PEZHVAKEIRAN.COM ۱۰ ایراد در رسیدگی به قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر
 

۱۰ ایراد در رسیدگی به قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر

۱۰ ایراد در رسیدگی به قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر

روزنامه اعتماد، روز دوشنبه ۲ بهمن در گزارشی جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر را «پرشتاب» خوانده و در گفتگوی با وکیل اولیای دم مقتولان ایرادات فاحش دادگاه را فاش کرده است.

شنبه شب ۲۲ مهر ۱۴۰۲، جسد داریوش مهرجویی، کارگردان سینما و همسرش وحیده محمدی‌فر، طراح لباس، فیلمنامه‌نویس و دستیار کارگردان در ویلایشان واقع در شهرک زیبادشت منطقه فرخ‌آباد در حوالی کرج یافت شد. آن‌ها با ضربه‌های چاقو به طرز فجیعی به قتل رسیده‌ بودند.

اولین و آخرین جلسات ‌رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته تشکیل شد. جلساتی که مانوش منوچهری، وکیل اولیای دم مقتولان گفته در آن ایرادات پرونده شنیده نشده است.

از جمله ایرادهای مورد اشاره منوچهری این است که دوربین‌های مداربسته شهرک محل زندگی و ویلای مهرجویی و محمدی‌فر بررسی نشده و ضبط شده‌اند. در مقابل، معاون دادستان فردیس دلیل بررسی‌نکردن این دوربین‌ها ورود متهمان از روی دیوار، که در نقطه کور قرار داشته، عنوان کرد. اما به گفته منوچهری، در هیچ‌کجای اقرارهای متهمان دیده نمی‌شود که آنان از نقطه کور وارد شده باشند.

دومین ایرادی که مانوش منوچهری به آن پرداخته احتمال وجود چاقوی دوم یا شخص دیگری در قتل است که هیچ‌کدام از این احتمالات مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. 

منوچهری در ادامه به ایراد سوم پرداخته و گفته پنهان‌کردن آلت قتل خونی در زیر خاک در حالی است که دستکش‌های پلاستیکی متهمان به گفته خودشان سوزانده شده اما معلوم نیست چرا آلت قتل را از بین نبرده‌اند.به گفته معاون دادستان، متهمان به دلیل ارزش مادی چاقوها آن را از بین نبرده‌اند، در حالی‌که چاقوها چاقوی معمولی آشپزخانه بوده‌اند.

ایراد چهارم منوچهری این است که اثر انگشت متهمی که عنوان کرده به قصد کدورت به خانه مهرجویی رفته در پرونده موجود نیست.

وکیل خانواده‌های مهرجویی و محمدی فر درباره ایراد پنجم پرونده گفته آنچه توجه مونا مهرجویی، دختر داریوش مهرجویی  را از همان لحظه ورود به قتلگاه پدر و مادرش جلب کرد، لباس بر تن پدر بود که لباسی رسمی بود که جز در مواقعی که مجبور بود بر تن نمی‌کرد، چه رسد به خانه خودش در شامگاه. 

منوچهری افزوده، برای کشف حقایقی در این خصوص از دادسرا تقاضا شده بود که تماس‌های خانواده مهرجویی توسط اینجانبان که شناخت بیشتری به روابط ایشان داشتیم بررسی شود و متاسفانه دو‌ روز بعد بدون این بررسی کیفرخواست صادر شد و در پاسخ به این ایراد اعلام شد که موضوع بررسی شده و «از خطوط تلفن مقتولان مورد خاصی به دست نیامد»

مانوش منوچهری ایراد ششم پرونده را عدم واکنش کارگران مستقر در کانکس‌ مجاور محل زندگی مهرجویی می‌داند که پس از انجام تحقیقات از ایشان اظهار کرده بودند که در ساعت بین ۹ و ۱۰ شب خواب بودند و چیزی متوجه نشده‌‌اند.

ایراد هفتمی که وکیل پرونده به آن اشاره کرده این است که پیام‌های تلگرام واتس‌اپ و اینستاگرام وحیده محمدی‌فر پس از وقوع جنایت پاک شده است.

منوچهری درباره این ایراد به روزنامه اعتماد گفته است: «بنا بر محتویات پرونده، اپلیکشن‌های تلگرام و واتس‌اپ و اینستاگرام خانم محمدی فر، به رغم استفاده از آن تا ساعات پایانی زندگی‌اش و ارسال پیام به‌ مونا‌ یا دوستان دیگرش، بلافاصله پس از وقوع جنایت پاک شده که حتی بخشی از پیام‌های مونا در آستانه ورود به ویلا نیز دریافت نشده است که به رغم کشف گوشی تلفن به همراه آلت قتاله، بررسی‌های کافی جهت بازگرداندن این اپلیکیشن‌ها و ‌بررسی اطلاعات آن ‌انجام نشده یا بر ما پوشیده است. امری که شاید بتواند ما را به انگیزه قاتلان نزدیک کند.»

ایراد هشتم این است که انگیزه‌های منتسب به متهمان یا صحت ندارند یا ربطی به مهرجویی و محمدی‌فر نداشته‌اند.

منوچهری در ادامه به ایراد نهم اشاره می‌کند و می‌گوید تنها یک نفر به عنوان مباشر در قتل عمدی و بقیه به اتهام شروع به قتل به دادرسی جلب شده‌اند، اما نقشه و برنامه‌ریزی دو نفر برای قتل و دعوت از دو نفر دیگر و ایجاد گروهی برای ورود به خانه و تسهیل و کمک به قتل دست‌کم اتهام «معاونت در قتل عمدی» را می‌طلبد و‌ نه شروع به قتل.

وکیل خانواده‌ مهرجویی و محمدی‌فر ایراد دهم را شتابزدگی دادگاه در بررسی پرونده عنوان کرده و گفته است دلیل این شتابزدگی در صدور رای، کم کردن آلام‌ جامعه عنوان شده است. او اظهار امیدواری کرده که دادگاه در صدور رای به این موارد توجه کند.

پس از انتشار خبر قتل‌ فجیع مهرجویی و محمدی‌فر، برخی فعالان و رسانه‌های ایران احتمال «سیاسی بودن» این قتل‌ها  را مطرح کردند.

زهرا رهنورد، از رهبران جنبش سبز که در حصر خانگی به سر می‌برد، در واکنش به کشتن این دو هنرمند نوشته بود: «کاردآجین شدن داریوش و وحیدهٔ هنرمند، یادآور سلاخی داریوش و پروانه فروهر و به مسلخ کشاندن روشنفکرانی چون پوینده و مختاری و شریف و دوانی و خودکشی‌ها و مرگ‌های مشکوک هنرمندان و سایر معترضان است.»

منبع:اعتماد