PEZHVAKEIRAN.COM هیمن مصطفایی زندانی سیاسی در زندان سنندج «اعدام شد»
 

هیمن مصطفایی زندانی سیاسی در زندان سنندج «اعدام شد»

تصاویری که از هیمن مصطفایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
تصاویری که از هیمن مصطفایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
گزارش‌ها حاکی از اعدام هیمن مصطفایی زندانی سیاسی کُرد در صبح روز چهارشنبه ۳۱ خرداد در زندان مرکزی سنندج است.
هنوز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده است.
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو و اتحادیه آزاد کارگران ایران در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی از اعدام آقای مصطفایی خبر داده‌اند.
 
همچنین بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، شامگاه سه‌شنبه تجمعی مقابل زندان سنندج برای جلوگیری از اعدام این زندانی سیاسی ۳۴ ساله برگزار شده بود که تا بامداد چهارشنبه ادامه داشت.
اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشته: «مردم سنندج و جمعیت زیادی که از مریوان به سنندج رفته بودند در مقابل زندان مرکزی سنندج تجمع کرده و تا آخرین لحظه تمام تلاش خود را کردند که هیمن مصطفایی را از اعدام نجات دهند. اما باز عاملان مرگ کار خود را کرده و زندگی انسان دیگری را گرفتند.»
 
بر اساس گزارش‌ها، هیمن مصطفایی پس از «مدت‌ها شکنجه‌» برای گرفتن اعتراف اجباری، به کشتن یک عضو سپاه در سال ۹۱ متهم و به اعدام محکوم شد.
جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر روند اعدام شهروندان زندانی را شدت داده است.
بسیاری از اعدام‌های صورت گرفته در ماه‌های اخیر به اتهام کشتن نیروهای امنیتی بوده؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی هیچ پرونده‌ای برای بررسی معترضان کشته‌شده به دست نیروهای امنیتی باز نکرده است.
فولکر تورک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز ۲۹ خرداد نسبت به افزایش اعدام‌ها ابراز نگرانی کرد و در افتتاحیه نشست جدید شورای حقوق بشر گفت: «من نگران افزایش گسترده اعدام‌ها و همچنین ادامه تبعیض علیه زنان و دختران در ایران هستم.»
سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند، در شش ماه گذشته ( از اول ژانویه ۲۰۲۳) صدها نفر در ایران اعدام شده‌اند که تعداد آنها بسته به منابع، بین ۲۹۰ تا بیش از ۳۱۰ نفر است، آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۷۵ درصد افزایش داشته است.
سازمان عفو بین‌الملل هم روز ۱۲ خرداد اعلام کرد که شمار اعدام‌های مرتبط با جرائم مواد مخدر در ایران طی سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۲۲ سه برابر شده است و این آمار را «شرم‌آور» خواند.

منبع:رادیو فردا