آیا دولت باید همه‌ی کارها را انجام دهد؟
احد قربانی

 

اگر به یک نفر یک ماهی بدهی، یک روز سیرش می کنی،
دو ماهی به او بدهی، دو روز سیرش می کنی.
اگر به او ماهی‌گیری بیاموزی، یک عمر سیر خواهد شد.
ضرب‌المثل چینی

جستارگشائی

آیا باید برای انجام هر کاری منتظر دولت شد؟ آیا در کشورهائی که جامعه مرفه ساختند، همه قدم‌ها دولت برداشت؟

پشت هر جامعه مرفه‌ئی مردمی سخت‌کوش، سازنده، مبتکر و فداکار خوابیده است. هیچ جامعه‌ی مرفه‌ئی بدون کار سخت شهروندان ساخته نشده است. مسلمن هیچ دولتی هر چند خیرخواه و با امکانات وسیع، به تنهائی قادر به ساختن جامعه رفاه برای یک ملت نیست. تنها یک ملت خودش با کمک و هماهنگی با دولت قادر به ساختن جامعه رفاه، آسایش، آرامش و فراوانی است.

چه اشکال دارد دارد اگر والدین بچه‌های یک مدرسه دور هم جمع شوند و دست بالا بزنند، برنامه ریزی کنند، بودجه اختصاص دهند و مدرسه کودکان خود را تعمیر کنند؟ شرکت در پروژه‌های کوچک سازندگی نه تنها نتیجه سریع و مستقیم و بهبودبخش دارد، ما را از یک مردم منفعل و منتظر و چشم‌براه برای کمک، به مردم سازنده، مبتکر و مستقل تبدیل می کند. بیائید خود را از مردمی منفعل و مصرف کننده به مردمی مبتکر، سازنده و مشکل‌گشا برکشیم!

سرکوبی نیروهای سیاسی از سوی جمهوری اسلامی در سالهای ۱۳۶۰، مرا مجبور به مهاجرت کرد. بعد از پیمودن راهی دراز در سوئد مسکن گزیدم. پسر و دو دخترم در مدارس سوئد درس خواندند، کلاس‌های شنا، پاتیناژ و موسیقی رفتند. از این راه با سیستم آموزشی و برنامه‌های مدارس و مهدکودک‌ها و کلاس‌های آموزشی سوئد آشنا شدم. هر چند بخش عمده سرمایه‌گذاری از سوی دولت و یا کمون [شهرداری خودمختار] است، ولی کیفیت بالای این آموزش‌ها مدیون تلاش و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی پدران و مادرانِ دانش‌آموزان، به ویژه مادران است. خانم دکتر متخصص قلب جارو به دست می گیرد و در نظافت بزرگ سالانه مدرسه شرکت می‌کند. خانم مهندس شیمی کارشناس پولیمر پشت اجاق می‌ایستد و لقمه می‌فروشد تا سفر تیم فوتبال دانش‌آموزان را تامین کند. آقای اقتصاددان، رئیس شرکت همه‌ی مهارت مدیریت خودش را بکار می بندد تا شانسی‌های مدرسه را  در خیابان و محل کارش بفروشد تا مدرسه بتواند از پول آن بلندگوی سالن ورزش را عوض کند. خانم نوازنده ویولن اپرای شهر کیکی را که خودش پخته در بازار کریسمس مدرسه می‌فروشد تا اردوی تابستان امسال را تامین مالی کند. خانم ریاضیدان، استاد دانشگاه هر هفته، ساعت‌ها وقت خودش را صرف برنامه ریزی و سازمان‌دادن بازی‌های تیم فوتبال و ژیمناسیک مدرسه می‌کند. واین تلاش‌ها و این توجه به مدارس سوئد کیفیتی ویژه می‌دهد.

آنچه می‌خواهم تاکید کنم این است که همه کار سازندگی و بالابردن کیفیت را نباید فقط از دولت انتظار داشت. هیچ دولتی، بدون کمک همه‌جانبه مردم قادر به ساختن جامعه رفاه، آسایش و آرامش نیست. جامعه رفاه چون سوئد، آلمان، سوئیس و دیگر کشورهای اروپائی، حاصل کار دسته‌جمعی، تلاش، برنامه‌ریزی، خلاقیت و ابکار مردم این کشورهاست.

بر داشت پدروار از دولت که  باید دست مردم، این کودک نابالغ را، در هر کاری بگیرد، حتی خانه آنها را جارو کند، برداشتی مخرب و منفعل‌ساز است. دولت در هیچ کشوری به تنهائی رفاه همگانی را نساخت. در نهایت، کار به دست آفریننده مردم انجام شده است. مردم آلمان کشورشان را که در جنگ جهانی دوم با خاک یکسان شده بود، در عرض پنج سال ساختند.

دولت در هیچ کجای دنیا همه کارها را انجام نمی دهد. دولت نه تنها بدون مردم هیچ قانونیت ندارد، دولت بدون مردم هیچ قدرتی هم ندارد. در نهایت مردم هر کشور هستند که با متشکل کردن خود در سازمانها و نهادهای محلی، ملی و مدنی، مناسب  برای هر امری، کشور خود را می سازند.

حق و وظیفه دولت

آیا دادن پول نفت به دست مردم خدمت به مردم است یا خیانت به آنها؟ یک نمونه تاریخی، کمک بزرگی به درک این مسئله می کند. وقتی عرب های گرسنه و تازه مسلمان در زمان خلافت عمر به ایوان مداین دست یافتند، غنائم بسیار به چنگ آنها افتاد از آن میان فرش بارگاه مداین موسوم به بهارستان كسرى که قالى بزرگى بود كه بيش از ۳۵۰ متر طول داشت و قالیبافان ايرانى، آن را از ابريشم و گلابتون و تارهاى طلا و نقره بافته بودند. تازیان این قالى نفيس را پاره پاره کرده و بر جهاز شتر و زین اسب گذاشتند.

حکایت کهنه مسلمانان جمهوری اسلامی شباهتی زیادی با این اقدام پیشکوتانشان نومسلمانشان دارد. آنها پول نفت را که می توان با آن زیرساخت مورد نیاز کشور را ساخت را به مبالغ کوچک تبدیل کرده و به شهروندان می‌دهند. در پیروی کامل با خط عوامفریبانه خمینی در دوران تبلیغات انقلابی، و خوار شمردن اقدامات اقتصادی، دولت با این کار از یک سوی عوامفریبانه مردم را به دولت وابسته می کند و از سوی دیگر از وظیفه دشوار بکارگیری این سرمایه بزرگ در بنای زیرساخت جامعه می‌گریزد. و از کاری که را باید بکند سرباز می‌زند: ساختن کارخانه، زیرساخت های لازم برای ارتباطات، صنعت و کشاورزی و دامداری، نجات محیط زیست و آب و خاک و جنگل رو به نابودی، کارآفرینی برای میلیون‌ها بیکار، گسترش و بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، سیستم بانکی، زیرساخت ارتباطات و اینترنت، امنیت کشور، گسترش و تقویت حقوق شهروندی، بهبود سلامت و بهداشت مردم و ارتقای کرامت انسان.

دولت به خودی خود هیچ قانونیت و قدرتی ندارد. نه تنها قانونیت دولت از مردم است، قدرت او نیز از مردم ناشی می‌شود. انتظار اینکه دولت چون پدری دلسوز همه کارهای فرزند نابالغ و ناتوان  خود، مردم را، انجام دهد، انتظاری بی‌جا و ناسازنده و کنش‌پرهیز است. مردم باید آنچه در توان دارند و هر آنچه قادرند با همیاری و همفکری همدیگر انجام دهند، نباید دریغ کرد و چشم به آسمان و یا چشم به دولت داشتت. تا مردم دست در دست هم ندهند و آستین بالا نزنند، قادرترین و دلسوزترین دولت با وسیع‌ترین امکانات  نیز کاری از پیش نمی برد.

حق و وظیفه مردم

همیشه حق و وظیفه باید در یک تعادل دادگرانه قرار گیرد. هرگونه تاکید یک سویه بر حق توده‌ها و وظیفه دولت یک عوام فریبی دغلکارانه است. اگر سازندگی، ابتکار، خلاقیت و تلاش در جنبش‌های عام‌المنفعه در بدنه جامعه ارزش، افتخار و عادت نشود، اگر مردم برای ساختن جامعه خود، شهر خود، روستای خود، محل کار خود، مدرسه فرزندانشان و خانه خود تمامی نیروی مادی و معنوی لایزال و پرشکوه خود را به کار نگیرند، از دست خدمتگزارترین دولت هم کاری بر نمی آید. تاریخ رفاه کشورها، تاریخ سازندگی، تاریخ کار سخت و پیگیر و مدام، تاریخ خلاقیت، تاریخ تلاش جمعی و تاریخ فداکاری است.

مردم باید همه کارهائی که در توان آنهاست، انجام دهند. تنها کارهائی که امکان مالی ندارند و یا قادر به اجرای آن نیستند از دولت انتظار کمک داشته باشند. این همیاری و همگامی فواید زیادی دارد:

مردم را بهم نزدیک می کند.

مردم را به توان، ابتکار و بیکرانی خرد و کار جمعی آشنا می کند.

تمرینی برای رواداری و همگامی و هم‌نوازیِ هماهنگ در ارکستر بزرگ زندگی است.

۱۸ شهریور ۱۳۹۳

احد قربانی دهناری

گوتنبرگ، سوئد

ahad.ghorbani@gmail.com

http://ahad-ghorbani.com/

http://www.facebook.com/ahad.ghorbani.dehari

Abstract

Should people wait for that governments do everything?

Governments and citizen have both their own duties and rights. Any emphasis just only on people’s rights is a pure demagogy. Governments not only need legitimization by people, to do anything they are deeply depended to people too.

People should not expect the governments should do everything regarding welfare. Most goodwill and powerful government with enough resources cannot do anything without people. People should mobilize all their intellectual and financial power to solve their problems and improve their life. By doing this people recognize their endless collective power and intelligence.

Ahad Ghorbani Dehnari

9 September 2014

 

منبع:پژواک ایران


*شباهت چشمگیر وضعیت رژیم جمهوری اسلامی با ‏سالهای آخر رژیم شاه  [2017 Feb] 
*اجتهادِ مذهب شیعه: چرخ پنجم فقه  [2017 Feb] 
*فاجعه ساختمان پلاسکو، فاجعه واردات ناقص   [2017 Jan] 
*آنیتا دورازیو: چهل سال مبارزه پیگیر، خستگی ناپذر و کارا برای حقوق پناهندگان  [2017 Jan] 
*حقوق، آزادی، وظایف و مسئولیت شهروندی  [2017 Jan] 
*آرزوها و پیمان‌های سال نو میلادی  [2016 Dec] 
* دانشکده های محل کار: تجربه کاری در اریکسون و ولوو  [2016 Dec] 
*جشن شب یلدا، آبیاری نهال امید و شادی در درازترین شب سال  [2016 Dec] 
*یک اثر ارزشمند، ژرف و همه جانبه در ‏معرفی سوادکوه، قائم شهر، کیاکلا و ‏جویبار  [2016 Dec] 
*مرگ فیدل کاسترو و پختگی سیاسی ما ایرانیان  [2016 Nov] 
*دکتر امیر منصور میری: اندیشمندی خدمتگذار  [2016 Nov] 
*درس های مشترک پیروزی ترامپ و احمدی نژاد  [2016 Nov] 
*سکولاریسم، حقوق بشر و رواداری   [2016 Oct] 
*موسیقی: بخش جدایی ناپذیر انسانیت و ایرانیت (بخش دوم)  [2016 Oct] 
*بز، کل، میش و نرهای بلندی های قره داغ، دوبرار و انگمار  [2016 Sep] 
*موسیقی: بخش جدایی ناپذیر انسانیت و ایرانیت (بخش نخست)  [2016 Sep] 
*آیا قدرت های بزرگ در صلح طلبی خود صادقند؟  [2016 Aug] 
*چرا ما که باران می خواستیم سیل آمد؟  [2016 Jun] 
*فرمانده کیجا  [2016 Jun] 
*اوسا قدرت  [2016 May] 
*ویلیام شکسپیر: کاوشگر چیره‌دست سرشت انسان  [2016 Apr] 
*خیام قربانپور تبریزی  [2016 Apr] 
*آرزوها و پیمان‌های سال نو خورشیدی  [2016 Mar] 
*ترانه های بهاری و نوروزی  [2016 Mar] 
*استاد ارجمند، دکترآرامش دوستدار، مبارزه خونین بین تعقل و تعبد در سراسر تاریخ ایران جریان داشت ودارد  [2016 Jan] 
*آرزوها و پیمان‌های سال نو  [2016 Jan] 
*ننه و آقاجان  [2015 Dec] 
*تواب ها همرزمان شکنجه شده ما  [2015 Dec] 
*فلسفه چیست که دیکتاتورها اینگونه از آن در هراسند؟  [2015 Sep] 
*پیام های توافق هسته ای با ایران  [2015 Jul] 
*نقش اپوزیسیون در بقای جمهوری اسلامی ایران  [2015 Jun] 
*چرا روحانیت شیعه و پادوهای آنها قابل اعتماد نیستد؟  [2015 May] 
*آیین‌ها و جشن‌های ملی را پاس بداریم: نوروز  [2015 Mar] 
*احمد مطیعی نقاش پر کار ایرانی ساکن آلمان  [2015 Jan] 
*من چارلی هستم  [2015 Jan] 
*بانوی تنها  [2014 Oct] 
*آیا دولت باید همه‌ی کارها را انجام دهد؟  [2014 Sep] 
*پاکسازی و اخراج دگراندیشان: جنایت کلان جمهوری اسلامی که باسکوتی باورنکردنی برگزار شد  [2014 Sep] 
*چرا خنده‌های خاتمی و شیرین زبانی‌های روحانی راه به جائی نمی‌برد؟  [2014 Aug] 
*داعش فراورده‌ی مشترک و پیامد ناگزیر سیاست‌های امریکا و جمهوری اسلامی ایران در منطقه  [2014 Aug] 
*معرفی کتاب رواداری   [2014 Aug] 
*احمد شاملو: عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد  [2014 Jul] 
*۴ تیر ماه صدمین سالروز تولد شاپور بختیار است. یاد این سیاستمدار آزاده را گرامی بداریم!  [2014 Jun] 
*معرفی کتاب: رواداری  [2014 Jun] 
*می‌خواهم سیر گریه کنم  [2014 Jun] 
*نگاهی به روند کاهش ساعات کار در سوئد  [2014 May] 
*شش ساعت کار روزانه در کمون گوتنبرگ  [2014 Apr] 
*۸ مارس روز جهانی زن فرخنده باد!  [2014 Mar] 
*جنبش فدائیان و مجاهدین خلق الهام‌بخش نسل‌ها  [2014 Feb] 
*چرا روحانیت شیعه قابل اعتماد نیست؟  [2014 Jan] 
*برگردان برخی اسناد تاریخی روابط ایران و امریکا  [2014 Jan] 
*تناقضات چاره‌ناپذیر جمهوری اسلامی  [2014 Jan]