روز پنجشنبه با شعار«جمهوری ایرانی» مردم از اصلاح طلبان عبور کردند
پرویز داورپناه

در مراسم چهلم «ندا آقا سلطان» و سایر جان باختگان تظاهرات بعد از کودتای ۲۲ خرداد ماه۱۳۸۸  برای اولین بار تظاهرکنندگان در خیابانهای پایتخت با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی» از اصلاح طلبان جلو افتادند.

این شعار و شعار مرگ بر دیکتاتور دلالت براین دارد که سطح مطالبات جوانان و دیگر مردم چنانکه انتظار میرفت بسی فراتر از شعارهای اصلاح طلبان موج سبز می باشد. و مردم ایران به چیزی کمتر از برکناری حکومت اسلامی و ولایت فقیه تن در نمی دهند

عبور خود انگیخته جوانان از«رهبران» اصلاح طلب را با امکانات تبلیغاتی ناچیزی که دارند در برابر ماشین تبلیغاتی عظیم طرفداران حکومت اسلامی و اصلاح طلبان نباید دست کم گرفت، هرچند که تا پیروزی مردم هنوز راه درازی در پیش است.

این دیگر گفتن ندارد که موافقت با کاندیدایی میر حسین موسوی و مهدی کروبی در میان چهار کاندیدای ریاست جمهوری از طرف شورای نگهبان حاکی از میزان سرسپردگی آنان به نظام ولایت فقیه بود. نظام جمهوری اسلامی، موسوی را از خود می دانست و فعالیت او در چهارچوب همین نظام بوده و میباشد و ربطی به منافع و مصالح مردم و آزادی و دموکراسی ندارد.

افراد بی مسئولیتی که مردم را در این رژیم فاشیستی به شرکت در انتخابات تشویق و ترغیب می کردند، باید از قبل آگاهی می داشتند که در نظام ولایت فقیه چیزی بنام «انتخابات» مطرح نمی باشد و همه چیز و همه کس از سوی «رهبر» تعیین می گردد.

تقلب عظیم در انتخابات، موجب خشم مردم از نادیده گرفتن راًیشان از طرف «رهبر» انقلاب گردید و خیزش مردم و تظاهرات خودجوش جوانان، نامزدهای مغبون و «شکست خورده» انتخابات را نیز بدنبال خود کشید.

  اصولا این خیزش در پی فقدان آزادی در ایران روی داده است. مردم معترض، از رهبری آزاد و متشکل محرومند. مردم شاید بطور موقت از موسوی و یا کروبی  حمایت کنند، اما در درازمدت، چنانکه دیده می شود، از آنان عبور خواهند کرد.

اکنون قیام مردم‌ به خاطر نبودن نیروی آماده ی جانشین در حال گذار بسر می‌برد.

در اوضاع و احوال فعلی، گرچه موسوی رهبری جنبش سبز را بعهده دارد ولی او رهبر قیام ملی و آزادیخواهی ملت ایران نیست. موسوی و کروبی و هاشمی همگی جزئی از کل نظام هستند.نهضت آزادی خواهی ایرانیان برای رسیدن به ازادی و دمکراسی هیچ راهی جز برکناری جمهوری اسلامی و ولایت فقیه ندارد.امروزه کار پیگیر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در راه دمکراسی و حقوق بشر در ایران اهمیت دارد، این راه را نمی توان یک شبه پیمود. مدتها طول خواهد کشید تا مردم بطور واقعی با آن آشنایی  پیدا کنند و به سیطره ی دیکتاتورها خاتمه دهند.

در خارج از کشور نیز ما شاهد حضور بی‌ سابقه جوانان و دانشجویانی هستیم که با آغاز تظاهرات در داخل کشورتحت تاثیر آن قرار گرفتند. کسانی نیز تلاش کردند که جوانانی را که در خارج بزرگ یا متولد شده اند با موج سبز همراه کنند اما در این میان جوانان و دانشجویان مستقل از سبز پوشان و مستقل از همه احزاب و سازمان‌های موجود توانستند شروع به سازمان دهی خود نمایند و با هدف حمایت از مبارزات مردم ایران با تماس با جوانان و دانشجویان محل زندگی‌ خود مبارزات بین المللی را در عمل، آن هم در فرصتی کم، سازمان دهند.

تردیدی نیست که نظر نیروهای داخل کشور به فعالیت‌های هموطنان در خارج از کشور معطوف است و حمایت پرشور ایرانیان در خارج از کشور از خواست‌های آزادیخواهانه آنان، موجب امیدواری مردم  در داخل کشور می‌شود.

در ایران، اکنون ‌ کودتاچیان در حال تثبیت قدرت خود هستند. بزودی مراسم تحلیف رئیس جمهور ولی فقیه علیرغم اعتراضات نیروهای مخالف  برگذار خواهد شد. بطورحتم در جناح‌ مغلوب نظام موضوع مدیریت خامنه ای به عنوان ولی فقیه بیش از پیش زیر سؤال می‌رود و شکاف موجود میان دو جناح عمیق‌تر می‌شود. مردم همه چیز را از چشم رژیم می‌بینند. تبلیغات رژیم مطمئناً‌ اثری نخواهد داشت.

خوشبختانه در داخل کشور طرز برخورد نیروهای شرکت کننده در تظاهرات و راهپیمائی ها با یکدیگر خوب است. مردم بطور نسبی به همدلی و بلوغ سیاسی رسیده و یکدیگر را تحمل می‌کنند، همه با هم می گویند، «نترسیم، نترسیم، ما همه با هم هستیم» و کسی از دیگری نظر سیاسی‌اش را نمی‌پرسد. مردم علی رغم این که دیدگاه های مختلف دارند با هم متحدند و در کنار یکدیگر راهپیمائی می‌کنند. چون دشمن در مقابلشان حضور دارد و به سرکوبی همه آن‌ها صرفنظر از این که چه عقیده‌ای دارند می‌ پردازد.

     متاسفانه رژیم در داخل و خارج از کشور اپوزیسیون اصیل متشکلی باقی نگذاشته است. وافراد خوشنامی مثل دکتر شاپور بختیار و داریوش فروهر را نیز به آن طرز فجیع کشتند. چرا که چنین روزی را پیش‌بینی می‌کردند؛ می دانستند آنان از شخضیت های مورد احترام و وثوق مردم اند؛ از رهبران سیاسی امتحان داده و قابل اعتماد جامعه بشمار می روند و مورد احترام و حمایت کشورهای بزرگ جهان نیز خواهند بود. در ایران کنونی چهره‌ی وجیه‌المله‌ای نیست که پرچمدار مبارزات مردم شود. نه به سازمانی امکان رشد و گسترش داده شده نه شخضیتی  توانسته حای خالی آن را پر کند. وگر حز این می بود  حنین سازمان یا شخضیتی تا کنون شناخته شده بود و بدین سبب است که در حال حاضر هنوز کسی یا سازمانی نتوانسته است نقش رهبر واقعی اپوزیسیون را ایفا کند و شماری اندک از سران اپوزیسیون که این مهم از آنان انتظار می رفته است، سالهاست در داخل  دچار ضعف سازمانی و  در خارح گرفتار تشتت و تفرقه می باشند و وضع  مطلوبی ندارند.

ملت ما خواستار استقلال، آزادی و جمهوری ایرانی است. و مردم سالاری را با همه مزایایش می‌خواهد. ملت ایران رشید است و از خواست‌های خود دست بر نمی‌دارد. ملت ایران آگاه است که راه استقلال و آزادی و عدالت اجتماعی راه همواری نیست و هزینه آن رانیز خواهد پرداخت و قطعا پیروز خواهد شد. 

ما هر روز خبر کشته شدن یک یا چند تن از فرزندان این مرز و بوم را می‌شنویم. اعلام می‌ شود که دستگیرشدگانی که پس از مدتی جسم بی‌جان آنها تحویل خانواده‌ها یشان داده اند در زندان‌های غیر قانونی و بدون امکانات اولیه و رعایت اصول انسانی محبوس بوده اند. اخبار شکنجه های غیرانسانی و ناجوانمردانه کشته شدگان، هر روزبه نوعی فاش می‌شود، و اجازه برگذاری مراسم عزاداری به بازماندگانشان داده نمی‌شود.

تا بحال صد ها نفر از فعالان مخالف، روزنامه نگاران و دانشجویان و نیز مدافعان حقوق بشر در خانه ها و دفاتر کارشان دستگیر شده اند. تظاهراتی که در ابتدا مسالمت آمیز بوده است از سوی نیروهای امنیتی ایران از جمله بسیجی ها و لباس شخصی ها با خشونت روبرو شده است.

مقامات انتظامی تابحال مرگ حداقل ۲۱ نفر در تظاهرات تهران را تایید کرده اند، اما تعداد واقعی در سراسر ایران احتمالا بسیار بالاتر است. صد ها نفر دیگر زخمی شده اند. در عین حال، هزاران نفر در طی تظاهرات یا پس از آن دستگیر شده اند که سرنوشت بسیاری از آنان هنوز روشن نیست.  
گزارش های بیشمار در باره قتل های غیرقانونی، مرگ در زندان در اثر شکنجه یا فقدان مراقبت کافی پزشکی، ناپدید شدن و دستگیری های خودسرانه برای مردم ایران و ناظران رویدادها نگرانی های شدید ایجاد کرده است. اما تایید جزئیات در باره افراد دستگیرشده، محل نگهداری آنها، دلایل و شرایط نگهداری آنها بسیار دشوار است.

  روز ۲۵ ژوئیه ۲۰۰۹، شمار بزرگی از سازمان های مدنی و هزاران نفر از مردم دنیا در بیش از ۱۰۰ شهر جهان،ِ دست به اعتراض علیه دستگیری های بی شمار، ضرب و شتم و قتل شهروندان ایرانی زدند و هدف از این کار ابراز همبستگی با ملت ایران و با کسانی بود که حقوقشان در ایران نقض می شود.

این سازمان ها در عین حال از سازمان ملل خواستند تا تحقیقاتی را در باره وضع وخیم نقض حقوق بشر در ایران در هفته های اخیر شروع کند.

ما آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه‌ی دستگیر شدگان قیام مردمی خرداد و تیر ماه ۸۸ را خواهانیم. 

دکتر پرویز داورپناه

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱ اوت ۲۰۰۹ 

*فیلم تظاهرات روز پنجشنبه ۸ مرداددر مراسم چهلم «ندا آقا سلطان» با شعار استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی 

http://www.youtube.com/watch?v=e0zquYsjE6k

منبع:پژواک ایران


پرویز داورپناه

فهرست مطالب پرویز داورپناه در سایت پژواک ایران 

*به یاد آن مرد بزرگ، معرفی کتاب «با مصدق در خلوتش»  [2021 May] 
* پرویز داورپناه سخنی با تصاحب کنندگان «مهستان»   [2018 Sep] 
*داستان «هموندی» که رئیس شد!   [2018 Jun] 
*داستان «هموندی» که رئیس شد!   [2018 Jun] 
*چرا پوزش خواهی؟   [2017 Dec] 
*لجن پراکنی پیرامون قتل معصومه مصدق، نوه زنده یاد دکتر محمد مصدق   [2017 Nov] 
*دفتر هنر، ویژه ی محمد مصدق  [2017 Oct] 
*چه نباید کرد؟ انتقاد سازنده آری، تحقیر کوبنده نه !  [2017 Sep] 
*حراج «نشان مصدق» در آلمان ‏  [2017 Jun] 
*پرویز داورپناه ‏ کتاب دیگری از شیرین سمیعی به نام شاهنشاه ‏  [2016 Dec] 
*‏ معرفی تارنمای رسمی جبهه ملی ایران ــ تهران ‏  [2016 Oct] 
*مشرف شدن یک تجزیه طلب سکولار به خانه خدا ‏   [2016 Sep] 
* از رهبران کارگران و معلمان زندانی حمایت کنیم  [2016 May] 
*«انتخابات» آینده و دوزیست های سیاسی   [2015 Dec] 
*یادی از دکتر حسین فاطمی  [2015 Nov] 
*دست آورد فرانکفورت: قطع امید از سازمانها سیاسی؛ عاقبت کوه موش زایید  [2015 Jul] 
*در سوگ خسرو شاکری زند  [2015 Jul] 
*خسرو شاکری زند؛ در غم دوست شفیق  [2015 Jul] 
*سروده هایی از شاعران میهن دوستِ نامی برای پیرمحمّدِ احمدآبادی(مصدق)  [2015 Feb] 
*افشاء منبع خبر به نفع کیست؟   [2015 Jan] 
*کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ  [2014 Dec] 
*یادی از دکتر فاطمی که به دیکتاتور نه گفت و به مردم آری  [2014 Nov] 
*دراویش را تنها نگذاریم وضعیت نگران کننده دراویش گنابادی زندانی / ادامه ی اعتصاب غذا تا سرحد مرگ [2014 Oct] 
*اسماعیل نوری علا چه کسی را می خواهد فریب دهد  [2013 Sep] 
*دانسته ها و پرسش ها در کار سیزدهمین رئیس جمهوری اسلامی  [2013 Jul] 
*قیام ملی ۳۰ تیر، انگیزه های مذهبی و دینی نداشت  [2013 Jul] 
*نگذاریم خانه و مقبره دکتر مصدق در احمد آباد ویران شود  [2013 May] 
*اعتراض به زندانی شدن چهارمین فعال سیاسی ملی گرا  [2013 Apr] 
*مهندس هوتن دولتی را فوراً آزاد کنید  [2013 Apr] 
*سیاست موازنهً منفی مصدق، چرا وصیت او اجرا نشد؟  [2013 Mar] 
*دوستان و دشمنان کنفدراسیون جهانی   [2013 Jan] 
*دیپلماسی فیس‌بوک جانشین دیپلماسی پینگ پنگ می شود!  [2012 Dec] 
*داریوش و پروانه فروهر هرگز نخواهند مرد!  [2012 Nov] 
*از «حجاب اجباری» جهان پهلوان تختی تا یک ادعای واهی!  [2012 Nov] 
*جان بيماران ايرانی در خطر است  [2012 Oct] 
*سکوت معنی دار رفسنجانی در برابر حمله‌ تند روها  [2012 Sep] 
* نگاهی کوتاه بر نقش دکتر مصدق در تاریخ نهضت ملی ایران*  [2012 Sep] 
*همه ی کارگران زندانی را فوراً و بدون قيد وشرط آزاد کنید  [2012 Jun] 
*سروده هایی از شاعران میهن دوستِ نامی برای پیر محمّدِ احمدآبادی (مصدق)  [2012 May] 
*پیروزی تاریخی وعبرت انگیز یک زن مصمم در میانمار  [2012 Apr] 
*نرگس محمدی را آسوده بگذارید!  [2012 Mar] 
*یک نکته ی تاریخی  «زندان شهربانی [و ساواک] قتل گاه بسياري از صاحبان فکرهاي روشن و آزاد»* [2012 Mar] 
*"ای مصدق هزار مردی تو"*  [2012 Mar] 
*نوع برخورد دکتر مصدق با انتحابات  [2012 Feb] 
*عدالت خواهد آمد، درست در زمانی که همه امید را ازدست داده اند تقدیم به عزیزان نسرین ستوده، مهراوه، نیما، رضا خندان و مردم مظلوم ایران  [2012 Jan] 
*به یاد دکتر حسین فاطمی، مردی به استواری کوه «مخالفت با دکتر مصدق مخالفت با آزادی و حقانیت است. ضدیت با دکتر مصدق، ضدیت با ملل مظلوم و اسیر و غارت‌زده می‌باشد» دكتر حسين فاطمي [2011 Nov] 
*نگاهی به زندگی هنری مرضيه، چهره شهير و دوست‌داشتنی  [2011 Oct] 
*اشرف علیخانی، ستاره ی شبهای تار اوین را آزاد کنید   [2011 Jun] 
*ایران با فرزاد کمانگر است  [2011 May] 
*سال ۱۳۹۰، سال برکناری دیکتاتورهاست  در قبال جنایت های رژیم و اعدام ها و بازداشت های خودسرانه سکوت نکنیم [2011 Apr] 
*خطر توطئه اسب تروا هنوز بر طرف نشده است  [2011 Feb] 
*ملت ایران تاکنون چنین «دولتمردان» آدمکشی را بخود ندیده است  [2011 Jan] 
*یادی از حسین فاطمی یار وفادار مصدق  سخنان شاهد عینی چاقو زدن شعبان جعفری به دکتر فاطمی  [2010 Nov] 
*شباهت پیامدهای دو کودتا در ایران  [2010 Aug] 
*به سرگردانی و بلاتکلیفی محمد مصطفایی، وکیل محرومان ایرانی پایان دهید  [2010 Aug] 
*رهبری مصدق در قیام ملی سی تیر و کشتی بی سکان جنبش سبز  [2010 Jul] 
*مقام رفیع دکتر غلامحسین صدیقی در نهضت ملی ایران شهامت در لحظه هاي بي نظير تاريخ [2010 Jun] 
*جبهه ملی ایران و کتمان حقیقت  [2010 Apr] 
*فیس بوک قابل اعتماد نیست هشدار به رسانه ها و سازمانهای سیاسی که در فیس بوک صفحه باز کرده اند  [2010 Apr] 
*«ما را حتی امان گریه ندادند»  [2010 Mar] 
*دستگیری ریگی و ادامه دسیسه های مشکوک! سخنی کوتاه در نتایج اتکاء به بیگانگان و پیروی از طرح های شوم آنان  [2010 Feb] 
*تجاوز به حریم خانواده ها توسط مدعیان حکومت عدل علی   [2010 Feb] 
*نگرانی دو چندان از وضعیت دکتر حسین موسویان  [2010 Jan] 
*وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران در آستانهً سال نو میلادی   [2010 Jan] 
*تکرار قتل های زنجیره ای جدی است   [2009 Nov] 
*اعدام دکترحسین فاطمی  [2009 Nov] 
*کودتاچیان و رکن چهارم دموکراسی  [2009 Nov] 
*کمتر معلمی است که شرمنده ی خانواده اش نباشد   [2009 Oct] 
*دستگیری خانواده های زندانیان سیاسی   [2009 Oct] 
*حکومت وحشت خامنه ای و ايرانيان ذلت ناپذير   [2009 Sep] 
*صد رحمت به دیوان بلخ!  [2009 Sep] 
*روز پنجشنبه با شعار«جمهوری ایرانی» مردم از اصلاح طلبان عبور کردند  [2009 Aug] 
*درسهای قیام ملی سی تیر و قیام مردمی پس از کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد  [2009 Jul] 
*تشکبل «دولت سایه» در جمهوری اسلامی مبارک!  [2009 Jun] 
*ائتلاف شخصیت های کاذب ایرانی و گروه «کنت تیمرمن» از لابیگران اسرائیل  [2009 May] 
*طبل توخالی اپوزیسیون يا نقدی بر معنی و واقعیت اپوزیسیون  [2009 May] 
*مصدق و کارگران ایران  [2009 May] 
*جشن اول ماه مه، مصدق و کارگران ایران  [2008 Apr] 
*کـُدام انتخابات آزاد با نظارت استصوابی شورای نگهبان؟!   [2007 Dec]