PEZHVAKEIRAN.COM یک زندانی سیاسی دهه ۶۰ و یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ اعدام شدند
 

یک زندانی سیاسی دهه ۶۰ و یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ اعدام شدند

کامران رضایی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۹۸ که اعدام شد
کامران رضایی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۹۸ که اعدام شد
همزمان با شدت گرفتن دوباره اعدام‌ها در ایران، سازمان حقوق بشر ایران خبر داد که گداعلی (هرمز) صابر مطلق، زندانی سیاسی دهه ۶۰، و کامران رضایی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۹۸، اعدام شده‌اند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، آقای صابر مطلق که در زمان اعدام ۶۲ سال داشت در دهه ۱۳۶۰ به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران و قتل یک مقام جمهوری اسلامی در شهریور ۱۳۶۰ بازداشت و پس از مدتی به‌دلیل فقدان مدارک آزاد شده بود.

بر اساس گزارش این سازمان، این زندانی سیاسی پس از آزادی به خارج از ایران رفته و پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۹۹ بار دیگر به اتهام ارتکاب همان قتل بازداشت و «با وجود فقدان مدارک» این بار حکم اعدام برای او صادر شده است.

تاکنون مشخص نشده است، اتهامی که آقای صابر مطلق به دلیل آن اعدام شده، قصاص نفس بوده است یا اعدام برای اتهام‌های دیگری مانند محاربه.

اعدام این زندانی سیاسی سابق در حالی رخ داده که او همواره هرگونه مشارکت یا اطلاع از قتل مسئول جمهوری اسلامی را انکار کرده بود.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، از ابتدای سال ۲۰۲۳ یعنی طی ۱۱ ماه ۷۰۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

این سازمان می‌گوید که طی ماه‌های اخیر اعدام زندانیان در ایران شدت گرفته و تنها از ابتدای شروع جنگ در غزه یعنی از ۱۵ مهرماه سال جاری، ۱۷۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز هفتم آذر در بیانیه‌ای با محکوم کردن اعدام میلاد زهره‌وند، «هشتمین معترض اعدام شده»، و اعدام حمیدرضا آذری، کودک-مجرم ۱۷ ساله، از جمهوری اسلامی خواسته بود که فورا اعمال مجازات اعدام را متوقف کند.
 
اعدام کامران رضایی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۹۸ در شیراز
همزمان با افزایش آمار اعدام در ایران، حکم اعدام یک زندانی سیاسی و معترض آبان ۹۸ به نام کامران رضایی هم روز پنج‌شنبه نهم آذر در زندان مرکزی شیراز (عادل آباد) اجرا شد.
 
کامران رضایی در اعتراضات سراسری ۱۳۹۸ بازداشت و به اتهام «قتل عمد» یک بسیجی به قصاص نفس محکوم شده بود.
پیشتر یک منبع آگاه به سازمان حقوق بشر ایران گفته بود که آقای رضایی در اعتراضات سراسری ۹۸ به اتهام قتل یک بسیجی با ضربات قمه بازداشت شد و هفت ماه را در انفرادی سپری کرد و زیر شکنجه مجبور به اعتراف علیه خود شد.
بر اساس اعلام این منبع، این بازداشت‌شده اعتراضات ۹۸ همواره بر بی‌گناهی خود تأکید داشته و امیدوار بوده است که آزاد شود.
دو روز پیش از اجرای حکم اعدام کامران رضایی، یک زندانی دیگر به اسم هانی شهبازی در زندان سپیدار اهواز اعدام شد.
خبرگزاری تسنیم همان روز بدون اشاره به نام این زندانی، اتهام او را «محاربه» در پی قتل عمد یک مأمور نیروی انتظامی و یک نیروی عضو بسیج در شادگان در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۹۸ اعلام کرده بود.
در روزهای اخیر برخی منابع غیر رسمی خبر داده بودند که آقای شهبازی در زمان بازداشت با تیراندازی نیروهای حکومتی مجروح شده و در چهار سال گذشته در حبس بوده است. این در حالی است که پیشتر برخی منابع نام او را به‌عنوان یکی از کشته‌شدگان آبان ۹۸ اعلام کرده بودند.
به گفته محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، آمار اعدام‌ها در ایران به سه نفر در روز رسیده است.

او عدم واکنش جامعه‌ جهانی به اعدام‌ها را «چراغ سبزی برای اعدام‌های بیشتر از سوی جمهوری اسلامی» می‌داند و تأکید می‌کند: «وضعیت بحرانی حقوق‌ بشر و به‌ویژه اعدام در ایران نباید قربانی ملاحظات سیاسی و منطقه‌ای شود.»

منبع:رادیو فردا