PEZHVAKEIRAN.COM اظهارنظر روحانی درباره تصمیمات ستاد کل نیروهای مسلح در شب شلیک به هواپیمای اوکراینی
 

اظهارنظر روحانی درباره تصمیمات ستاد کل نیروهای مسلح در شب شلیک به هواپیمای اوکراینی

رئیس‌جمهور سابق ایران می‌گوید ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی زیر نظر علی خامنه‌ای در دی‌ماه ۹۸ او را از حمله به پایگاه عین‌الاسد عراق و سپس «تصمیم‌گیری درباره کلییر نکردن (بسته نشدن حریم) آسمان کشور» در شب شلیک سپاه به هواپیمای اوکراینی مطلع نکرده بود.
رئیس جمهور در ایران به لحاظ حقوقی رئیس شورای عالی امنیت ملی نیز هست، اما ستاد کل نیروهای مسلح زیرنظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.
وب‌سایت حسن روحانی با انتشار متنی در روز شنبه، چهارم فروردین، ادعای روزنامهٔ کیهان دربارهٔ «خواب بودن» او در زمان حمله به پایگاه عین‌الاسد در عراق را تکذیب کرده و نوشت: «بر خلاف دروغ کیهان، اصل ماجرا بی‌اطلاع گذاشتن رئیس‌جمهور بود.»
به نوشته این وب‌سایت، حسن روحانی که در آن زمان رئیس جمهور ایران بود «از طریق زیرنویس شبکه‌ٔ خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی از حمله به عین‌الاسد در بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ مطلع شد».
در این وب‌سایت آمده است، مقامات ارشد نظامی جمهوری اسلامی ساعاتی پیش از این حمله «درخواست ملاقات فوری» با حسن روحانی را داده بودند و آقای روحانی در منزل منتظر آن‌ها بود اما این قرار توسط همین مقامات نظامی «در آخرین ساعات لغو شد».
در متن منتشر شده توسط وب‌سایت آقای روحانی از کیهان خواسته شده است که با «پرس‌وجو از مقامات ارشد ستاد کل نیروهای مسلح» صحت ادعای خود را بیازماید.
در متن منتشر شده در وب‌سایت حسن روحانی تأکید شده است که حسن روحانی و اعضای دولت دوازدهم به دلیل «بی‌خبری» از حمله به پایگاه عین‌الاسد، «در جریان استقرار پدافند هوایی با احتمال پاسخ متقابل آمریکا و تصمیم‌گیری درباره کلییر نکردن آسمان کشور -هرچند در حیطه اختیارات دولت نیست- و متعاقب آن فاجعه هواپیمای اوکراینی نبوده‌اند.»
رهبر جمهوری اسلامی در کنار چند فرمانده ارشد سپاه، از جمله امیرعلی حاجی‌زاده و دورتر حسین فدوی و محمدرضا نقدی. محمد اسلامی وزیر راه در دولت روحانی و رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت رئیسی هم در این تصویر حضور دارد.
دروغ‌های نظام درباره هواپیمای اوکراینی
بر این اساس، حسن روحانی به شکل تلویحی می‌گوید که ستاد کل زیر نظر علی خامنه‌ای از بیم حمله متقابل آمریکا تصمیم گرفته است حریم هوایی را باز نگه دارد و هواپیماهای مسافربری به پرواز خود ادامه دهند.
رئیس‌ جمهور پیشین ایران در بهمن‌ماه سال ۹۸ در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره بسته نشدن حریم هوایی ایران در شب منتهی به ۱۸ دی ۹۸ گفته بود تنها دو نهاد می‌توانند به سازمان هواپیمایی کشوری دستور بسته شدن آسمان را بدهند: سازمان هواشناسی و ستاد کل نیروهای مسلح.
او در همان زمان نیز گفته بود که «دولت هیچ مسئولیتی در کلییر کردن آسمان ندارد» اما این نخستین بار است که از بی‌اطلاعی خود و دولتش درباره حمله به پایگاه عین‌الاسد و سپس استقرار پدافند در نزدیکی فرودگاه و تصمیم‌گیری درباره باز ماندن حریم هوایی ایران اعلام موضع کرده است.
سپاه پاسداران در دی‌ماه ۹۸ و پس از کشته شدن قاسم سلیمانی با موشک‌های شلیک‌شده آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، به پایگاه عین‌الاسد عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، حمله موشکی کرد.
در این حمله تلفاتی به نیروهای آمریکایی وارد نشد.
روزنامهٔ تندروی کیهان در واکنش به کتاب خاطرات محمدجواد ظریف در مورد بی‌خبری او و رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد نوشته بود: «علی‌رغم تلاش مقامات برای اطلاع‌رسانی به آقای روحانی پیش از عملیات و حتی پیش از اطلاع به نخست‌ وزیر عراق، اما ناباورانه هیچ‌ کس نتوانست در آن ساعات آقای روحانی را از خواب بیدار کند.»‌
وب‌سایت حسن روحانی همچنین مدعی شده که آمریکایی‌ها «پیش از حمله و قبل از رئیس جمهور و وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی به وسیلهٔ نخست‌وزیر عراق از حمله خبردار شده بودند».

منبع:رادیو فردا