PEZHVAKEIRAN.COM همسر عماد شرقی، زندانی ایرانی-آمریکایی: اول تبرئه کردند، بعد غیابی ۱۰ سال زندان دادند
 

همسر عماد شرقی، زندانی ایرانی-آمریکایی: اول تبرئه کردند، بعد غیابی ۱۰ سال زندان دادند

 همسر عماد شرقی،‌ زندانی ایرانی-آمریکایی که با اتهام «جاسوسی» به ۱۰ سال زندان محکوم شده، گفت محکومیت همسرش برخلاف دستور اولیه دادگاه انقلاب مبنی بر تبرئه، رخ داده است.
بهاره عمیدی شرقی،‌ همسر این زندانی دوتابعیتی،‌ در گفت‌وگویی با نیویورک‌تایمز که پنجشنبه ۳۰ بهمن‌ماه منتشر شده اشاره کرد عماد شرقی پس از آن‌که حین گریز از کشور به دلیل محکومیتش بازداشت شد و مدتی اطلاعی از وضعیت او در دست نبود، نهایتا روز شنبه توانست تماس تلفنی کوتاهی با خانواده‌اش داشته باشد.
تلاش شرقی برای خروج از طریق مرزهای زمینی کشور پس از آن صورت گرفت که او به صورت غیابی به ۱۰ سال زندان به اتهام «جاسوسی»‌ محکوم شد. 
این حکم از سوی قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر شد که پیشتر آمریکا نام او را به دلیل برگزاری «دادگاه‌های نمایشی» در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود.
شرقی نخستین بار در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ بازداشت شد. همسرش می‌گوید مشکل او با دستگاه‌های امنیتی ایران حدود یک سال پس از رفتن او و عماد شرقی به تهران آغاز شد. 
در آن زمان، شرقی به عنوان معاون بین‌الملل شرکت «سراوا»  فعالیت می‌کرد. سراوا یک هلدینگ سرمایه‌گذاری ایرانی با ۳۰ شرکت و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی است. سراوا دارنده برندهای مشهوری چون «دیجی‌کالا» و «علی‌بابا» است.
 
بازجویی و تهدید
بهاره عمیدی اشاره کرد که نیروهای امنیتی در آن سال به خانه آن‌ها یورش برده، گذرنامه‌ها، وسایل الکترونیکی و آلبوم‌های خانوادگی را توقیف و همسرش را دستگیر کردند. 
او به مدت هشت ماه در بند «دو-الف» زندان اوین، تحت کنترل سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، بازداشت بود و در مورد روابط تجاری و رفت و آمدهایش مورد بازجویی قرار گرفت.
بهاره عمیدی همچنین گفت که خودش نیز مورد بازجویی قرار گرفت و مکررا تهدید شد که اگر موضوع را با مقام‌های آمریکا یا رسانه‌ها در میان بگذارد با انتقام مواجه می‌شود.
 
دادگاه غیابی و حکم زندان
نهایتا پس از هشت ماه زندان، شرقی در دی‌ماه همان سال ۱۳۹۷ با وثیقه آزاد شد. 
بر اساس نسخه‌ای از دستور دادگاه انقلاب که وکیل شرقی در اختیار نیویورک‌تایمز قرار داده، او در آذر سال ۱۳۹۸ از کلیه اتهامات مربوط به جاسوسی و امنیت ملی تبرئه شد.
همسرش می‌گوید در آن زمان آن‌ها تصور کردند که سکوتشان نتیجه داده و مساله به پایان رسیده و آن‌ها می‌توانند ایران را ترک کنند،‌ اما اضافه کرد که موضوع به این سادگی نبود.
عمیدی گفت دو مساله موجب نگرانی آن‌ها شد،‌ یکی انتشار اخبار دروغ در رسانه‌های ایران درباره دستگیری آن‌ها و همچنین خودداری مقام‌های حکومت از پس دادن گذرنامه عماد شرقی بدون ارائه توضیح. 
به گفته عمیدی،‌ همسرش سال گذشته به دادگاه انقلاب احضار و مطلع شد که به صورت غیابی محاکمه و به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.
 
فرار پس از محکومیت
پس از آن بود که به گفته همسرش، عماد شرقی تصمیم به فرار از کشور از مرزهای کردستان گرفت. اما پس از آن که او اقدام به این کار کرد و برای مدتی تماسش با همسرش قطع شد و آن‌ها در بی‌خبری به سر بردند، مقام‌های ایران هم تا یک ماه هیچ اطلاعاتی درباره موقعیت و وضعیت عماد شرقی به خانواده‌اش نمی‌دادند.
نهایتا در ۲۸ دی‌ماه رسانه‌های منتسب به سپاه پاسداران گزارش دادند که او در ایستگاه بازرسی استان آذربایجان غربی بازداشت شد.
همسرش می‌گوید: «این ویران‌کننده بود که همه ما از طریق اخبار متوجه شدیم و در تلاش برای به دست آوردن اطلاعات با یکدیگر تماس می‌گرفتیم.»
او می‌گوید احتمالا همسرش در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد.

منبع:ایران اینترنشنال