«استاد صلح» ایرانی کالج اوبرلین

keyhan25.jpg تحقیقات دیجیتال فاکس‌نیوز می‌تواند برای نخستین بار مشخص کند که محمدجعفر محلاتی، استاد معارف اسلامی کالج هنرهای آزاد اوهایو، در سال ۱۹۸۸ به سازمان ملل اعلام کرده است: «تصویب قطعنامه ۱۸۱ (II) توسط مجمع عمومی‌در سال ۱۹۴۷ در مورد تقسیم سرزمین فلسطین و تأسیس نهاد صهیونیستی خود ناقض مقررات منشور ملل متحد و قواعد حقوق بین‌الملل بوده است.» نامه‌ها و سخنرانی‌های محلاتی که توسط فاکس نیوز بررسی شده‌اند، در دهه ۱۹۸۰ به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند. این در حالیست که وی از ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ به عنوان نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل خدمت می‌کرد. محلاتی بر اساس قوانین حقوق بشری و کارشناسان متخصص در زمینه‌ی یهودستیزی، حق موجودیت اسرائیل را به عنوان یک کشور انکار می‌کند.

محلاتی در سال ۱۹۸۹ در سازمان ملل از اولین انتفاضه‌ی فلسطین- مجموعه‌ای از اعتراضات و شورش‌های خشن علیه اسرائیل و دولت یهود- به عنوان «قیام قهرمانانه‌ی فلسطینی‌ها» دفاع می‌کرد.

doroo.jpgمحمدجعفر محلاتی در ایران با عبا و عمامه ایدئولوژی رژیم جمهوری اسلامی را تدریس و تبلیغ می‌کند و در آمریکا با کت و شلوار ظاهر می‌شود!

***

محلاتی در سال ۱۹۸۹ در سازمان ملل گفت: فلسطینیان با توجه به «مبارزه مقدس علیه ظلم و صهیونیسم» برای عرب‌ها و مسلمانان در سرتاسر جهان الگو هستند.

به نظر می‌رسد که این استاد دانشگاه در سخنرانی‌های خود کل اسرائیل را به عنوان سرزمین فلسطین معرفی می‌کند: «فلسطین یک سرزمین اسلامی است، یک میراث اسلامی است، و به عنوان یک هویت اسلامی باقی خواهد ماند. سرزمین فلسطین سکوی معراج حضرت محمد است؛ اهمیت آن در این است که اولین قبله‌ی مسلمان‌هاست و به سوی آن نماز می‌خواندند.»

محلاتی در همان سال در سازمان ملل اعلام کرد: «اشغال آن توسط غاصبان صهیونیست تجاوزی علیه همه مسلمانان جهان است و بنابراین آزادی آن یک تعهد بزرگ مذهبی است.»

محمدجعفر محلاتی بعدها در نامه‌ای به تاریخ اکتبر ۲۰۲۰ که توسط فاکس نیوز به دست آمده، ادعا کرده: «[من] زندگی خود را وقف تحقیق، آموزش و نوشتن درباره صلح و دوستی کرده‌ام!» اما اسناد سازمان ملل متحد سفیری را نشان می‌دهد که از مخالفان جمهوری اسلامی و همچنین دولت یهود و اسرائیل به شدت انتقاد کرده و از برخورد جمهوری اسلامی با جامعه صلح‌طلب بهائی و آزار و اذیت آنان دفاع می‌کند.

رژیم ایران شماری از اعضای جامعه بهائی را صرفاً به خاطر عمل به ایمان خود اعدام کرده است و ایالات متحده و سازمان ملل متحد هر دو اسناد اعدام و آزار و اذیت شدید بهائیان توسط رژیم آخوندی تهران را در اختیار دارند.

به استناد مدارک سازمان ملل، محلاتی در سال ۱۹۸۳ در ارتباط با سرکوب ایرانیان بهائی اعلام کرده: «این مسئله نه مذهبی، بلکه سیاسی بود؛ جامعه بهائی تحت پوشش دین فعالیت‌های غیراخلاقی انجام می‌داد.»

الی کوهانیم معاون ویژه سابق وزارت امور خارجه ایالات متحده برای نظارت و مبارزه با یهودستیزی، به فاکس نیوز گفت: «رژیم ایران درگیر چیزیست که من «یهودستیزی افراطی» می‌نامم و سفیر سابق ایران در سازمان ملل نیز از این قاعده مستثنی نیست. اینکه کالج اوبرلین چنین شخصی را استخدام می‌کند، چه برسد به اینکه او را عضو هیئت علمی‌ نیز کند، لکه ننگی برای موسسه‌ای است که هدف آن آموزش جوانان آمریکایی است.»

کوهانیم که به دلیل یهودستیزی گسترده مورد حمایت رژیم ایران، در کودکی از جمهوری اسلامی فرار کرده، افزود «محلاتی در بیانیه‌های ۱۹۸۹ در سازمان ملل تروریسم و آنچه را «شهادت» می‌نامد ستایش می‌کند و حق یهودیان برای زندگی در بخشی از سرزمین باستانی‌شان را نادیده گرفته و سلب می‌کند. او اسرائیل را «سرزمینی اسلامی» خوانده و سعی در تحریف تاریخ دارد، در حالی که خوب می‌داند یهودیت هزاران سال قبل از ظهور اسلام وجود داشته و اسرائیل زادگاه یهودیان است. این آدم به هیچ عنوان «استاد صلح» نیست. او در حقیقت استاد پروپاگاندای جمهوری اسلامی است و کالج اوبرلین وظیفه دارد تحقیقی کامل در مورد بیانات یهودستیزانه‌ی محلاتی و آگاهی وی از کشتار سال ۱۹۸۸ [۱۳۶۷] در ایران انجام دهد.»

محمدجعفر محلاتی همچنین در مورد اطلاع در مورد اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸ با پرسش‌های منتقدان مواجه شده است. وی هرگونه اطلاع یا مسئولیتی در قبال این قتل‌ها را انکار کرده است.

کوهانیم معتقد است: «محلاتی هنوز بابت نقش خود در سرپوش گذاشتن بر قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸ در ایران، که در آن ۵هزار تا ۱۰هزار ایرانی توسط رژیم کشته شدند، حساب پس نداده است.»

مریم معمارصادقی یکی از مدافعان دموکراسی در ایران و بنیانگذار «توانا، مؤسسه آموزش الکترونیک جامعه مدنی ایران» به فاکس نیوز گفت: «کالج اوبرلین به عنوان یک نهاد برجسته‌ی آمریکایی با هدف آموزش مترقی و پیشرو مشهور است. اما از داشتن یک به اصطلاح «استاد صلح» در میان هیئت علمی‌ که اسرائیلی‌ها را «وحشی» می‌نامد و اقدامات تروریستی گروه‌های مسلح فلسطین را توجیه می‌کند، چه ترقی و پیشرفتی نصیب این کالج می‌شود؟!» وی افزود: «محلاتی زمانی این سخنان را بیان داشت که در دهه ۱۹۸۰ نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل بود،؛ وقتی که رژیم از فلسطینیان به عنوان نیروهای نیابتی علیه دولت اسرائیل حمایت مالی و همچنین هزاران زندانی سیاسی را در ایران قتل عام می‌کرد. مردم ایران در راه اعتراض به حمایت مالی جمهوری اسلامی از گروه‌های تروریستی در خاورمیانه جان خود را به خطر می‌اندازند. اما آقای محلاتی از این شرّ دفاع می‌کند. چرا با دادن پست دانشگاهی به او در ایالات متحده، به این اعمال وجهه‌ی قانونی بخشیده شده است؟»

وقتی از محلاتی در مورد این انتقادات از اظهاراتش سوال شد، وی پاسخ داد: «سلام! من برای بهار ۲۰۲۱ در مرخصی هستم. هر زمان که بتوانم پاسخ می‌دهم.»

محمدجواد محلاتی همچنین در نامه‌ای مورخ اکتبر ۲۰۲۰ که نسخه‌ای از آن به دست فاکس نیوز رسیده، نوشته است: «اینجانب بطور قاطع هرگونه آگاهی و مسئولیت در مورد اعدام‌های جمعی در ایران در طی دوران خدمتم در سازمان ملل متحد را رد می‌کنم. من تمام طول تابستان سال ۱۹۸۸ را در نیویورک گذراندم و بر صلح بین ایران و عراق متمرکز بودم و هیچگونه اطلاعاتی در زمینه اعدام‌ها دریافت نکردم. حتی یک پیام از تهران به سفارت ایران در سازمان ملل متحد نرسید که دیپلمات‌های ایرانی را از این حوادث مطلع کند.»

سخنگوی کالج اوبرلین، اسکات وارگو، به فاکس نیوز گفت: «پروفسور محلاتی یک استاد رسمی ‌هیئت علمی ‌است و از سال ۲۰۰۷ در اوبرلین تدریس کرده. امروز نامه‌ای دریافت کردیم که در مورد اظهارات متعلق به بیش از ۳۰ سال پیش وی در ملاقات با نمایندگان سازمان ملل متحد اظهار نگرانی شده است. ما برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر با پروفسور محلاتی در تماس هستیم.»

در یک نامه رسمی ‌و عمومی‌ در همان ماه اکتبر ۲۰۲۰ از جانب جمعی از ایرانیان، که اعضای خانواده بسیاری از آنها در زندان‌های مخوف جمهوری اسلامی به قتل رسیده‌اند، از اوبرلین خواسته شد که تحقیقات درباره نقش محلاتی در دفاع از حاکمان دینی جمهوری اسلامی را آغاز کند.

اسکات وارگو در پاسخ به این پرسش که آیا کالج اوبرلین واقعاً از محلاتی اطلاعاتی به دست آورده است یا نه، اظهار داشت: «این کالج چیزی برای افزودن به بیانیه قبلی خود ندارد.»

کوری بارنز که در سال ۱۹۹۸ از کالج اوبرلین فارغ‌التحصیل شده و حالا رئیس دپارتمان ادیان آن است، به فاکس نیوز گفت: «از ایمیل شما متشکرم. من شما را به دو پاسخ پروفسور محلاتی نسبت به این ادعاها ارجاع می‌دهم و چیزی برای افزودن به پاسخ ایشان ندارم.»

فاکس نیوز همچنین پرسش‌نامه‌های مطبوعاتی را نیز به انجمن فارغ‌التحصیلان اوبرلین ارسال کرد.

لادن بازرگان یک بانوی ایرانی- آمریکایی که برادر ۲۹ساله‌اش، بیژن بازرگان، به دلیل امتناع از پاسخ به پرسش‌هایی در مورد عقایدش در زمینه اسلام و سیاست در قتل عام سال ۱۹۸۸ به دست رژیم کشته شد، به فاکس نیوز گفت: «محلاتی از دوره مسئولیت خود در مقام سفیر دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد برای دروغگویی، تحریف حقیقت و انکار جنایات جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد.» وی افزود: «آنچه خانواده‌های قربانیان را بیش از هرچیز ناراحت می‌کند، این است که وی در زمینه آموزش عالی فعال است و وانمود می‌کند که یک صلح‌پژوه است! مردی که برای یک رژیم وحشی اسلامی کار کرده و به عنوان یک دیپلمات به آن کمک می‌کرده تا جنایات خود را لاپوشانی کند و به دنیا دروغ بگوید، اکنون آموزش اخلاق می‌دهد! تحمل این حجم از ریا دشوار و به راستی غیرقابل قبول است.»

لادن بازرگان خطاب به محلاتی گفت: «با ما، خانواده‌های قربانیان روبرو شوید و در گفتگویی شرکت کنید تا بتوانیم در مورد نقش شما در این جنایات سوال کنیم.» لادن بازرگان همچنین پرسید: «اگر او چیزی برای پنهان کردن ندارد، چرا برای شرکت در چنین گفتگویی موافقت نمی‌کند؟»

مرجان کِیپور گرینبلت، ایرانی تبعیدی در آمریکا که بنیانگذار و مدیر موسسه «اتحاد برای حقوق اقلیت‌ها»ست، به فاکس نیوز گفت: «نه تنها گفته می‌شود که محلاتی در سرپوش گذاشتن بر آن قتل عام ‌خونین نقش داشته، بلکه آشکارا نتوانسته است همواره و بدون قید و شرط نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کند. امتناع او از محکومیت ظلم در حق سایر انسان‌ها صلاحیت داشتن هرگونه سمت آکادمیک، به ویژه استادی اخلاق و دین، را از او سلب می‌کند.»

خاخام آبراهام کوپر، معاون «مرکز سایمون ویزنتال» در لس‌آنجلس، یک گروه حقوق بشری که بر یهودستیزی نظارت می‌کند، به فاکس نیوز گفت: «محلاتی روزهای اتحاد جماهیر شوروی را به یاد می‌آورد؛ همان دورانی که مفاهیم بارِ تسلیحاتی یافتند تا به اهداف رژیم خدمت کنند. به کار گرفتن فردی که از قتل شهروندان ایرانی دفاع و از «آزادی فلسطین» از «رژیم صهیونیستی» حمایت کرده به عنوان استاد «صلح» بی‌تردید انحراف از مسئولیت‌های بنیادین آکادمیک است. دانشجویان می‌بایست از آدمی آموزش ببینند که به صراحت نقض وحشتناک حقوق بشر توسط رژیم خود را انکار کرده و از جنبشی که قصد نابودی دولت یهود را داشته حمایت کرده است.»

کوپر ادامه داد: «دانشجویان باید از کالج اوبرلین شکایت کنند و شهریه خود را پس بگیرند. یک پرسش دیگر نیز وجود دارد: چگونه این آدم مجاز شده است در ایالات متحده اقامت کند؟!»

*منبع: فاکس نیوز
*نویسنده: بنیامین وینتال در مورد حقوق بشر در خاورمیانه گزارش می‌دهد و عضو «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) است. وی را می‌ توانید در توئیتر BenWeinthal@ دنبال کنید.
*ترجمه و تنظیم: بنیامین وینتال

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب  در سایت پژواک ایران