یورش همزمان نیروهای امنیتی به خانه ده‌ها شهروند بهایی در چند شهر ایران

آزار و اذیت و شعارنویسی علیه اقلیت‌های مذهبی در ایران از جمله بهاییان سال‌هاست که ادامه دارد

آزار و اذیت و شعارنویسی علیه اقلیت‌های مذهبی در ایران از جمله بهاییان سال‌هاست که ادامه دارد

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه دوم آذر همزمان به خانه‌های بیش از ده شهروند بهایی در شهرهای مختلف ایران یورش بردند و در جریان تفتیش و بازرسی‌های خود، وسایل شخصی این افراد را توقیف کردند.

سایت ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) می‌نویسد که ماموران امنیتی خانه ده‌ها شهروند بهایی را دست‌کم در چهار استان ایران از جمله تهران، البرز، اصفهان و مازندران تفتیش و بازرسی کردند.

بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی هنگام تفتیش برخی از خانه‌ها اقدام به ارائه حکم بازرسی کرده و شماری از وسایل شخصی این شهروندان از جمله لپ‌تاپ، موبایل، کامپیوتر و کتاب‌های آیین بهایی آن‌ها را ضبط کردند و با خود بردند.

خبرگزاری هرانا همچنین می‌گوید در جریان بازرسی گسترده روز یکشنبه، دست‌کم خانه ۳۰ شهروند بهایی مورد تفتیش قرار گرفته و حتی، برخی برآوردها حاکی از بازرسی خانه‌های ۵۰ نفر از بهاییان ایران است.

مهدی محمودیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نیز در یک رشته توئیت با تایید این خبر به نام برخی از این شهروندان بهایی اشاره کرده است.

آقای محمودیان با اشاره به «هجوم نیروهای امنیتی به خانه بیش از ده شهروند بهایی» نوشت: «عفیف نعیمی و شهرام و طاهر صفاجو و نیکی خانجانی از جمله این شهروندان بوده‌اند».

او در توئیتی تکمیلی نام‌های بیشتری به این فهرست افزود: «هما اعتمادی، شاهرخ طائف، ریاض سبحانی، عطاالله اشرفی، داریوش دیانی، بهادر متعارفی، پروین نامدار، فریبرز بهین آیین، احسان مکاری، الهام امیری، ناصر دلیلی، شهلا حکمت شعار، خسروشفیع زاده برخی دیگر از شهروندان بهایی هستندکه منازل‌شان مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفته و وسایل‌شان توقیف شده‌است».

 

دلایل یورش نیروهای امنیتی به منزل این شهروندان و توقیف وسایل شخصی آن‌ها هنوز مشخص نیست و اعلام نشده که آیا کسانی هم بازداشت شده‌اند یا نه.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که روز ۲۸ آبان، قطعنامه‌ محکومیت «نقض شدید و فاحش حقوق‌بشر» در ایران به تصویب کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل رسید.

در این قطعنامه همچنین از «فشار فزاینده علیه اقلیت‌های مذهبی از جمله اعضای جامعه بهایی»‌ در نظام جمهوری اسلامی ابراز نگرانی شده است.

قطعنامه اخیر به پيشنهاد کانادا و حمایت شماری از کشورها از جمله آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه ارائه شد.

جیسون مک، مشاور امور اقتصادی و اجتماعی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز نسبت به تداوم نقض حقوق بشر و «سرکوب اقلیت‌های مذهبی» در ایران ابراز نگرانی کرد.

آقای مک تصریح کرد: «دراویش گنابادی، بهاییان، و نوکیشان مسیحی، به دلیل اعتقاداتشان با بدرفتاری شدید از جمله احکام سنگین زندان روبرو می‌شوند».

جمهوری اسلامی بهائیت را به عنوان یک «دین الهی» به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن علاوه بر محرومیت از حقوقی چون تحصیل در دانشگاه و داشتن شغل‌‌های دولتی، همواره در معرض بازداشت و تعقیب قضایی به اتهامات گوناگون قرار دارند.

 

منبع:رادیو فردا