PEZHVAKEIRAN.COM حکم سازندگان فیلم «برادران لیلا» در دادگاه تجدید نظر تایید شد
 

حکم سازندگان فیلم «برادران لیلا» در دادگاه تجدید نظر تایید شد

 

سعید روستایی - نفر دوم از سمت چپ در ارتباط با ساخت فیلم «برادران لیلا» به شش ماه حبس محکوم شده است

بابک پاک‌نیا، وکیل، روز شنبه از تایید حکم سعید روستایی و جواد نوروز بیگی در ارتباط با ساخت فیلم «برادران لیالا»، برنده جایزه منتقدان فیلم کن، خبر داده است.

رسانه‌های خبری در ایران روز ۲۳ مرداد گزارش دادند که سعید روستایی به اتهام ساخت فیلم «برادران لیلا» و پخش آن در جشنواره فیلم کن به شش ماه حبس محکوم شده است. گفته شد که این حکم در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران صادر شده و «یک بیستم آن قابل اجراست و مابقی به مدت پنج سال تعلیق شده است.»

سعید روستایی همچنین به ۵ سال محرومیت از ملاقات با اهالی سینما و آموزش اجباری در شعبه قم دانشکده صداوسیما محکوم شده بود.

جواد نوروزبیگی – تهیه کننده فیلم - هم همچون به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری و تعلیقی محکوم شد.

بابک پاک‌نیا روز شنبه در شبکه «اکس» نوشت: «علی رغم تقدیم لایحه مستدل، شعبه سی و ششم دادگاه تجدیدنظر، حکم بدوی را در خصوص آقايان سعید روستایی و جواد نوروز بیگی در رابطه با ساخت فیلم برادران لیلا تایید نمود؛ صرفا حضور در دوره آموزشی در قم و عدم معاشرت با هنرمندان از دادنامه بدوی حذف شد.»

او اضافه کرد که «با توجه به نقض اصل قانونی بودن جرم و‌مجازات در این پرونده، درخواست تجویز اعاده دادرسی تقدیم دیوان عالی کشور خواهد شد.»

حضور فیلم و دست‌اندرکاران «برادران لیلا» در جشنواره فیلم کن واکنش‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دنبال داشت.

وزیر ارشاد اسلامی ایران خرداد ماه گذشته اعلام کرد که این فیلم بدون دریافت مجوز اکران، به کن رفته و «عوامل آن به دلیل عدم رعایت قانون مشمول ضوابط تنبیهی می‌شوند.»

«برادران لیلا» تابستان سال قبل برای حدود دو ماه توسط کمپانی «وایلد بانچ» در فرانسه اکران شد و پاییز گذشته هم در بلژیک، امارات و پرتغال به روی پرده رفت و در نهایت بیش از ۷۵۰ هزار دلار فروش جهانی داشت.

ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی و سعید پورصمیمی از جمله بازیگران آخرین ساخته سعید روستایی هستند.

جایزه ویژه فدراسیون بین‌المللی منتقدان در جشنواره فیلم کن (فیپرشی) خرداد ماه سال گذشته به سعید روستایی تعلق گرفت که آن را به مردم آبادان تقدیم کرد.

ساختمان متروپل آبادان در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ فرو ریخت که ۴۳ نفر جان خود را در آن از دست دادند و ۳۸ نفر نیز زخمی شدند.

در روزهایی که سعید روستایی جایزه‌اش را به مردم آبادن تقدیم کرد ساکنان این شهر با برپایی تظاهرات خیابانی، ضمن عزاداری برای کشته‌شدگان، علیه حکومت جمهوری اسلامی شعارهایی سردادند.

جشنواره کن بعد از صدور حکم اولیه سعید روستایی «نقض جدی آزادی بیان» در ایران را محکوم کرد.

جشنواره کن نوشت که حکم سعید روستایی «بار دیگر نقض جدی آزادی بیان برای هنرمندان، فیلمسازان، تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران بخش فنی در ایران را نشان می‌دهد.»

کانون کارگردانان سینمای ایران هم حکم سعید روستایی را «عجیبترین حکم قضائی در تاریخ سینمای ایران» خوانده است.

در بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران بعد از صدور حکم اولیه آمده بود: «فیلمی با مجوز ساخته شده و به فستیوال معتبر جهانی کن رفته، فستیوالی که سالهاست سینمای خصوصی و دولتی ایران در آن شرکت می کنند. فیلم از این جشنواره جایزه معتبری گرفته و پخش کننده خارجی فیلم را منتشر کرده و مردم هم در ایران این فیلم را دیدند و علیرغم نظرات متفاوت ارتباط بسیار خوبی با آن برقرار کردند. صدور چنین حکم عجیبی تلاش بیهوده در جهت تحقیر این سینماگر جوان و خوشفکر سینمای ایران است».

کانون کارگردانان سینمای ایران از مدیریت سینمای ایران خواسته بود «در این لحظه حساس کنار سعید روستایی بایستد و مانع اجرای چنین حکمی شود تا بیش از این فضای یأس و ناامیدی در سینمای ایران ایجاد نشود».

در ماه‌های اخیر فشارهای فزاینده بر اهالی فرهنگ و هنر ایران، شدت بیشتری پیدا کرده و برخی از دست اندرکاران سینما و تلویزیون از سوی قوه قضائیه به محرومیت های اجتماعی محکوم شده‌اند.

منبع:پژواک ایران