PEZHVAKEIRAN.COM سونیا شریفی، نوجوان اهل آبدانان، بار دیگر بازداشت و شکنجه شد
 

سونیا شریفی، نوجوان اهل آبدانان، بار دیگر بازداشت و شکنجه شد

سونیا شریفی، نوجوان ۱۷ ساله اهل آبدانان در استان ایلام که در جریان خیزش سراسری بازداشت شده بود، بار دیگر دستگیر، شکنجه و بازجویی شد.
به گزارش ایندیپندنت فارسی، این نوجوان معترض، شامگاه پنجشنبه ۱۹مرداد، تصویری از پیشانی شکسته‌اش را در اینستاگرام منتشر کرد و ضمن تایید خبر بازداشت دوباره خود، خطاب به نهادها و ماموران امنیتی نوشت: «چهار بار اخطاریه فرستادید، دو بار گرفتید، بردید، زدید، صدایم درنیامد. می‌خواهید بکشید، بیایید بکشید.»
سونیا شریفی در ادامه نیز افشا کرد که ماموران امنیتی او را پس از اینکه از خانه بیرون رفته است، با یک خودرو سمند ربوده‌اند. پیش از آن نیز، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داده بود که ماموران امنیتی، روز چهارشنبه ۱۸ خرداد، سونیا شریفی را بازداشت کردند و دو ساعت پس از بازداشت، او را درحالی‌که تهدید، بازجویی و شکنجه شده بود، در یکی از خیابان‌های آبدانان رها کردند.
به گزارش هه‌نگاو، این نوجوان اهل آبدانان در جریان دستگیری و شکنجه از چند ناحیه زخمی شده بود که بستگانش بلافاصله او را مداوا کرده‌ا‌ند. سونیا شریفی که طی ماه‌های اخیر با انتشار پست‌هایی در حساب‌ کاربری خود فعالیت‌های اعتراض‌آمیز علیه حکومت را ادامه داده است، پس از مرگ مشکوک منصوره سگوند، دختر ۱۸ ساله اهل آبدانان، تهدیدهای امنیتی علیه خود را افشا کرد و در اینستاگرامش نوشت نه قصد خودکشی دارد و نه مشکل قلبی.
این نوجوان معترض، ۲۸ آبان گذشته، در جریان اعتراض‌های مردمی خیزش سراسری بازداشت شد. پس از بازداشت سونیا شریفی، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در گزارشی اعلام کرد که نیروهای امنیتی هنگام بازداشت این دختر نوجوان در خانه مادربزرگش، او را به‌شدت مورد ضرب‌و‌شتم قرار داده‌اند.
 
پس از آن نیز شبکه حقوق بشر کردستان خبر داد بازجویان امنیتی سونیا شریفی را «‌به اعترافات اجباری در خصوص ساخت کوکتل‌ مولوتوف و شعارنویسی مجبور کرده‌اند». در این گزارش آمده بود که قوه قضاییه این نوجوان را در کیفرخواست، به «محاربه» متهم کرده است.
در واکنش به اعلام این خبر که بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت، روابط عمومی دادگستری استان ایلام با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب صدور کیفرخواست، سونیا شریفی را به «لیدری اغتشاشات و آشوب» در شهرستان آبدانان متهم کرد.
سونیا شریفی، روز ۲۴ آذر، پس از قریب به یک ماه بازداشت در میان استقبال باشکوه مردم آبدانان با قید وثیقه از زندان آزاد شد. محمود فرهمند، نماینده مجلس نروژ و کاتیا لیکرت، نماینده پارلمان فدرال آلمان، کفالت سیاسی سونیا شریفی را بر عهده گرفته بودند.

منبع:پژواک ایران