PEZHVAKEIRAN.COM فعالان صنفی در ایران؛ احضار، تعیین زمان محاکمه، ابلاغ حکم دادگاه
 

فعالان صنفی در ایران؛ احضار، تعیین زمان محاکمه، ابلاغ حکم دادگاه

فشار بر فعالان و کنشگران صنفی در ایران کماکان ادامه دارد. چند تن از فعالان صنفی معلمان و کارگران در روزهای اخیر با احکام دادگاه، تعیین زمان محاکمه و احضار به هیات تخلفات اداری مواجه شده‌اند.
چهار سال حبس
به گزارش ایران وایر، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی «ریحانه انصاری‌نژاد»، کارگر بازنشسته و فعال کارگری را به ۴ سال زندان محکوم کرد. بر اساس این حکم، خانم انصاری‌نژاد به ۴ سال حبس تعزیری و به عنوان مجازات تکمیلی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور محکوم شده است.
تعیین زمان دادگاه
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «پیمان فرهنگیان» شاعر و فعال کارگری تعیین شد. بر اساس ابلاغیه‌ای که روز چهارشنبه چهارم مردادماه ۱۴۰۲ از سوی شعبه ١٠٢ دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه صادر و به پیمان فرهنگیان ابلاغ شده، این  فعال کارگری باید در تاریخ ۱٢ مردادماه ١۴٠٢در دادگاه حاضر شود.  مطابق این ابلاغیه، اتهام طرح شده علیه این فعال کارگری «تبلیغ علیه نظام» است. بر اساس دادنامه‌ای که روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲، از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه به ریاست «قاضی محمدحسین محسنی» صادر و به تازگی به او ابلاغ شده، پرونده آقای فرهنگیان به دلیل عدم صلاحیت شعبه مذکور در رسیدگی به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به دادگاه انقلاب ارسال شده است.
پیش‌تر قرار مجرمیت این فعال کارگری از سوی «اسکندر شریف‌پور»، بازپرس شعبه دوم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان آستانه اشرفیه برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» صادر شده بود. پیمان فرهنگیان شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر در استان گیلان است که پیش از این به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. وی نهایتاً آذرماه سال ١۴٠١ به صورت مشروط از زندان لاهیجان آزاد شد.
احضار به هیات رسیدگی تخلفات اداری
در ادامه موج فشار و سرکوب معلمان، «ابوالفضل خوران» از فعالان صنفی معلمان استان مرکزی به هیات رسیدگی به تخلفات اداری احضار شده است. ابوالفضل خوران در بهمن ماه ۱۳۹۸ هم توسط هیئت تخلفات اداری استان مرکزی محکوم به ۶ ماه کسر حقوق شده بود. او در آبان‌ماه ۱۴۰۰ هم با پرونده‌سازی‌ و اتهامات واهی چون «اخلال در نظم عمومی»، «تبلیغ علیه نظام» مواجه بوده است.
تعطیلی یک مدرسه دخترانه به دلیل «حمایت از اعتراضات مردمی»
«سپیده صفاریان» موسس پیش‌دبستانی و دبستان غیردولتی آرتینا در صفحه اینستاگرام خود از لغو مجوز این مدرسه خبر داده است. بر اساس اعلام خانم صفاریان، علت لغو مجوز این مدرسه انتشار مطالبی در صفحه اینستاگرام در حمایت از اعتراضات ایران بوده است.
صفحه اینستاگرام این مدرسه حکمی از سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش منتشر کرده است که، در آن آمده: «رای شورای نظارت استان مبنی بر لغو مجوز تاسیس و تعطیلی دایم این مدرسه تایید و قطعی و لازم الاجرا می‌باشد.»
فشارها بر مدیر و کارکنان این دبستان از طرف حراست کل آموزش و پرورش استان کردستان  از مهرماه سال۱۴۰۱ به دلیل انتشار استوری و پست اینستاگرامی در صفحه رسمی این مدرسه افزایش پیدا کرده بود. به دنبال انتشار این پست‌ها، مدیر این مدرسه به دفتر حراست اداره کل احضار شده بود.
احضار مجدد میکائیل صدیقی به اداره اطلاعات مریوان
«میکائیل صدیقی» دبیر کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی ایران و رئیس کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی کردستان برای چندمین بار در ماه‌های اخیر از سوی اداره اطلاعات احضار شده است. از دلایل احضار این فعال کارگری و اتهامات انتسابی علیه او اطلاعی در دسترس نیست. میکائیل صدیقی پیش از این هم، بدلیل فعالیت‌های خود، سابقه احضار به نهادهای امنیتی را داشته است.
انجمن‌های حامی حقوق کودکان: سروناز احمدی را آزاد کنید
انجمن‌های حامی حقوق کودکان با انتشار بیانیه‌ مشترکی، خواهان آزادی «سروناز احمدی»، زندانی سیاسی و فعال حقوق کودکان شدند. در این بیانیه که با عنوان «سروناز احمدی را به کودکان بازگردانید» منتشر شده، آمده است: «این فعال حقوق کودک با فعالیت‌های بی‌دریغ خود "برای دفاع و مراقبت از کودکان کار و مهاجر و خانواده‌های آنها" شناخته می‌شود.»
وخامت حال آرش جوهری در زندان اوین
بر اساس اخبار منتشر شده در روزهای اخیر حال جسمی «آرش جوهری»، فعال کارگری زندانی رو به وخامت گذاشته است. اما مسئولان زندان، هیچ‌ اقدامی در راستای درمان یا موافقت با مرخصی درمانی او انجام نداده‌اند.
آرش جوهری نزدیک دو سال و ده ماه از حکم زندان خود را سپری کرده است. به‌صورت قانونی، امکان آزادی مشروط این فعال کارگری به دلیل گذراندن یک سوم مدت حبس وجود دارد. اما مسئولان قضایی به دلایل نامعلوم با آزادی مشروط او، مخالفت کرده‌اند.
آقای جوهری روز پانزدهم مهرماه ۱۳۹۹ توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت و سپس به بازداشتگاه بند دو الف زندان اوین منتقل شد. این فعال کارگری دی‌ماه ۱۳۹۹و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی ایمان افشاری محاکمه شده است.

منبع:پژواک ایران