسی و منش اخلاقی مصدق   [2021 May] 
*شادباش روز جهانی کارگر یازدهم اردیبهشت ماه برابر است با اول ماه مه، روز همبستگی کارگران جهان [2021 Apr] 
*ماندن در خانه ها در روز نمایش انتخابات، نشانه قدرت مردم است ،  [2021 Apr] 
*توافق نامه -بدون اعتبار- میان جمهوری اسلامی و چین   [2021 Apr] 
*نوروز نماد شکوهمند ملت مان را گرامی میداریم   [2021 Mar] 
*سالروز درگذشت مصدق نماد ملی  «ملتی که تاریخ خود را نداند محکوم به تکرار آن است.» [2021 Mar] 
*نامه سرگشاده به شی جین پینگ، ریاست جمهوری چین   [2020 Jul] 
*فاجعه دردناک کرونا و وضیعت اسف انگیز مردمو کاربدستان مردم ستیز  [2020 Apr] 
*برتری مردم سالاری براستبداد   [2020 Mar] 
*ناقوس مرگ اسنبداد مذهبی به صدا در آمده است   [2020 Mar] 
*«نه» حماسی مردم به نمایش انتخابات فرمایشی  [2020 Feb] 
*سکوت سنگین مردم در روز انتخابات فرمایشی   [2020 Feb] 
*سقوط هواپیمای مسافری اوکراین تصادفی بود یا عمدی؟  [2020 Feb] 
*ضرورتِ اخلاق سیاسی و«شورای مدیریّت گذار»!  [2019 Oct] 
*اندیشه های مصدق کدامند؟ «به مناسبت سالگرد تولد دکتر محمد مصدق» [2019 Jun] 
*تایید درخواست برگزاری گردهم آیی جبهه ملی  [2018 Feb] 
*نظام ولایت، فقیه سوم به خود نخواهد دید   [2018 Jan] 
*پافشاری بر نکات تفرقه افکن سد راه شکل گیری همبستگی ملی است   [2017 Oct] 
*همه پرسی اقلیم کردستان و پی آمدهای آن   [2017 Oct] 
*فرمانروایی قانون، نه خودکامگی   [2017 Sep] 
*سامان استبدادی مذهبی از درون می پاشد   [2017 Jul] 
*استبداد مذهبی در سراشیبی سقوط  [2017 Jun] 
* سخنی چند پیرامون انتخابات اخیر  [2017 May] 
* 28 اردیبهشت را به روزهمه پرسی نفی نظام استبداد مذهبی تبدیل کنیم   [2017 May] 
*سی و هشتمین سال استقرار نظام اسلامی و آینده تاریک آن  [2017 Feb] 
*سی و هشتمین سال استقرار نظام اسلامی و آینده‌ی تاریک آن  [2017 Feb] 
* خطر تکرار فاجعه دردناک ساختمان پلاسکو   [2017 Feb] 
* به یاد سر سپردگان نهضت ملی ايران پروانه و داریوش فروهر   [2016 Nov] 
*احتمال یک دگرگونی سیاسی و نظامی در منطقه   [2016 Sep] 
*اشک‌های پهلوان وهمبستگی‌ مردم   [2016 Aug] 
*فرجام یک کودتای نافرجام  [2016 Aug] 
*یادی از ۲۵ خرداد سال۶۰  [2016 Jun] 
*پایان آتش بس میان جناح های درون حاکمیت  [2016 Jun] 
*آشکار شدن دروغ و نیرنگ  [2016 Mar] 
*تجلی سکوت سنگین مردم در روز رأی گیری  [2016 Feb] 
*درخواست خامنه ای از مخالفان نظام  [2016 Feb] 
*توانایی های ملتمان را باورکنیم  [2015 Nov] 
*دوگانگی سیاست غرب با بنیادگرایی  [2015 Nov] 
*سالگرد به خون خفتگان نهضت ملی ایران پروانه و داریوش فروهر  [2015 Nov] 
*آیا در سوریه ورق بر می گردد؟ (۲)  [2015 Oct] 
*آیا در سوریه ورق بر می گردد؟  [2015 Oct] 
*ماجرای نفت ایران از آغاز تا کودتا  [2015 Sep] 
*حکایت همچنان باقی است ...  [2015 Aug] 
*پی آمدهای شکست حزب عدالت و توسعه ترکیه در منطقه  [2015 Jun] 
*پیوند تاریخی ایران و یمن  [2015 May] 
*نوروز نماد شکوهمند ملیت ایرانی  [2015 Mar] 
*منفعت عمومى يا منافع فردى ،پيروزى انتخاباتى نتان ياهو يا مصالح حياتى اسرائيل  [2015 Mar] 
*چرا چنین شد؟  [2015 Feb] 
*سخنی پیرامون اسنادی که منتشر نشد و موقعيت سياسى كشور  [2015 Jan] 
*پاسخی به فتوای ادیب برومند  [2014 Dec] 
*نبرد حماسه آفرین کوبانی  [2014 Nov] 
*«خلافت اسلامی» و خطر احتمالی آن برای ایرانیان  [2014 Oct] 
*جنگی نامشروع به نام «دفاع مشروع»  [2014 Jul] 
*گروه تروریستی «داعش» چرا و چگونه پدید آمده است؟  [2014 Jul] 
*موهبت نیک اندیشی  [2014 May] 
*با امید به پیروزی ملی به پیشواز نوروز می رویم  [2014 Mar] 
*گذشت زمان واقعیت ها را آشکار می سازد  [2014 Mar] 
*یادی از اول بهمن1340 دانشگاه تهران   [2014 Jan] 
*توضیح ویادآوری  [2014 Jan] 
*شاه باید سلطنت می کرد یا حکومت؟  [2013 Dec] 
*وضعیت اسفناک افغان ها در ایران  [2013 Nov] 
*اعتراف سیا C.I.A به شرکت در کودتای 28 مرداد  [2013 Aug] 
*نبوغ رفسنجانی بود یا تدبیر خامنه ای؟  [2013 Aug] 
*این بار هم در انتخابات تقلّب شد  [2013 Jun] 
*تصمیم مردم به تحریم انتخابات خواب سردمداران نظام را آشفته کرده است  [2013 Jun] 
*عدم شرکت در انتخابات «نه» گفتن به کلیت نظام است  [2013 May] 
*عوام فریبی و همسویی با منافع بیگانگان  [2013 Apr] 
*ترفندی نو برای کشاندن مردم به پای صندوق های رأی گیری   [2013 Mar] 
*به کنون و آینده ایران بیاندیشیم  [2013 Feb] 
*به سود کدام جریان به نماد آزادگی و ملی گرائی می تازیم؟  [2013 Jan] 
*چه برسرِ درآمدهایِ نفتی آمده است؟  [2012 Dec] 
*چرا آمریکا با حمله هوایی اسرائیل به ایران موافق نیست  [2012 Nov] 
*بحرین از گذشته تا کنون  [2012 Jul] 
*رویدادهای 25 خرداد 60 و 25 خرداد 88 و تفاوت های آن ها  [2012 Jul] 
*سخنی پیرامون جزایر سه گانه ایران و خلیج فارس  [2012 Jun] 
*سوریه به کدام سو می رود؟  مردم سالاری یا استبداد مذهبی [2012 May] 
*درسی که باید از انتخابات اخیر گرفت  [2012 Mar] 
*نوروز نمودی از هویت ملی ایرانیان  [2012 Mar] 
*ایران آبستن حوادث است  [2011 Nov] 
*تجزیه طلبی و راه رویارویی با آن  [2011 Aug] 
*کشمکش های درون نظام جمهوری اسلامی نشانه شتاب در فروریختن آنست  [2011 Aug] 
*جنگ خامنه ای با رئیس جمهور برگزیده اش  [2011 Jul] 
*نوروز نمودی از هویت ملی ایرانیان   [2011 Mar]