PEZHVAKEIRAN.COM اسرائیل عملیات نظامی جدیدی را در خان یونس آغاز کرد
 

اسرائیل عملیات نظامی جدیدی را در خان یونس آغاز کرد

درحالی که درگیری‌ها در بیمارستان شفا ادامه دارد، نیروهای اسرائیلی دو درمانگاه در خان یونس در جنوب نوار غزه را محاصره کرده‌اند. هفت نفر در حمله هوایی به رفح کشته شدند. اونروا می‌گوید اسرائیل اجازه ارسال کمک‌ها را نمی‌دهد.

نیروهای نظامی اسرائیل می‌گویند که عملیات نظامی جدیدی را در خان یونس در جنوب نوار غزه آغاز کرده‌اند. عملیات در غرب شهر با "یک سری حملات هوایی به حدود ۴۰ هدف تروریستی" آغاز شد. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از این عملیات "ادامه تخریب زیرساخت‌های ترور و از بین بردن تروریست‌ها در این منطقه" بوده است.

به گفته هلال احمر فلسطینی، نظامیان اسرائیلی دو بیمارستان در خان یونس را محاصره کردند. این سازمان امدادرسانی گفت تانک‌ها به منطقه اطراف بیمارستان‌های العمل و ناصر پیشروی کرده‌اند. کارکنان درمانگاه در معرض تیراندازی شدید قرار گرفتند. یک کارمند هلال احمر فلسطینی کشته شده است.

به گفته هلال احمر، نیروهای اسرائیلی عملیات تخریب گسترده‌ای را با بولدوزر در اطراف بیمارستان العمل انجام دادند. 

گفته می‌شود که نیروهای مسلح اسرائیل همچنین خواستار تخلیه کامل کارکنان، بیماران و پناهندگان از ساختمان کلینیک شده‌اند. آنها بمب‌های دودزا را به محل شلیک کردند تا مردم را از آنجا دور کنند.

درگیری در بیمارستان شفا ادامه دارد

درگیری در اطراف بیمارستان شفا در شهر غزه همچنان ادامه دارد. ارتش اسرائیل گزارش داد که "حدود ۴۸۰ تروریست مرتبط با سازمان‌های تروریستی حماس و جهاد اسلامی دستگیر شده‌اند".

علاوه بر این، "سلاح‌ها و زیرساخت‌های تروریستی" در بزرگ‌ترین درمانگاه در نوار غزه کشف شده است. از زمان آغاز عملیات یک هفته پیش، ارتش می‌گوید ده‌ها تروریست را در منطقه بیمارستان کشته است. این اطلاعات در ابتدا به طور مستقل قابل راستی‌آزمایی نبوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اسرائیل و دیگ جوشان منازعه هم‌زمان در سه جبهه

ارتش اسرائیل برای نخستین بار در اواسط نوامبر وارد بیمارستان شفا شده بود و می‌گوید همچنین شبکه‌ای از تونل حماس را در آنجا پیدا کرده است. به گفته ارتش، شمار زیادی تروریست پس از این عملیات به درمانگاه بازگشتند.

اسرائیل سازمان افراطی اسلام‌گرای حماس را که در نوار غزه حکومت می‌کند، به سوءاستفاده از بیمارستان‌ها به عنوان پایگاه و انبار سلاح متهم می‌کند. حماس و کارکنان بیمارستان این موضوع را تکذیب می‌کنند.

"اسرائیل ۶۵ هدف را بمباران کرد"

ارتش اسرائیل اعلام کرد که ظرف یک روز نیروی هوایی این کشور به ۶۵ هدف در شمال و مرکز نوار غزه حمله کرده است. اینها شامل تونل‌هایی است که برای حملات و تأسیسات نظامی استفاده می‌شد. کارگاهی برای ساخت پهپاد در بخش مرکزی نوار غزه پیدا شده است. بیرون این ساختمان با تروریست‌ها درگیری روی داد و تعدادی از آنها کشته شدند.

بیشتر بخوانید: چهار کشور اروپا خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطینی شدند

به گفته فلسطینی‌ها، در شهر جنوبی رفح در مرز محاصره شده مصر، که آخرین پناهگاه حدود نیمی از حدود ۲.۳میلیون نفر ساکن نوار پرجمعیت غزه است، به گفته مقامات بهداشتی تحت کنترل حماس، هفت نفر در حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای کشته شدند.

هیچ پیشرفتی در تلاش‌های آتش‌بس حاصل نشد

اخیراً هیچ پیشرفتی در تلاش‌های قطر و مصر در راستای میانجیگری برای برقراری وقفه در نبردها میان اسرائیل و حماس گزارش نشده است. این مذاکرات همچنین شامل آزادی گروگان‌های اسرائیلی در اسارت حماس و دسترسی به کمک‌های مردمی در نوار غزه است که در معرض خطر قحطی قرار دارند.

خبرگزاری فرانسه از محافل مذاکره مطلع شد، دو رئیس اطلاعاتی سیا و موساد دوحه را ترک کرده‌اند تا تیم‌های مربوطه را در پایتخت‌های خود در مورد آخرین دور مذاکرات مطلع کنند.

بیشتر بخوانید: مجموعه مطالب درباره جنگ در خاورمیانه

گفته می‌شود مذاکرات به طور خاص "روی جزئیات و نسبت مبادله گروگان‌ها و زندانیان" متمرکز بوده است. به همین دلیل "تیم‌های فنی" در دوحه باقی مانده‌اند.

اونروا: اسرائیل اجازه ورود کمک‌ها را نمی‌دهد

به گفته رئیس آژانس امدادرسان فلسطینی سازمان ملل متحد، اونروا، اسرائیل دیگر اجازه نمی‌دهد این سازمان کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه را به شمال نوار غزه ارسال کند؛ منطقه‌ای که تحت تاثیر شرایط اضطراری خاص قرار دارند. فیلیپ لازارینی روز یکشنبه ۲۴ مارس (۵ فروردین) در پلتفرم اکس (توییتر سابق)، نوشت که آژانس اونروا از رساندن کمک‌های نجات‌دهنده به شمال غزه بازمانده است.

نهاد مسئول اسرائیلی در همین روز به اونروا اطلاع داده است که در آینده به کاروان‌های مواد غذایی این سازمان به شمال غزه اجازه ورود نخواهد داد.

لازارینی نوشت: «این ظالمانه است، این محدودیت‌ها باید برداشته شوند.»

به گفته سازمان‌های امدادی، در نتیجه جنگی که اسرائیل علیه حماس اسلامگرا و تندرو آغاز کرده است و بیش از پنج ماه در جریان است، وضعیت تأمین نیازهای اولیه فلسطینیان در سراسر نوار غزه فاجعه‌بار ارزیابی می‌شود. به گفته سازمان‌ ملل متحد، حتی خطر قحطی در بخش شمالی نوار غزه که محاصره شده، وجود دارد.

منبع:دویچه‌وله