PEZHVAKEIRAN.COM پدر، مادر و برادر مهسا ژینا امينی ممنوع‌الخروج شدند
 

پدر، مادر و برادر مهسا ژینا امينی ممنوع‌الخروج شدند

ایران اینترنشنال - طبق اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، هنگامی که پدر، مادر و برادر مهسا ژینا امينی برای شرکت در مراسم اهدای جایزه ساخاروف به ژینا، به دعوت اتحادیه اروپا عازم فرانسه بودند، در فرودگاه خمینی به ‌آن‌ها گفته شد ممنوع‌الخروج هستند و گذرنامه‌هایشان ضبط شد.

اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر اعلام کرده بود جایزه ساخاروف را به مهسا ژینا امینی و خیزش «زن، زندگی، آزادی» اهدا می‌کند.

خانواده‌ مهسا ژینا امینی از زمان کشته شدن او در بازداشت گشت ارشاد و آغاز خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، تحت فشارهای سنگین امنیتی قرار گرفته‌اند.

هم‌زمان با اولین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، پدر او صبح روز شنبه ۲۵ شهریور از سوی ماموران امنیتی با هدف ارعاب، به شکل موقت بازداشت و پس از تهدید و تذکر نیروهای امنیتی آزاد شد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی و برخی منابع محلی کُردی، امجد امینی تا مدتی اجازه خروج از خانه خودرا نداشت.

امجد امینی و همسرش، مژگان افتخاری برای برگزاری مراسم سالگرد قتل حکومتی ژینا بر سر مزارش در آرامستان آیچی سقز فراخوان داده بودند.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، امجد امینی پس از انتشار اطلاعیه مراسم سالگرد دخترش چند بار از سوی اداره اطلاعات شهر سقز احضار و ساعت‌ها بازجویی شد.

مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا، ۱۷ شهریور متنی مشترک در اینستاگرام منتشر کرده و گفتند: «مانند هر خانواده داغدیده‌ای در سال‌یاد شهادت فرزند دلبندمان بر مزار آن عزیز سفر‌کرده گرد هم آمده و مراسم سنتی و مذهبی برگزار می‌کنیم.»

این فراخوان در حالی منتشر شد که مدتی پیش از آن، ماموران امنیتی صفا عائلی، دایی مهسا امینی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

پدر مهسا ژینا امینی در پاسخ به این فشارها و تهدیدها برای «تکذیب فراخوان سالگرد و لغو مراسم» تاکید کرد: «به هیچ عنوان این را قبول نکردم و مراسم را برگزار می‌کنیم.»

در آستانه سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، نیروهای امنیتی در اطراف خانه آن‌ها در سقز حضور گسترده‌ای داشتند.

در روز سالگرد، ماموران مسیر‌های منتهی به آرامستان آیچی سقز، محل دفن مهسا ژینا امینی را بستند.

منبع:پژواک ایران