اعدام ۹ زندانی در زندان رجایی شهر کرج

هشت مرد و یک زن زندانی چهارشنبه ۲۹ بهمن در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. هویت مردان اعدام شده اعلام نشده اما زن اعدامی زهرا اسماعیلی نام داشت که به اتهام قتل شوهرش به قصاص محکوم شده بود.

به گزارش دویچه وله، سحرگاه چهارشنبه ۲۹ بهمن شش مرد و یک زن زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. رضا خندان فعال حقوق بشر که درباره این اعدام‌ها اطلاع رسانی کرده بود در یک خبر تکمیلی در توییترش نوشت که سه زندانی دیگر نیز به منظور اجرای حکم اعدام از فشافویه به رجایی شهر منتقل شده‌اند که حکم دو تن از آنان اجرا شده است.

زن زندانی اعدام شده زهرا اسماعیلی نام دارد که مدتی هم بند نسرین ستوده وکیل زندانی بوده است. رضا خندان، همسر نسرین ستوده درباره او نوشته بود که روز ۱۴ بهمن او را برای اجرای حکم به انفرادی برده بودند اما صبح روز بعد خبر می‌رسد که فعلا اجرای حکمش متوقف شده است.

زهرا اسماعیلی در "پرونده‌ای پرابهام" به قتل شوهرش متهم بود. سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یک منبع مطلع نوشته است که همسر او از ماموران اداره آگاهی بوده و "آزار و اذیت‌های مختلفی" داشته است.

ایران بعد از چین بالاترین رقم اعدام در جهان را دارد. بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران در سال ۲۰۱۹، ۲۸۰ زندانی در ایران اعدام شدند. سازمان عفو بین الملل اما این رقم را ۲۵۱ نفر اعلام کرد و گزارش داد که یک سوم اعدام‌های انجام شده در سراسر دنیا در ایران صورت گرفته است.

منبع:پژواک ایران