رضا اسلامی، استاد دانشگاه، به «حبس و محرومیت از تدریس» محکوم شد

رضا اسلامی، استاد حقوق بشر و حقوق محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

رضا اسلامی، استاد حقوق بشر و حقوق محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
 

یکی از معاونان معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری روز یکشنبه ۱۹ بهمن اعلام کرد که رضا اسلامی، استاد دانشگاه شهید بهشتی که از اردیبهشت سال جاری در بازداشت به سر می‌برد، به اتهام «همکاری با دولت متخاصم» به هفت سال حبس، محرومیت از تدریس و ممنوع الخروجی محکوم شد.

علی‌اکبر گرجی، وکیل و معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی، با نقل این خبر از وکیل آقای اسلامی، نوشت: «تدریس مباحث مربوط به حاکمیت قانون در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند از مصادیق نفوذ یا همکاری با دول متخاصم باشد‌.»

رضا اسلامی استاد حقوق بشر و حقوق محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی است که ۲۳ اردیبهشت سال جاری توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.

مقامات قضایی دلیل بازداشت او را اعلام نکردند، اما مدتی بعد برخی نزدیکان آقای اسلامی گفتند اتهام او برگزاری دوره آموزشی چندروزهٔ حقوق در جمهوری چک بوده که ادعا شده «حامی مالی آن یک سازمان غیردولتی آمریکایی» است.

این در حالی است که خود آقای اسلامی در مرداد ماه فایلی صوتی منتشر کرد که در آن «هرگونه تماس با فرد یا نهاد دولتی آمریکایی» را رد کرد و اتهامات خود را نیز «کاملاً واهی و بی‌اساس» خواند.

رضا اسلامی مدرک دکتری حقوق از دانشگاه مک‌گیل کانادا دارد و شهروند دوتابعیتی ایرانی-کانادایی به شمار می‌آید.

رسیدگی به پرونده رضا اسلامی که از زمان بازداشت همچنان زندانی است، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی انجام شده است.

در سال‌های اخیر مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی شماری از استادان دانشگاه و پژوهشگران دوتابعیتی را به اتهاماتی چون «جاسوسی یا همکاری با دولت‌های متخاصم» زندانی کرده‌اند.

حکم هفت سال حبس رضا اسلامی «غیرقطعی و قابل تجدیدنظرخواهی» اعلام شده است.

منبع:رادیو فردا