PEZHVAKEIRAN.COM «بهـار عربی» پیشکش خودتـان، ایرانیـان ...!
 

«بهـار عربی» پیشکش خودتـان، ایرانیـان ...!
پویان انصاری

سرنگـونی ناگهـانی دیکتاتورها در قلب آفریقا و خاومیانه، در رونـد خود، تفسیـر و تحلیل های مُتعددی را بدنبال داشت که امری بسیار طبیعـی است. مُفسرین و تحلیل گـران، هر یک بنـا بـه درک بینشی خود، از زوایای گوناگون، سیـر حوادث اخیر را مورد نقـد، بحث و تجـزیه و تحلیل قرارمی دهند از جمله ایـرانیـان چپ و راست و همیشه آماده در صحنه سیـاسی. از این جهـت، مقالات و گفته شده ها در این بـاب، در مقایسه با یکـدیگـر، تفاوت اساسی  و بزبانی، رنگـارنـگ بوده است که هیچ ایرادی هم در آن نیست .

 

امـا اگـر ایـرادی هم باشد یقینـأ دراین نوشته است! کـه صـد البتـه دلیـل اش خـوانـدن مقـالات مختلـف و یا شنیـدن تفسـرهای علمی و منطقی آن دسته از دوستان و رفقا بوده است که بنـده را دُچـار یک نـوع سردرگُمی، خیـال بافـی و خلاصه اینکه، دایی جون ناپلئونی کـرده است!

ازاین رو، این مقاله، بـازتـاب ِ خواندن آن نوشته ها و گوش دادن به آن تفسیرهاست و گرنه دورغ چرا آ.آ.آ من، بی گناهم !

چندماهی است که بقول معروف "بهـار عربی" تقریبأ سراسرکشورهای اسلامی عرب زبان را در برگرفته است! سردمداران دائـم العُمـر این کشورها، که گویـا خـاک آن، ارث پـدری شان هم بـوده است و شایـد مادری، نمی دانم؟! در گـذرگـاه تاریـخ، ناگهان به سـرعت قمـر مصنـوعـی (با عرض پوزش، گویا بحـث، در باره کشورهـای اسلامی است، تصحیح می کنـم، چون قمـر بنـی هاشـم) توسط دستـان غیبی هوایی، زمینی و شایـد هـم دریایی! یکی یکی یا سکتـه می کننـد یا خودشان را به مـریضی می زننـد یا فـراری می شوند یا به نحوی دردناک، سقط شان می کنند.

 

به جـرئـت می توان گفت این حـوادث، بیشتر از همه، مـا ایـرانیـان را سـر ِ کیف آورده است!

از این جهت، بـدمـان نمی آید که این بهـار عربـی، هرچند از بهـار گذشته است، یک جورایی ولی هرچه زودتـر، پاییـز یا زمستان، جهنـم ضـرر، ما که 33 سال است صبـر کردیم! قبول داریم بـه تابستان ِ ایـرانی، تبـدیـل شود و آنـرا به شکلی، روانـه ایـران اش کنند، ببخشید، منظور، روانه ایـران شود، اصلأ بی خیـال این چیزها، خودمان بالاخره یکـروزی بوجود اش می آوریم!

خوب، این یک آرزوست چرا که، انسان با امید و رویـا زندگی می کند و هیچ اشکالی هم نـدارد!

 

این زلـزلـه اسلامی، که از قرار معلوم، کم و زیاد ریشتـر آن، به شرایط سوق الجیشی کشورهای درگیر، بستگـی زیادی داشت گـویـا، توسط ِ از ما بهتران، تعیین می شـد!

آنکـه نفـت داشت ماننـد لیبی، گـرفتـار آن بـلای آسمانی و زمینی شد! مصـر چـون نفتی هم نـداشت و کُمک مالی دلاری ازاجنبی می گرفت و درضمن، حُسنی مبارک یار وفاداری هم بـود سرنوشت اش مانند قذافی نشد و تا اطلاع ثـانـوی، سکته اش داده انـد!

خلاصه اینکه دردسرتان ندهم، مردم این کشورها هرکدام به دلائلی! رئسای جمهوری 99 درصدی شان را دارند کلـه پـا می کننـد.

در آغـاز تحـولات! آگاهانه واقعیتـی، گُم و گور شـد و کسی هم به آن اشاره ایی نمی کردچرا که برخورد به آن، کُلی مسائل و تحلیل ها و تفسیر ها را بهم می زد !؟

 

حقیقت این است درتمام کشورهای عربی که دچار بهـار شده اند و بقیه شان هم در صـف ایستاده اند، نیـرویـی وجود دارد بنام اخوان المسلمین (برادران مسلمان)که گـویـا زیـادی اسلامی هستنـد، بطوریکـه حتی درهیچ یک از کشورهای عـربی هم، حـق ابـراز وجود نداشتند، حـزب شان ممنـوع، و چهره های شناخته شده آن، در زندان و یا در کشورهای اروپایی پناهنده بوده انـد!!!

 

اخوان المسلمین کـه نمونـه زنـده اش در ایـران مانند مصباح یزدی، جنتی، خامنه ایی و غیره است و در بـدتـریـن حالتش هم مثل خاتمی، موسوی، کروبی هستند معتقدندکه "شریعت اسلام" به درستی در کشورهای عرب زبان اسلامی اجـرا نمی شود و از این زاویه، حُسنی مبارک، قذافی، بن علی، صالـح و غیـره را یـک طورایی کافـر می داننـد.

این اخوان الشیاطین، به علت عملیات تروریستی و تفکـر طالبانی خود، باعث شدکه بیچـاره ها! درکشور خودشان هم آزادی بیـان نداشته باشنـد! چرا که برای نمونـه، در یک حمله به قـول خودشان انقـلابـی، انور سادات رئیس جمهور وقت مصر را به خاطر نزدیکی با اسرائیلی ها، تـرور کـرده بـودنـد.

 

وقتی بَلبَشو، در این کشورها در گرفت و به کلامی، حسن را بـُردنـد و حسین را آوردند! (بدون یک لحظه شک و تـردیـد، اخوان الشیاطین قـدرت را در این "بهار عربی"، بدست می گیرنـد!) زمـزمه ها شـروع شد کـه ای بابا، این یکی که می خواهد قـانـون چنـدهمسری و شریعت اسلام را را پیـاده کند، اون یکی ...، یعنی مـردم انقـلاب کردندکه اینطوری بشود، اینکه نشد کـار !؟

پس این حزب طبقه کارگـر تو این مدت سی و چهل سال کجا بوده است!؟

پس حق و حقوق زنان چی شد!؟

ای لعنت بر آن کسانیکه باز، انقلاب مـردم را دُزدیــدنـد!

 

درکشوری که سردمدارانش یک مُشت بیمار روانی هستندکه فقط فکر و ذکرشان جمع کردن طلا و غیره است و به زور شمشیر، سالهای طولانی بر اریکه قدرت نشسته بودندچه انتظاری باید از آن مردم بیچاره و بدبخت داشت!؟

دیکتاتورهایی که سالهای طولانی مانع رُشد و گسترش و ترویج فرهنگ انسانی در کشورش بوده است چه تـوقـعـی بعداز رفتن اش، از جامعه ای که درست کرده است بـایـد داشت!؟

مگـر دیکتاتورها با رفتن شان بهرشکلی، عقب افتادگی و فقـر فرهنگـی جامعـه را باخود می بـرنـد!؟

این واقعیتی است انکـار ناپـذیـر که، وقتی زندانی سیاسی این حکومت ها، اخوان المسلمین ارتجـاعـی باشد، باید بقیه حساب ها را کـرد!

 

اینکه عامـل همه بدبختی ها را امپریالیستها بدانیم مانند این ضرب المثل قدیمی است که می گفتند:

اگر دوتا خروس باهم جنگ می کردند می گفتند: کـار ِ انگلیـس ِ !

اگر دیکتاتورها درطول حکـومـت طولانی خود، به جای جمع کـردن ثـروت و یا عیاشی کردن و غیـره، کمی هم به فکر مـردم ستمـدیـده خـود بودنـد و حدالقـل، حـق و حقـوق انسان، که حـق طبعیـی آدم هاست رعـایـت می شد و یا با ایجـاد مراکـز و امکانـات بـرای پیشـرفت مـردم خـود، کمکـی به آنهـا می کـردنـد، آیـا جنگنده های نـاتو و امپریالیستها مانـع آن می شدند!؟

 

باور کنید این جنگنده های نـاتـو و امپریالیستها نبودند که قذافی ها را به آن طرز فجیع سلاخی کردنـد، درحقیقت، سیـر طبیعـی عملکرد ِ سالهای طولانی حکومت چنین دیکتاتورهایی، بـازتـاب اش، آن بـود که از مردم اش دیـدیـم!

 

جا دارد در اینجا به نکته مهمی اشاره کنم و آن اینکه، با وجود تعداد زیادی از عرب ها که درخارج هستند، ما شاهد معدود تظاهرات و یا اکسیون های ضد دیکتاتوری در سراسر جهان بودیم و این در مقایسه با ما ایرانیان، سئوال برانگیز است!؟

یک لحظه فکر کنید، تظاهرات هر روزه سوریه، در ایران انجام می شد!

چرا که خیزش دوسال پیش ایران نشان داد تفاوت اساسی، بین نیروهای ایرانی و دوستان عرب درخارج از کشور، وجود دارد.

 

اما برای اینکه خیال همه را راحت کنم باید به این جمله اکتفا کنم، هرچند فکر کنم در این بُـرهـه زمانـی بقول معروف فقط حاج حافظ شیرازی نمی داند که:

" سرمایه داران دوستان همیشگی ندارند بلکه این منافع آنهاست که همیشگی است"

 

بازهم تکرارمکررات که، دیکتاتورها هر چند غلام حلقه بگوش هم باشند برای سرمایه داران که جهـان را می چـاپنـد یک سنت هم ارزش نـدارنـد ماننـد حسنی مبارک بیچـاره! که بیش از 40 سـال دست بوس آمریکا بـود، و دیدیم چطور آمریکا او را خـوار حقیـر کرد ولی درعوض، منافع استراتژیکی آنها حفظ شـد.

گویـا همین دیروز بودکه برلوسکونی ایتالیایی، قذافی ابله را به رُم دعوت کرد و در استقبال با او چنـان در مقابل آن دیوانه خم شدکه نزدیک بودسرش به زمین بخورد ولی ناگهان ورق برگشت(حال چطوری بماند) و همین آقای نخست وزیر ایتالیا هواپیماهای جنگی را به لیبی فرستاد چرا که ایشان خوب می دانست نفر بعدی در حکومت لیبی، قرار داد نفتی را با ایتالیا، لغـو نخواهد کرد.

اما خودمونیم، مگر قذافی، به ایتالیایی ها گفته بود دیگر لوله های نفت را  برروی آنها و سایر کشورهای اروپایی می بندد!؟ چـرا که قصد دارد از این به بعـد، قـرار داد نفت اش را با کـره مریخی ها و یـا احیانـأ با دولت مردان کره ماه، به بنـدد!؟ گویا همین مسئله، موجب خشم جنگنده های نـاتـو شـد!

 

باباجان، ترا بهرکه دوست داریدبرای فرار از حقیقت و توجیه، تمام گناه ها رابه گردن این آن نیاندازید، حالا یعنی عصبی شدم!

پس ما مردم، چه نقشی در خوشبختی و بدبختی خودمان داریم!؟

شما مردم دلیر، چرا در این مدت طولانی خوب تمرین نکردید که در فردای مسابقه بتوانستید بدون کمک، حـریـف را ضـربـه فنـی کنید!

آخـه این چـه فرمولی است که مـردم از جـان گـذشتـه، رژیم های دست نشانده را سرنگـون کنند و بعـد خودشان یک رژیم دست نشانده دیگری را جایگزین آن کننـد! بعد هم عده ایی پیدا شوند و بگویند انقلاب مـا را دُزدیـدنـد! مجبورید انقلاب کنیـد!

الان دیگه یعنی، اوج عصبانیتم است!

مردم که با تیرکمان نمی توانند به جنگ توپ و تانک برونـد!؟

آخه فقط با دست توانای خالی، کاری که نمی شود کرد!؟

واقعـأ این مـردم به ستـوه آمده ماننـد مُعتـرضـان سوریـه کـه سرنگـونـی طلب هستنـد ولی زورشـان بـه تـوپ و تـانـکِ بشارت اسـد نمی رسد و هـرروز هم دارندکشته می دهند، پس چرا خواهان وضـع منطقه پـرواز ممنوع بر  فـراز آسمان سوریه از سوی جنگنده های ناتو (مانند لیبی) می شونـد؟!

 

پس بنده اینجا چکاره ام!؟ چرا از بنده نوعی کمک درخواست نمی کنیـد!؟

منی که هم سایت حقوق بشری دارم و مهمتر از همه، فعال سیاسی هم هستم، سازمان تکـی خودم را دارم، رهـا می کنیـد! و از امپریالیستها کمک می خواهیـد!؟

بعدش هم، جاده را صاف می کنیدکه اخوان الشیاطین قدرت را بدست به گیرند! (راستی یک چیزی یادم آمد صبر کنید، ناکس ها، نکنـد خودتان اخوان المسلمین هستید!)

 

مـردم مبـارز! واقعـأ دَمتـان گـرم که بالاخره بعداز یک عُمـر، دیکتاتورها راپائین کشیدید ولی مواظب باشید دوباره، دیکتاتور جدیدی سرکار نیاید که باز سالهای طولانی شاهد حکومت آنها باشیم!

 

فعلأهم قرارنیست امپریالیستهاکه ماشااله یکی و دوتا هم نیستندسرنگون شان کنیم مـا خودمان تو این یک قلم جنس یعنـی حکومت جنایتکار جمهوری اسلامی که یک حلقه کوچـک زنجیـری از آن زنجیـر بزرگ سرمایـه داری مانند آمریکا، اروپا، چین و روسیه است گیـر کرده ایم، درحقیقت نـاتـوانیم! حـال فکـرش را بکنید به جنـگ جنگنـده های ناتو و غیـره برویم! و اساسأ این کار نشدنی و غیر منطقی است چرا که ما نمی توانیم در دو جبهه همزمان به جنگیـم! آنها را در حال حاضر بی خیال، چرا که به موقع، خدمت شان می رسیم نگران نباشیـد!

 

در خاتمه برای اینکه بنـده را درک کنید، چندخطی که در اول مقاله نوشتم دوباره تکرار می کنم:

امـا اگـر ایـرادی هم باشد یقینـأ دراین نوشته است! کـه صـد البتـه دلیـل اش خـوانـدن مقـالات مختلـف و یا شنیـدن تفسـرهای علمی و منطقی آن دسته از دوستان و رفقا بوده است که بنـده را دُچـار یک نـوع سردرگُمی، خیـال بافـی و خلاصه اینکه، دایی جون ناپلئونی کـرده است!

ازاین رو، این مقاله، بـازتـاب ِ خواندن آن نوشته ها و گوش دادن به آن تفسیرهاست و گرنه دورغ چرا آ.آ.آ من، بی گناهم!

باور کنید من که گیج شدم، بهتر است بگویم، کیش شدم اصلأ دروغ چرا آ.آ.آ. مـات شدم!

 

 
یکشنبه 8 آبان 1390- استکهلم
 

پـویـان انصـاری                   

Pouyan49@yahoo.se            

 

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب پویان انصاری  در سایت پژواک ایران 

* پیام نوروزی(1397) [آقا] ی خامنه‌ای در خصوص آزادی بیان و چالش معیشت!   [2018 Mar] 
*از طرف من هم زیـر عبـای ...‏  [2018 Jan] 
*و اما شـرم زده گـان ِتـاریـخ  [2018 Jan] 
*کُمـونـیـست هـا و تـوجـیـۀ …!   [2017 Jun] 
*من محـکـوم نمی کُنـم ....   [2017 Jun] 
*شکـسـتِ خـلـقِ قـهـرمـان در ...!  [2017 May] 
*«خـاوران» ستـاد انتخاباتی نامزدهای ...  [2017 May] 
*بـر پـایـی عیـد نـوروز، خـنـجـری است بر قلب ...  [2017 Mar] 
*به اندازه کوپن خود صحبت کنید  [2017 Mar] 
* سـایـه شـوم سـرمـایـه بر حـقـوق بـشـر ...‏ ‏  [2017 Feb] 
*هـر جـا که پـا نهـادیـد جُــز ...  [2016 Sep] 
* آتـشفشـانِ سـرکـشِ دهـۀ شـصـت   [2016 Aug] 
*وقتی بهـار، پاییـز و زمستـان هم، در سوگِ ...   [2016 Aug] 
*سایه اُمیـد، در چشـم ِ غـم زده  [2016 Jul] 
*امـان از تسلیت گفتن های ...!  [2016 Jul] 
*بـرخیـز، او دارد چـون شمـع، ذره ... !  [2016 Jun] 
*وقتـی آب سر بـالا بـرود ساواکی هایِ ...!  [2016 Jun] 
*اول ماه مه و رفتـار مُصلـِـحـانـه، راز بقـایِ ...!  [2016 Apr] 
* به بهانه هشت مارس روز جهانی زن  [2016 Mar] 
*بـوسـه بـر انگشتـانِ آن دستی که، . .  [2016 Mar] 
*عجـایـب انـدر عجـایـب...!  [2016 Feb] 
*من در ساحلی امن، تـو در ... !  [2016 Feb] 
*فریاد آزادیخواهی شاهرخ زمانی در قلم و ... !  [2015 Sep] 
*هم چون شقایق، در میانِ دشتِ خـارِ ...  [2015 Sep] 
*به امید پیروزی نهایی تیم مردم دربندِمان بر تیم...  [2015 Mar] 
*سئوالات مُبهم امتحانیِ... 22 بهمن 57 !  [2015 Jan] 
*باز هم اندر خوشرقصی آقای ....  [2014 Dec] 
*چـرا فقـط در دو شهـر ...!؟  [2014 Nov] 
*کـوبـانـی یعنـی، حمـاسـه...  [2014 Oct] 
* دو خلافت ولی، با یک شمشیر خونین   [2014 Oct] 
*بـرای ...، اول بـایـد بـا کـدام ... !   [2014 Oct] 
*دم ِ شان گرم که زیر شمشیر خونین ِ ...  [2014 Jul] 
*گفت، زمـان، زمـانِ ...، گفتم ...!   [2014 Jul] 
*محکوم کردن ارتشِ ... بدون محکوم کردن سازمانِ ...!  [2014 Jul] 
*راستی شنیده ای که، آسه برو آسه بیا که ....!  [2014 May] 
*«همه سـر و تـه یـک کـربـاسیـم»   [2014 May] 
*باز روز کـارگـر بی سر و سامان، فرا رسید!  [2014 Apr] 
*اعـدام، در زیـر سـایـه بخششِ ...!  [2014 Apr] 
* یـادی از نسل کُشی در روانـدا   [2014 Apr] 
*زنـان، هنوز برای آن «حـق ِ انتخـاب» که ... !  [2014 Mar] 
*آن هوادار و این هوادار، کی بره این همه راه را ...!   [2014 Feb] 
*شـرم بر شما مُدعیـانِ اصلاح طلبی که...  [2014 Feb] 
*بـاز زائیـدهِ ایـن منـاسبـاتِ آخـونـدی، زر زد.  [2014 Jan] 
*حضور برخی هنرمند، در تـالار قاسم الجبارین (رودکی سابق)!   [2014 Jan] 
*به یـاد تمامی کسانی که برای آزادی، جنگیدند  به یـاد تمامی کسانی که برای آزادی، جنگیدند [2013 Dec] 
*اسرار کلیدِ آ سد روحانی شـارلاتـان را ... !  [2013 Dec] 
*مرگ عشق های قدیمی، همیشه در خاطره ها، ماندنیست.  [2013 Dec] 
*من بودم، حاجی نُصرت، آقا کِری و آبجی اشتون!  [2013 Nov] 
*اعـدام شـد !  [2013 Nov] 
*مُـذاکـرات محـرمـانـه زیـر لحـاف 1- 7 !   [2013 Oct] 
*تـابستـانـی بـر سـاحـل خـونیـن ِ یـک نـظـام  [2013 Sep] 
*بیـاد نسلی سرکش ِ مبـارز، و تسلیـم نشـدنـی  [2013 Sep] 
*امـا شگفتـا از ...!  [2013 Sep] 
*وفـای بـه عهـد و پیمـان، بـا ...  [2013 Sep] 
*بـاور کنیـد که، کامپیوتر شما خـراب نیست !  [2013 Aug] 
* انـدیشـه افشیـن ها را نمی توان کُشت ...  [2013 Jun] 
*چه روحانی، چه مصباح یزدی، زن ...  [2013 Jun] 
*4 سالِ دیگه "آقا"،سپاه و بسیج راضی ...!؟  [2013 Jun] 
*بـا آنهـا، هـرگـز ...  [2013 Jun] 
*اوج عقلانیت "آقا" و 8 کاند ... !  [2013 Jun] 
*بـاور کنیـد اگـر رژیـم پهلـوی ...  [2013 Jun] 
* کدام سوگُلی، به حجله رهبر می رود !؟  [2013 May] 
*چـرا تـو ... !؟  [2013 May] 
*ایـن بـار نـامـزد جـدیـد"آقـا" کیست!؟   [2013 May] 
* ۸ مارس و یـادی از کـارزار زنـان ...!  [2013 Mar] 
*چـوب حـراج بـر سـر ِ ...!  [2013 Feb] 
*فقـر ِاستـدلال از مسئله ای مُهم ...! پاسخی به ابراهیم جهانگیری!  [2013 Feb] 
*بقول شاعر، ایـن کُجـا وآن کُجـا ...  [2013 Feb] 
*پاچه و یقه گیری در مجلس، بـازتـابِ دوران ِ  [2013 Feb] 
*بـه بهـانـه ِ مسابقه فـوتبـال ِ و جایگاه مُقـام انسـان...!  [2013 Jan] 
*اولین جرقه شامورتی بـازی توسط ِ ...!  [2013 Jan] 
*نگذاریم آن رقص مرگ ...!   [2013 Jan] 
*نامه مُشترک فعالین کارگری و طنز تلخ ِ ... !؟  [2012 Dec] 
*فکر کنید که، ایـران تـریبـونـال ... !؟  [2012 Dec] 
*بشنو از دغل کاری، چون حکایت می کند!  [2012 Dec] 
*وقتی خود ِ"آزادی بیـان" هم، سلاخی می شود!  [2012 Dec] 
*«نسیـم ِ آزادی، در راه است»  [2012 Dec] 
* سـونـامـی درونی نسلی، در راه است!   [2012 Nov] 
* بیاد هنرمندن و نویسندگان سلاخی شده ...   [2012 Nov] 
*در شکـار روبـاه ...!  [2012 Nov] 
*لایـروبـی طـویـلـه اوژیـاس ...   [2012 Nov] 
* طنـز ِ ایـران تـریبـونـال ...!  [2012 Nov] 
*مُخـالـف یـا اپُـوزیسیـون، کـدام یـک !؟   [2012 Oct] 
*جـدل «خودمونی» به زبـان سـاده ...!  [2012 Oct] 
*اثـراتِ   [2012 Sep] 
*بـه بهـانـهِ زلـزلـه ... !  [2012 Aug] 
* "رفیـق"، لطفـأ سنگ را آنطرف پرتـاب کُـن یـا ...!؟  [2012 Jul] 
*حـالا نقـی یا تقـی، چه فـرقـی می کنـد!؟  [2012 May] 
*بـه بهـانـه اول مـاه مـه!  [2012 Apr] 
* امسـال سـالِ آخـر ِ ، کُـل ِ رژیـم بـایـد بـره ...  [2012 Mar] 
*آیـا مـالـه کشـی، حـد و مـرزی هم دارد!؟  [2012 Mar] 
*صندوقی خون نداها و سهراب‌ها  [2012 Mar] 
*بـه بهـانـه جـایـزه اُسکـار...!  [2012 Feb] 
*حـاصـل ِ آن اتحـاد، بـود ایـن جـدائـی هـا!؟  [2012 Feb] 
*۳۲ سـال هم به عُمـرمـان ... !   [2012 Feb] 
*عقب نگهداشتن یک خلق در کنـار بُمب اتـم!   [2011 Dec] 
*وقتی از حوزه ِ تئـوری، به پـراتیـک رفتم ...!  [2011 Dec] 
*آقای اکبر گنجی، نـه باشما همراهم نـه بـا آنهـا  [2011 Nov] 
*جنـگ هم نعمـت است هم ثـروت!  [2011 Nov] 
*«بهـار عربی» پیشکش خودتـان، ایرانیـان ...!  [2011 Oct] 
*وقتی در علوم «انسانی» 1=1000 می شود!  [2011 Oct] 
*افسوس می خورم وقتی که ...!  [2011 Oct] 
*اینقـدر اختـلاس را کِـش نـدیـد آخـه ...!  [2011 Oct] 
*مُنتظر جـایـزه اُسکـار اسلامی هم باشید!  [2011 Oct] 
*تـو خـود حـدیث ِ مُفصـل بخوان از این مُجمـَل!  [2011 Sep] 
*وقتـی تو ترافیـک فکری گیـر کُنـی ...!   [2011 Sep] 
*"شُـکـر" فقط می توانند با تیـغ شان سانسور کنند و گر نه...!  [2011 Sep] 
*یـک لحظه فکر کنید، اگر آنها هم ...!؟  [2011 Aug] 
*از رژیـم عبـاسـی، از آنهـا رقـاصـی!  [2011 Aug] 
*فـرق ِ عمـل و نتیـجـه عمـل ...!؟  [2011 Aug] 
*آنهـا از سرشت ِ دیگـر بـودنـد  [2011 Aug] 
*آن مُعلـم ُ و این شـاگـرد!  [2011 Aug] 
*فـرق رقـص و لـَـوَنـدی!؟ (قسمت سوم)  [2011 Jul] 
*فرق رقص و لَـوَنـدی!؟ (قسمت دوم)  [2011 Jul] 
*فـرق رقـص و لـَوَنـدگـی !؟  [2011 Jul] 
*جـدل های اپـوزیسیـونـی ...!  [2010 Sep] 
*پـاسخـی به لیچـارگویی های ِ ...!  [2010 Aug] 
*هـواداران میش و گـُرگ !  [2010 Aug] 
*اما آن صـدای «مشکوف» و راز ِ مُعمـای ِ ...!؟  [2010 Aug] 
*کـیش یا مـات، کـدامیـن !؟  [2010 Jul] 
*ماجرای تبدیل شدن غـوره به انگـور!  [2010 Jul] 
*کـدامیـن دلپذیـر تر و زیبـاتـر ...!  [2010 Jun] 
*نگـذاریـم 22 خـرداد امسـال ...  [2010 Jun] 
*بـالاخـره بـایـد چـکار کـرد!؟  [2010 May] 
*بازهم از این خبرها می شنویم که ...اعـدام شدند!؟  [2010 May] 
*رویـاها و واقعیت ها در مورد جنبش کارگری!؟  [2010 Apr] 
*واقـعــأ کـه، دلمـون را بـه ... !؟  [2010 Apr] 
*عجـب آشفتـه بـازاریسـت ...!  [2010 Mar] 
*آی بُتـه بُتـه بُتـه، رژیـم بایـد بیفتـه!  [2010 Mar] 
*بـاز هـم طنـاب ِ دار !  [2010 Mar] 
*یـک پیـروزی و دو شکـست !  [2010 Feb] 
*تفـاوت دو زلـزلـه در بهمـن ماه !  [2010 Feb] 
* گُجَستـَـک پیـرمـرد، در سراشیبـی سقـوط !  [2010 Jan] 
*باز هم خوش رقصی "شوالیه ها" !؟  [2010 Jan] 
*مـداح، قمـه کش و عابـر پیـاده!  [2009 Dec] 
*مـحمـودوف و محیـط زیسـت ...!!!  [2009 Dec] 
*نشستـگان بـر سفـره خـونیـن 30 سالـه، در گذرگاه ِ ...!  [2009 Nov] 
*راستـی، آیـا بـه جُـز ... !  [2009 Oct] 
*کبـوتــران زیبـــای رنگــارنــگ را هم سبـز ...!  [2009 Oct] 
*خیزش جوانان و کابوس های مادران  [2009 Oct] 
*بیزارم از این ... !   [2009 Sep] 
*دیگر سکوت جایز نیست!؟  [2009 Jul] 
*از هر دری، سخنی  [2009 Jul] 
*هزاران نفرین مادران بر ...  [2009 Jul] 
*گُمنام  [2009 Jul] 
*آخ، چه بد شد، باز هم ...  [2009 Jun] 
*ستاره ندا  [2009 Jun] 
*برای آنها که جو انتصابات در ایران، یک جورایی گرفته شون! گزارش انتخابات ریاست جمهوری در ایران در تلویزیون سراسری سوئد  [2009 Jun] 
*از این چهار سوگُلی، کدامین یک، به حجله رهبر می روند !   [2009 Jun] 
*آیا ما را در این سفر همراهی می کنید!؟  [2009 Apr] 
*تفاوت دو حیوان ...!  [2009 Apr] 
*تماس تلفُنی احمدی نژاد با اوباما!  [2009 Apr] 
*دخترک ِ گُل فروش...!  [2009 Mar] 
*کارزار زنان 4 ساله شد !  [2009 Mar] 
*مبارزات دانشجویان و رقص مرگ دیکتاتور !  [2009 Feb] 
*تنها جمهوری اسلامی خط قرمز ندارد، تو هم …  [2009 Feb] 
*در وصف «انقلاب» ۲۲ بهمن ۵۷  [2009 Feb] 
*توپ فوتبال ِ مسابقه زنان با پسران، سنگسار شد !؟  [2009 Jan] 
*جایزه سیمون دوبووار آری! جایزه نقدی نه !!!  [2009 Jan] 
*کودکان فلسطینی "عضو افتخاری" سازمان حماس !؟  [2009 Jan] 
*بازهم عید آمد، ولی ما هنوز، لُختیم !؟  [2008 Dec] 
*مگر از خائنین، انتظار دیگری هم هست؟!  [2008 Dec] 
*مراسمی شایسته، برای "مُردگان ِ زنده"  [2008 Dec] 
*وزیر راه آیت الکرسی به سوئد می آید!  [2008 Dec] 
*آقا، خانم، بچه میخری !؟  [2008 Nov] 
*و آنگاه، صفحۀ سفید به صدا در آمد!  [2008 Aug] 
*و اما ماجرای جشنواره یکی بود، یکی نبود، تو که ... !؟  [2008 May] 
*اول ماه مه و جنگ و جدل دوتا ....   [2008 Apr] 
*مبارزات زنان، و نقش کارزار زنان   [2008 Mar]