PEZHVAKEIRAN.COM ۱۸ مارس ۱۸۷۱: انقلاب کمون پاریس و هنر
 

۱۸ مارس ۱۸۷۱: انقلاب کمون پاریس و هنر
شهزاد سرمدی

"منشا هستی'' و انهدام ستون امپریال واندُم : دو یادگارجنجالی از هنرمند کمونار، گوستاوکوربه

گوستاوکوربه نقاش معروف فرانسوی(1877 1819- Gustave Courbet) که درباره ی انقلاب بورژوا دمکراتیک 1789 اطلاعات وسیعی کسب کرده وخودشاهدانقلاب پرولتری1848پاریس بود، برای شرکت فعال درانقلاب 18 مارس 1871  کمون پاریس،زمینه های ذهنی وعینی کافی انباشته بود.                                                  

با استقرار حکومت کمون، گوستاو کوربه، در انتخابات شورای کمون پاریس در روز 16 آوریل شرکت کرد و از طرف ساکنان محله ششم به نمایندگی از طرف آنها انتخاب شد. کمون پاریس نیز وی را در روز 17 آوریل به ریاست "کمیسیون هنرمندان پاریس" و در حقیقت به "وزارت فرهنگ" خود منصوب کرد.

چند روز قبل از انتخابات شورای کمون، فدراسیونی در پاریس به دعوت هیپولیت مولن، پیکرتراش، گوستاو کوربه نقاش و اوژن پوتیه خالق سرود انترناسیونال، با شرکت حدود چهارصد هنرمند: ترانه سرا، موسیقی دان، نقاش، گراوور، پیکرتراش، طراح، شاعر، نویسنده و بازیگران تئاتر تشکیل شده  و آنها با رأی مخفی، گوستاو کوربه را به ریاست فدراسیون خود برگزیدند. برنامه فدراسیون خود گردان و مدرن هنرمندان پاریس، به تاریخ 15 آوریل، در روزنامه رسمی کشور با مضمون زیر به چاپ رسید: " هنرمندان پاریس که دریک فدراسیون، گردآمده و متشکل شده اند مقررمی دارند: تمام شغل های هنری دارای حقوق برابروفارغ از هرنوع قیمومت دولتی هستند. هنرمندان، هرنوع ارجحیت، ارائه نمایش کالائی ( exhibition-exposition ) و سودجویانه (Mercantile)  را که قصد دارد نام ناشر(éditeur- fabricant) را به جای آفریننده واقعی اثر هنری (créateur ) برجسته تر به کار برد، مطلقا" رد می کنند".

کمون پاریس نیزدرسیاست فرهنگی معتقد بود:" فرهنگ کالا نیست و با آموزش رابطه ای تنگاتنگ دارد و باید آزاد و در انجمن های مردمی به صورتی سوسیالیزه اداره شود. فرهنگ بایستی مستقل از قدرت سیاسی و در دسترس همگان قرارگیرد".

 

 

اين مطلب در فرمت PDF ثبت شده است و با برنامه‌ي Acrobat Reader باز مي‌شود.
براي خواندن آن اينجا را کليک کنيد

منبع:پژواک ایران