یک کودک‌مجرم در زندان رشت 'اعدام شد'

محمدحسن رضایی

توضیح تصویر،

محمدحسن رضایی برای جرمی در زمان زیر سن قانونی اعدام شد

فعالان حقوق بشری از اعدام محمدحسن رضایی خبر داده‌اند، کسی که برای قتل عمد در ۱۶ سالگی مجرم شناخته شده و ۱۲ سال در نوبت اعدام بود.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید محمدحسن رضایی صبح روز پنجشنبه ۱۱ دی در زندان لاکان رشت اعدام شده است.

ایران پس از چین بیشترین شمار سالانه اعدام و به نسبت جمعیتش بالاترین آمار اعدام را در جهان دارد. بسیاری از اعدام‌ها به طور مخفیانه و بدون اطلاع‌رسانی انجام می‌شوند و ابهام‌های جدی درباره دادرسی عادلانه در برخی از این پرونده‌ها وجود دارد.

محمدحسن رضایی در زمان اعدام ۳۰ سال سن داشت اما حکم اعدام او به پرونده‌ای در زمانی برمی‌گشت که او زیر سن قانونی بود و "کودک‌مجرم" به شمار می‌آمد.

محمدحسن رضایی برای قتل شخصی با ضربات چاقو در جریان یک دعوای گروهی مجرم شناخته شده بود، هرچند فعالان حقوق بشری می‌گویند او زیر شکنجه و فشارهایی مانند تحمل سلول انفرادی در نوجوانی مجبور به اعتراف علیه خود شده بود.

پس از اعدام مجید اسماعیل زاده در زندان اردبیل در ۳۰ فروردین و اعدام شایان سعیدپور در زندان سقز در ۲ اردیبهشت، این دست‌کم سومین مورد از اعدام یک کودک‌مجرم ایرانی در سال جاری است.

دانیال زین العابدینی، کودک‌مجرمی دیگر هم در ۱۴ فروردین و پس از اعتراضات زندانیان به وضعیت نگهداری در شرایط کرونا با

میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، پیش از این گفته "شرم‌آور" است که ایران برای افرادی که در زمان جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند از مجازات اعدام استفاده می‌کند.

منبع:بی بی سی