PEZHVAKEIRAN.COM اسب تروا
 

اسب تروا
م-سحر

اين دستۀ سردسته که مسحور خدايند ـــــــــــــــــــــ اسب تروايند
از دورِ زمان ، خارج و در سِيرِ فضايند ـــــــــــــــــــــ اسبِ تروايند
هم عالِم ِ علمند و هم از عالَمِ غيبند ـــــــــــــــــــــ انبانۀ عيبند
پيرِ خِرَد ، اما ز خِرَد مانده جدايند ـــــــــــــــــــــ اسبِ تروايند
دکتر شدۀ لندن و مُلاّ شدۀ قم ـــــــــــــــــــــ از کيسۀ مردم
با علمِ اتُم ، حاملِ جهلِ فُقهايند ـــــــــــــــــــــ اسب تروايند
گويند که ديندار و وطنخواه و غيورند ـــــــــــــــــــــ اربابِ شعورند
با ذکر و دعا صاحبِ انديشه و رايند ـــــــــــــــــــــ اسبِ تروايند
ديريست که دينشان شده ابزارِ سياست ـــــــــــــــــــــ از بهرِ رياست
گردن به فُکُل بسته و در زيرِ عبايند ـــــــــــــــــــــ اسب تروايند
قُلّک به کمر کرده و تعويذ به بازو ـــــــــــــــــــــ در پيشِ ترازو
با سکّۀ قلبند و به توزينِ طلايند ـــــــــــــــــــــ اسبِ تروايند
پيرانِ پوپر خوانده به تأييدِ هابرماس* ـــــــــــــــــــــ با دقّت و وسواس
قرآن به سر افکنده و مشغولِ دعايند ـــــــــــــــــــــ اسبِ تروايند
با علمِ کپرنيک و انشتين و نيوتن * ـــــــــــــــــــــ سوغاتی ِ سوربُن
زنجير زنانِ سرِ قبرِ شُهدايند ـــــــــــــــــــــ اسب تروايند
روشنگری ِ فکر بوَد دعویِ آنان ـــــــــــــــــــــ اين هيچ ندانان
خود، منشاء تاريکی و روشنگرِ مايند ـــــــــــــــــــــ اسب تروايند
هم راه گشاينده و هم رندِ بلاکِش ـــــــــــــــــــــ هم کورِ عصاکِش
حاجت به بلامان نه، که خود عينِ بلايند ـــــــــــــــــــــ اسبِ تروايند
مُرغِ چمنِ ملّت و چهچه زنِ اسلام ـــــــــــــــــــــ آيينۀ ابهام
هم شِکوه گرِ ظلمت و هم از شُرکايند ـــــــــــــــــــــ اسب تروايند
ديريست دلِ شاعر ازين قصّه به درد است ـــــــــــــــــــــ با خود به نبرد است
حق ،هو مدد، ای هجو که درخوردِ هجايند! ـــــــــــــــــــــ اسب تروايند

پاريس ۸/۱۰/۲۰۱۴

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يادداشت ها
« اسب تروا» اشاره دارد به داستان اساطيری يونان کهن که در کتاب ايلياد هومر و آنه ئيد ويرژيل از آن سخن رفته و ماجرای جنگ خونين و دراز مدت ميان يونان و تروا را حکايت می کند. سر انجام به واسطۀ حيله ای ، يونان در اين جنگ پيروز و ترواييان مغلوب می شوند. و ماجرا ازين قرار بوده است که باطولانی شدن محاصره تروا و مقاومت بی نظير ترواييان سرانجام يونانيان «خُدعَه» می کنند و اسبی چوبين می سازند و جنگاوران ورزيده ای را در آن اسب می نشانند و وانمود می کنند که محاصره را رها کرده و از عرصه نبرد گريخته اند. ترواييان خشنود از فرار يونانيان اسب چوبين را به نشانه غنيمت و پيروزی درجنگ وارد شهر می کنند و به شادمانی مشغول می شوند. از آن سو ، شباهنگام ، سربازان مخفی شده در دل اسب چوبين ، از آن خارج شده و در و دروازه بر يونانيان که بازگشته و منتظر بودند می گشايند و اينگونه تروا به تصرف يونانيان در می آيد.
اين داستان اسطوره ای همواره تمثيلی بوده است برای اشاره به کسانی که دانسته يا نادانسته راهگشايندهء دشمنان کشور خود می شوند.
* پوپر
سِر کارل رايموند پوپر(۱۹۰۲ - ۱۹۹۴) فيلسوف و دانشمند اتريشی-انگليسی
* هابرماس
فيلسوف معاصر آلمانی متولد ۱۹۲۹
* کپرنيک
نيکلاس کپرنيک دانشمند و ستاره شناس بزرگ لهستانی (۱۴۷۳ –۱۵۴۳)
* انشتين
دانشمند رياضی دان و فيزيک دان شهير آلمانی در قرن بيستم (۱۸۷۹ - ۱۹۵۵)
* نيوتن
سر ايزاک نيوتن ، دانشمند بزرگ رياضی دان ، فيزيکدان و فيلسوف شهير انگليسی (۱۶۴۲ــ ۱۷۲۷)

 

منبع:گویا‌نیوز


م-سحر

فهرست مطالب م-سحر در سایت پژواک ایران 

*در باره ۲۸ مرداد و مراسم آئینی اهل سیاست در ایران  [2020 Aug] 
*چند پرسش از محمدرضا نیکفر و همفکران او  [2019 May] 
*بیانیه اتحاد «10 سازمان سیاسی» برای تجزیه ایران   [2018 Nov] 
*یک همدانی ی «همه چیز دان» که خود را «فارس» معرفی می کند!  [2017 Apr] 
*بهارون ( پیشواز بهار)   [2017 Mar] 
*چند رباعی در باب « بد» ، «بدتر» و «خوب»  [2016 Mar] 
*فروزان ، دختر این مُلک  [2016 Jan] 
*شب یلدا٬  [2015 Dec] 
*تراژدی پاریس و بربریت اسلامیسم داعشی  [2015 Nov] 
*اتم در بسته‌های سوهان  [2015 Jul] 
*(نامه‌ای سرگشاده به مردم نظنز و کاشان)  [2015 Apr] 
*درباره اسلام سياسی و فاجعه شارلی ابدو  [2015 Feb] 
*من چارلی هستم  [2015 Jan] 
*داعشیگری و بنیاد گرایی اسلامی(بخش دوم و نهایی)  [2014 Nov] 
*داعشیگری و بنیاد گرایی اسلامی(بخش نخستین)  [2014 Nov] 
*اسب تروا  [2014 Oct] 
*ای جهنم‌ساز با نام بهشت!  [2014 Jul] 
*درباره نزاع عرب و اسرائیل و موقعیت ایرانیان   [2014 Jul] 
*در باره تیم فوتبال و نژادپرستی ایرانیان؛ پاسخی به یاوه‌گویی زیبا کلام   [2014 Jun] 
*از وطن خرج دین می کنند  [2014 May] 
*چه باید می‌کرد؟   [2014 Mar] 
*تبعید  [2014 Mar] 
*شخم بر گور زندگان رانید  [2014 Mar] 
*جنسِ ما چیست؟  [2014 Mar] 
*باور کنید...   [2014 Feb] 
*انقــلاب  [2014 Feb] 
*فوت یکی از متولیان حسینیه ارشاد؛ ارشاد کردید ما را  [2014 Feb] 
*زیبا تر از کلاغ ندیدم  [2014 Feb] 
* مرد نسیان و اهل تدلیسیم  [2014 Jan] 
*دار الفنون ویران / دار الجنون آباد  [2014 Jan] 
*شیخکی داشت یک کلید به دست   [2013 Dec] 
*هـُشــــــداریـــه   [2013 Dec] 
*آیا اخوان المسلمین در مصر خواهان دموکراسی هستند؟  [2013 Aug] 
*ایران «تاریخ» است !  دربارهء برخی واژه های نا اصل درفرهنگ سیاسی ایرانیان معاصر [2013 Mar] 
*دین آمد و دین آمد؛ تیغ و تبرزین از روس، سجاده از چین آمد  [2012 Apr] 
*زبان فارسی یا «ملتِ فارس ؟» همزبانی خویشی و پیوندی است  [2012 Jan] 
*آمین ِ گرگ   [2011 Jun] 
*پیام به مهاجرانی ‏/در ارتباط با نطق اخیر عطاالله مهاجرانی در لندن  [2011 Mar] 
*بِـهــار می آیـــد   [2010 Mar] 
*دربارهء اعدام احسان فتاحیان و چند نکتهء دیگر  [2009 Nov] 
*پیام به « سبز ِ امید »   [2009 Aug] 
*اعتـــرافـــات مـــن !!  [2009 Aug] 
*نـــــدای مــــــا   [2009 Jun] 
*خردادیه   [2009 Jun] 
*عشـق ِ ایــران کلیـــد ِ دشــواری ست !ـ  [2009 Feb] 
*شیخ این زمان به مسند قدرت خزیده است  [2009 Feb] 
*سخنی با ساعدی  [2008 Nov] 
*دربارهء یک اتفاق به ظاهر ساده  [2008 Oct] 
*سخــن اهـــل ِ دل  [2008 Apr] 
*بهنام «میوه ای رسیده» در سبد قاضی شرع بهنام به کدام «خدا» پناه خواهد بُرد؟ [2008 Feb]